ΣΤΕ 2583/2020 [ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΥΑ/ΥΠΠΟΑ ΠΕΡΙ ΈΓΚΡΙΣΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΑΝΕΓΕΡΣΗΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΟΣ ΚΑΤΟΙΚΙΩΝ ΣΤΟΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ ΧΩΡΟ ΜΝΗΜΕΙΟΥ]
Περίληψη
– Το ζήτημα του καθορισμού ζώνης προστασίας πέριξ του μύλου Σκάρκου είχε ήδη τεθεί από την ίδια τη Διοίκηση κατά τον χρόνο κήρυξης του μύλου ως μνημείου µε τον in situ εξοπλισμό του µε Υπουργική απόφαση του 2008, εφόσον στην εισήγηση της Προϊσταμένης της Διεύθυνσης Νεότερης και Σύγχρονης Αρχιτεκτονικής Κληρονομιάς του Υπουργείου Πολιτισμού (ΔΝΣΑΚ) προς το ΚΣΝΜ, είχε επισημανθεί ότι ο μύλος ήταν λειτουργικός και για τη λειτουργία του μηχανισμού του απαιτούνταν κενός χώρος απόστασης από την περιφέρεια του οικοπέδου του ανεμόμυλου τουλάχιστον 50 µέτρων. Οι ήδη αιτούντες έθεσαν εκ νέου το ζήτημα αυτό, ήτοι του καθορισμού ζώνης προστασίας πέριξ του μνημείου για την εξασφάλιση της λειτουργικότητάς του, ενώπιον της Διοικήσεως, το έτος 2016 µετά την υποβολή προς έγκριση από το Υπουργείο Πολιτισμού της αρχιτεκτονικής μελέτης για την ανέγερση των επίδικων κτηρίων στον περιβάλλοντα χώρο του μύλου και, συγκεκριµένα, επί όµορου οικοπέδου τα όρια του οποίου απέχουν από την περίφραξη του μύλου περίπου από 14 έως 32 µ. Τα δύο αυτά ζητήματα (ζώνη προστασίας του μνημείου και έγκριση μελέτης κτηρίων στον περιβάλλοντα χώρο αυτού) συνδέονται αρρήκτως και έπρεπε να συσχετιστούν και να κριθούν από κοινού, όπως άλλωστε είχαν επισημάνει τόσο η ΥΝΜΤΕΑΑΣΕΚ κατά την αρχική της εισήγηση επί της αρχιτεκτονικής μελέτης, όσο και ο Πρόεδρος του ΚΣΝΜ κατά την συζήτηση του αιτήµατος αναβολής των αιτούντων κατά την κρίσιμη συνεδρίαση του Συµβουλίου της 9.3.2019. Εντούτοις, η Διοίκηση προέβη στην έγκριση της αρχιτεκτονικής μελέτης των κτηρίων χωρίς να εξετάσει το ζήτημα της ζώνης προστασίας του μνημείου αρκούµενη, όπως προκύπτει από τη µελέτη του οικείου πρακτικού του ΚΣΝΜ, στην παράθεση και στην υιοθέτηση των συμπερασμάτων της μελέτης αιολικού δυναμικού που είχε υποβάλει η κατασκευάστρια εταιρεία και στη διαπίστωση ότι οι αιτούντες δεν είχαν αντικρούσει τη µελέτη αυτή εντός των προθεσµιών που τους είχαν ταχθεί. Πέραν δε τούτων το ΚΣΝΜ και κατ’ επέκταση η Υπουργός απέρριψαν και την πρόταση της ΥΝΜΤΕΑΑΣΕΚ για τη μετατόπιση των κεντρικών όγκων προς το ανατολικό όριο οικοπέδου προκειµένου να απομακρυνθούν από το μνημείο. Τέλος, η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού προέβη στην έγκριση της αρχιτεκτονικής μελέτης των επίδικων κτηρίων χωρίς να λάβει υπόψη το αίτηµα αναποµπής της υπόθεσης στο ΚΣΝΜ, το οποίο υπέβαλαν οι αιτούντες µετά τη γνωμοδότηση του ΚΣΝΜ, το οποίο συνοδευόταν από τεχνική έκθεση µε παρατηρήσεις επί της υποβληθείσας ανεμολογικής μελέτης. Υπό τα δεδοµένα αυτά και ενόψει των αυξημένων υποχρεώσεων που επιβάλλουν το Σύνταγμα, η Διεθνής Σύμβαση της Γρανάδας και ο ν. 3028/2002 στη Διοίκηση για την προστασία των μνημείων, καθώς και του περιβάλλοντος χώρου αυτών, η προσβαλλόμενη απόφαση δεν παρίσταται νομίμως και επαρκώς αιτιολογηµένη και πρέπει να ακυρωθεί, κατά τα βασίµως προβαλλόµενα µε την αίτηση ακυρώσεως. Η δε υπόθεση πρέπει να αναπεμφθεί στη Διοίκηση για νέα νόμιμη κρίση.
Πρόεδρος: Μ. Γκορτζολίδου
Εισηγητής: Χρ. Παπανικολάου
Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.