ΣΤΕ 416/2019 [ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΑΠΟΡΡΙΨΗ ΑΙΤΗΣΗΣ ΓΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΤΙΚΟΥ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗΣ ΜΕΓΑΛΩΝ ΖΩΩΝ ΠΡΟΣ ΘΕΡΙΝΗ ΒΟΣΚΗ]
Περίληψη
– Το προσβαλλόμενο έγγραφο, με το οποίο εκδηλώνεται η απόρριψη από την Διοίκηση του αιτήματος των αιτούντων για τη χορήγηση πιστοποιητικού διακινήσεως των ζώων στην επίμαχη έκταση του όρους Βόρας, συνιστά εκτελεστή διοικητική πράξη και, συνεπώς, παραδεκτώς προσβάλλεται με την κρινόμενη αίτηση.
Εφόσον, εν προκειμένω, η Διοίκηση με το προσβαλλόμενο έγγραφο αρνήθηκε να χορηγήσει πιστοποιητικό διακινήσεως των ζώων στη συγκεκριμένη έκταση υπολαμβάνουσα εσφαλμένως ότι απαιτείται η προηγούμενη έκδοση της υπουργικής αποφάσεως, με την οποία θα καθορίζονται οι διαδικασίες και οι όροι μισθώσεως των βοσκήσιμων γαιών της χώρας, η προσβαλλόμενη πράξη, με την οποία εκδηλώνεται η ως άνω άρνηση για τον ανωτέρω λόγο, είναι μη νόμιμη και ακυρωτέα, όπως βασίμως προβάλλεται, δεδομένου ότι από τις εφαρμοστέες διατάξεις προκύπτει ότι ζητήματα αναγόμενα στο επιτρεπτό της βοσκής σε επιλέξιμους βοσκοτόπους και βοσκήσιμες γαίες εν γένει και στον τρόπο ασκήσεως του σχετικού δικαιώματος από τους κτηνοτρόφους, έως την έκδοση των διαχειριστικών σχεδίων βοσκής, ρυθμίζονται από τη δασική νομοθεσία [ν.δ. 89/1986] και την κατ’ εξουσιοδότηση της νομοθεσίας αυτής κ.υ.α. 873 55993/20.5.2015 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του π.δ. 308/2000 για την χορήγηση υγειονομικού πιστοποιητικού μετακινήσεως των ζώων. Συνεπώς, πρέπει η υπό κρίση αίτηση να γίνει δεκτη και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη.
Πρόεδρος: Ι. Μαντζουράνης
Εισηγητής: Ε. Μουργιά
ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται η ακύρωση της σιωπηρής αρνήσεως της Διοίκησης να χορηγήσει στους αιτούντες, οι οποίοι φέρονται, κατά τους ισχυρισμούς τους, ως κτηνοτρόφοι μεγάλων ζώων, πιστοποιητικό διακινήσεως βοοειδών και ιπποειδών προς την θερινή βοσκή του όρους Βόρας (Καϊμακτσαλάν) σε ακίνητο με στοιχεία Α.Β.Κ. 1459. Ως συμπροσβαλλόμενη με την κρινόμενη αίτηση πρέπει να θεωρηθεί η ΠΚΜ285250/2832/12.7.2016 μεταγενέστερη ρητή αρνητική πράξη της Διευθύντριας της Διεύθυνσης Διοικητικού-Οικονομικού της Περιφερειακής Ενότητας Πέλλας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με την οποία απορρίφθηκε από τη Διοίκηση το υποβληθέν από τους αιτούντες αίτημα.
3. Επειδή, απαραδέκτως παρέστη στη δίκη ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, εφόσον δεν προσβάλλεται πράξη του ιδίου ή αρχής υποκείμενης σ’ αυτόν. Συνεπώς, ο εν λόγω Υπουργός πρέπει να αποβληθεί από τη δίκη.
4. Επειδή, νομίμως συζητήθηκε η υπόθεση χωρίς την παρουσία της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, δεδομένου ότι, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της δικογραφίας, έγινε προς αυτήν η νόμιμη κοινοποίηση (βλ. το αποδεικτικό επιδόσεως με ημερομηνία 8.9.2016).
