ΣτΕ 1580/2024 [Νόμιμη περιβαλλοντική αδειοδότηση με ΠΠΔ μικρού ΑΣΠΗΕ]
Περίληψη
– Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, το επίμαχο αιολικό έργο συνίσταται σε δύο ανεμογεννήτριες συνολικής εγκατεστημένης ισχύος 1,5 MW, το οποίο κατατάσσεται στην Β’ κατηγορία, σύμφωνα με το Παράρτημα X της υπουργικής αποφάσεως 1958/13.1.2012 (Β’ 21), πρόκειται δηλαδή για έργο για την αδειοδότηση του οποίου εγκρίνονται ΠΠΔ και δεν απαιτείται η έκδοση ΑΕΠΟ. Συνεπώς, για τον επίμαχο αιολικό σταθμό δεν έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 8 παρ. 13 του ν. 3468/2006, όπως αβασίμως προβάλλεται από τους αιτούντες, προεχόντως διότι, όπως προκύπτει τόσο από τη γραμματική διατύπωση όσο και από το σκοπό τους, οι διατάξεις αυτές αφορούν πολύ μικρούς αιολικούς σταθμούς, ισχύος μέχρι 20 KW, ήτοι 0,2 MW, για τους οποίους δεν απαιτείται καμία περιβαλλοντική αδειοδότηση εν γένει ενώ για έργα ισχύος μέχρι 5 MW, όπως το επίμαχο, προβλέφθηκε το πρώτον περιβαλλοντική αδειοδότηση με υπαγωγή σε ΠΠΔ. Περαιτέρω, λόγω των τοπικών και μη σημαντικών επιπτώσεων στο περιβάλλον από τα έργα της κατηγορίας Β, όπως το επίδικο, δεν υφίσταται για αυτά υποχρέωση εκτίμησης και αξιολόγησης άμεσων και έμμεσων, σωρευτικών και συνεργιστικών επιπτώσεων στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, όπως, αντιθέτως, προβλέπεται για την έγκριση περιβαλλοντικών όρων έργων της κατηγορίας Α.
Περαιτέρω, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο Τεύχος Συμβατότητας του επίμαχου έργου προς το ΕΠΧΣΑΑ ΑΠΕ, το έργο αυτό απέχει από το όριο του υφιστάμενου οικισμού των Ζαράκων περισσότερο από 700 μ., ήτοι απόσταση μεγαλύτερη των 500 μ. που προβλέπεται ως ελάχιστη απόσταση από οικισμό στο Παράρτημα II του ΕΠΧΣΑΑ ΑΠΕ, ενώ σύμφωνα με τα αναφερόμενα στη σχετική Δήλωση Υπαγωγής σε ΠΠΔ το επίμαχο έργο απέχει περισσότερο των 150 μ. από άλλα έργα ΑΠΕ εγκατεστημένα σε άλλα γήπεδα. Εξάλλου, σε σχέση με το πλήθος των αιολικών σταθμών στην ευρύτερη περιοχή, όπως προκύπτει από τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 2 και το Παράρτημα I του ΕΠΧΣΑΑ ΑΠΕ η επίμαχη περιοχή συγκαταλέγεται μεταξύ των Περιοχών Αιολικής Προτεραιότητας (ΠΑΠ2), οι οποίες παρουσιάζουν συγκριτικά πλεονεκτήματα για την εγκατάσταση αιολικών σταθμών. Σύμφωνα δε με το προεκτεθέν περιεχόμενο της Μελέτης συμβατότητας του επίμαχου έργου προς το ΕΠΧΣΑΑ ΑΠΕ, προσμετρουμένων και των επίμαχων δύο ανεμογεννητριών, δεν υφίσταται υπέρβαση της μέγιστης επιτρεπόμενης πυκνότητας ανεμογεννητριών στον Ο.Τ.