ΣτΕ 1388/2016 [Καθορισμός χώρου νεκροταφείου με ΓΠΣ]
Περίληψη
-Επειδή, με το προσβαλλόμενο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του καθού Δήμου εγκρίθηκε, μεταξύ άλλων, η χωροθέτηση του νεκροταφείου στο χώρο που ήδη λειτουργεί, στο δε τοπογραφικό διάγραμμα που συνοδεύει το Γ.Π.Σ. ο χώρος αυτός καταλαμβάνει την έκταση που έχει οριοθετηθεί ως νεκροταφείο ήδη από το έτος 1943. Ενόψει τούτου, των ανωτέρω στοιχείων του φακέλου και, δεδομένου ότι, αφενός μεν εντός των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, τα οποία αποτελούν πρόταση μόνο πολεοδομικής οργάνωσης, δεν αποκλείεται πάντως να συμπεριλαμβάνονται δασικές εκτάσεις, αφετέρου δε με πράξη του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής ανακλήθηκε η προαναφερόμενη 1591/1-7-1996 απόφαση αναδάσωσης του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής, η χωροθέτηση του νεκροταφείου με το προσβαλλόμενο Γ.Π.Σ., στα ήδη υφιστάμενα όριά του, είναι νόμιμη, οι δε περί του αντιθέτου λόγοι ακυρώσεως, οι οποίοι αναφέρονται στη δασική ή μη μορφή του ανωτέρω τμήματος της εν λόγω έκτασης, στην απαραίτητη προηγούμενη έγκριση του Υπουργού Γεωργίας, ο οποίος πάντως πριν την έγκριση του προσβαλλόμενου Γ.Π.Σ. διατύπωσε τη γνώμη του μέσω εγγράφου της Διεύθυνσης Δασών Ανατολικής Αττικής, καθώς και στην απόστασή της από τις κατοικίες των αιτούντων είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι.
Πρόεδρος: Χρ. Ράμμος
Εισηγητής: Χρ. Λιάκουρας
Βασικές σκέψεις
- Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, η οποία συμπληρώνεται με το υπ’αριθ πρωτ 260/23-2-2009 δικόγραφο προσθέτων λόγων, ζητείται η ακύρωση της 7065/8-3-2005 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων με τίτλο «Έγκριση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) του Δήμου Αγίας Παρασκευής (Ν. Αττικής)» (Δ΄ 278/17-3-2005) κατά το μέρος που με αυτήν, κατά τους ισχυρισμούς των αιτούντων, εντάχθηκε στο ως άνω Γ.Π.Σ. δασική έκταση. Η υπόθεση συζητείται μετά την έκδοση της 3480/2013 αναβλητικής απόφασης του Δικαστηρίου λόγω μη αποστολής από τη Διοίκηση των στοιχείων του φακέλου.
- Επειδή, ο Δήμος Αγίας Παρασκευής με έννομο συμφέρον και εν γένει παραδεκτώς ασκεί την από 6.12.2013 παρέμβασή του.
- Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 24 του Συντάγματος, όπως ίσχυε κατά τον κρίσιμο χρόνο, «η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος αποτελεί υποχρέωση του Κράτους» (παρ. 1) «η χωροταξική αναδιάρθρωση της Χώρας, η διαμόρφωση, η ανάπτυξη, η πολεοδόμηση και η επέκταση των πόλεων και των οικιστικών γενικά περιοχών υπάγεται στη ρυθμιστική αρμοδιότητα και τον έλεγχο του Κράτους, με σκοπό να εξυπηρετείται η λειτουργικότητα και η ανάπτυξη των οικισμών και να εξασφαλίζονται οι καλύτεροι δυνατοί όροι διαβίωσης» (παρ. 2). Εξάλλου, η παρ. 1 του άρθρου 1 του Ν. 1337/1983 (Α΄ 33) ορίζει ότι επιτρέπεται, σύμφωνα με τις διατάξεις αυτού του νόμου, «η ένταξη σε πολεοδομικό σχέδιο και η επέκταση οικισμών μεταγενεστέρων του 1923, που στερούνται εγκεκριμένου σχεδίου». Περαιτέρω, το άρθρο 2 του ιδίου νόμου ορίζει τα εξής : «1. Για κάθε συγκεκριμένη περίπτωση ένταξης ή επέκτασης πόλης ή οικισμού κατά το προηγούμενο άρθρο καταρτίζεται γενικό πολεοδομικό σχέδιο. Το σχέδιο καλύπτει όλες τις … προς πολεοδόμηση περιοχές ενός τουλάχιστον Δήμου ή Κοινότητας. 2. Το γενικό πολεοδομικό σχέδιο περιλαμβάνει τους απαραίτητους χάρτες, σχέδια, διαγράμματα και κείμενα ώστε να περιέχει όλα τα απαιτούμενα κατά το νόμο αυτό στοιχεία και ιδιαίτερα τα όρια της κάθε πολεοδομικής ενότητας, της περιοχής επέκτασης, την υποδιαίρεση της περιοχής επέκτασης σε ζώνες πυκνοδομημένες, αραιοδομημένες ή αδόμητες, τη γενική εκτίμηση των αναγκών των πολεοδομικών ενοτήτων σε κοινόχρηστους χώρους, κοινωφελείς εξυπηρετήσεις και δημόσιες παρεμβάσεις ή ενισχύσεις στον τομέα της στέγης, τη γενική πρόταση πολεοδομικής οργάνωσης των πολεοδομικών ενοτήτων, σε συνάρτηση με τις παραπάνω ανάγκες, που αναφέρεται στις χρήσεις γης, τα κέντρα, το κύριο δίκτυο κυκλοφορίας, την πυκνότητα και το μέσο συντελεστή δόμησης και περιλαμβάνει τις τυχόν απαγορεύσεις δόμησης και χρήσης, την επιλογή των τρόπων ανάπτυξης ή αναμόρφωσης με τον καθορισμό των αντίστοιχων ζωνών και την εκτίμηση των αναμενόμενων επιπτώσεων στο περιβάλλον … 3. Ο καθορισμός του μεγέθους και των ορίων των πολεοδομικών ενοτήτων γίνεται έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η πλέον ενδεδειγμένη οργάνωση των περιοχών κατοικίας με την πρόβλεψη των απαραίτητων εξυπηρετήσεων των κατοίκων τους … Ο καθορισμός των πολεοδομικών ενοτήτων γίνεται και στην περιοχή του εγκεκριμένου σχεδίου ή οικισμού προ του 1923, δημιουργώντας το πλαίσιο για πιθανές τροποποιήσεις του … ». Κατά το άρθρο 3 του νόμου αυτού, «1. Η κίνηση της διαδικασίας σύνταξης του γενικού πολεοδομικού σχεδίου γίνεται με πρωτοβουλία του οικείου Δήμου ή Κοινότητας ή περισσοτέρων Δήμων και Κοινοτήτων από κοινού. Μπορεί επίσης να κινηθεί η διαδικασία και από το Υπουργείο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος, μετά από σχετική ενημέρωση του Δήμου ή της Κοινότητας. Για την κίνηση της διαδικασίας δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως απόφαση του Υπουργού … που προσδιορίζει και τα όρια της περιοχής του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου. 2. ΄Οταν η διαδικασία κινείται από το Δήμο ή την Κοινότητα … πρέπει να επιδιώκεται η συμμετοχή των ενδιαφερόμενων πολιτών στη σύνταξη του γενικού πολεοδομικού σχεδίου με κάθε πρόσφορο τρόπο, όπως π.