ΣτΕ 1296/2024 [Παράνομη αυτοδίκαιη παράταση διάρκειας ΑΕΠΟ δυνάμει ΥΔ (άρθρο 163 ν. 4951/2023)]
Περίληψη
– Κατά την έννοια των διατάξεων της παρ. 8 του άρθρου 2 του ν. 4014/2011, όπως ίσχυαν μετά τον ν. 4685/2020 και ισχύουν μετά τον ν. 4951/2022, ερμηνευομένων υπό το φως των προστατευτικών του περιβάλλοντος συνταγματικών διατάξεων (άρθρο 24 παρ. 1) και των σχετικών με την εκτίμηση των επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων δημοσίων και ιδιωτικών έργων στο περιβάλλον διατάξεων της οδηγίας 2011/92/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Δεκεμβρίου 2011, η προβλεπόμενη σε αυτές παράταση της ισχύος των υφιστάμενων κατά τη δημοσίευση του ν. 4685/2020 αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων χωρεί μόνον κατόπιν αιτιολογημένης διαπίστωσης ότι δεν έχει επέλθει ουσιαστική μεταβολή των νομικών και πραγματικών δεδομένων βάσει των οποίων αυτές εκδόθηκαν. Υπό την εκδοχή των διατάξεων όπως ίσχυαν μετά τον ν. 4685/2020 και πριν από τον ν. 4951/2022 η διαπίστωση αυτή λαμβάνει τη μορφή της έκδοσης αιτιολογημένης διαπιστωτικής πράξης από τα αρμόδια όργανα της Διοίκησης, κατά τα αναλόγως κριθέντα από το Δικαστήριο επί της έννοιας των διατάξεων του άρθρου 2 παρ. 8 περ. γ’ του ν. 4014/2011, όπως αρχικώς ίσχυαν. Υπό την εκδοχή των διατάξεων όπως ισχύουν μετά τον ν. 4951/2022, η διαπίστωση αυτή προϋποθέτει πέραν της υποβολής υπεύθυνης δήλωσης από τον φορέα και τη συνυποβολή τεχνικής έκθεσης, τεκμηριώνουσας τη μη ουσιαστική μεταβολή των δεδομένων. Συνεπώς, η παραδεκτώς προσβαλλόμενη αποδοχή από τη Διοίκηση της από 20.2.2023 υπεύθυνης δήλωσης του παρεμβαίνοντος αστικού συνεταιρισμού και του σχετικού αιτήματος που αυτή περιέχει για την παράταση, μέχρι τη συμπλήρωση δεκαπενταετίας από την έκδοσή της, της Α.Ε.Π.Ο., κατ’ εφαρμογήν της πρόβλεψης του άρθρου 163 του ν. 4951/2022, δεν συνιστά αιτιολογημένη διαπίστωση περί της μη ουσιαστικής μεταβολής των νομικών και πραγματικών δεδομένων που στήριξαν την έκδοση της εν λόγω Α.Ε.Π.Ο., εφόσον η εν λόγω υπεύθυνη δήλωση δε συνοδεύθηκε από σχετική τεχνική έκθεση κατά τα ανωτέρω. Ως εκ τούτου, η πράξη αυτή παρίσταται αναιτιολόγητη. Η αιτιολογία της δεν συμπληρώνεται, άλλωστε, από τα αναφερόμενα στο αρχικώς προσβληθέν έγγραφο της Προϊστάμενης της ΔΙΠΑ, το οποίο επίσης δεν περιέχει σχετική κρίση. Επομένως, πρέπει να ακυρωθεί κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την αίτηση ακυρώσεως.
Πρόεδρος: Αγγ. Μίντζια
Εισηγητής: Χρ. Παπανικολάου