ΣτΕ 2082/2018 [ΕΚΠΡΟΘΕΣΜΗ ΑΙΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΥΡΩΣΗ ΑΕΠΟ ΜΥΗΕ]
Περίληψη
– Eνόψει της εκτεταµένης τοπικής αλλά και ευρύτερης (σε επίπεδο Περιφέρειας) δηµοσιότητας που έλαβε το ζήτημα της κατασκευής ΜΥΗΕ στην Οξυά Καρδίτσας, συνεκτιμώμενης ιδίως της µικρής κλίμακας της τοπικής κοινωνίας όπου πρόκειται να κατασκευασθεί το έργο και περαιτέρω της παρόδου ευλόγου χρόνου από την έκδοση της προσβαλλόµενης ΑΕΠΟ και της τηρήσεως των προβλεπόμενων διατυπώσεων δημοσιότητας, σε συνδυασµό µε το συνομολογούμενο ειδικό ενδιαφέρον των αιτούντων για τον τόπο τους ως θεμελιωτικό του εννόμου συμφέροντός τους για την άσκηση της κρινόµενης αίτησης, συνάγεται τεκμήριο πλήρους γνώσης της προσβαλλόμενης πράξης σε χρόνο που καθιστά το κρινόμενο ένδικο βοήθηµα εκπρόθεσμο.
Πέραν της τηρήσεως, απο τους αρμόδιους φορείς, των κατά νόμο διατυπώσεων τόσο της ΜΠΕ όσο και της ήδη προσβαλλόμενης ΑΕΠΟ, υπήρξαν, στη συνέχεια, σειρά διαδοχικών και αλλεπάλληλων δημοσιεύσεων στον τοπικό τύπο, καθώς και συνεχείς ενημερώσεις της τοπικής κοινωνίας, με αντικείμενο την έκδοση της προσβαλλόμενης ΑΕΠΟ και το περιεχόµενό της. Από τα παραπάνω δεδομένα προκύπτει πλήρης γνώση της προσβαλλόμενης πράξης εκ µέρους των αιτούντων το αργότερο στις 24.9.2014, οπότε πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα δηµόσια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μουζακίου και έντυπη και ηλεκτρονική δημοσίευση εκ μέρους του Πολιτιστικού Συλλόγου Οξυάς, µε ρητές αναφορές την προσβαλλόμενη πράξη. Συνεπώς, η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως ασκείται εκπροθέσμως στις 10.2.2015, ήτοι μετά την πάροδο της προθεσμίας των 60 ημερών που παρέχεται για την άσκηση της αιτήσεως ακυρώσεως.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Θ. Ζιάμου
Βασικές σκέψεις
2. Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η ακύρωση της 315/17552/25.2.2014 απόφασης (ΑΕΠΟ) της Γενικής Γραμματέως της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας (Ορθή Επανάληψη την 1η.8.2014 με απαλοιφή του όρου Δ.28), με θέμα: Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων του έργου «Μικρό Υδροηλεκτρικό Έργο» (ΜΥΗΕ) ισχύος 2,45 MW της εταιρείας ‘Α. Ε, Μ. ΕΠΕ’, που πρόκειται να κατασκευαστεί στη θέση Μελίσσι της Τ.Κ. Οξυάς του Δήμου Μουζακίου της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.
3. Επειδή, υπέρ του κύρους της προσβαλλόμενης πράξης, με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς ασκεί παρέμβαση η εταιρεία με την επωνυμία «Α. Ε. – Ε.Π.Ε.» και τον διακριτικό τίτλο «Α. ΕΠΕ», η οποία πρόκειται να κατασκευάσει το ένδικο έργο.
4. Επειδή, ο τρίτος εκ των αιτούντων Κ. Π. δεν νομιμοποιήθηκε με κάποιον από τους προβλεπόμενους στο άρθρο 27 του π.δ. 18/1989 τρόπους και συνεπώς, ως προς αυτόν, η αίτηση πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη.
