ΣΤΕ 2992/2017 [ΝΟΜΙΜΗ ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΠΛΩΤΗΣ ΕΞΕΔΡΑΣ ΓΙΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΜΕΣΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ]
Περίληψη
-Με το πρακτικό της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 35 του υπ’ αριθ. 20 Γενικού Κανονισμού Λιμένων αποφασίσθηκε η απομάκρυνση της θέσης (πόστου), στην οποία δραστηριοποιείται ο αιτών, και η μετακίνησή της σε άλλη περιοχή, καθορίζεται δε κατά τρόπο γενικό η νέα θέση του αιτούντος, η οποία αποτελεί προϋπόθεση, για την χορήγηση άδειας εκμισθώσεως θαλασσίων μέσων αναψυχής. Συνεπώς το ανωτέρω πρακτικό αποτελεί παραδεκτώς προσβαλλόμενη εκτελεστή πράξη.
-Η απόφαση του Λιμεναρχείου Ιερισσού, η οποία, εκδόθηκε κατόπιν «προσφυγής – αιτήσεως θεραπείας», με την οποία ο αιτών ζήτησε την ανάκληση / ακύρωση του πρακτικού της Επιτροπής, συνιστά κατ’ ουσίαν απόρριψη του αιτήματος για την παραμονή της εξέδρας του αιτούντος στην υφιστάμενη κατά τον χρόνο εκδόσεως των προσβαλλομένων πράξεων θέση και ως εκ τούτου προσβάλλεται παραδεκτώς.
-Όπως προκύπτει από το περιεχόμενο του από 29.6.2016 πρακτικού της Επιτροπής του άρθρου 35 του ΓΚΛ, η Επιτροπή έλαβε υπόψη τις ιδιαιτερότητες της περιοχής, το γεγονός ότι η πλωτή εξέδρα του αιτούντος, από την οποία εκκινούν θαλάσσια μέσα αναψυχής, βρίσκεται στο θαλάσσιο χώρο, σε απόσταση περίπου πέντε μέτρων από την ακτή, την έλλειψη πόστου του αιτούντος επί του αιγιαλού, το γεγονός της παραχωρήσεως στην παρεμβαίνουσα τμήματος του αιγιαλού όπισθεν της πλωτής εξέδρας, προκειμένου να τοποθετήσεις ομπρέλες και ξαπλώστρες, την ασφάλεια των λουομένων, το γεγονός ότι ο αιτών διέθετε άδεια εκμισθώσεως, η οποία είχε ανανεωθεί, καθώς και την ανάγκη συνεχίσεως της δραστηριότητας του αιτούντος. Με τα δεδομένα αυτά η Επιτροπή έκρινε ότι η επίδικη δραστηριότητα θα πρέπει να απομακρυνθεί σε απόσταση όχι μικρότερη των εκατό μέτρων από το δηλωθέν σημείο, όπου είναι τοποθετημένη η πλωτή εξέδρα και σε απόσταση μικρότερη των (200) μέτρων από την ακτή, προκειμένου να διασφαλισθεί η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας από τη συχνή κυκλοφορία Ε/Γ-Γ/Γ, Φ/Γ-Ο/Γ, Ε/Γ-Τ/Ρ πλοίων. Με τον τρόπο όμως αυτό το ανωτέρω πρακτικό παρίσταται νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένο, όσον αφορά στην ανάγκη μετακίνησης της εξέδρας του αιτούντος, διότι, νομίμως η Επιτροπή έλαβε υπόψη, από τα ενδεικτικώς οριζόμενα στις διατάξεις του ΓΚΛ κριτήρια, την ανάγκη προστασίας των λουομένων, στην οποία και έδωσε προτεραιότητα, κατ’ εκτίμηση των ιδιαιτέρων συνθηκών της περιοχής, και ειδικότερα, της θέσεως της εξέδρας, εντός του θαλάσσιου χώρου και τω κινδύνων που δημιουργούνται εν όψει του μισθωμένου χώρου του αιγιαλού από την παρεμβαίνουσα όπισθεν της εξέδρας, αλλά και της μικρής απόστασης της εξέδρας αυτής από την ακτή. Εξάλλου, η Επιτροπή συνεκτίμησε και την ανάγκη συνέχισης της δραστηριότητας του αιτούντος, ο οποίος διέθετε άδεια εκμισθώσεως, ενώ η προηγούμενη ανανέωση της αρχικής άδειας εκμισθώσεως θαλασσίων μέσων αναψυχής που είχε λήξει όριζε ως θέση (πόστο) όχι πλωτή εξέδρα, όπως η ανανεωθείσα, αλλά χώρο αιγιαλού. Περαιτέρω νομίμως προέβη η Επιτροπή σε έλεγχο των συνθηκών ασφαλείας των λουομένων και επανακαθόρισε τη θέση του αιτούντος, κατόπιν σχετικού αιτήματος της παρεμβαίνουσας. Κατόπιν τούτων πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος ο προσβαλλόμενος λόγος περί αναιτιολογήτου του πρακτικού της Επιτροπής, ενώ ο λόγος ότι προσβαλλόμενες πράξεις εκδόθηκαν κατά κατάχρηση εξουσίας, είναι απορριπτέος ως αναπόδεκτος.
