ΣτΕ 1879/2023 [Νόμιμη ανάκληση άδειας λειτουργίας βιομηχανίας κατασκευής, επισκευής και διάλυσης πλοίων]
Περίληψη
– Είναι δυνατή η επανεξέταση και η ανάκληση άδειας λειτουργίας βιομηχανικής ή βιοτεχνικής επιχείρησης, για λόγους που ανάγονται στη νομιμότητα, της ή στη μη τήρηση εκ μέρους του δικαιούχου αυτής των όρων βάσει των οποίων εκδόθηκε και συνιστούν προϋπόθεση διατήρησης της ισχύος της, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και καθ’ εαυτή η λειτουργία της επιχείρησης. Η πρόβλεψη στις διατάξεις του άρθρου 29 του ν. 3982/2011 περί διακοπής λειτουργίας δραστηριότητας ως κύρωσης, υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις που προβλέπονται σ’ αυτήν, δεν αποκλείει την ανάκληση άδειας λειτουργίας βιομηχανικής ή βιοτεχνικής επιχείρησης, η οποία μάλιστα έχει εκδοθεί υπό το καθεστώς του προϊσχύσαντος ν. 2516/1997, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του ως άνω άρθρου 21 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας και των γενικών αρχούν περί ανακλήσεως διοικητικών πράξεων.
Με το δικόγραφο της υπό κρίση αιτήσεως προβάλλεται ότι μη νομίμως η Διοίκηση προέβη στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξεως κατόπιν καταγγελίας κίνησης πολιτών, για την οποία το προβλεπόμενο παράβολο καταβλήθηκε μετά τη διενέργεια της σχετικής αυτοψίας, κατά παράβαση του άρθρου 1 παρ. 4 της κ.υ.α. οικ. 14684/914/Φ. 15/2012 (Β’ 3533), σύμφωνα με το οποίο “Για την υποβολή καταγγελίας που αφορά μεταποιητική δραστηριότητα καταβάλλεται από τον καταγγέλλοντα παράβολο διακοσίων (200) ευρώ εφόσον πρόκειται για βιομηχανία-βιοτεχνία”. Ο λόγος, ωστόσο, αυτός είναι, σε κάθε περίπτωση, απορριπτέος, δεδομένου ότι η Διοίκηση δύναται να προβεί και αυτεπαγγέλτως να προβεί στην έκδοση σχετικής αποφάσεως, κατόπιν διενέργειας αυτοψίας και, βάσει των διαπιστώσεων αυτής.
Αιτιολογικό έρεισμα της προσβαλλόμενης ανακλητικής αποφάσεως ήταν η διαπίστωση, κατά την αυτοψία που διενεργήθηκε, απουσίας οποιουδήποτε μηχανολογικού εξοπλισμού και διακοπής της παραγωγικής δραστηριότητας της αιτούσας εταιρείας, γεγονός που και η ίδια η αιτούσα συνομολογεί, λόγω δε της φύσεως των διαπιστώσεων, δεν τίθεται ζήτημα έλλειψης συνάφειας της ειδικότητας των υπαλλήλων που διενήργησαν την αυτοψία προς την ελεγχόμενη δραστηριότητα.
Η επίδικη ανάκληση στηρίχθηκε, πρωτίστως, στη διαπίστωση, εκ μέρους της Διοικήσεως, ότι η επιχείρηση της αιτούσας δεν λειτουργούσε, δοθέντος ότι είχε προ τεσσάρων σχεδόν ετών διακοπεί η λειτουργία της, χωρίς να προκύπτει οποιαδήποτε ενέργεια στα πλαίσια διαδικασίας μηχανολογικού εκσυγχρονισμού της και χωρίς ενημέρωση και συνεννόηση με την αδειοδοτούσα αρχή ως προς τυχόν συνδρομή λόγων ανωτέρας βίας που καθιστούσαν αναγκαία την διακοπή αυτή, όπως η ίδια ισχυρίζεται, ενώ είχε απομακρυνθεί το σύνολο του εγκατασταθέντος και αδειοδοτηθέντος μηχανολογικού εξοπλισμού της. Επίσης, είχαν ήδη λήξει προβλεπόμενα από το νόμο πιστοποιητικά, χωρίς να ζητηθεί η ανανέωσή τους, το δε Κεντρικό Λιμεναρχείο είχε προβεί σε ανάκληση της σχετικής άδειας παραχώρησης, η οποία (ανάκληση) ουδέποτε προσβλήθηκε από την αιτούσα. Δεδομένου δε ότι η νομιμότητα των διοικητικών πράξεων κρίνεται με βάση το νομικό και πραγματικό καθεστώς του χρόνου εκδόσεώς της, η νομιμότητα της προσβαλλόμενης ανακλητικής αποφάσεως ουδόλως επηρεάζεται από τις μετά την έκδοσή της ενέργειες της εταιρείας για την επαναλειτουργία της επιχείρησης. Συνεπώς, η προσβαλλόμενη απόφαση είναι νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένη, απορριπτομένων ως αβασίμων των περί του αντιθέτου προβαλλομένων.
Απορριπτέα είναι και τα προβαλλόμενα περί αντιθέσεως της προσβαλλομένης προς τις αρχές της νομιμότητας, της χρηστής διοίκησης, της αμεροληψίας των διοικητικών οργάνων και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικουμενού, διότι, ανεξαρτήτως εάν εν προκειμένω υπήρχε διακριτική ευχέρεια της Διοικήσεως ως προς την έκδοση ή μη της προσβαλλόμενης ανακλητικής αποφάσεως, η ανάκληση της άδειας λειτουργίας της επίμαχης δραστηριότητας βρίσκει έρεισμα στις εφαρμοστέες εν προκειμένω διατάξεις και αιτιολογείται νομίμως και επαρκώς, ενώ οι ως άνω γενικές αρχές σε καμία περίπτωση δεν επιβάλλουν την διατήρηση σε ισχύ άδειας λειτουργίας δραστηριότητας που είχε εγκαταλεκρθεί σχεδόν τέσσερα έτη πριν την έκδοση της προσβαλλόμενης ανακλήσεως, χωρίς, μάλιστα οποιαδήποτε προηγούμενη ενημέρωση / συνεννόηση με την αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή.
Πρόεδρος: Μ. Γκορτζολίδου
Εισηγητής: Μ. Μπαμπίλη