5. Επειδή, το άρθρο 103 του Δασικού Κώδικα [ν.δ. 86/1969 (Α΄ 7)], πριν από την κατάργησή του με το άρθρο 20 του ν.4351/2015 [βλ. κατωτέρω], όριζε τα εξής: «1. Το δικαίωμα της βοσκής εις δημόσια δάση, μερικώς δασοσκεπείς εκτάσεις και μη πεδινά χορτολίβαδα, εις τα οποία δεν έχει απαγορευθή αύτη υπό της δημοσίας δασικής διοικήσεως, και αι εκ της τυχόν εκμισθώσεως αυτής πρόσοδοι περιέρχονται εις τας οικείας κοινότητας ή δήμους. […]. Εξαιρούνται τα υπό της διευθύνσεως δημοσίων κτημάτων του Υπουργείου Οικονομικών ενοικιαζόμενα διά βοσκήν δάση, μερικώς δασοσκεπή λιβάδια και χορτολίβαδα. 2. Επί των εκτάσεων της προηγουμένης παραγράφου ως και επί των δημοτικών και κοινοτικών τοιούτων ή και εκείνων, των οποίων κοινοί κύριοι ή νομείς είναι και όλοι οι κάτοικοι του χωρίου ή της κωμοπόλεως, εις την περιφέρειαν των οποίων κείται το δάσος, η μερικώς δασοσκεπής έκτασις και το μη πεδινόν χορτολίβαδον, δικαιούνται οι κάτοικοι των οικείων δήμων ή κοινοτήτων να βόσκουν τα ίδια αυτών μικρά ή μεγάλα ζώα, τηρουμένων κατά τα λοιπά αναλόγως των περί διαθέσεως βοσκών διατάξεων της δημοτικής και κοινοτικής νομοθεσίας. 3. [όπως η παρ. αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 25 παρ.3.2 του ν.4315/2014 (Α’ 269/24.12.2014)] Με κοινή απόφαση των Υπουργών Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων και Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθορίζονται οι διαδικασίες, τα κριτήρια επιλεξιμότητας, η πυκνότητα βόσκησης ανά γεωγραφικό διαμέρισμα, οι όροι, οι προϋποθέσεις και κάθε σχετικό θέμα για την κατανομή των δημοσίου χαρακτήρα βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους της χώρας, για τις ανάγκες εφαρμογής ενωσιακών και εθνικών προγραμμάτων. 4. Η βοσκή εντός των ανωτέρω εκτάσεων, στις οποίες αυτή δεν έχει απαγορευθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας, ασκείται επί τη βάσει διαχειριστικού σχεδίου βόσκησης της περιοχής. […]». Κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 103 παρ. 3 του δασικού κώδικα, εκδόθηκε η 873/55993/20.5.2015 απόφαση των Υπουργού και Αναπληρωτή Υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Κατανομή βοσκοτόπων στους κτηνοτρόφους της χώρας» (Β’ 942/26.5.2015). Με την απόφαση αυτή καθορίζονται τα κριτήρια επιλεξιμότητας και η διαδικασία κατανομής στους κτηνοτρόφους της χώρας επιλέξιμων βοσκοτόπων και βοσκήσιμων γαιών εν γένει, για τις οποίες δεν υπάρχουν περιορισμοί που να προκύπτουν από τη δασική και την περιβαλλοντική νομοθεσία για τη χρήση αυτή (άρθρο 1). Ακολούθως, δημοσιεύθηκε ο 4351/2015 «Βοσκήσιμες γαίες Ελλάδας και άλλες διατάξεις» (Α΄ 164/4.12.2015). Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νόμου αυτού «επιχειρείται η ορθολογική διαχείριση, αξιοποίηση και διανοµή των βοσκήσιµων γαιών της χώρας, µε σκοπό τη στήριξη της κτηνοτροφίας». Στο άρθρο 6 του νόμου αυτού «Δικαιώματα χρήσης βοσκής» ορίζονται τα εξής: «1. Το δικαίωμα βοσκής σε βοσκήσιμες γαίες, μεταξύ των οποίων δημόσια δάση, δασικές εκτάσεις και μη πεδινά χορτολίβαδα των παραγράφων 1, 2, 3 και 5 του άρθρου 3 του ν. 998/1979 (Α` 289), όπως ισχύουν, στα οποία η βοσκή δεν έχει απαγορευθεί ή