Πρόεδρος: Ι. Μαντζουράνης
Εισηγητής: Μ.Ε. Παπαδημήτρη
Δικηγόροι: Αικ. Χουρμούζη, Κων. Κίτση
Βασικές Σκέψεις
2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται παραδεκτώς η ακύρωση: α) από 29.6.2016 πρακτικού της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 35 του εγκριθέντος με την απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας 31131.1/03/99 (Β΄ 444/26.4.1999) Γενικού Κανονισμού Λιμένα με αριθ. 20, με την οποία αποφασίσθηκε η απομάκρυνση της θέσης, όπου ασκεί την επαγγελματική του δραστηριότητα ο αιτών, ο οποίος διαθέτει άδεια εκμισθώσεως θαλασσίων μέσων αναψυχής, με σημείο εκκίνησης πλωτή εξέδρα, στην περιοχή «Σκάλα» Νέων Ρόδων του Δήμου Αριστοτέλη, ν. Χαλκιδικής, δεξιά της ξενοδοχειακής μονάδας «ΑΕΤΩΝ ΜΕΛΑΘΡΟΝ» και β) της με αριθ. πρωτ 2131.4/2420/25.7.2016 αποφάσεως του Λιμενάρχη Ιερισσού, με την οποία απορρίφθηκε «αίτηση θεραπείας- προσφυγή» του αιτούντος κατά του ανωτέρω πρακτικού.
3. Επειδή, με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς παρεμβαίνει υπέρ της ισχύος των προσβαλλομένων πράξεων, η εταιρεία «ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΑΙ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ Α.Ε», η οποία έχει την εκμετάλλευση της ανωτέρω ξενοδοχειακής μονάδας, δεδομένου ότι έχει εκμισθώσει τμήμα του αιγιαλού, όπισθεν της εξέδρας του αιτούντος, στο οποίο έχει εγκαταστήσει ξαπλώστρες και ομπρέλες για την εξυπηρέτηση των πελατών της, η δε πρώτη προσβαλλόμενη πράξη σχετικά με την απομάκρυνση της εξέδρας του αιτούντος εκδόθηκε, κατόπιν αιτήσεως της παρεμβαίνουσας. Εξάλλου, ο ισχυρισμός της παρεμβαίνουσας ότι δεν κοινοποιήθηκε στους διαδίκους αυτοτελώς, αλλά συνημμένη στο δικόγραφο της αιτήσεως ακυρώσεως η πράξη του Προέδρου του Β΄ Τμήματος διακοπών περί ορισμού δικασίμου και εισηγητή προβάλλεται άνευ εννόμου συμφέροντος, καθ’ ο μέρος αφορά στους λοιπούς διαδίκους, ενώ όσον αφορά στην παρεμβαίνουσα, είναι απορριπτέος ως αόριστος, δεδομένου ότι, εκτός του ότι δεν προκύπτει καμία πλημμέλεια της κοινοποιήσεως, δεν διευκρινίζεται η δικονομική βλάβη που υπέστη η παρεμβαίνουσα, δεδομένου ότι άσκησε παρέμβαση νομοτύπως και εμπροθέσμως.
4. Επειδή, στο άρθρο 156 του ν. δ/τος 187/1973 (Α΄ 261), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 10 του ν. 1940/1991 (Α΄ 40), ορίζεται ότι: «Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων Διοικητικής Αστυνομίας των Λιμενικών Αρχών εκδίδονται αστυνομικές διατάξεις, με τον τύπο των γενικών και ειδικών κανονισμών λιμένων ως εξής: (α) Οι γενικοί κανονισμοί λιμένων που ρυθμίζουν κοινά για όλες τις Λιμενικές Αρχές θέματα, εκδίδονται από τον Αρχηγό Λιμενικού Σώματος, εγκρίνονται από τον Υπουργό, δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και ισχύουν στις περιοχές ευθύνης όλων των Λιμενικών Αρχών της Χώρας. (β) …». Κατ’ εξουσιοδότηση της διατάξεως αυτής εκδόθηκε ο Γενικός Κανονισμός Λιμένα [ΓΚΛ] με αριθμό 20 «Ταχύπολοα (ταχυκίνητα) σκάφη και λοιπά θαλάσσια μέσα αναψυχής», ο οποίος εγκρίθηκε με την 3131.1/03/99 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας (Β΄ 444/26.4.1999). Στο άρθρο 22 του εν λόγω κανονισμού, όπως αυτό ίσχυε, κατά τον κρίσιμο χρόνο, [μετά την συμπλήρωση και τροποποίηση του με τον Γενικό Κανονισμό Λιμένα με αριθ. 37, που εγκρίθηκε με την υπ’ αριθ. 2122/02/04 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας (Β΄ 101/23.1.2004), με τον Γενικό Κανονισμό Λιμένα με αριθ. 44 που εγκρίθηκε με την απόφαση 2122/07/06/2006 του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας (Β 1687/17.11.2006), με τον Γενικό Κανονισμό Λιμένα με αριθ. 45, ο οποίος εγκρίθηκε με την υπ’ αριθ. 2122/01/2008 απόφαση του Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής (Β΄ 1535/4.8.2008), και με τον Γενικό Κανονισμό Λιμένα με αριθ. 60, ο οποίος εγκρίθηκε με την υπ’ αριθ. 2133.1/37836/2016 απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Β΄ 1415/19.5.2016)], ορίζονται τα εξής: «1. Απαγορεύεται η εκμίσθωση των θαλασσίων μέσων αναψυχής που ρυθμίζει ο Κανονισμός αυτός, από πρόσωπα που δεν έχουν άδεια εκμισθωτή. Η άδεια εκδίδεται από το κατά τόπο αρμόδιο Κεντρικό Λιμεναρχείο, Λιμεναρχείο, Υπολιμεναρχείο σε θέση (πόστο) από τις καθορισθείσες ή καθοριζόμενες, εφόσον συντρέχει εκτάκτως περίπτωση, από την Επιτροπή του άρθρου 35. Για κάθε φυσικό πρόσωπο εκδίδεται μία μόνο άδεια εκμίσθωσης. Τα είδη των θαλάσσιων μέσων αναψυχής και ο μέγιστος αριθμός τους (μονάδες) κρίνονται από την ως άνω Επιτροπή η οποία λαμβάνει προς τούτο υπόψη, ενδεικτικά, την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, την ασφάλεια και ησυχία των λουόμενων, την αποφυγή ενδεχόμενων προστριβών μεταξύ εκμισθωτών λόγω γειτνίασης, την ενδεχόμενη δημιουργία λειτουργικών προβλημάτων από την παράλληλη ή και ταυτόχρονη χρησιμοποίηση (κυκλοφορία) όμοιων ή άλλων ειδών θαλάσσιων μέσων αναψυχής στη συγκεκριμένη ή και ευρύτερη θαλάσσια περιοχή και την προστασία του περιβάλλοντος ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες και ιδιομορφίες κάθε περιοχής. 