ΣτΕ 829/2022 [Νόμιμη ΑΕΠΟ για μονάδα πετρελαιοειδών και επεξεργασίας πετρελαιοειδών αποβλήτων]
Περίληψη
– Τόσο στην ΑΕΠΟ όσο και στις συνοδεύουσες αυτήν μελέτες του φακέλου τροποποίησης καθορίζονται με σαφήνεια οι έκτακτες περιπτώσεις, στις οποίες επιτρέπεται εξαιρετικούς, ως έσχατο μέτρο και μέχρι την αποκατάσταση των κανονικών συνθηκών λειτουργίας της μονάδας, η διάθεση των επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων στη θαλάσσια περιοχή πλησίον της εγκατάστασης της μονάδας. Συγκεκριμένα, η εξαιρετική αυτή εναλλακτική δυνατότητα προβλέπεται, αποκλειστικά, είτε σε περίπτωση αδυναμίας εξυπηρέτησης της μονάδας από την ΕΥΔΑΠ, λόγω βλάβης στο δίκτυό της, είτε σε περίπτωση ατυχήματος στη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού, εξαιτίας του οποίου απαιτείται η εντατικότερη της συνήθους λειτουργία της μονάδας, την οποία δεν δύνανται να υποστηρίξουν οι δυνατότητες του δικτύου της ΕΥΔΑΠ. Και πράγματι, οι ποσότητες των υγρών αποβλήτων, που δύναται να διατεθούν στις έκτακτες αυτές περιπτώσεις στον θαλάσσιο αποδέκτη, δεν προσδιορίζονται κατ’ ανώτατο αριθμητικό όριο. Τούτο, όμως, εξηγείται επαρκώς από το δεδομένο ότι οι ποσότητες αυτές συνάπτονται με το έκτακτο, απρόβλεπτο και το επείγον των περιπτώσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων επιτρέπεται, εξαιρετικούς, η εναλλακτική διάθεση των επεξεργασμένων αποβλήτων στον θαλάσσιο αποδέκτη. Ταυτοχρόνως, η αδυναμία του προϋπολογισμού των κατά τα ανωτέρω διατιθέμενων στη θάλασσα ποσοτήτων των υγρών αποβλήτων ευρίσκει το αντιστάθμισμά της στις εξής ρυθμίσεις: α) Καθορίζονται συγκεκριμένες τιμές στις ποιοτικές παραμέτρους των εκροών, αυστηρότερες των ανωτάτων ορίων, που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία για τις εκροές στον Σαρωνικό, β) περιορίζεται η μεγίστη παροχή εκροών προς διάθεση στον θαλάσσιο αποδέκτη σε 30 κυβικά μέτρα ανά ώρα και γ) επιβάλλεται η αραίωση των εκροών για την επίτευξη αποτελέσματος ισοδύναμου της αραίωσης που επιτυγχάνει το ΚΕΑ Ψυττάλειας, μέσω του οποίου, άλλωστε, και χωρίς περαιτέρω επεξεργασία από το ΚΕΑ διατίθενται στη θαλάσσια περιοχή εσωτερικά του Σαρωνικού Κόλπου υπό κανονικές συνθήκες τα επεξεργασμένα υγρά απόβλητα της εγκατάστασης. Περαιτέρω, η ενεργοποίηση της εξαιρετικής αυτής δυνατότητας υπόκειται στον προληπτικό και εκ των υστέρων έλεγχο των αρμόδιων για την παρακολούθηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος της περιοχής αρχών. Τέλος, η τροποποίηση αυτή ουδεμία άλλη μεταβολή επιφέρει στον εξοπλισμό και στην παραγωγική διαδικασία της μονάδας πλην του αγωγού διάθεσης. Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, η ακύρωση της τροποποιητικής απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την ανωτέρω αιτιολογία, δεν παρίσταται νόμιμη. Για τον λόγο αυτόν που βασίμως προβάλλεται η κρινόμενη αίτηση ακυρώσεως πρέπει να γίνει δεκτή, και να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση. Παρέλκει δε ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως.
Πρόεδρος: Μ. Γκορτζολίδου
Εισηγητής: Χρ. Παπανικολάου
Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.