ρυθμιστεί βάσει των κείμενων διατάξεων της δασικής και περιβαλλοντικής νομοθεσίας, παραχωρείται στις οικείες Περιφέρειες, στις οποίες περιέρχονται και οι πρόσοδοι από την εκμίσθωση αυτών. Τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής επί των βοσκήσιμων γαιών, στις οποίες επιτρέπεται η βόσκηση, σύμφωνα με τα διαχειριστικά σχέδια βόσκησης που έχουν εγκριθεί, κατανέμονται από τις οικείες Περιφερειακές Ενότητες στους κτηνοτρόφους, με προτεραιότητα εκείνων που έχουν την έδρα της εκμετάλλευσής τους στην περιοχή και εκείνων που εκτρέφουν αυτόχθονες απειλούμενες με εξαφάνιση φυλές αγροτικών ζώων. Για το σκοπό αυτόν με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων συνιστάται επιτροπή κατανομής των δικαιωμάτων χρήσης της βοσκής εντός της οικείας Περιφερειακής Ενότητας, τα μέλη της οποίας ορίζονται με απόφαση του Περιφερειάρχη. Στους κτηνοτρόφους που κάνουν χρήση ιδιωτικής βοσκήσιμης γαίας, ιδιόκτητη ή ενοικιαζόμενη από ιδιώτες ή Ν.Π.Ι.Δ., κατανέμεται επιπλέον έκταση μόνο για το μέρος του ζωικού κεφαλαίου που δεν καλύπτεται από τις ιδιωτικές εκτάσεις που δηλώνουν. Σε περίπτωση μεταβολής του ιδιοκτησιακού καθεστώτος των ιδιόκτητων βοσκήσιμων γαιών, για οποιαδήποτε αιτία, ο κτηνοτρόφος έχει την υποχρέωση να δηλώνει και αποδεικνύει τις αντίστοιχες μεταβολές. Σε αντίθετη περίπτωση χάνει τα δικαιώματά του. Η νομή ή κατοχή των βοσκήσιμων γαιών αποδεικνύεται με τα δικαιολογητικά της υπουργικής απόφασης της περίπτωσης β` του άρθρου 11. Τα δικαιολογητικά αυτά κατατίθενται άπαξ. 2. Τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής παραχωρούνται στους κτηνοτρόφους για χρονικό διάστημα αντίστοιχο με την υλοποίηση των στόχων των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, το οποίο δεν μπορεί να είναι μικρότερο από τρία (3) έτη, με την υπογραφή σχετικής σύμβασης μίσθωσης. Σε περίπτωση που σε τμήματα ή και σε ολόκληρη τη βοσκήσιμη γαία απαγορευτεί η βόσκηση ή οι γαίες αυτές χαρακτηρισθούν αναδασωτέες, στα πλαίσια της δασικής νομοθεσίας, η ως άνω επιτροπή της οικείας Περιφερειακής Ενότητας προβαίνει σε ανάλογες ανακατατάξεις των δικαιωμάτων βόσκησης. 3. Τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής περιέρχονται ή μεταβιβάζονται σε άλλον κτηνοτρόφο σε περίπτωση κληρονομικής διαδοχής ή πώλησης της εκμετάλλευσης. Σε περίπτωση παύσης της εκμετάλλευσης για δύο συνεχόμενα έτη, τα δικαιώματα δεν μεταβιβάζονται και παραμένουν ως εθνικό απόθεμα. 4. Για την κατανομή των δικαιωμάτων χρήσης λαμβάνονται υπόψη τα δικαιώματα των αποκατασταθέντων κτηνοτρόφων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 24 του ν. 4061/2012». Περαιτέρω, στο άρθρο 10 του ιδίου νόμου «Βοσκήσιμες γαίες Ο.Τ.Α.» ορίζονται τα εξής: «Οι βοσκήσιμες γαίες που βρίσκονται στην περιφέρεια Ο.Τ.Α. Α` βαθμού και των οποίων την κυριότητα, νομή, κατοχή ή χρήση έχουν οι συγκεκριμένοι Ο.Τ.