ΣτΕ 1248/2022 [Νόμιμη τοποθέτηση πλωτής εξέδρας για εποχιακή χρήση σε θαλάσσια περιοχή στη Μύκονο]
Περίληψη
– Αρμόδιος για την έκδοση των αδειών τοποθέτησης πλατών εξεδρών στη θάλασσα ή για την απόρριψη των σχετικών αιτημάτων είναι ο Γενικός Διευθυντής Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, εφόσον έχει επιλεγεί και τοποθετηθεί. Σε περίπτωση δε που παρέλθει χρονικό διάστημα 30 ημερών από τη λήψη των απλών γνωμών των υπηρεσιών που προβλέπονται ή δύο μηνών από την περιέλευση του αιτήματος και του φακέλου στις υπηρεσίες αυτές, η αρμοδιότητα αυτή μπορεί να ασκείται και από τον Υπουργό.
Η προβλεπόμενη, σε περίπτωση τοποθέτησης εξέδρας εκτός Θαλάσσιας Ζώνης Λιμένα, γνώμη της οικείας Κτηματικής Υπηρεσίας είναι απλή και όχι σύμφωνη, εφόσον, κατά τις διατάξεις αυτές, η διαδικασία αδειοδότησης μπορεί να προχωρήσει και χωρίς τη γνώμη αυτή. Ακόμη, το αίτημα χορήγησης άδειας για την τοποθέτηση πλωτής εξέδρας στη θάλασσα εγκρίνεται ή απορρίπτεται με εκτίμηση πρόσφορων προς τούτο κριτηρίων, μεταξύ των οποίων και τα ενδεικτικός αναφερόμενα στην προαναφερθείσα υπουργική απόφαση, όπως η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και των λουομένων, η δυνατότητα λειτουργίας της πλωτής εξέδρας με την κατά προορισμό χρήση του ευρύτερου θαλάσσιου χώρου και άλλοι λόγοι, λαμβανομένων υπόψη των ιδιαιτεροτήτων και ιδιομορφιών κάθε περιοχής. Η απόφαση δε του αρμοδίου οργάνου που δέχεται ή απορρίπτει το υποβληθέν αίτημα πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη, η αιτιολογία δε αυτή συμπληρώνεται από τα στοιχεία του διοικητικού φακέλου. Δεν αρκεί η ατελή παράθεση των κριτηρίων, τα οποία θεσπίζει ο νόμος για τη χορήγηση της σχετικής άδειας, ιδίως όταν, κατά τη διαδικασία που προηγήθηκε της έκδοσής της, τέθηκαν ζητήματα ως προς τη συνδρομή των σχετικών προϋποθέσεων στη συγκεκριμένη περίπτωση.
Νομίμως εκδόθηκε η προσβαλλόμενη απόφαση χωρίς να έχει προηγηθεί γνωμοδότηση της Κτηματικής Υπηρεσίας και του Υπουργείου Τουρισμού. Και τούτο διότι αφενός μεν η γνώμη της Κτηματικής Υπηρεσίας είναι απλή και όχι σύμφωνη αφετέρου δε από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι το Λιμεναρχείο Μυκόνου είχε διαβιβάσει τον φάκελο της επίδικης αδειοδότησης στην Κτηματική Υπηρεσία Κυκλάδων και στο Υπουργείο Τουρισμού και ότι οι ως άνω υπηρεσίες δεν γνωμοδότησαν εντός της δίμηνης προθεσμίας που προβλέπεται. Τούτο δε βεβαιώνεται στο προοίμιο της προβαλλόμενης απόφασης και δεν αμφισβητείται ειδικώς από τον αιτούντα. Συνεπώς, ο περί του αντιθέτου λόγος ακυρώσεως πρέπει να απορριφθεί.
Η προσβαλλόμενη απόφαση παρίσταται νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη, εφόσον από τα στοιχεία του φακέλου και, συγκεκριμένα, τα στοιχεία που υποβλήθηκαν για την έκδοση της προσβαλλομένης, όπως οι θεωρημένες φωτογραφικές απεικονίσεις της περιοχής εγκατάστασης, αλλά και εκείνα που είχαν υποβληθεί για την έκδοση των προηγούμενων αδειών τοποθέτησης της ίδιας ακριβώς εξέδρας στην ίδια ακριβώς θέση, καθώς και από τους όρους που επιβλήθηκαν με τις εν λόγω αποφάσεις, προκύπτει ότι κατά την έκδοση τόσο της προσβαλλομένης όσο και των προηγούμενων αποφάσεων είχαν ληφθεί υπόψη και είχαν εξεταστεί από το Λιμεναρχείο Μυκόνου και από τα όργανα που άσκησαν την αποφασιστική αρμοδιότητα τα νόμιμα στοιχεία κρίσης του άρθρου 13Α του ν. 2971/2001 και της 3122.2/39009/2020 υπουργικής απόφασης. Συγκεκριμένα, ελήφθησαν υπόψη οι ιδιαιτερότητες και ιδιομορφίες της περιοχής (το απότομο και βραχώδες της ακτογραμμής που απαγορεύει την ασφαλή πρόσβαση στην παραλία), η μη μόνιμη φύση της εγκατάστασης, τόσο της εξέδρας όσο και της πρόσβασης προς αυτήν, τα υλικά κατασκευής της τα οποία δεν επιβαρύνουν το περιβάλλον και η μη σημαντική επιρροή της στα θαλάσσια ρεύματα και στη φυσική χλωρίδα ή πανίδα του βυθού. Με την προσβαλλόμενη απόφαση λαμβάνεται μέριμνα για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, εφόσον τίθενται όροι για την θέση της εξέδρας σε σχέση με λιμενικά έργα και τις θαλάσσιες οδούς. Από τα στοιχεία δε του φακέλου δεν προκύπτει και ούτε άλλωστε ο αϊτών προβάλλει ότι οι όροι αυτοί δεν αντιστοιχούν στα πράγματα. Εξάλλου, νομίμως απέκλινε η Διοίκηση από την αρνητική γνωμοδότηση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μυκόνου, εφόσον ο Δήμος δεν έθεσε κάποιο ειδικό ζήτημα ως προς τη συνδρομή των προϋποθέσεων του νόμου και της υπουργικής απόφασης στη συγκεκριμένη περίπτωση αλλά αρκέστηκε να διατυπώσει τη γενική αντίθεσή του στη χρήση πλωτών εξεδρών από ιδιώτες. Ως εκ τούτου, οι περί του αντιθέτου λόγοι ακυρώσεως πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι.
Τέλος, η πρόβλεψη της προσβαλλόμενης απόφασης περί διάρκειας της μέχρι τις 31.10.2024, είναι νόμιμη, εφόσον βάσει του εφαρμοστέου και εφαρμοσθέντος νομοθετικού πλαισίου η απόφαση τοποθέτησης και χρήσης πλωτής εξέδρας, η οποία, όπως η επίδικη, αποσκοπεί στην πρόσδεση σκαφών, ισχύει για τρία έτη. Η απόφαση δε ισχύει από την ημερομηνία έκδοσής της, έως και τον Οκτώβριο του έτους λήξης αυτής. Συνεπώς, και ο λόγος αυτός ακυρώσεως πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος.
Πρόεδρος: Μ. Γκορτζολίδου
Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.