2. Η διαδικασία για την εξέταση του αιτήματος έκδοσης της άδειας γίνεται σε δύο στάδια. Στο πρώτο στάδιο ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει στη Λιμενική Αρχή αίτηση στην οποία περιγράφει λεπτομερώς όλα τα θαλάσσια μέσα αναψυχής που θα χρησιμοποιήσει, αναγράφει τη συγκεκριμένη θέση (πόστο) και τις εναλλακτικές, εφ’ όσον επιθυμεί, θέσεις που ζητά να δραστηριοποιηθεί ή το συγκεκριμένο σημείο θαλασσίου χώρου, προσδιοριζόμενο με γεωγραφικό στίγμα, όπου ζητά να δραστηριοποιηθεί, καθώς και το σημείο (χώρο – θέση) εκκίνησης των θαλάσσιων μηχανοκίνητων μέσων αναψυχής (από τον αιγιαλό, εφόσον υφίσταται, πλωτή εξέδρα, ναύδετο, πλοίο) … 3. … 4. Στο δεύτερο στάδιο της διαδικασίας ο ενδιαφερόμενος υποβάλλει με αίτηση και τα ακόλουθα δικαιολογητικά: α) … β) … γ) … 5. … 6. Για λόγους προστασίας των λουόμενων, ασφάλειας της ναυσιπλοΐας, αποφυγής οποιασδήποτε μορφής ατυχημάτων αλλά και για λόγους αποφυγής προστριβών μεταξύ των εκμισθωτών η απόσταση μεταξύ των θέσεων (πόστων) επί του αιγιαλού ή των σημείων θαλασσίου χώρου δραστηριοποίησης των εκμισθωτών, απαγορεύεται να είναι μικρότερη των τριακοσίων (300) μέτρων. 7. Η διάταξη της προηγούμενης παραγράφου δεν έχει εφαρμογή για κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα κατά την έννοια της παρ. 1Α του άρθρου 2 του Ν. 2160/93 (Α΄ 118), τα οποία σύμφωνα με το ειδικό σήμα ή την άδεια λειτουργίας τους έχουν αριθμό κλινών εξήντα (60) και άνω, εφόσον οι εγκαταστάσεις τους είναι συνέχεια της παραλίας ή του αιγιαλού και η χορηγούμενη άδεια αφορά εκμίσθωση θαλάσσιων μέσων αποκλειστικά και μόνο για τους πελάτες τους. 8. … 9. … 10. … 11. Η άδεια εκμίσθωσης ισχύει για το χρονικό διάστημα παραχώρησης χρήσης του χώρου που αναγράφεται στη βεβαίωση/πράξη του φορέα … 11. α. Εφόσον δε γίνεται χρήση θέσης (πόστου) επί του αιγιαλού, η άδεια εκμίσθωσης ισχύει για ένα (01) έτος από την έκδοσή της. Η άδεια ανανεώνεται εντός τριμήνου πριν τη λήξη της, για ένα (01) ακόμη έτος, με την υποβολή στη Λιμενική Αρχή των δικαιολογητικών των υποπαραγράφων (β) και (θ) της παραγράφου 2 και της υποπαραγράφου (β) της παραγράφου 4. 12. … 13. …». Στο άρθρο 35 του με αριθ. 20 ΓΚΛ ορίζεται ότι: «1. Με απόφαση του προϊσταμένου της Λιμενικής Αρχής συγκροτείται, μόνιμη ή κατά περίπτωση, Επιτροπή αποτελούμενη από τον ίδιο, ως πρόεδρο, από έναν (1) εκπρόσωπο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης και από έναν (1) εκπρόσωπο του Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α) ή του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) ή του Λιμενικού Ταμείου ή Λιμενικού οργανισμού, κατά περίπτωση …Προκειμένου περί Κεντρικού Λιμεναρχείου αντί του Προϊσταμένου μπορεί να ορίζεται από τον ίδιο για να συμμετέχει στην Επιτροπή, ως πρόεδρος, άλλος ανώτερος Αξιωματικός Λ.Σ. 2. Η Επιτροπή είναι αρμόδια να κρίνει για: α) … στ) την ικανοποίηση ή όχι αιτήματος κατά τις διατάξεις των παραγρ. 1 του άρθρου 22 και των άρθρων 28, 29 και 30 κατά περίπτωση … θ) κάθε άλλη περίπτωση που προβλέπεται από τις διατάξεις του παρόντος κανονισμού. 3. Η κρίση των μελών της Επιτροπής, η οποία πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη, καταγράφεται σε ειδικό πρακτικό που συντάσσεται προς τούτο. 4. Για την ικανοποίηση αιτημάτων απαιτείται, εκτός αν διαφορετικά ότι σε επιμέρους διατάξεις του Κανονισμού αυτού, πλειοψηφία των μελών της Επιτροπής και σε κάθε περίπτωση η σύμφωνη γνώμη του Προϊσταμένου της Λιμενικής Αρχής». Στο άρθρο 14 παρ. 5 του ν. 2971/2001 «Αιγιαλός παραλία και άλλες διατάξεις» (Α΄ 285), όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 27 του ν. 4256/2014 (Α΄ 92) ορίζεται, μεταξύ άλλων, ότι, με την επιφύλαξη των διατάξεων για τις περιοχές απόλυτης περιβαλλοντικής προστασίας, επιτρέπεται, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος, η τοποθέτηση στη θάλασσα, χωρίς επέμβαση στον αιγιαλό, πλωτών εξεδρών επιφάνειας μέχρι εκατό πενήντα (150) τετραγωνικών μέτρων και για εποχιακή χρήση μέχρι έξι μηνών, για την εξασφάλιση πρόσβασης και για την επιδίωξη σκοπών που προβλέπονται στις κείμενες διατάξεις, καθώς και για πολιτιστικούς σκοπούς (περ. α). Για την τοποθέτηση και χρήση πλωτής εξέδρας εντός