ΣΤΕ 1543/2020 [ΑΝΑΙΤΙΟΛΟΓΗΤΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΥΠΠΟΑ, ΠΕΡΙ ΜΗ ΈΓΚΡΙΣΗΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΑΓΚΥΡΟΒΟΛΙΟΥ ΜΕΓΑΛΩΝ ΣΚΑΦΩΝ ΣΤΟΝ ΠΛΑΤΥ ΓΥΑΛΟ ΜΥΚΟΝΟΥ]
Περίληψη
– Η προσβαλλόμενη υπουργική απόφαση αιτιολογείται πλημμµελώς, όπως βασίµως προβάλλεται. Τούτο διότι, όπως έχει κριθεί, κατά την έκδοση πράξεων κατ’ εφαρµογή της νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και της πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως η προσβαλλόμενη, εξετάζεται αποκλειστικώς αν η εκτέλεση του έργου πρόκειται να επιφέρει άµεση ή έμμεση βλάβη επί των αρχαίων μνημείων και του περιβάλλοντος αυτά αρχαιολογικού χώρου. Στην προκειμένη, όµως, περίπτωση, η µελέτη της αιτούσας εταιρείας για την κατασκευή αγκυροβολίου στον όρμο Πλατύς Γιαλός της Μυκόνου απορρίφθηκε χωρίς να προκύπτει από οποιοδήποτε στοιχείο ότι το έργο αυτό δύναται να επιφέρει οποιαδήποτε βλάβη στον δεσπόζοντα, εν προκειμένω, χαρακτήρα της περιοχής ως προστατευόµενου αρχαιολογικού χώρου. Περαιτέρω, αντιθέτως προς όσα ανέφεραν µέλη του ΚΣΝΜ, η ένδικη περιοχή αφενός µεν δεν εμπίπτει στην έκταση που έχει τεθεί υπό ειδική κρατική προστασία, αφετέρου δεν έχει χαρακτηρισθεί ως ιστορικός τόπος (και μάλιστα, για λόγους αναγόµενους σε γεγονότα μεταγενέστερα του 1830), ώστε να τίθεται, εν προκειμένω, ζήτημα γνωµοδοτήσεως του ΚΣΝΜ, του οποίου, εντούτοις, τη γνωμοδότηση υιοθέτησε ο Υπουργός Πολιτισμού µε την προσβαλλόμενη απόφασή του. Εξάλλου, και η ίδια η κρίση του ΚΣΝΜ είναι πλημμελώς αιτιολογηµένη ως προς την αρνητική επίδραση του έργου επί του ιδιαίτερου φυσικού κάλλους της περιοχής. Τούτο, διότι η κρίση αυτή του ΚΣΝΜ περί της (µη) συμβατότητας του έργου µε το φυσικό περιβάλλον της Μυκόνου και ειδικώς περί των επιπτώσεων του αγκυροβολίου στη φυσικά διαμορφωμένη ακτογραμμή του όρμου Πλατύς Γιαλός, την οποία διατύπωσε λαμβάνοντας υπόψη και άλλες µη κρίσιμες παραμέτρους, όπως τη διαχείριση των αποβλήτων, την πιθανότητα εκβραχισµών, την “ενόχληση” των ιχθύων και άλλων θαλάσσιων οργανισμών ή τις κοινωνιολογικής φύσεως παρατηρήσεις ορισμένων µελών του ΚΣΝΜ σχετικά µε τη σκοπιµότητα του έργου, ανάγεται σε ζητήματα περιβαλλοντικής φύσης, τα οποία, όµως, δεν ανήκουν στην αρµοδιότητά του, αλλά ανήκουν στην αρμοδιότητα άλλων οργάνων της Διοίκησης, που επιλαμβάνονται της υποθέσεως κατά τις διατάξεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, στο πλαίσιο αυτοτελούς και διακεκριμένου σταδίου της διοικητικής διαδικασίας εγκρίσεως τουριστικού λιμένα – αγκυροβολίου. Εξάλλου, η κρίση για την πρόκληση βλάβης στο “ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους νησί της Μυκόνου” στηρίχθηκε προεχόντως στο μέγεθος της επίµαχης επεµβάσεως, το οποίο θεωρήθηκε ότι “πλήττει τη φυσικά διαμορφωμένη ακτογραμμή”. Όμως, ανεξαρτήτως του ότι η κατασκευή οποιουδήποτε αγκυροβολίου επηρεάζει τη φυσικά διαμορφωμένη ακτογραμμή, εν προκειμένω, καίτοι ολόκληρη η νήσος Μύκονος έχει χαρακτηρισθεί από το έτος 1980 ως ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, στη νότια πλευρά της (όπου προβλέπεται η κατασκευή του επίµαχου αγκυροβολίου), υφίσταται, σύμφωνα µε σχέδια υπερκείμενου χωροταξικού σχεδιασμού, διαπιστωµένη ανάγκη υλοποίησης μεγάλου λιμενικού έργου – επένδυσης, που να καθιστά δυνατή την ασφαλή πρόσδεση μεγάλων κρουαζιερόπλοιων και τουριστικών σκαφών εν γένει, να εξυπηρετεί τη διεθνή τάση για παραθερισµό και αναψυχή κοντά στη θάλασσα και να αναβαθµίζει την εντατική τουριστική δραστηριότητα της Μυκόνου.
Πρόεδρος: Ι. Μαντζουράνης
Εισηγητής: Θ. Ζιάμου
Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.