Α., διατίθενται κατά προτεραιότητα για τις ανάγκες των κτηνοτρόφων, φυσικών ή νομικών προσώπων, που έχουν την έδρα της εκμετάλλευσής τους στο δήμο αυτόν και σε μετακινούμενους κτηνοτρόφους οι οποίοι αποδεδειγμένα κάνουν χρήση των εν λόγω βοσκήσιμων γαιών. Εφόσον ικανοποιούνται οι παραπάνω ανάγκες και αποδεδειγμένα βάσει του διαχειριστικού σχεδίου βόσκησης, υπάρχει περίσσευμα βοσκήσιμης γης σε κάποια ή κάποιες Τοπικές/Δημοτικές Κοινότητες, αυτή διατίθεται σε κτηνοτρόφους άλλων όμορων περιοχών» και στο άρθρο 11 «Εξουσιοδοτικές διατάξεις» τα εξής: «1. Με αποφάσεις του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται: α) […] β) Οι διαδικασίες, τα κριτήρια επιλεξιμότητας, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, οι όροι και οι προϋποθέσεις για την κατανομή των βοσκήσιμων γαιών στους κτηνοτρόφους της χώρας για τις ανάγκες εφαρμογής ενωσιακών και εθνικών προγραμμάτων, σύμφωνα με το άρθρο 6 και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. γ) Θέματα που αφορούν τη σύμβαση μίσθωσης, οι όροι, οι κυρώσεις και τα αρμόδια όργανα επιβολής τους που αφορούν το δικαίωμα χρήσης της βοσκής, καθώς και κάθε σχετικό θέμα για την εφαρμογή των άρθρων 6 και 7. δ) […]». Τέλος, στο άρθρο 19 «Μεταβατικές διατάξεις», πριν από την αντικατάσταση της παραγράφου 5 με το άρθρο δέκατο του ν.4405/2016 [βλ. κατωτέρω], ορίζονταν τα εξής: «1. Εξι (6) μήνες μετά την έναρξη ισχύος αυτού του νόμου, για κάθε Περιφέρεια της Χώρας δύναται να καταρτίζονται προσωρινά διαχειριστικά σχέδια βόσκησης, σε μία ή περισσότερες Περιφερειακές Ενότητες, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες των βοσκήσιμων γαιών της κάθε περιοχής. Για τα προσωρινά διαχειριστικά σχέδια βόσκησης εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των άρθρων 3, 5, 6 και 7. 2. Μέχρι την έγκριση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, η χρήση της βοσκής εντός των βοσκήσιμων γαιών επιτρέπεται υπό τους όρους και τις προϋποθέσεις της δασικής νομοθεσίας. […] 5. Μέχρι την έγκριση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης του άρθρου 3, η κατανομή επιλέξιμων βοσκότοπων στους κτηνοτρόφους της Χώρας, πραγματοποιείται σύμφωνα με την αριθμ. 873/55993/20.5.2015 (Β` 942) κοινή απόφαση του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας», στο δε άρθρο 20 «Καταργούμενες διατάξεις» τα εξής: «1. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος νόμου καταργούνται οι παρακάτω διατάξεις, όπως ισχύουν: α) Το άρθρο 103 του ν.δ. 86/1969 (Α` 7), β) […]». Στη συνέχεια, η παράγραφος 5 του ως άνω άρθρου 19 του νόμου αυτού αντικαταστάθηκε με το άρθρο δέκατο του ν.4405/2016 (Α’ 129/13.7.2016), ως εξής: «5. Για τη μεταβατική περίοδο μέχρι την έγκριση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης του άρθρου 3: α) Η κατανομή των επιλέξιμων βοσκότοπων στους κτηνοτρόφους της χώρας, πραγματοποιείται σύμφωνα με την αριθμ. 873/55993/20.5.2015 (Β 942) κοινή απόφαση του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Παραγωγικής Ανασυγκρότησης, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η οποία τροποποιείται με απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. β) Σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα της χώρας συνιστάται επιτροπή με έργο: αα) Τον έλεγχο της χωροταξικής ορθότητας της κατανομής και τη διόρθωση τυχόν σφαλμάτων αυτής που εντοπίζονται σε τοπικό επίπεδο. ββ) Τη χωρική αναπροσαρμογή