ΣτΕ 762/2020 [ΠΑΡΑΝΟΜΟ Π.Δ. ΠΟΛΕΟΔΟΜΗΣΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΝ ΥΔΑΤΟΡΕΜΑΤΩΝ]
Περίληψη
– Δεν συνιστά υδατόρεμα που χρειάζεται οριοθέτηση κάθε διαφορά αναγλύφου του εδάφους ή συνήθης πτύχωση αυτού ή μισγάγγεια, όπου κατ’ ανάγκη παροδικώς απορρέουν όμβρια ύδατα από τις υψηλότερα κείμενες περιοχές, αλλά μόνον περιοχές με συνεχή ή περιοδική ροή ομβρίων ή άλλων υδάτων και ιδιαίτερα υδρολογικά, υδραυλικά και περιβαλλοντικά χαρακτηριστικά, που τους προσδίδουν, κατά την περί τούτου αιτιολογημένη και με βάση επιστηµονικά κριτήρια εκφερόμενη κρίση της Διοικήσεως, τα χαρακτηριστικά υδατορέματος.
Με την 917/2017 απόφαση του Δικαστηρίου κρίθηκε ότι, υπό τα ανωτέρω δεδομένα, κλονιζόταν η αιτιολογία του προσβαλλομένου διατάγματος ως προς την ανυπαρξία ρεμάτων στο τμήμα της περιοχής της Λάσσης, η οποία πολεοδομήθηκε με αυτό. Ενόψει τούτου, και προκειμένου να κριθεί η λυσιτέλεια του σχετικού λόγου ακυρώσεως, το Δικαστήριο έκρινε ότι πρέπει να αναβάλει την έκδοση οριστικής απόφασης προκειμένου να διευκρινισθεί από τη Διοίκηση αν η οριοθέτηση των διαρρεόντων την περιοχή του προσβαλλομένου διατάγματος ρεμάτων, όπως αυτή επιχειρήθηκε με το νεώτερο και ήδη ισχύον όµοιο, θα επηρέαζε την πολεοδομική διευθέτηση της περιοχής, όπως αυτή ίσχυε κατ’ εφαρμογή του προσβαλλοµένου διατάγματος.
Σε συµμόρφωση με την ως άνω 917/2017 απόφαση απεστάλη έγγραφο του Δήµου Κεφαλλονιάς προς το Δικαστήριο, µε το οποίο ο παρεμβαίνων Δήμος εκτιµά ότι η οριοθέτηση των διαρρεόντων την περιοχή ρεμάτων, ακόμη και αν είχε διενεργηθεί προ του προσβαλλοµένου πολεοδομικού διατάγματος, δεν θα επηρέαζε την επιχειρηθείσα µε αυτό πολεοδοµική διευθέτηση της περιοχής. Στηρίζει, ειδικότερα, ο Δήμος την εν λόγω εκτίμησή του στο γεγονός ότι το ήδη ισχύον από 10.10.2014 πρ. δ/μα πολεοδόμησης της περιοχής, το οποίο επιχειρεί ταυτοχρόνως και την οριοθέτηση των ρεμάτων, περιλαμβάνει “τις ίδιες βασικές ρυθµίσεις”, πολεοδομικού, προφανώς, χαρακτήρα. Οι κριθείσες ως απαραίτητες μεταβολές αφορούν, σύμφωνα με όσα αναφέρονται ειδικότερα στο εν λόγω έγγραφο, σε ορισμένες τροποποιήσεις στους κοινόχρηστους χώρους από τους οποίους διέρχονται τα ρέματα, καθώς και σε σημειακές μεταβολές σε λίγα, πράγματι, οικοδομικά τετράγωνα, ώστε να δημιουργηθούν πεζόδρομοι περιμετρικώς των ρεμάτων προκειμένου να τηρηθούν οι ελάχιστες αποστάσεις που ορίζει ο Κτηριοδομικός Κανονισμός. Οι διαφοροποιήσεις, όμως, του ήδη ισχύοντος πρ. δ/τος έναντι του προσβαλλομένου με την παρούσα αίτηση ομοίου, οσοδήποτε επουσιώδεις και αν είναι πολεοδομικώς, υπαγορεύθηκαν, όπως συνομολογείται µε το εν λόγω έγγραφο, ακριβώς από τις ανάγκες της οριοθέτησης των ρεμάτων που διαρρέουν την περιοχή, συνιστούν δε, από την άποψη αυτή, καίριας σηµασίας προσαρμογή της πολεοδόμησης στο φυσικό περιβάλλον και διασφαλίζουν την αναγκαία και συνταγματικώς επιβεβλημένη, άλλωστε, πολεοδοµική βιωσιµότητα στον διαμορφούμενο οικισµό. Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η επιχειρηθείσα με το προσβαλλόμενο πρ. δ/μα πολεοδόμηση της περιοχής είχε μη νομίμως επιχειρηθεί χωρίς να συνεκτιμηθεί η, κατά το Σύνταγµα και το νόμο, ανάγκη διατήρησης των ρεµάτων της περιοχής στη φυσική τους κατάσταση, αφού, άλλωστε, κατά το χρόνο εκείνο, η Διοίκηση υπελάμβανε ότι η περιοχή δεν περιελάμβανε τα ρέματα αυτά, περαιτέρω δε χωρίς να τηρηθούν οι περιορισµοί της νομοθεσίας που αποβλέπουν, αντιστρόφως, στην αρμονική συνύπαρξη της πολεοδομηθείσης εκτάσεως με αυτά.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Χρ. Ντουχάνης
Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.