θαλάσσιας ζώνης λιμένα (ΘΖΛ) εκδίδεται απόφαση του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Γενικού Γραμματέα Τουριστικών Υποδομών και Επενδύσεων του Υπουργείου Τουρισμού και κατόπιν εισήγησης της αρμόδιας Λιμενικής Αρχής. Στις περιπτώσεις όπου η πλωτή εξέδρα προβλέπεται να τοποθετείται εκτός ΘΖΛ απαιτείται, πλέον των ανωτέρω, και η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας Κτηματικής Υπηρεσίας (περ. β). Για την τοποθέτηση και χρήση πλωτής εξέδρας, ορίζεται ότι δεν απαιτείται η διαδικασία που προβλέπεται στην παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου, η οποία περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων υποβολή τεχνικού φακέλου σύμφωνα με το άρθρο 8 της κοινής απόφασης (ΚυΑ 69269/5387/24.10.1990 (ΦΕΚ Β΄ 678) (περ. γ). Περαιτέρω, στο ίδιο άρθρο ορίζεται ότι με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου καθορίζονται ειδικότερες λεπτομέρειες για την εφαρμογή της παρούσας παραγράφου και ιδίως αυτές που αφορούν σε όρους και σε τεχνικά ζητήματα ή προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν οι τοποθετούμενες εξέδρες, καθώς και στη συντήρηση και την απομάκρυνσή τους και τις συνθήκες πρόσβασης σε αυτές από και προς την ξηρά (περ. ε). Κατ’ εξουσιοδότηση της τελευταίας αυτής διατάξεως εκδόθηκε η υπ’ αριθ. 8220/131/14 απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου «Τοποθέτηση πλωτών εξεδρών, επιφάνειας μέχρι εκατό πενήντα (150) τετραγωνικών μέτρων, στη θάλασσα, χωρίς επέμβαση στον αιγιαλό για εποχιακή χρήση» (Β΄ 1651/23.6.2014), η οποία στο άρθρο 1 ορίζει τα εξής: «Πλωτή εξέδρα»: πλωτή κατασκευή, μη νηολογημένη, με ένα κατάστρωμα κυκλοφορίας …». Στο άρθρο 2 της ίδιας υπουργικής απόφασης ορίζεται ότι: «1. Με την επιφύλαξη των διατάξεων για τις περιοχές απόλυτης περιβαλλοντικής προστασίας, επιτρέπεται, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος, να τοποθετούνται στη θάλασσα, χωρίς επέμβαση στον αιγιαλό, πλωτές εξέδρες επιφάνειας μέχρι εκατό πενήντα (150) τετραγωνικών μέτρων και για εποχιακή χρήση μέχρις έξι μηνών, για την εξασφάλιση πρόσβασης και για την επιδίωξη ιδίως των ακόλουθων σκοπών α)…β)…γ)…δ) εξυπηρέτηση θαλάσσιων μέσων αναψυχής ε) …στ) …». 2. … 3. … 4. … 5. … 6. … 7. Μετά από τη λήψη της σύμφωνης γνώμης του Γενικού Γραμματέα Τουριστικών Υποδομών και Επενδύσεων και της Κτηματικής Υπηρεσίας, όπου απαιτείται, … εκδίδεται απόφαση του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου περί τοποθέτησης και χρήσης της πλωτής εξέδρας, στην οποία προσδιορίζεται και το ποσό του οφειλόμενου οικονομικού ανταλλάγματος, όπως αυτό καθορίζεται από την κοινή απόφαση Υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας και Αιγαίου της παρ. 5 δ του άρθρου 14 του Ν. 2971/2001 (Α΄ 285), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει καθώς και η χρονική περίοδος για την οποία θα τοποθετηθεί η πλωτή εξέδρα … 8. Μετά την έκδοση της εγκριτικής απόφασης του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για την τοποθέτηση της πλωτής εξέδρας στη θάλασσα, και οπωσδήποτε πριν την έναρξη της χρήσης της, απαιτείται η έκδοση έκθεσης του Τοπικού Κλιμακίου Επιθεώρησης Πλοίων (ΤΚΕΠ), κατόπιν επιθεωρήσεως για την ασφαλή πλευστότητα, αντοχή και αγκυροβολία και σε περίπτωση ύπαρξης ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, για την καταλληλότητα και ασφάλεια της εγκατάστασης. … Η έκθεση ισχύει για έξι (06) μήνες και εκδίδεται πριν από την έναρξη ή επανέναρξη της χρήσης της πλωτής εξέδρας. Η περίοδος των έξι (06) μηνών για την τοποθέτηση και χρήση της πλωτής εξέδρας αρχίζει από την ημερομηνία έκδοσης της έκθεσης». Εξάλλου, σύμφωνα με την παρ. 10 το άρθρου αυτού η εκδοθείσα από τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων απόφαση ισχύει για πέντε (05) έτη από την έκδοσή της, εφόσον συντρέχουν οι οριζόμενες στην διάταξη αυτή προϋποθέσεις, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η μη τροποποίηση της θέσεως της εξέδρας. Τέλος στο άρθρο 8 της της ανωτέρω υπουργικής αποφάσεως ορίζεται ότι: «Η αρμόδια Λιμενική Αρχή μπορεί οποτεδήποτε και πριν τη λήξη της ισχύος της εκδοθείσα κατά το άρθρο 2 απόφασης να εισηγηθεί αιτιολογημένα στην αρμόδια Διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων την προσωρινή ή οριστική απομάκρυνση ή μεταφορά της πλωτής εξέδρας σε άλλη περιοχή, εφόσον το επιβάλλουν λόγοι δημόσιας τάξης, ασφάλειας ναυσιπλοΐας, προστασίας θαλασσίου περιβάλλοντος ή άλλοι λόγοι δημοσίου συμφέροντος. Η απομάκρυνση γίνεται με δαπάνες του προσώπου στο όνομα ή την επωνυμία του οποίου έχει εκδοθεί η απόφαση του άρθρου 2».