της κατανομής των δικαιωμάτων χρήσης της βοσκής σε περίπτωση που σε τμήματα ή και σε ολόκληρη τη βοσκήσιμη γη απαγορευτεί η βόσκηση ή αυτή χαρακτηρισθεί αναδασωτέα στο πλαίσιο της δασικής νομοθεσίας. γγ) Την κατανομή επιλέξιμων βοσκήσιμων γαιών από τις εκτάσεις οι οποίες αποτελούν απόθεμα, σε νέους κτηνοτρόφους και σε κτηνοτρόφους που ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν σε μέτρα του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας. δδ) Την παρακολούθηση της τήρησης των υποχρεώσεων των κτηνοτροφών. γ) Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται, οι αρμοδιότητες, ο αριθμός των μελών, η θητεία, οι ιδιότητές τους και κάθε άλλη λεπτομέρεια σχετική με το έργο και τη λειτουργία των επιτροπών. Με απόφαση του οικείου Περιφερειάρχη ορίζονται τα μέλη των επιτροπών. δ) Με απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζεται το ύψος του μισθώματος. ε) Με απόφαση του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων καθορίζονται θέματα που αφορούν το μίσθωμα και τους υπόχρεους καταβολής μισθώματος για τα δικαιώματα χρήσης της βοσκής, το χρονικό διάστημα παραχώρησης που δεν μπορεί να ξεπερνά τη διάρκεια της μεταβατικής περιόδου, τη διαδικασία και τους όρους μίσθωσης, τον τρόπο καταβολής και διάθεσης του μισθώματος στις οικείες περιφέρειες με σκοπό την εκπόνηση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης, τις κυρώσεις και τα αρμόδια όργανα επιβολής τους, καθώς και κάθε σχετικό θέμα». Κατ’ επίκληση των μεταβατικών αυτών διατάξεων του άρθρου 19 του ν. 4351/2015, όπως τροποποιήθηκε, εκδόθηκε η 332/93570/7.9.2016 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Διαδικασία μίσθωσης βοσκήσιμων γαιών, συγκρότηση και λειτουργία επιτροπών ελέγχου χωροταξικής ορθότητας της κατανομής δικαιωμάτων χρήσης της βοσκής, κατά τη μεταβατική περίοδο μέχρι την έγκριση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης» (Β’ 2848/7.9.2016). Εξάλλου, με το π.δ. 308/2000 (Α΄ 252), όπως ίσχυε τον κρίσιμο χρόνο εκδόσεως της προσβαλλομένης αποφάσεως, θεσπίσθηκαν όροι υγειονομικού ελέγχου του εμπορίου ορισμένων ειδών ζώντων ζώων (βοοειδών και χοιροειδών πλην αγριόχοιρων), σε συμμόρφωση, μεταξύ άλλων, προς την οδηγία 64/432/ΕΟΚ, όπως ίσχυε, τροποποιηθείσα με νεότερες οδηγίες. Στο άρθρο 5 του ιδίου π.δ/τος προβλέπεται η έκδοση υγειονομικών πιστοποιητικών μετακινήσεως των βοοειδών υπό προϋποθέσεις, ορίζονται δε, μεταξύ άλλων,τα εξής: «1. Τα βοοειδή και οι χοίροι στα οποία αναφέρεται το παρόν διάταγμα, πρέπει να συνοδεύονται, κατά τη μεταφορά προς τον προορισμό τους, από υγειονομικό πιστοποιητικό […] 2. Η υγειονομική εξέταση και η έκδοση του υγειονομικού πιστοποιητικού (συμπεριλαμβανομένων των πρόσθετων υγειονομικών εγγυήσεων) για μια παρτίδα ζώων πρέπει να διεξάγονται στην εκμετάλλευση προέλευσης ή το κέντρο συγκέντρωσης. Για το σκοπό αυτό ο επίσημος κτηνίατρος της Κτηνιατρικής αρχής στα μητρώα της οποίας είναι καταχωρημένη η αγέλη ή το κέντρο συγκέντρωσης, μετά από τις εξετάσεις, τις επισκέψεις και τους ελέγχους που προβλέπονται από το παρόν διάταγμα πραγματοποιεί όλες τις έγγραφες υγειονομικές πιστοποιήσεις. […]».
6. Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την από 30.5.2016 αίτηση του πρώτου εκ των αιτούντων Ι. Π., ως υπευθύνου εκτροφής των ζωικών μονάδων εκτροφής βοοειδών και ιπποειδών των λοιπών αιτούντων, προς την Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής (ΔΑΟΚ) της Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε.) της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας ζητήθηκε άδεια διακινήσεως των ως άνω ζωικών μονάδων στην περιοχή Βόρας – Καϊμακτσαλάν στο ακίνητο με στοιχεία Α.Β.Κ. 1459, φερομένης ιδιοκτησίας της εταιρείας «Τ. Α. Ι. Π. τ. Δ, Α.Ε.». Εξάλλου, οι αιτούντες για τη θερινή βόσκηση του 2016 είχαν υποβάλει αίτηση στην Τοπική Κοινότητα Νότιας του Δήμου Αλμωπίας και περιελήφθησαν στην κατάσταση βοσκής, όπως προκύπτει από την από 30.5.2016 σχετική κατάσταση βοσκής οικονομικού έτους 2016 που υπογράφεται από τον Αντιδήμαρχο Δήμου Αλμωπίας, στην περιοχή «Δουϊδίτσα» Αλμωπίας όπου βόσκουν τα ζώα τους από το έτος 2009 οι εκ των αιτούντων Σ. Γ., Δ. Σ., Α. Ε. και Μ. Γ., από το έτος 2011 η αιτούσα Δ. Αλ. και από το έτος 2013 οι εκ των αιτούντων Π. Ι., Π. Ε., Π. Ε. και Λ. Ν. Σύμφωνα με το 14586/21.9.2016 έγγραφο της ΔΑΟΚ Π.Ε. Πέλλας προς το Δικαστήριο, η περιοχή «Δουϊδίτσα» Αλμωπίας είναι ορεινή περιοχή κατάλληλη για βόσκηση μεγάλων ζώων. Η εν λόγω υπηρεσία με το 11962/3.8.2016 έγγραφό της προς τον Σύλλογο Κτηνοτρόφων Εκτατικής Κτηνοτροφίας νομού Πέλλας, του οποίου Πρόεδρος είναι ο πρώτος εκ των αιτούντων Ι. Π., πρότεινε εναλλακτικές τοποθεσίες βοσκήσεως και συγκεκριμένα, τους βοσκότοπους Δ.Δ. Άρνισσας, Δ.Δ. Παναγίτσας και άλλες περιοχές, στους οποίους βοσκοτόπους υπάρχει βοσκοϊκανότητα και κατάλληλες υγιεινομικές συνθήκες για το ζωικό τους κεφάλαιο. Στη συνέχεια, στο ΠΚΜ285250/2832/12.7.2016 έγγραφο της Διευθύντριας της Διεύθυνσης Διοικητικού-Οικονομικού της Π.Ε Πέλλας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, το οποίο απευθύνεται σε 16 κτηνοτρόφους, μεταξύ των οποίων και στον πρώτο εκ των αιτούντων, με θέμα “Απάντηση σε αιτήσεις για θερινή βόσκηση στο ακίνητο ΑΒΚ 1459 στο όρος Βόρας” αναφέρεται ότι η εν λόγω υπηρεσία δύναται να προβεί στη μίσθωση του προαναφερθέντος ακινήτου με στοιχεία ΑΒΚ 1459 στο όρος Βόρας μετά την έκδοση της υπουργικής αποφάσεως, με την οποία θα καθορίζονται οι διαδικασίες και οι όροι μισθώσεως των βοσκήσιμων γαιών της χώρας σύμφωνα με το 1056/73924/28.6.2016 έγγραφο του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων. Στο τελευταίο αυτό έγγραφο, το οποίο υπογράφεται από τον Γενικό Γραμματέα του εν λόγω Υπουργείου και απευθύνεται προς τις ΔΑΟΚ των Περιφερειακών Ενοτήτων όλης της Χώρας, με θέμα «Κατανομή βοσκήσιμων εκτάσεων 2016», αναφέρονται τα εξής: «Σας ενημερώνουμε ότι έχει δρομολογηθεί η έκδοση Υπουργικής Απόφασης (Υ.Α.) με την οποία καθορίζονται σε ενιαία βάση οι διαδικασίες και οι όροι μίσθωσης των βοσκήσιμων γαιών της Χώρας, θέματα που αφορούν τη σύμβαση μίσθωσης των βοσκήσιμων γαιών, καθορίζεται ο μηχανισμός και η διαδικασία είσπραξης των μισθωμάτων από τις Περιφέρειες και οι υποχρεώσεις των κτηνοτρόφων, ενώ αντιμετωπίζονται ενδεχόμενα μεμονωμένα προβλήματα ως προς τη χωροταξική κατανομή των βοσκοτόπων, κατά τη μεταβατική περίοδο μέχρι την έγκριση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης. Οι διατάξεις της εν λόγω Υ.Α. θα εφαρμόζονται κατά τη μίσθωση των Δημοσίων ή/και Δημοτικών βοσκήσιμων γαιών της Χώρας από κτηνοτρόφους για την κάλυψη των αναγκών βόσκησης των αγροτικών τους ζώων, συμπεριλαμβανομένων επιλέξιμων βοσκήσιμων γαιών, οι οποίες κατανεμήθηκαν στους κτηνοτρόφους της Χώρας το 2015, ενώ παράλληλα μέχρι την έγκριση των διαχειριστικών σχεδίων βόσκησης ισχύει η υπ’ αριθ. 873/55993/20-5-2015 Υ.Α. Προκειμένου να διευκολυνθεί η εγκατάσταση των μετακινούμενων κτηνοτρόφων σας ενημερώνουμε ότι μπορείτε να επιτρέψετε την μετακίνηση σε δημόσιες ή δημοτικές θερινές βοσκές σε ποίμνια εφόσον πληρούνται οι υγειονομικές προϋποθέσεις, λαμβάνοντας υπόψη ότι: […]».
7. Επειδή, σύμφωνα με τα στοιχεία του φακέλου που αναφέρονται στην προηγούμενη σκέψη, το προσβαλλόμενο έγγραφο ΠΚΜ285250/2832/12.7.2016 της Διευθύντριας της Διεύθυνσης Διοικητικού – Οικονομικού της Π.Ε. Πέλλας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Διοίκησης, με το οποίο εκδηλώνεται η απόρριψη από την Διοίκηση του αιτήματος των αιτούντων για την χορήγηση πιστοποιητικού διακινήσεως των ζώων στην προαναφερθείσα έκταση με Α.Β.Κ. 1459 του όρους Βόρας, συνιστά εκτελεστή διοικητική πράξη και, συνεπώς, παραδεκτώς προσβάλλεται με την κρινόμενη αίτηση, εφόσον δε η αίτηση ασκήθηκε και εμπροθέσμως, στις 16.8.2016, πρέπει αυτή να εξετασθεί επί της ουσίας.
8. Επειδή, κατά τα ανωτέρω, εφόσον εν προκειμένω η Διοίκηση με το προσβαλλόμενο έγγραφο, αρνήθηκε να χορηγήσει πιστοποιητικό διακινήσεως των ζώων στην συγκεκριμένη έκταση με ΑΒΚ 1459 του όρους Βόρας υπολαμβάνουσα εσφαλμένως ότι απαιτείται η προηγούμενη έκδοση της υπουργικής αποφάσεως, με την οποία θα καθορίζονται οι διαδικασίες και οι όροι μισθώσεως των βοσκήσιμων γαιών της χώρας, η οποία, όπως εκτίθεται στην σκέψη 5 εκδόθηκε στη συνέχεια, η προσβαλλόμενη πράξη, με την οποία εκδηλώνεται η ως άνω άρνηση για τον ανωτέρω λόγο, είναι μη νόμιμη και ακυρωτέα, όπως βασίμως προβάλλεται, δεδομένου ότι από τις προαναφερθείσες στη σκέψη 5 διατάξεις προκύπτει ότι ζητήματα αναγόμενα στο επιτρεπτό της βοσκής σε επιλέξιμους βοσκοτόπους και βοσκήσιμες γαίες εν γένει και στον τρόπο ασκήσεως του σχετικού δικαιώματος από τους κτηνοτρόφους, έως την έκδοση των διαχειριστικών σχεδίων βοσκής, ρυθμίζονται από τη δασική νομοθεσία [ν.δ. 89/1986] και την κατ’ εξουσιοδότηση της νομοθεσίας αυτής κ.υ.α. 873/55993/20.5.2015 σε συνδυασμό με τις διατάξεις του π.δ. 308/2000 για την χορήγηση υγειονομικού πιστοποιητικού μετακινήσεως των ζώων. Συνεπώς, πρέπει η υπό κρίση αίτηση να γίνει δεκτή και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη, παρέλκει δε ως αλυσιτελής η έρευνα των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως.