ΣτΕ 2628/2022 [Παράνομη άρνηση άρσης απαλλοτρίωσης ακινήτου περιληφθέντος εντός ζώνης παραλίας]
Περίληψη
– Κατά την έννοια των προπαρατεθεισών διατάξεων του ν. 2971/2001, σε συνδυασμό με τις ανωτέρω διατάξεις του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (ν. 2882/2001), η άρση απαλλοτριώσεως επιβαρυνθείσης ιδιοκτησίας λόγω συμπερίληψής της σε ζώνη παραλίας, για την οποία δεν έχει καθορισθεί επί ορισμένο χρονικό διάστημα μετά την κήρυξή της τιμή μονάδας αποζημίωσης με δικαστική απόφαση, δεν επέρχεται αυτοδικαίως, αλλά απαιτείται η υποβολή σχετικού αιτήματος αποκλειστικά ενώπιον της Διοίκησης, προκειμένου αυτό να κριθεί από το αρμόδιο διοικητικό όργανο με την έκδοση σχετικής διοικητικής πράξεως, και όχι απευθείας ενώπιον του αρμόδιου Δικαστηρίου. Τούτο δε, διότι η σχετική κρίση συναρτάται με νομικές και πραγματικές καταστάσεις (εύλογο του χρόνου, ιδιοκτησιακά δικαιώματα κλπ.), η εξέταση των οποίων, συνιστώσα από τη φύση της διοικητική αρμοδιότητα, πρέπει να διενεργείται από τη Διοίκηση
Η θεωρούμενη ως ρυμοτομική απαλλοτρίωση για τη χάραξη παραλίας, δεν ανακαλείται αυτοδικαίως στην περίπτωση της μη συντελέσεώς της, αλλά η Διοίκηση οφείλει να απαντήσει επί σχετικού αιτήματος του ιδιοκτήτη, με την έκδοση ρητής πράξεως για την άρση ή την ανάκλησή της. Περαιτέρω, ενόψει της σημασίας της πράξεως ανακλήσεως απαλλοτριώσεως και των επιπτώσεών της τόσο στο γενικότερο δημόσιο συμφέρον όσο και στο συμφέρον του θιγόμενου ιδιοκτήτη, επιβάλλεται για λόγους ασφαλείας του δικαίου, σύμφωνα, άλλωστε, και με γενική αρχή του διοικητικού δικαίου, η έκδοση αντίθετης πράξεως (actus contrarius) από την αρμόδια αρχή σε κάθε περίπτωση συνδρομής λόγων που δικαιολογούν ή επιτάσσουν την ανάκληση απαλλοτριώσεως. Η απαλλοτρίωση δε που συνεπάγεται ο καθορισμός ιδιωτικών ακινήτων ως ευρισκομένων εντός ζώνης παραλίας κηρύσσεται με τη δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως της αποφάσεως του Υπουργού Οικονομικών και μετά το άρθρο 11 του ν. 4281/2014, του Γενικού Γραμματέα και ήδη Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Επομένως, στην προκειμένη περίπτωση, η Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών, διά του υπαγόμενου σε αυτήν Αυτοτελούς Γραφείου της Κτηματικής Υπηρεσίας Λακωνίας, οφείλει να διαπιστώσει την άρση της απαλλοτριώσεως με την έκδοση ρητής πράξεως και στη συνέχεια να αποστείλει την πράξη αυτή για δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ως actus contrarius της πράξεως καθορισμού ζώνης παραλίας, η οποία δημοσιεύθηκε στο Δ’ Τεύχος του υπ’ αριθμ. 998 Φύλλου Εφημερίδας της Κυβερνήσεως του έτους 1995. Είναι δε άλλο το ζήτημα της συγκλήσεως της επιτροπής αιγιαλού και παραλίας για τον ενδεχόμενο επανακαθορισμό των ορίων της ζώνης παραλίας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην παρ. 6 του άρθρου 7 του ν. 2971/2001 για τις περιπτώσεις ανακλήσεως απαλλοτριώσεων που δεν έχουν συντελεστεί.
Ενόψει των ανωτέρω, η Διοίκηση μη νομίμως παρέλειψε να εκδώσει ρητή διαπιστωτική πράξη σχετικά με την άρση της ένδικης απαλλοτριώσεως και συνεπώς η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα, η δε υπόθεση να αναπεμφθεί στη Διοίκηση (Διεύθυνση Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Οικονομικών – Κτηματική Υπηρεσία Λακωνίας) προκειμένου να προβεί στην έκδοση και δημοσίευση ρητής πράξεως ανακλήσεως της απαλλοτριώσεως.
Πρόεδρος: Μ. Γκορτζολίδου
Εισηγητής: Θ. Ζιάμου
Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.