5. Επειδή, από τον τέταρτο αιτούντα Α. Σ. υποβλήθηκε παραίτηση με έγγραφη δήλωση, και συνεπώς ως προς αυτόν η δίκη πρέπει να καταργηθεί, κατά το άρθρο 30 παρ. 1 του π.δ/τος 18/1989.
6. Επειδή, οι λοιποί αιτούντες (πρώτος, δεύτερος και πέμπτος κατά τη σειρά του δικογράφου της αιτήσεως ακυρώσεως), κατά το μέρος που επικαλούνται, με βάση προσκομιζόμενα στοιχεία, την ιδιότητά τους ως ιδιοκτητών ακινήτων στην περιοχή του έργου ή ως διαμενόντων στην Οξυά Καρδίτσας, με έννομο συμφέρον ασκούν την κρινομένη αίτηση, αφού προβάλλουν ότι με την κατασκευή του θα επηρεαστεί δυσμενώς η άρδευση των καλλιεργειών τους και θα αλλοιωθεί το φυσικό και οικιστικό περιβάλλον της περιοχής, ομοδικούν δε παραδεκτώς εφόσον προβάλλουν κοινούς λόγους ακυρώσεως, στηριζόμενους στην αυτή, κατά τα ουσιώδη στοιχεία, πραγματική και νομική βάση.
7. Επειδή, οι ως άνω αιτούντες (πρώτος, δεύτερος και πέμπτος) κατέθεσαν το υπ’ αριθμ. πρωτ. Ε΄ 302/4.5.2018 δικόγραφο πρόσθετων λόγων, προσκόμισαν δε αποδεικτικό εμπρόθεσμης κοινοποίησής του στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στερεάς Ελλάδας, όχι όμως και στον καθού Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας ούτε στην παρεμβαίνουσα εταιρεία. Ενόψει, όμως, του ότι οι ως άνω διάδικοι παρέστησαν κατά την επ’ ακροατηρίου συζήτηση της υποθέσεως και δεν αντέλεξαν, το δικόγραφο αυτό λογίζεται ότι έχει ασκηθεί παραδεκτώς, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 25 παρ. 1 και 21 παρ.6 του π.δ/τος 18/1989 (Α΄ 8).
8. Επειδή, η πρώτη προσβαλλόμενη πράξη εκδόθηκε στις 25.2.2014 και αναρτήθηκε αυθημερόν τόσο στην ειδική διαδικτυακή διεύθυνση «aepo.ypeka.gr» (Κ.Α.Δ.Α. 30050), όπως και στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ (ΑΔΑ: ΒΙΕΡΟΡ10-Π0Μ με ημερομηνία τελευταίας τροποποίησης 1.8.2014), σύμφωνα με τα οριζόμενα, αντιστοίχως, στα άρθρα 19α του ν. 4014/2011 (Α΄ 209), 1 και 2 της ΚΥΑ 21938/2012 (Β΄ 1470/13.5.2012) και στο άρθρο 2 παρ. 4 περ. 22 του ν. 3861/2010 (Α΄ 112). Δοθέντος δε ότι η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως ασκήθηκε στις 10.2.2015, δηλαδή, μετά την πάροδο ενός σχεδόν έτους από την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης, πρέπει να εξετασθεί αν η αίτηση αυτή ασκείται εμπροθέσμως (πρβλ. ΣτΕ 674/2018 επταμ., σκ. 10).
9. Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, μετά την ανάρτηση της προσβαλλόμενης ΑΕΠΟ στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ και στον ειδικό δικτυακό τόπο του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (25.2.2014 και 1.8.2014), πραγματοποιήθηκαν οι ακόλουθες τοπικού χαρακτήρα δημοσιεύσεις της προσβαλλόμενης πράξης: 1) Στις 22 Μαρτίου 2014 έγινε δημοσίευση στην εφημερίδα «Πρωινός Τύπος» για την ενημέρωση του κοινού, κατόπιν της από 6.3.2014 αποστολής σχετικής ανακοίνωσης από το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας. 2) Τον Ιούλιο του 2014, όπως και τον Οκτώβριο του 2014, έγινε δημοσίευση σχετικών άρθρων στα Φύλλα 35 και 36 της Εφημερίδας του Πολιτιστικού Συλλόγου Οξυάς, καθώς και στην ιστοσελίδα του Συλλόγου (http://oxyakarditsas.gr/fyllo35.pdf και http://oxyakarditsas.gr/fyllo36.pdf), για την ενημέρωση των κατοίκων σχετικά με την πρόοδο της αδειοδοτικής διαδικασίας του έργου, όπου αναγράφεται ρητά η προσβαλλόμενη ΑΕΠΟ και ο αριθμός πρωτοκόλλου της, το δε άρθρο του Φύλλου 36 αναδημοσιεύτηκε στις 24.9.2014 και στην ηλεκτρονική πύλη ενημέρωσης Καρδίτσας karditsalive.net. 3) Στις 24.9.2014, πραγματοποιήθηκε δημόσια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Μουζακίου, από το οποίο ελήφθη απόφαση (232/2014) για τη χορήγηση άδειας επέμβασης στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου βάσει της μνημονευόμενης στην απόφαση αυτή ΑΕΠΟ. 4) Στις 9.11.2014 πραγματοποιήθηκε ανοιχτή συγκέντρωση των κατοίκων στο κέντρο της κοινότητας Οξυάς και ενημέρωσή τους από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Οξυάς για το σχεδιαζόμενο έργο, η δημοσίευση δε της ανακοίνωσης της συγκέντρωσης, του κειμένου της ενημέρωσης και της απαντητικής επιστολής του φορέα του έργου έγινε την ίδια ημέρα στην ιστοσελίδα του Πολιτιστικού Συλλόγου Οξυάς (http://www.oxyakarditsas.gr/news_display.php?id=268) και στην ηλεκτρονική πύλη ενημέρωσης Καρδίτσας karditsalive.net. Εξάλλου, ήδη πολύ πριν από την έκδοση της προσβαλλόμενης ΑΕΠΟ, στις 12.12.2012, το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Μουζακίου, σε δημόσια συνεδρίαση, είχε γνωμοδοτήσει θετικά για την υλοποίηση του ένδικου έργου (Απόφαση 375/2012), ασχολήθηκε δε με το έργο λαμβάνοντας σχετικές αποφάσεις και σε επόμενη δημόσια συνεδρίασή του, στις 23.2.2013 (Απόφαση 47/2013), ενώ και το Τοπικό Συμβούλιο Οξυάς συνεδρίασε δημόσια με αντικείμενο τη διευκόλυνση των εργασιών του έργου στις 23.2.2013. Σχετικές με το έργο δημοσιεύσεις σε εφημερίδες της Θεσσαλίας είχαν γίνει ήδη στις 17.12.2012 και 18.12.2012, κατόπιν αποστολής της από 17.10.2012 ανακοίνωσης από το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας. Αλλά και καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους 2013, ειδικότερα δε τους μήνες Απρίλιο, Ιούλιο και Οκτώβριο 2013, συνεχίστηκαν οι δημοσιεύσεις στον τοπικό τύπο και στην ιστοσελίδα του Πολιτιστικού Συλλόγου Οξυάς σχετικά με το μελετώμενο έργο. Περί τα τέλη του έτους 2013, το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας συνεδρίασε δημόσια και εισηγήθηκε επί της ΜΠΕ του έργου (Απόσπασμα Πρακτικού 18/19.12.2013), ενώ την ίδια ημέρα (19.12.2013) αναρτήθηκε στο διαδίκτυο το Πρακτικό της δημόσιας συνεδρίασης της Περιφερειακής Επιτροπής Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Αγροτικού Τομέα της Περιφέρειας Θεσσαλίας επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) (Πρακτικό 10ο/16.10.2013).