χ. ανοικτές συγκεντρώσεις ή ενημέρωση με τον τύπο. Για τη συμμετοχή αυτή πρέπει να γίνεται ρητή μνεία στη σχετική απόφαση του οικείου δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου. Επίσης ο σχετικός φάκελος πρέπει να συμπληρώνεται με τη γνώμη των αρμόδιων … υπηρεσιών των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας, Οικονομικών, Γεωργίας, Πολιτισμού και Επιστημών … κ.ά. δημοσίων υπηρεσιών ή οργανισμών κοινής ωφελείας των οποίων η δραστηριότητα επεκτείνεται στην περιοχή του γενικού πολεοδομικού σχεδίου. Οι απόψεις των παραπάνω φορέων πρέπει να περιέρχονται στους οικείους Δήμους ή Κοινότητες μέσα σε δύο το πολύ μήνες από τη λήψη των σχετικών ερωτημάτων. Αν περάσει άπρακτη η προθεσμία αυτή δεν εμποδίζεται η πρόοδος της διαδικασίας. 3. ΄Οταν η διαδικασία κινείται από το Υπουργείο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος, η σχετική μελέτη που εκπονείται με τις συμμετοχικές διαδικασίες της παρ. 2 αποστέλλεται στον οικείο Δήμο ή Κοινότητας για γνωμοδότηση. Αποστέλλεται επίσης και στις κατά την προηγούμενη παράγραφο υπηρεσίες και οργανισμούς. Η γνωμοδότηση του δημοτικού ή κοινοτικού συμβουλίου με τις απόψεις των πολιτών … καθώς και οι απόψεις των δημοσίων υπηρεσιών και οργανισμών πρέπει να περιέλθουν στο Υπουργείο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος μέσα σε δύο το πολύ μήνες από τη λήψη της μελέτης. Αν περάσει άπρακτη η προθεσμία αυτή δεν εμποδίζεται η πρόοδος της διαδικασίας. 4. Ο σχετικός φάκελος … εισάγεται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος στο Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος του Νομού. Το αρμόδιο Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος του Νομού μπορεί να γνωμοδοτήσει θετικά ή αρνητικά, ιδιαίτερα ως προς το αν συντρέχουν όλες οι κατά το νόμο αυτό προϋποθέσεις ένταξης της περιοχής στο σχέδιο ή και να προτείνει τροποποιήσεις … 5. Ο Υπουργός, εκτιμώντας τα στοιχεία του φακέλου, μπορεί είτε να εγκρίνει το γενικό πολεοδομικό σχέδιο είτε να απορρίψει με αιτιολογημένη απόφαση την πρόταση του Δήμου ή της Κοινότητας είτε να τροποποιήσει την πρόταση εφόσον κρίνεται ότι θα προκαλέσει δυσανάλογα μεγάλες δαπάνες … ή επιβλαβείς συνέπειες για την εθνική οικονομία ή την προστασία του φυσικού ή πολιτιστικού περιβάλλοντος ή τους γενικότερους αναπτυξιακούς στόχους. 6. Το γενικό πολεοδομικό σχέδιο εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος που περιλαμβάνει την πρόταση της μελέτης και συνοδεύεται από τους σχετικούς χάρτες. Η απόφαση … δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και αποτελεί την πράξη αναγνώρισης της περιοχής ως οικιστικής …». Στην παρ. 1 του άρθρου 5 του Ν. 1337/1983 ορίζεται ότι μετά την έγκριση του Γ.Π.Σ. «κάθε δόμηση στην περιοχή επεκτάσεων που περιλαμβάνονται σ’ αυτό επιτρέπεται κατά τους όρους της εκτός πολεοδομικού σχεδίου δόμησης, μόνον εφόσον δεν αντίκεινται σε σχετικές απαγορεύσεις του σχεδίου αυτού», στην δε παρ. 2 του ίδιου άρθρου ορίζεται ότι «οι δημόσιες υπηρεσίες και οι οργανισμοί και επιχειρήσεις κοινής ωφελείας είναι υποχρεωμένες να προσαρμόσουν τα στεγαστικά προγράμματα και τα προγράμματα και σχέδια ανάπτυξης των δικτύων υποδομής ή παροχής υπηρεσιών για την ικανοποίηση των αναγκών της περιοχής, σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου». Το άρθρο 6 του ανωτέρω νόμου, το οποίο ρυθμίζει τα σχετικά με την πολεοδομική μελέτη, προβλέπει ότι η μελέτη αυτή εναρμονίζεται με τις κατευθύνσεις του Γ.Π.Σ. και εξειδικεύει τις προτάσεις και τα προγράμματά του (παρ. 2), ότι με την πολεοδομική μελέτη καθορίζονται, πλην άλλων, τα όρια των προς πολεοδόμηση ζωνών του Γ.Π.Σ., οι χρήσεις γης και οι σχετικοί περιορισμοί, απαγορεύσεις και υποχρεώσεις, οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι με βάση τις σχετικές γενικές εκτιμήσεις των αναγκών, όπως αυτές προκύπτουν από το Γ.Π.Σ., οι οικοδομήσιμοι χώροι και τα συστήματα, οι όροι και περιορισμοί δομήσεως (παρ. 4), ότι ο συντελεστής δομήσεως για τις περιοχές επεκτάσεων δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερος του 0,8 (παρ. 6). Τέλος, σύμφωνα με την παρ.4 του άρθρου 5 του Ν. 1515/1985 (Α΄ 18), «Για την εκπόνηση και έγκριση των Γ.Π.Σ. της ευρύτερης περιοχής της Αθήνας τηρείται η διαδικασία που προβλέπεται από τις διατάξεις του άρθρου 3 του Ν. 1337/1983. Στην περίπτωση αυτή αντί της γνωμοδότησης του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος ή του Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος του νομού, κατά την παράγραφο 4 του ίδιου άρθρου 3, γνωμοδοτεί η Εκτελεστική Επιτροπή του Οργανισμού [Αθήνας]».
- Επειδή, όπως έχει κριθεί (βλ. ΣΕ 3475, 3176/2008, 384, 385, 386/2002), από τις προαναφερόμενες διατάξεις, οι οποίες έχουν εφαρμογή στην παρούσα υπόθεση δυνάμει του άρθρου 4 παρ. 11 του ν.2508/1997 (Α΄ 124) εφόσον η διαδικασία έκδοσης της προσβαλλόμενης απόφασης ήταν εκκρεμής κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού (ΣτΕ 3843/2006), προκύπτει ότι το Γ.Π.Σ. αποτελεί τη γενική πρόταση πολεοδομικής οργάνωσης είτε ήδη πολεοδομημένων είτε προς πολεοδόμηση περιοχών, η οποία διατυπώνεται ύστερα από αξιολόγηση των οικιστικών αναγκών και των προβλεπόμενων επιπτώσεων της πολεοδομικής ρύθμισης στο φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον και στους γενικότερους αναπτυξιακούς στόχους, και περιέχει γενικούς ορισμούς και κατευθύνσεις που συνιστούν στρατηγικό σχεδιασμό με μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις και ρυθμίσεις. Εξάλλου, σύμφωνα με τις προαναφερόμενες διατάξεις, οι ρυθμίσεις που περιέχονται στο γενικό πολεοδομικό σχέδιο, τόσο εκείνες που συνιστούν γενικούς ορισμούς και κατευθύνσεις όσο και οι ειδικότερες, οι οποίες έχουν τυχόν περιληφθεί στο σχέδιο αυτό, είναι δεσμευτικές για την πολεοδομική μελέτη, η οποία εντάσσεται στο δεύτερο στάδιο πολεοδομικού σχεδιασμού (βλ. Σ.Ε. 2283/00 Ολομ.).
- Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής: με το από 21.1.1943 προεδρικό διάταγμα (Α΄ 46) «Περί καθορισμού χώρου προς επέκτασιν του Νεκροταφείου Αγίας Παρασκευής Αττικής» εγκρίθηκε ο καθορισμός χώρου προς επέκταση του νεκροταφείου της τέως Κοινότητας Αγίας Παρασκευής και νυν του παρεμβαίνοντος ομώνυμου Δήμου. Όπως προκύπτει από το τοπογραφικό διάγραμμα που συνοδεύει το εν λόγω π.δ. όλη η έκταση του νεκροταφείου, τόσο η αρχική όσο και ο χώρος επέκτασης, καθορίζεται περιμετρικά από διακεκομμένη κόκκινη γραμμή, η οποία τιτλοφορείται ως «όριον περιοχής νεκροταφείου». Εν συνεχεία, με το από 24.11.1953 Βασιλικό Διάταγμα (Α΄ 341) εγκρίθηκε η τροποποίηση και επέκταση του σχεδίου του ανωτέρω Δήμου, καθορίσθηκαν δε όροι και περιορισμοί δόμησης των οικοπέδων αυτού. Με το διάταγμα αυτό, όπως προκύπτει από το σχετικό τοπογραφικό διάγραμμα, καθορίσθηκε οικοδομικό τετράγωνο στο χώρο όπου ευρίσκεται το νεκροταφείο περικλειόμενο από τρεις πράσινες γραμμές. Εξάλλου, με το από 23.9.1948 βασιλικό διάταγμα (Α΄ 272) είχε τροποποιηθεί το σχέδιο της Αγίας Παρασκευής, σημειακά, με την έγκριση της οδού Πελοποννήσου μέχρι το νεκροταφείο, στο δε συνοδευτικό αυτού τοπογραφικό διάγραμμα το επίμαχο οικοδομικό τετράγωνο περικλείεται από κόκκινη γραμμή. Ακολούθως, με το από 20.8.1985 π.δ. (458 Δ΄) καθορίσθηκαν η θέση και η διάταξη κτιρίων στο χώρο του νεκροταφείου που έχει εγκριθεί με το από 21.1.1943 π.δ., στο δε συνοδευτικό αυτού τοπογραφικό διάγραμμα, ο χώρος του νεκροταφείου απεικονίζεται ως ήταν στο τοπογραφικό διάγραμμα του από 21.1.1943 προεδρικού διατάγματος. Το εν λόγω από 20.8.1985 π.δ. μνημόνευε στο προοίμιο του, μεταξύ άλλων, την υπ’αριθμ.150347/2789/30.5.1984 απόφαση του Υφυπουργού Γεωργίας, με την οποία εγκρίθηκε η επέκταση του δημοτικού νεκροταφείου Αγίας Παρασκευής σε δημόσιο δάσος 5.713τ.μ. μπροστά από το νεκροταφείο αυτό, αλλά εντός του περιγράμματός του, για την κάλυψη των λειτουργικών του αναγκών σε εγκαταστάσεις. Η απόφαση αυτή ακυρώθηκε με την 3781/1985 απόφαση του Δικαστηρίου διότι δεν είχε ερευνηθεί από την Διοίκηση εάν υπήρχαν και ιδιωτικές εκτάσεις κατάλληλες για την επέκταση του εν λόγω δημοτικού νεκροταφείου. Εν συνεχεία, με την 1591/1.7.1996 πράξη του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής (Δ΄ 1027) κηρύχθηκε αναδασωτέα έκταση 4.600τ.μ. στη θέση «Νεκροταφείο» του καθού Δήμου. Περαιτέρω, με την προσβαλλόμενη 7065/8-3-2005 απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων με τίτλο «Έγκριση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) του Δήμου Αγίας Παρασκευής (Ν. Αττικής)» εγκρίθηκε το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του καθού Δήμου με το οποίο, ύστερα από την 12η/5.5.2004 γνωμοδότηση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Οργανισμού Αθηνών, ο επίμαχος χώρος, ως έχει, χωροθετείται ως νεκροταφείο, με την ίδια δε χρήση είναι εντοπισμένος και στο από 16.6.2011 π.δ. « Καθορισμού μέτρων προστασίας της περιοχής του όρους Υμηττού και των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή – Ιλυσσίων» (187 Δ΄). Τέλος, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την υπ’αριθμ.6084πε/4.2.2014 πράξη Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής (Δ΄ 44), ύστερα από την υπ’αριθμ.15/2013 γνωμοδότηση της αρμόδιας Πρωτοβάθμιας Επιτροπής Επίλυσης Δασικών Αμφισβητήσεων, ανακλήθηκε η προαναφερόμενη 1591/1-7-1996 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής που είχε κηρύξει την έκταση 4.600 τ.μ στη θέση «Νεκροταφείο» του παρεμβαίνοντος Δήμου Αγ. Παρασκευής αναδασωτέα. Η ανακλητική αυτή πράξη της αναδάσωσης στηρίχθηκε στα ευρισκόμενα και στο φάκελο της υπόθεσης ΔΤΕ/α/11858/480/22.3.2004, ΔΤΕ/α/16666/717/4.5.2004 και ΔΤΕ/α/2172/ 121/3.2.2005 έγγραφα της Διεύθυνσης Τοπογραφικών Εφαρμογών του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, σύμφωνα με τα οποία το 136α Ο.Τ. είναι κλειστό οικοδομικό τετράγωνο με χρήση νεκροταφείου, γεγονός που έγινε τελικά δεκτό από τις αρμόδιες δασικές υπηρεσίες , όπως προκύπτει από τα πρόσφατα 7740πε/14.6.2011 και 1529/29.3.2011 έγγραφα του Δασαρχείου Πεντέλης καθώς και το 91471/167/2005 έγγραφο της Διεύθυνσης Προστασίας Δασών, παρά τις περί του αντιθέτου αρχικά απόψεις τους ( βλ. το 68893/2229/21.3.1996 έγγραφο της Διεύθυνσης Προστασίας Δασών και το 2255/21.3.1996 έγγραφο του Δασάρχη Πεντέλης, σύμφωνα με τα οποία η έκταση των 5.713τ.μ. είναι δημόσια δασικά και αναδασωτέα κειμένη εκτός σχεδίου σε ανοιχτό Ο.Τ. ).
- Επειδή, με το προσβαλλόμενο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο του καθού Δήμου εγκρίθηκε, μεταξύ άλλων, η χωροθέτηση του νεκροταφείου στο χώρο που ήδη λειτουργεί, στο δε τοπογραφικό διάγραμμα που συνοδεύει το Γ.Π.Σ. ο χώρος αυτός καταλαμβάνει την έκταση που έχει οριοθετηθεί ως νεκροταφείο ήδη από το έτος 1943. Ενόψει τούτου , των ανωτέρω στοιχείων του φακέλου και, δεδομένου ότι , αφενός μεν εντός των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων, τα οποία αποτελούν πρόταση μόνο πολεοδομικής οργάνωσης, δεν αποκλείεται πάντως να συμπεριλαμβάνονται δασικές εκτάσεις (ΣτΕ 3745/2004), αφετέρου δε με την 6084πε/4.2.2014 πράξη του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής ανακλήθηκε η προαναφερόμενη 1591/1-7-1996 απόφαση αναδάσωσης του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής, η χωροθέτηση του νεκροταφείου με το προσβαλλόμενο Γ.Π.Σ., στα ήδη υφιστάμενα όριά του, είναι νόμιμη, οι δε περί του αντιθέτου λόγοι ακυρώσεως, οι οποίοι αναφέρονται στη δασική ή μη μορφή του ανωτέρω τμήματος της εν λόγω έκτασης, στην απαραίτητη προηγούμενη έγκριση του Υπουργού Γεωργίας, ο οποίος πάντως πριν την έγκριση του προσβαλλόμενου Γ.Π.Σ. διατύπωσε τη γνώμη του μέσω του υπ’αριθμ.10084/2003 εγγράφου της Διεύθυνσης Δασών Ανατολικής Αττικής (βλ. την από 12/30.4.2004 εισήγηση του ΟΡΣΑ), καθώς και στην απόστασή της από τις κατοικίες των αιτούντων είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι.
- Επειδή, προβάλλεται ότι μη νομίμως εντάσσεται με την προσβαλλόμενη πράξη στο πολεοδομικό σχέδιο η επίμαχη περιοχή με χρήση «Νεκροταφείο», χωρίς να υπάρχει η προβλεπόμενη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων που απαιτείται από την Κ.Υ.Α. 15393/2332/ 5.9.2002 (Β΄ 1022), με βάση την οποία η κατασκευή νεκροταφείου κατατάσσεται στην ομάδα 6η, κατηγορία δεύτερη, αλλά και χωρίς να υφίσταται η κατ’άρθρον 4 του ν.1650/1086 προβλεπόμενη προμελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων, κατά την οποία για την ανάπτυξη δραστηριότητας ή εκτέλεση κάποιου έργου απαιτείται η συνεκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεών τους. Ο λόγος αυτός, έτσι όπως προβάλλεται, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος, δεδομένου ότι, εν προκειμένω, όπως προαναφέρθηκε, το κοιμητήριο του παρεμβαίνοντος Δήμου, όχι μόνον είναι χωροθετημένο ήδη από το 1943 στον επίδικο χώρο, αλλά και λειτουργεί έκτοτε (βλ. την υπ’αριθμ. 89/14.12.1941 απόφαση του Κοινοτικού Συμβουλίου Αγίας Παρασκευής περί εγκρίσεως ίδρυσης νεκροταφείου), με το δε προσβαλλόμενο γενικό πολεοδομικό σχέδιο δεν προβλέπεται κανενός είδους νέα κατασκευή ή έργο στο χώρο του νεκροταφείου.
- Επειδή, προβάλλεται ότι: α) όπως φαίνεται στον προσαρτημένο στην προσβαλλόμενη απόφαση χάρτη όλη η μείζων περιοχή πέριξ του νεκροταφείου προσδιορίζεται με κόκκινη γραμμή, φέρει ανοιχτόχρωμη διαγράμμιση και έχει την ένδειξη «ιδιαίτερες χρήσεις», β) ότι έκταση κείμενη εκτός του Γ.Π.Σ. η οποία προσδιορίζεται περιμετρικά με μαύρη ακτιδωτή γραμμή και αφορά το δάσος χαλεπίου πεύκης οριοθετείται σε ζώνη απολύτου προστασίας με την ένδειξη «Όρια Προστασίας». Υπό τα δεδομένα αυτά, κατά τους ισχυρισμούς των αιτούντων, δεν αιτιολογείται από τη Διοίκηση πώς συμβιβάζονται οι «ιδιαίτερες χρήσεις» πέριξ του νεκροταφείου με τα «όρια απολύτου προστασίας» της δασικής έκτασης. Ο λόγος αυτός είναι απορριπτέος προεχόντως ως ερειδόμενος επί εσφαλμένης προϋπόθεσης διότι οι ανωτέρω περιγραφόμενες «ιδιαίτερες χρήσεις», οι οποίες στο εν λόγω τοπογραφικό διάγραμμα φέρουν γκρι χρώμα, βρίσκονται εντός του περιγράμματος του νεκροταφείου όπως χωροθετήθηκε με την προσβαλλόμενη πράξη (με την ίδια δε χρήση είναι εντοπισμένο και στο από 16.6.2011 π.δ. «Καθορισμού μέτρων προστασίας της περιοχής του όρους Υμηττού και των Μητροπολιτικών Πάρκων Γουδή – Ιλυσσίων») και όχι πέριξ αυτού και ως εκ τούτου δεν μπορούν παρά να αφορούν χρήσεις, οι οποίες θα είναι παρακολουθηματικές της κύριας χρήσης του νεκροταφείου. Συνεπώς, εφόσον οι χρήσεις αυτές προβλέπονται εντός του περιγράμματος του χωροθετηθέντος με την προσβαλλόμενη πράξη νεκροταφείου στο χώρο που ήδη λειτουργεί δεν απαιτείται ιδιαίτερη αιτιολογία από την Διοίκηση.
- Επειδή, υπό τα ανωτέρω δεδομένα, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί.