ΣτΕ 1774/2025 [Παράνομη τροποποίηση ΑΕΠΟ έργου ΑΠΕ]
Περίληψη
– Εάν έργο Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας πρόκειται να εγκατασταθεί στο σύνολό του ή εν μέρει εντός προστατευόμενης περιοχής ή περιοχών ή εκτός αυτών αλλά είναι δυνατόν να τις επηρεάσει σημαντικά, οι περιοχές δε αυτές ανήκουν στη χωρική αρμοδιότητα Φορέα Διαχείρισης Προστατευόμενων Περιοχών του ν. 4519/2018, η αρμόδια αδειοδοτούσα αρχή οφείλει, πριν από την έκδοση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του έργου, να ζητήσει και να λάβει την αιτιολογημένη γνώμη του εν λόγω Φορέα για την άμεση ή έμμεση επιρροή του έργου στις εν λόγω προστατευόμενες περιοχές.
Οι Φορείς Διαχείρισης γνωμοδοτούν και κατά την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων ήδη αδειοδοτηθέντος έργου εντός της χωρικής τους αρμοδιότητας. Η αναζήτηση και λήψη της γνωμοδότησης αυτής από την αδειοδοτούσα αρχή είναι οπωσδήποτε υποχρεωτική εάν η τροποποίηση του έργου είναι ουσιώδης, ή μεταβάλλει ουσιωδώς τα δεδομένα της δέουσας εκτίμησης και αξιολόγησης των επιπτώσεων του έργου, στα οποία είχε στηριχθεί η αρχική αδειοδότηση. Σε κάθε περίπτωση, η αδειοδοτούσα αρχή οφείλει να ζητήσει και να λάβει τη γνώμη του Φορέα κατά την έκδοση της τροποποιητικής απόφασης, εάν κατά την αρχική αδειοδότηση του έργου εντός ή πλησίον προστατευόμενης περιοχής ο αρμόδιος Φορέας δεν είχε γνωμοδοτήσει. Από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι για την έκδοση της προσβαλλόμενης τροποποιητικης της ΑΕΠΟ απόφασης δεν, τηρήθηκε η διαδικασία που προβλέπεται στον νόμο για την αρχική έγκριση περιβαλλοντικών όρων, με τη σύνταξη και υποβολή νέας μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και διαβούλευση με το ενδιαφερόμενο κοινό.
Ενόψει των δεδομένων της εξέλιξης του σχεδιασμού, των χαρακτηριστικών του έργου και της διαδικασίας αδειοδότησης αυτού και, συγκεκριμένα, ότι α) τμήμα του έργου και μετά την επίδικη τροποποίηση των περιβαλλοντικών του όρων, ευρίσκεται εντός των ορίων της ΕΖΔ με κωδικό GR1250002 και ονομασία «Πιέρια Όρη», εφόσον η οδοποιία πρόσβασης και η εσωτερική οδοποιία οδεύουν, όπως και κατά τον αρχικό σχεδιασμό, τόσο εντός όσο και εκτός της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης, β) με την επίδικη τροποποίηση ναι μεν οι θέσεις των νέων ανεμογεννητριών μεταφέρονται εκτός της ΕΖΔ πλην δύο εξ αυτών, οι Α/Γ 3 και Α/Γ 4 τοποθετούνται σχεδόν επί των ορίων της ΕΖΔ και οι λοιπές σε μικρή απόσταση, οι νέες δε ανεμογεννήτριες είναι κατά πολύ υψηλότερες (112 μ. έναντι 78 μ.) και με μεγαλύτερη διάμετρο (136 μ. έναντι 82 μ.) και γ) ότι ο Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Ολύμπου, ο οποίος υπήρχε και ασκούσε τις αρμοδιότητές του τόσο κατά την έκδοση της αρχικής ΑΕΠΟ όσο και κατά την έκδοση της επίδικης τροποποίησης, ουδέποτε γνωμοδότησε επί των περιβαλλοντικών όρων του έργου και, ιδίως, επί της πληρότητας και επάρκειας της Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης αυτού, η έλλειψη δε αυτή, ενόψει των ως άνω ειδικών διατάξεων περί των αρμοδιοτήτων των Φορέων Διαχείρισης, δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι αναπληρώνεται από τη γνωμοδότηση του Τμήματος Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΚΑ, η αδειοδοτούσα Αρχή, όφειλε πριν από την έκδοση της προσβαλλόμενης τροποποιητικής απόφασης να ζητήσει και να λάβει την αιτιολογημένη γνώμη του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Ολύμπου, στη χωρική αρμοδιότητα του οποίου ανήκει η ως άνω προστατευόμενη περιοχή, εντός και πλησίον της οποίας πρόκειται να εγκατασταθεί το επίμαχο έργο. ^Συνεπώς, η προσβαλλόμενη απόφαση, εκδοθείσα χωρίς να γνωμοδοτήσει προηγουμένως ο Φορέας Διαχείρισης Εθνικού Δρυμού Ολύμπου, πάσχει και πρέπει να ακυρωθεί, κατά τα βασίμως προβαλλόμενα με την αίτηση ακυρώσεως.
Πρόεδρος: Θ. Αραβάνης
Εισηγητής: Χρ. Παπανικολάου






