ΣΤΕ 1831/2019 [ΕΠΙΛΥΣΗ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΚΑΤΟΠΙΝ ΠΡΟΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ Δ.ΕΦ.ΑΘ. ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΙΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΕΑ (Ν.4351/2015) ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΚΤΟ ΣΧΕΤΙΚΩΝ ΑΙΤΗΣΕΩΝ ΑΚΥΡΩΣΕΩΣ]
Περίληψη
– O νοµοθέτης με τις διατάξεις του ν. 4351/2015 καθόρισε τον τρόπο αντιμετωπίσεως των ενδικοφανών προσφυγών, των οποίων δεν ολοκληρώθηκε η εξέταση από τις Δευτεροβάθμιες ΕΕΔΑ μέχρι 8.2.2015, για οποιοδήποτε λόγο (πληθώρα εκκρεµών προσφυγών, καθυστέρηση στον προοδιορισμό του ύψους του παραβόλου υπέρ του Πράσινου Ταµείου, δικαστική αμφισβήτηση της νοµιμότητας της συγκρότησής τους). Ειδικότερα, με το άρθρο 24 παρ. 5 αυτού, προέβλεψε τη δυνατότητα µεταβίβασης και εξέτασης των σχετικών αμφισβητήσεων από τις νέες Τεχνικές Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΤΕΕΑ), ενώ παραλλήλως, με το άρθρο 26, κατά τροποποίηση της μεταβατικής διάταξης του άρθρου 52 παρ. 2 του ν. 4280/2014, ο νομοθέτης, όπως συνάγεται και από τις προπαρασκευαστικές εργασίες του ν. 4351/2015, θέσπισε για όλες αδιακρίτως τις προσφυγές που ήταν, κατά τα προεκτεθέντα, εκκρεμείς στις 8.8.2014 χωρίς να έχει εκδοθεί επ’ αυτών ρητή πράξη εντός της εξάµηνης προσωρινής λειτουργίας των Δευτεροβάθµιων ΕΕΔΑ και, άρα, και για εκείνες που είχε ήδη συντελεστεί σιωπηρή απόρριψή τους πριν το χρονικό αυτό σημείο (8.8.2014), ένα νέο τεκμήριο σιωπηρής απόρριψης λόγω άπρακτης παρόδου του ως άνω εξαμήνου στις 8.2.2015, η οποία είναι προσβλητή µε αίτηση ακυρώσεως από κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που έχει έννοµο συμφέρον, αλλά και από το αρμόδιο εκάστοτε όργανο της Διοικήσεως. Η νομοθετική αυτή επιλογή, στο µέτρο που αφορά μεν ειδική κατηγορία υποθέσεων, αλλά χωρεί κατά τρόπο γενικό και αντικειμενικό, προς αντιμετώπιση συγκεκριμένου ανακύψαντος στην κατηγορία αυτή υποθέσεων προβλήματος, είναι συνταγματικώς ανεκτή. Περαιτέρω, ο νομοθέτης αντιμετωπίζοντας και κάποια πρακτικά ζητήματα, που ανέκυψαν από την εφαρµογή του άρθρου 52 παρ. 2 του ν. 4280/2014 όρισε ότι η εξηκονθήµερη προθεσμία ασκήσεως των σχετικών αιτήσεων ακυρώσεως αρχίζει από την επομένη της ενάρξεως ισχύος του ν. 4351/2015, ήτοι από 5.12.2015, καθώς και ότι οι αιτήσεις που τυχόν έχουν ασκηθεί έως 4.12.2015 θεωρούνται “νοµίμως” ασκηθείσες, θεωρούνται, δήλαδή, κατά την έννοια της σχετικής διατάξεως, παραδεκτές από άποψη εκτελεστότητας και προθεσμίας. Η τελευταία αυτή ρύθμιση έχει και αυτή τον αυτό ως άνω σκοπό, δηλαδή την κατ’ ουσίαν εξέταση από τις νέες ΤΕΕΑ όλων των εκκρεμών αμφισβητήσεων για την διαπίστωση αν ορισμένη έκταση αποτελεί ή όχι δασικό οικοσύστημα, προς διευκόλυνση της εν εξελίξει διαδικασίας κατάρτισης των δασικών χαρτών, σκοπός ο οποίος σχετίζεται με την κατά το άρθρο 24 συνταγματική επιταγή για προστασία των δασικών οικοσυστημάτων και την κατάρτιση δασολογίου, δεν αντίκειται στις διατάξεις των άρθρων 4,26 και 87 του Συντάγματος.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Π. Καρλή
Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.