5. Επειδή, οι προσβαλλόμενες πράξεις έχουν εκδοθεί κατ’ επίκληση του υπ’ αριθ. 20 ΓΚΛ, αλλά και της εκδοθείσας, κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 14 παρ. 5 περ. 4 του ν. 2971/2001 περί αιγιαλού και παραλίας, αποφάσεως 8220/131/14 του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου (Β΄ 1651/23.6.2014), αφορούν δε προεχόντως επέμβαση, σε παρακείμενο του αιγιαλού, θαλάσσιο χώρο, η οποία συνίσταται στην διατήρηση πλωτής εξέδρας εντός του χώρου αυτού και στην χρησιμοποίηση της εξέδρας αυτής ως σημείου εκκίνησης θαλασσίων μέσων αναψυχής. Με τα δεδομένα αυτά αρμόδιο για την εκδίκαση της κρινομένης αιτήσεως είναι το Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας (πρβλ. ΣτΕ 1039/2013).
6. Επειδή, το από 29.6.2016 πρακτικό της Επιτροπής Ελέγχου του άρθρου 35 του υπ’ αριθ. 20 Γενικού Κανονισμού Λιμένων (α΄ προσβαλλόμενη), με την οποία αποφασίσθηκε η απομάκρυνση της θέσης (πόστου), στην οποία δραστηριοποιείται ο αιτών και η μετακίνησή της σε άλλη περιοχή, καθορίζεται κατά τρόπο γενικό η νέα θέση του αιτούντος, η οποία αποτελεί προϋπόθεση, σύμφωνα με τις τις προεκτεθείσες διατάξεις του άρθρου 22 παρ. 1 και 2 και 35, για την χορήγηση άδειας εκμισθώσεως θαλασσίων μέσων αναψυχής. Συνεπώς το ανωτέρω πρακτικό αποτελεί παραδεκτώς προσβαλλόμενη εκτελεστή πράξη (πρβλ. ΣτΕ 1039/2013, 851/2010, 852/2010). Η με αριθ. πρωτ 2131.4/2420/27.7.2016 απόφαση του Λιμεναρχείου Ιερισσού, (β΄ προσβαλλόμενη πράξη), η οποία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, εκδόθηκε κατόπιν “προσφυγής- αιτήσεως θεραπείας”, με την οποία ο αιτών ζήτησε την ανάκληση/ακύρωση του πρακτικού της Επιτροπής, συνιστά κατ’ ουσίαν απόρριψη του αιτήματος για την παραμονή της εξέδρας του αιτούντος στην υφιστάμενη κατά τον χρόνο εκδόσεως των προσβαλλομένων πράξεων θέση και ως εκ τούτου προσβάλλεται παραδεκτώς (πρβλ. ΣτΕ 852/2010 σκ. 2).
