ΣΤΕ 645/2021 [ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΠΑΡΑΛΕΙΨΗ ΕΞΕΤΑΣΗΣ ΑΙΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΠΑΝΑΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΧΕΡΣΑΙΑΣ ΖΩΝΗΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ]
Περίληψη
– Οι περιλαμβανόμενοι στη χερσαία ζώνη λιμένος χώροι (αιγιαλός και συνεχόµενοι παραλιακοί) αποτελούν κοινόχρηστους χώρους, προοριζόµενους µόνο για έργα και εγκαταστάσεις που εξυπηρετούν την εμπορική, επιβατική, ναυτιλιακή, τουριστική και αλιευτική κίνηση και γενικότερα τις λειτουργικές ανάγκες του λιμένος. Με την πράξη καθορισμού χερσαίας ζώνης λιμένος δεν κηρύσσεται εν ταυτώ αναγκαστική απαλλοτρίωση των τυχόν ευρισκόµενων εντός αυτής ιδιωτικών ακινήτων αλλά απαιτείται η έκδοση αυτοτελούς διοικητικής πράξεως περί κηρύξεως αυτής. Στον ν. 2971/2001 ρυθμίζονται τα σχετικά µε τον καθορισμό της χερσαίας και θαλάσσιας ζώνης λιμένος και των χώρων που εξομοιώνονται µε ζώνη λιμένος και ειδικότερα τα όργανα που εκδίδουν τις πράξεις καθορισμού των ορίων της ζώνης λιμένος και των χώρων οποίοι εξομοιώνονται προς αυτήν, καθώς και η συναφής διοικητική διαδικασία.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου το αίτηµα του Δήμου περί επανακαθορισμού της χερσαίας ζώνης λιμένος Ηρακλείου εδράζεται σε τρεις βάσεις: α) εσφαλµένος καθορισμός της υφιστάμενης χερσαίας ζώνης λιμένα Ηρακλείου, β) αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου που αφορά στη σχέση χερσαίας ζώνης λιμένων και ρυμοτομικών σχεδίων και γ) το ιδιοκτησιακό καθεστώς στην χερσαία ζώνη λιμένα, δεδομένου ότι τµήµα της χαρακτηρισθείσας ως χερσαίας ζώνης λιμένος περιοχής φέρεται να ανήκει στην ιδιοκτησία του Δήμου Ηρακλείου, ενώ άλλο τµήµα αυτής ανήκει σε Ιδιώτες και εμπίπτει σε περιοχή χαρακτηρισµένη ως μνημείο.
Ενόψει δε της εννοίας των εφαρµοστέων, εν προκειμένω, διατάξεων, σε συνδυασμό µε το πραγµατικό της υποθέσεως, από το οποίο προκύπτει ότι τόσο ο οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, όσο και το αρμόδιο Υπουργείο συνομολογούν την αναγκαιότητα εξέτασης του υποβληθέντος αιτήµατος και αναοριοθέτησης της χερσαίας ζώνης λιμένος Ηρακλείου, εν προκειμένω ήταν επιβεβλημένη, κατ’ αποδοχή της δεύτερης βάσης του εν λόγω αιτήµατος η εξέταση αυτού και η αποσαφήνιση του πραγματικού και νομικού καθεστώτος που διέπει την επίµαχη έκταση (αιγιαλός, παραλία, χερσαία ζώνη λιμένος). Συνεπώς, η προσβαλλόμενη παράλειψη της διοικήσεως να αποφανθεί επί του αιτήµατος του Δήμου δεν είναι νόμιμη και πρέπει να ακυρωθεί, όπως βασίµως προβάλλεται από τον αιτούντα Δήμο.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.