Α. εγκατάστασής τους (Δήμο Δυστίων) (βλ. και την από 15.11.2010 βεβαίωση της Ρ.Α.Ε.). Επίσης, ως προς την ηχητική όχληση από το επίμαχο έργο, σύμφωνα με την Τεχνική Έκθεση που υποβλήθηκε συνημμένα στην δήλωση υπαγωγής σε ΓΊΠΔ – στην οποία περιέχεται πολυσέλιδη μελέτη για το ακουστικό περιβάλλον σε συνδυασμό με ειδική ανάλυση του χαμηλού ηχητικού αποτυπώματος των συγκεκριμένων ανεμογεννητριών του πάρκου, λόγω της τεχνολογίας τους και της χαμηλής ισχύος τους – έχουν ληφθεί όλα τα κατάλληλα μέτρα ώστε η μετρούμενη ισοδύναμη στάθμη θορύβου στα όρια του γηπέδου των εν λόγω εγκαταστάσεων να μην υπερβαίνει τα προβλεπόμενα όρια θορύβου, ενώ και στο κείμενο της προσβαλλόμενης απόφασης υπαγωγής σε ΠΠΔ έχει τεθεί ως όρος η λήψη όλων των κατάλληλων μέτρων ηχομόνωσης και η μη υπέρβαση των νομίμων προβλεπομένων ορίων θορύβου από τη λειτουργία του επίμαχου σταθμού. Τυχόν δε παραβίαση των νομίμως προβλεπομένων στις προσβαλλόμενες πράξεις ως προς τα όρια θορύβου δεν καθιστά τις πράξεις αυτές παράνομες, αλλά θα αποτελούσε νόμιμο λόγο ανακλήσεώς τους. Συνεπώς, οι προσβαλλόμενες πράξεις είναι, ως προς τα ζητήματα αυτά, νομίμως αιτιολογημένες και σύμφωνες προς τις διατάξεις του ΕΓΤΧΣΑΑ ΑΠΕ, απορριπτομένου ως αβασίμου του περί του αντιθέτου προβαλλομένου από τους αιτούντες λόγου.
Ο επίμαχος οικισμός τόσο κατά τον χρόνο εκδόσεως των προσβαλλόμενων πράξεων όσο και κατά το χρόνο συζητήσεως της υποθέσεως δεν είχε χαρακτηρισθεί ως παραδοσιακός, ούτε υφίσταται εντός των κρίσιμων αποστάσεων από το επίμαχο έργο μνημείο εγγεγραμμένο στον κατάλογο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, αρχαιολογικός χώρος ή ιστορικός τόπος, ούτε όριο ζώνης απολύτου προστασίας αρχαιολογικού χώρου ή όριο θεσμοθετημένου πυρήνα Εθνικού Δρυμού, κατά τα προβλεπόμενα στο ως άνω Παράρτημα IV του ΕΠΧΣΑΑ ΑΠΕ. Εξάλλου, για την έκδοση της πρώτης προσβαλλόμενης πράξεως περί υπαγωγής του επίμαχου έργου σε ΠΠΔ λήφθηκαν υπόψη σχετικές θετικές γνωμοδοτήσεις της Εφορείας Νεωτέρων Μνημείων Αττικής της Εφορείας Προϊστορικών και κλασικών Αρχαιοτήτων και της 23ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, ενώ το γεγονός ότι στη μελέτη του ΣΧΟΟΑΠ του Δήμου Δυστίων υπάρχει πρόταση για τον χαρακτηρισμό του επίμαχου οικισμού ως παραδοσιακού, ο οποίος, όμως, δεν έχει ολοκληρωθεί με την έκδοση σχετικού διατάγματος χαρακτηρισμού, δεν δημιουργεί υποχρέωση για την τήρηση των ως άνω αποστάσεων του ΕΠΧΣΑΑ ΑΠΕ. Συνεπώς ο υπό κρίση λόγος είναι απορριπτέος ως αβάσιμος.
Πρόεδρος: Μ. Γκορτζολίδου
Εισηγητής: Μ. Μπαμπίλη