7. Επειδή, κατά την έννοια των προπαρατεθεισών διατάξεων του ΓΚΛ με αριθ. 20, η Επιτροπή του άρθρου 35 του εν λόγω κανονισμού, στο πλαίσιο της διαδικασίας χορηγήσεως άδειας εκμισθώσεως θαλασσίων μέσων αναψυχής, η οποία εκδίδεται από το κατά τόπον αρμόδιο Λιμεναρχείο, εξετάζει τη σχετική αίτηση του ενδιαφερομένου, στην οποία αναγράφει, μεταξύ άλλων, τη συγκεκριμένη θέση (πόστο), στην οποία προτίθεται να ασκήσει τη δραστηριότητά του, καθώς και τις εναλλακτικές θέσεις που τυχόν επιθυμεί. Το αίτημά του για την έκδοση της αδείας εγκρίνεται κατ’ αρχήν ή απορρίπτεται από την Επιτροπή του ως άνω άρθρου 35 ΓΚΛ, η οποία καθορίζει με το οικείο πρακτικό της, πλην άλλων, και τη θέση για την οποία μπορεί να χορηγηθεί η άδεια, με εκτίμηση πρόσφορων προς τούτο κριτηρίων, μεταξύ των οποίων και τα ενδεικτικώς αναφερόμενα στον προαναφερθέντα Κανονισμό, όπως η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, η προστασία των λουομένων, η προστασία του περιβάλλοντος, τυχόν ζητήματα από τη γειτνίαση διαφόρων εκμισθωτών, αλλά και η εκδηλωθείσα προτίμηση του ενδιαφερομένου, η οποία, πάντως, δεν δεσμεύει την Επιτροπή. Η απόφαση δε της Επιτροπής που δέχεται η απορρίπτει το υποβληθέν αίτημα πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη και δεν αρκεί η απλή παράθεση των κριτηρίων, τα οποία θεσπίζει ο νόμος για την άσκηση της σχετικής δραστηριότητας (ΣτΕ 1039/2013, 851/2010, 852/2010). Περαιτέρω, κατά την έννοια των διατάξεων του άρθρου 22 του ΓΚΛ με αριθ. 20, σε έκτακτες περιπτώσεις διαφοροποιήσεως των δεδομένων, βάσει των οποίων καθορίσθηκε από την Επιτροπή η θέση εκμισθώσεως θαλασσίων μέσων αναψυχής, όπως συμβαίνει στην περίπτωση υποβολής αιτήσεως από οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο για την μετακίνηση της εν λόγω δραστηριότητας σε άλλη θέση προβλέπεται υποχρέωση επανασυγκροτήσεως της Επιτροπής προκειμένου να καθορισθεί νέα θέση ή να επιβεβαιωθεί η ήδη καθορισθείσα, ενόψει των νέων δεδομένων (πρβλ. ΣτΕ 851/2010, 852/2010).
8. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την αριθ. πρωτ. 3122.02-02/10/15/18.8.2015 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων, η οποία εκδόθηκε κατ’ επίκληση, μεταξύ άλλων, του άρθρου 14 παρ. 5 εδαφ. ε του ν. 2971/2001 και της αποφάσεως του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου 8220/131/2014 (Β΄ 1651), αποφασίσθηκε, κατόπιν σχετικού αιτήματος του αιτούντος, η τοποθέτηση, έναντι ανταλλάγματος, μίας πλωτής εξέδρας, εμβαδού 92 τμ στη θέση «Σκάλα» Ουρανούπολης ν. Χαλκιδικής, χωρίς επέμβαση στον αιγιαλό για εποχιακή χρήση, για την εξυπηρέτηση θαλασσίων μέσων αναψυχής. Η διάρκεια ισχύος της αποφάσεως αυτής καθορίσθηκε σε πέντε χρόνια από την έκδοσή της, υπό την προϋπόθεση τηρήσεως των οριζομένων στην απόφαση 8220/131/2014 απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου (Β΄ 1651). Ως προς την επανατοποθέτηση δε της πλωτής εξέδρας για κάθε περίοδο, (έτος), μέχρι την λήξη της πενταετούς ισχύος της ανωτέρω αποφάσεως, ορίσθηκε ότι απαιτείται, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ανωτέρω υπουργική απόφαση, η έκδοση ετήσιας έκθεσης του Τοπικού Κλιμακίου Επιθεώρησης Πλοίων (ΤΚΕΠ). Με το με αριθ. πρωτ. 16411/10.6.2016 συμφωνητικό μεταξύ του Δήμου Αριστοτέλη και της παρεμβαίνουσας εκμισθώθηκε σε αυτήν, κατόπιν δημοπρασίας, μέχρι τις 30.4.2017 τμήμα του αιγιαλού, εμβαδού 40 τμ., προκειμένου να τοποθετηθούν ομπρέλες και ξαπλώστρες. Την ίδια ημερομηνία ανανεώθηκε, με την με αριθ. πρωτ. 2131.4-1/1822 απόφαση του Λιμενάρχη, η υπ’ αριθ. 6/2012 άδεια εκμίσθωσης θαλασσίων μέσων αναψυχής του αιτούντος «επί πλωτής εξέδρας», δεξιά της ξενοδοχειακής μονάδας της παρεμβαίνουσας, στις αναφερόμενες στην απόφαση αυτή συντεταγμένες, μέχρι την 10.6.2017. Ακολούθως, με το με αριθ. πρωτ. 3122.2/1845/13.6.2016 έγγραφο του Λιμεναρχείου Ιερισσού γνωστοποιήθηκε στην Υδρογραφική Υπηρεσία του Πολεμικού Ναυτικού η έγκριση της τοποθετήσεως της πλωτής εξέδρας για το έτος 2016, η χρονική διάρκεια τοποθετήσεώς της (5.6.2016 έως 5.12.2016), καθώς και οι συντεταγμένες της εξέδρας. Την 24.6.2016 η παρεμβαίνουσα υπέβαλε αίτηση προς το Λιμεναρχείο Ιερισσού, με