10. Επειδή, ενόψει της εκτεταμένης τοπικής αλλά και ευρύτερης (σε επίπεδο Περιφέρειας) δημοσιότητας που έλαβε το ζήτημα της κατασκευής ΜΥΗΕ στην Οξυά Καρδίτσας, συνεκτιμώμενης ιδίως της μικρής κλίμακας της τοπικής κοινωνίας όπου πρόκειται να κατασκευασθεί το έργο και περαιτέρω της παρόδου ευλόγου χρόνου από την έκδοση της προσβαλλόμενης ΑΕΠΟ και της τηρήσεως των προβλεπόμενων διατυπώσεων δημοσιότητας, σε συνδυασμό με το συνομολογούμενο ειδικό ενδιαφέρον των αιτούντων για τον τόπο τους ως θεμελιωτικό του εννόμου συμφέροντός τους για την άσκηση της κρινόμενης αίτησης, συνάγεται τεκμήριο πλήρους γνώσης της προσβαλλόμενης πράξης σε χρόνο που καθιστά το κρινόμενο ένδικο βοήθημα εκπρόθεσμο (πρβλ. ΣτΕ 2294, 2220/2017, 3314/2015, 4628/2013, 2038/2012, 673/2010 Ολομ., 1665/2009, 3822/2008, 2065/2007 επταμ.). Ειδικότερα, όπως εκτίθεται αναλυτικά ανωτέρω, πέραν της τηρήσεως, από τους αρμόδιους φορείς, των κατά νόμο διατυπώσεων δημοσιότητας τόσο της ΜΠΕ (κατά τα έτη 2012 και 2013) όσο και της ήδη προσβαλλόμενης ΑΕΠΟ (ανάρτηση της ΑΕΠΟ στο διαδίκτυο στις 25.2.2014 και 1.8.2014), υπήρξαν, στη συνέχεια, κατά το χρονικό διάστημα από το Μάρτιο έως και το Νοέμβριο του 2014, σειρά διαδοχικών και αλληλεπάλληλων δημοσιεύσεων στον τοπικό τύπο, καθώς και συνεχείς ενημερώσεις της τοπικής κοινωνίας από το Δήμο Μουζακίου και τον Πολιτιστικό Σύλλογο Οξυάς, με αντικείμενο την έκδοση της προσβαλλόμενης ΑΕΠΟ και το περιεχόμενό της. Από τα παραπάνω δεδομένα προκύπτει πλήρης γνώση της προσβαλλόμενης πράξης εκ μέρους των αιτούντων το αργότερο στις 24.9.2014, οπότε πραγματοποιήθηκε ταυτόχρονα δημόσια συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Μουζακίου και έντυπη και ηλεκτρονική δημοσίευση εκ μέρους του Πολιτιστικού Συλλόγου Οξυάς, με ρητές αναφορές την προσβαλλόμενη πράξη. Συνεπώς, η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως ασκείται εκπροθέσμως στις 10.2.2015, ήτοι μετά την πάροδο της προθεσμίας των 60 ημερών που παρέχεται για την άσκηση της αιτήσεως ακυρώσεως, βάσει του άρθρου 46 παρ. 1 του π.δ. 18/1989 (Α΄ 8) και, πάντως, μετά την πάροδο ευλόγου χρόνου από την κατά νόμο ανάρτηση της προσβαλλόμενης πράξης στο διαδίκτυο. Οι σχετικοί δε περί του αντιθέτου προβαλλόμενοι ισχυρισμοί των αιτούντων, ότι δηλαδή δεν υπήρξε προσήκουσα ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας από τους τοπικούς άρχοντες και ότι το σχεδιαζόμενο έργο ουδέποτε έλαβε ευρύτερη δημοσιότητα σε υπερτοπικό επίπεδο, είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι. Ενόψει των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως πρέπει να απορριφθεί ως εκπρόθεσμη, ενώ πρέπει να γίνει δεκτή η παρέμβαση.