την οποία προσκόμισε το μισθωτήριο τμήματος του αιγιαλού, ζητώντας την εξέταση από την Επιτροπή του άρθρου 35 του ΓΚΛ των συνθηκών ασφάλειας των λουομένων πελατών του ξενοδοχείου, ενόψει της ασκούμενης από τον αιτούντα δραστηριότητας. Η Επιτροπή του άρθρου 35 του ΓΚΛ με το από 29.6.2016 πρακτικό της έκρινε, εκτιμώντας τις επικρατούσες στην περιοχή συνθήκες, ότι η η θέση ασκήσεως της δραστηριότητας του αιτούντος έπρεπε, για λόγους ασφαλείας των λουομένων, να μετακινηθεί σε άλλη περιοχή, την οποία καθόρισε κατά τρόπο γενικό, χωρίς όμως να την προσδιορίσει επακριβώς. Κατά του πρακτικού αυτού ο αιτών άσκησε στις 20.7.2016 “προσφυγή – αίτηση θεραπείας” ενώπιον του Λιμενάρχη Ιερισσού ζητώντας την μη εφαρμογή του πρακτικού της Επιτροπής και την ανάκληση/ακύρωση του πρακτικού αυτού. Η προσφυγή απορρίφθηκε με την με αριθ. πρωτ. 2131.4/2420/2016 απόφαση του Λιμενάρχη Ιερισσού (β΄ προσβαλλόμενη). Ο αιτών υπέβαλε στις 1.8.2016 αίτηση προς την Λιμενική Αρχή Ιερισσού ζητώντας επανέλεγχο των συνθηκών ασφάλειας των λουομένων από την Επιτροπή του άρθρου 35, διότι, καθ’ υπόδειξη τοπογράφου, προέβη σε μετακίνηση της πλωτής εξέδρας δίπλα από το τμήμα 20 του αιγιαλού που είχε μισθώσει η παρεμβαίνουσα και ειδικότερα, στο ακριβές σημείο που θα έπρεπε να βρίσκεται η πλωτή εξέδρα, σύμφωνα με τις συντεταγμένες, βάσει των οποίων εκδόθηκε η άδεια 3122.02-02/10/18.8.2015 του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων για την τοποθέτηση της πλωτής εξέδρας. Με το με αριθ. πρωτ. 2131.4/2507/4.8.2016 έγγραφό του το Λιμεναρχείο απέρριψε την ανωτέρω αίτηση επισημαίνοντας ότι η Επιτροπή του άρθρου 35 του ΓΚΛ με αριθ. 20 καθόρισε τη θέση του αιτούντος, βάσει της θέσεως για την οποία είχε εκδοθεί η υπ’ αριθ. 6/2012 άδεια εκμισθώσεως, με κέντρο την πλωτή εξέδρα, σύμφωνα με το τοπογραφικό διάγραμμα που συνόδευε την αδειοδότησή της.
9. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση προβάλλεται ότι το πρακτικό της Επιτροπής Ελέγχου παρίσταται μη νομίμως αιτιολογημένο, διότι εκδόθηκε, χωρίς να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι η επιχείρηση του αιτούντος λειτουργεί επί σειρά ετών, βάσει νόμιμης άδειας, προϋπάρχουσας της δημοπράτησης του τμήματος του αιγιαλού που εκμίσθωσε η παρεμβαίνουσα. Εξάλλου, το πρακτικό αυτό είναι μη νομίμως αιτιολογημένο, διότι, κατά τον αιτούντα, εκδόθηκε κατόπιν αιτήσεως της παρεμβαίνουσας, στην οποία δεν αναφέρονταν συγκεκριμένα περιστατικά σε σχέση με την ασφάλεια των λουομένων, αλλά και για τον λόγο ότι στο πρακτικό αυτό δεν εξειδικεύονται, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις του ΓΚΛ, τα κριτήρια που έλαβε υπόψη της η Επιτροπή για την απομάκρυνση της πλωτής εξέδρας και ειδικότερα, η ιδιαιτερότητα της περιοχής και οι συνθήκες ασφάλειας των λουομένων. Εξάλλου, σύμφωνα με τον αιτούντα, μη νομίμως ελήφθη υπόψη για την απομάκρυνση της εξέδρας η έλλειψη θέσεως (πόστου) του αιτούντος επί του αιγιαλού, δεδομένου ότι η έλλειψη αυτή δεν αποτελεί νόμιμο κριτήριο για τον καθορισμό της θέσεως εκμισθώσεως θαλασσίων μέσων αναψυχής. Η έλλειψη δε πόστου επί του αιγιαλού δεν παρεμποδίζει, σύμφωνα με τον αιτούντα, τη συνύπαρξη των δραστηριοτήτων της παρεμβαίνουσας με την δική του, γεγονός που αποδεικνύεται από το ότι η παρεμβαίνουσα διαθέτει επιχείρηση εκμίσθωσης θαλασσίων μέσων αναψυχής έμπροσθεν από τις υπάρχουσες ξαπλώστρες και ομπρέλες του ξενοδοχείου. Όπως προκύπτει από το περιεχόμενο του από 29.6.2016 πρακτικού της Επιτροπής του άρθρου 35 του ΓΚΛ, η Επιτροπή έλαβε υπόψη τις ιδιαιτερότητες της περιοχής, το γεγονός ότι η πλωτή εξέδρα του αιτούντος, από την οποία εκκινούν θαλάσσια μέσα αναψυχής, βρίσκεται στο θαλάσσιο χώρο, σε απόσταση περίπου πέντε μέτρων από την ακτή, την έλλειψη πόστου του αιτούντος επί του αιγιαλού, το γεγονός της παραχωρήσεως στην παρεμβαίνουσα τμήματος του αιγιαλού όπισθεν της πλωτής εξέδρας, προκειμένου να τοποθετήσει ομπρέλες και ξαπλώστρες, την ασφάλεια των λουομένων, το γεγονός ότι ο αιτών διέθετε άδεια εκμισθώσεως, η οποία είχε ανανεωθεί, καθώς και και την ανάγκη συνεχίσεως της δραστηριότητας του αιτούντος. Με τα δεδομένα αυτά η Επιτροπή έκρινε ότι η επίδικη δραστηριότητα θα πρέπει να απομακρυνθεί σε απόσταση όχι μικρότερη των εκατό μέτρων από το δηλωθέν σημείο, όπου είναι τοποθετημένη η πλωτή εξέδρα, προς την περιοχή της Τρυπητής Χαλκιδικής και σε απόσταση μικρότερη των (200) μέτρων από την ακτή, προκειμένου να διασφαλισθεί η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας από τη συχνή κυκλοφορία Ε/Γ-Γ/Γ, Φ/Γ-Ο/Γ, Ε/Γ-Τ/Ρ πλοίων. Με τον τρόπο όμως αυτό το ανωτέρω πρακτικό παρίσταται νομίμως και επαρκώς αιτιολογημένο, όσον αφορά στην ανάγκη μετακίνησης της εξέδρας του αιτούντος, διότι, σύμφωνα με τα εκτεθέντα στην πέμπτη σκέψη, νομίμως η Επιτροπή έλαβε υπόψη, από τα ενδεικτικώς οριζόμενα στις προαναφερθείσες διατάξεις του ΓΚΛ κριτήρια, την ανάγκη προστασίας των λουομένων, στην οποία και έδωσε προτεραιότητα, κατ’ εκτίμηση των ιδιαίτερων συνθηκών της περιοχής, και ειδικότερα, της θέσεως της εξέδρας, εντός του θαλάσσιου χώρου και των κινδύνων που δημιουργούνται ενόψει του μισθωμένου χώρου του αιγιαλού από την παρεμβαίνουσα όπισθεν της εξέδρας, αλλά και της μικρής απόστασης της εξέδρας αυτής από την ακτή. Εξάλλου, η Επιτροπή συνεκτίμησε και την ανάγκη συνέχισης της δραστηριότητας του αιτούντος, ο οποίος διέθετε άδεια εκμισθώσεως (υπ’ αριθ. 6/2012), η οποία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, ανανεώθηκε την ίδια ακριβώς ημέρα με την σύναψη συμφωνητικού της παρεμβαίνουσας με τον Δήμο Αριστοτέλη (10.6.2016), ενώ η προηγούμενη ανανέωση της αρχικής άδειας (6/2012) εκμισθώσεως θαλασσίων μέσων αναψυχής (α.π Λιμεναρχείου Ιερισσού 2131.4/2318/1.7.2015), που είχε λήξει την 30.4.2016, όριζε ως θέση (πόστο) όχι πλωτή εξέδρα, όπως η ανανεωθείσα την 10.6.2016, αλλά χώρο επί του αιγιαλού. Περαιτέρω, κατά τα εκτεθέντα στην πέμπτη σκέψη σε σχέση με την ερμηνεία των διατάξεων των άρθρων 22 και 35 του ΓΚΛ, νομίμως προέβη η Επιτροπή σε έλεγχο των συνθηκών ασφαλείας των λουομένων και επανακαθόρισε τη θέση του αιτούντος, κατόπιν σχετικού αιτήματος της παρεμβαίνουσας. Κατόπιν τούτων πρέπει να απορριφθεί ως αβάσιμος ο προβαλλόμενος λόγος περί αναιτιολογήτου του πρακτικού της Επιτροπής, ενώ ο λόγος ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις εκδόθηκαν κατά κατάχρηση εξουσίας, είναι απορριπτέος ως αναπόδεικτος. Περαιτέρω, προβάλλεται ότι με τις προσβαλλόμενες πράξεις ο αιτών υποχρεώνεται να μετακινηθεί κατά παράβαση του άρθρου 5 παρ. 1 και 4 Σ, σε βραχώδη και δυσπρόσιτη για το κοινό περιοχή, η οποία δεν είναι κατάλληλη για την επιχείρησή του, με συνέπεια την στέρηση του εισοδήματος που αποκτά κατά την βραχεία χρονική περίοδο του θέρους και την παύση λειτουργίας της επιχείρησής του. Τούτο δε αποβαίνει, κατά τους ισχυρισμούς του προς όφελος της παρεμβαίνουσας, η οποία επίσης διατηρεί επιχείρηση ενοικίασης θαλασσίων μέσων αναψυχής σε κοντινή απόσταση. Οι ισχυρισμοί όμως αυτοί του αιτούντος σχετικά με την εγκατάστασή του σε ακατάλληλη για την δραστηριότητά του περιοχή, τους οποίους αποκρούει η Διοίκηση με τις εκθέσεις απόψεών της (βλ. Έγγραφα με αριθ. πρωτ. 2131.4/2522/4.8.2016 και 2131.4/2739/2.9.2016 του Λιμεναρχείου Ιερισσού), είναι απορριπτέοι, διότι, εκτός του ότι δεν αποδεικνύεται από τις προσκομιζόμενες από τον αιτούντα φωτογραφίες, όπως προκύπτει από το πρακτικό της Επιτροπής, η νέα θέση δεν προσδιορίζεται ακριβώς, αλλά σε γενικές μόνο γραμμές, καταλείποντας στον αιτούντα ευρεία ευχέρεια επιλογής. Τέλος, ο προβαλλόμενος λόγος ότι παραβιάσθηκε το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της προηγούμενης ακρόασης του αιτούντος, αλλά και το άρθρο 6 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999 ΦΕΚ Α΄ 45) διότι δεν εκλήθη να διατυπώσει τις απόψεις του, πριν την έκδοση των προσβαλλομένων πράξεων, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, δεδομένου ότι προηγούμενη ακρόαση δεν απαιτείται, σε περιπτώσεις, όπως η προκειμένη, στις οποίες η διοικητική πράξη εκδίδεται επί τη βάσει αντικειμενικών δεδομένων, τα οποία δεν σχετίζονται με την υποκειμενική συμπεριφορά του ενδιαφερομένου.
10. Επειδή, εφόσον δεν προβάλλεται άλλος λόγος ακυρώσεως, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί στο σύνολό της.