ΣΤΕ 2702/2018 [ΠΑΡΑΝΟΜΗ ‘ΕΝΤΑΞΗ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΣΕ ΓΠΣ ΧΩΡΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΗ ΣΜΠΕ]
Περίληψη
-Η αρξάμενη, προ της 21.07.2004, επίδικη τροποποίηση υπέκειτο, κατ’ αρχήν, στην υποχρέωση τηρήσεως της διαδικασίας Σ.Π.Ε. και, ναι μεν, για την εξαίρεση της επίδικης αναθεώρησης, από τη διαδικασία Σ.Π.Ε., εκδόθηκε, κατά τις αυτές διατάξεις, απόφαση περί ανέφικτου της τηρήσεως των προβλεπόμενων από την Κ.Υ.Α. διαδικασιών, πλην η απόφαση αυτή δεν είναι νόμιμη. Και τούτο, διότι, ανεξαρτήτως ότι από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ότι η απόφαση αυτή υπεβλήθη σε διατυπώσεις δημοσιότητας προς το σκοπό της ενημέρωσης του κοινού, η οποία, αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την εξαίρεση συγκεκριμένου σχεδίου από τις ρυθμίσεις της, περί ΣΜΠΕ, Κ.Υ.Α., πάντως, μόνο το γεγονός ότι είχε αρχίσει διαδικασία τροποποίησης του Γ.Π.Σ. υπό το παλαιότερο καθεστώς, και ότι η διαδικασία αυτή ήταν εκκρεμής, δεν συνιστούν λόγους συνεπαγομένους αντικειμενική αδυναμία πραγματοποιήσεως Σ.Π.Ε., είτε πλήρη ανατροπή των δεδομένων, επί των οποίων είχε στηριχθεί ο προ της ανωτέρω ημερομηνίας προγραμματισμός, δεδομένου ότι, σε περίπτωση αρξαμένης διαδικασίας έγκρισης ή αναθεώρησης Γ.Π.Σ., υπό το προηγούμενο καθεστώς, με τις διατάξεις της Κ.Υ.Α. δεν επιβάλλεται άνευ ετέρου η εξ υπαρχής κίνηση της σχετικής διαδικασίας με την εκπόνηση νέας μελέτης, αλλά είναι δυνατή η αξιοποίηση στοιχείων και πληροφοριών περιλαμβανομένων σε υπάρχουσες μελέτες, που συνετάγησαν σε προηγούμενα στάδια.
Επομένως, απητείτο ειδικότερη αιτιολογία για τη μη τήρηση της διαδικασίας Σ.Π.Ε., κατά την έγκριση του προσβαλλομένου Γ.Π.Σ. Εφ’ όσον δε, η απόφαση εξαίρεσης είναι μη νόμιμη, δεν είναι νόμιμη και η ερειδόμενη επ’ αυτής προσβαλλόμενη πράξη. Για το λόγο αυτό, που προβάλλεται βασίμως, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση, ν’ ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη και το προσβαλλόμενο μέρος της.
Πρόεδρος: Ι. Μαντζουράνης
Εισηγητής: Θ. Αραβάνης
ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
2. Επειδή, με την αίτηση αυτή, όπως συμπληρώνεται με το από 26.11.2010 δικόγραφο προσθέτων λόγων, ζητείται η ακύρωση της αποφάσεως 4153/42375/ 28.9.2009 του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Θεσσαλίας (ΑΑΠΘ 527/16.10.2009), με την οποία εγκρίθηκε το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Γ.Π.Σ.) του Δήμου Νίκαιας Ν. Λάρισας, κατά το μέρος με το οποίο εντάσονται στο Γ.Π.Σ. οι περιοχές «Λαχανόκηποι» και «Αλωνότοποι» του εν λόγω Δήμου, πλην του άρθρου 7 της προσβαλλόμενης αποφάσεως περί καταργήσεως του προηγούμενου Γ.Π.Σ. [απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ 76992/3926/11.12.1987 (Δ΄ 192/1988)].
3. Επειδή, με προφανές έννομο συμφέρον παρεμβαίνει στη δίκη ο Δήμος Κιλελέρ, στον οποίο συγχωνεύθηκε ο πρώην Δήμος Νίκαιας [άρθρα 1 παράγρ. 2 περίπτ. 31.7 και 283 παράγρ. 1 του ν. 3850/2010 (Α΄ 87)].
4. Επειδή, οι αιτούντες, φερόμενοι κατά τα προσκομιζόμενα στοιχεία ως έχοντες εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων στην περιοχή «Λαχανόκηποι» και ισχυριζόμενοι ότι οι ρυθμίσεις του Γ.Π.Σ. επιφέρουν επιδείνωση του περιβάλλοντος αυτής, με έννομο συμφέρον ασκούν την αίτηση ως προς την εν λόγω περιοχή, οι δε αντίθετοι ισχυρισμοί του παρεμβαίνοντος Δήμου και του Δημοσίου είναι απορριπτέοι. Αντιθέτως, η αίτηση ασκείται χωρίς έννομο συμφέρον ως προς την περιοχή “Αλωνότοποι” διότι οι αιτούντες δεν επικαλούνται συγκεκριμένο δεσμό με την περιοχή αυτή. Εξ άλλου αορίστως προβάλλεται ότι η ένταξη της περιοχής αυτής στο Γ.Π.Σ. αναιρεί τον “κοινόχρηστο χαρακτήρα” της, δεδομένου ότι από κανένα στοιχείο δεν προκύπτει οτι η εν λόγω περιοχή αποτελεί “κοινόχρηστο χώρο” κατά την πολεοδομική νομοθεσία, ενώ το γεγονός ότι η περιοχή αυτή μεταβιβάσθηκε με την απόφαση 28766/9.9.1957 του Υπουργού Γεωργίας στην τότε Κοινότητα Νίκαιας κατά τις διατάξεις του Αγροτικού Κώδικα περί μεταβιβάσεως κοινόχρηστων συνεταιρικών κλήρων δεν της προσέδωσε τέτοιο χαρακτήρα (πρ.βλ. ΣΕ 4056/1977 Ολομ.). Επομένως η αίτηση κατά το μέρος αυτό πρέπει να απορριφθεί και να γίνει δεκτή αντιστοίχως η παρέμβαση. Τέλος οι αιτούντες παραδεκτώς ομοδικούν κατά το μέρος που η αίτηση ασκείται παραδεκτώς διότι προβάλλουν κοινούς λόγους ακυρώσεως, ερειδομένους στην αυτή πραγματική και νομική βάση (ΣΕ 2184, 861/2006 κ.ά.).
5. Επειδή, η αίτηση, κατατεθείσα στο Διοικητικό Εφετείο Θεσσαλονίκης στις 15.12.2009, ήτοι την 60ή ημέρα από την επομένη της δημοσιεύσεως της προσβαλλόμενης πράξεως στην Ε.τ.Κ., ασκείται εμπροθέσμως, αβασίμως δε προβάλλονται τα αντίθετα από τον παρεμβαίνοντα Δήμο και το Δημόσιο.
6. Επειδή, με την Οδηγία 2001/42/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της της 27.6.2001 (ΕΕ L 197/21.7.2001) καθιερώθηκε η υποχρέωση προηγούμενης εκτιμήσεως των περιβαλλοντικών επιπτώσεων ορισμένων σχεδίων και προγραμμάτων, τα οποία τεκμαίρεται ότι έχουν σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, ενώ για τα σχέδια και προγράμματα τοπικής σημασίας και τις ήσσονες τροποποιήσεις των προαναφερόμενων σχεδίων επετράπη στα κράτη μέλη να αποφασίζουν αν συνεπάγονται σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και αν, επομένως, πρέπει να υποβληθούν σε περιβαλλοντική εκτίμηση (άρθρο 3 και σκέψη 10 του προοιμίου). Περαιτέρω, στην παράγρ. 1 του άρθρου 13 της Οδηγίας προβλέπεται προθεσμία συμμορφώσεως μέχρι 21.7.2004 και στην παραγρ. 3 του ίδιου άρθρου περιέχεται μεταβατική ρύθμιση για τα «σχέδια και προγράμματα των οποίων η πρώτη τυπική προπαρασκευαστική πράξη είναι προγενέστερη της ημερομηνίας αυτής». Η Οδηγία μεταφέρθηκε στην ελληνική έννομη τάξη με την 107017/28.8.2006 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Οικονομίας – Οικονομικών, και ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (Β΄ 1225), η οποία προβλέπει, μεταξύ άλλων, τη διενέργεια «στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης» πριν από την έγκριση σχεδίων και προγραμμάτων, τα οποία ενδέχεται να έχουν σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και αφορούν, μεταξύ άλλων, τον πολεοδομικό ή χωροταξικό σχεδιασμό και τα οποία αποτελούν το πλαίσιο για μελλοντικές άδειες έργων και δραστηριοτήτων Α΄ Κατηγορίας, Υποκατηγορίες 1 και 2 του Παραρτήματος Ι (πίνακες 1 – 10) της 15393/2332/2002 Κ.Υ.Α. και περιλαμβάνονται στο Παράρτημα Ι του άρθρου 11 της εν λόγω κ.υ.α. 107017/2006, όπως τα Γενικά Πολεοδομικά Σχέδια (άρθρο 3 παράγρ. 1 περίπτ. α΄ και Παράρτημα Ι πέμπτη περίπτωση), και «όλα τα σχέδια και προγράμματα τα οποία στο σύνολό τους ή εν μέρει εφαρμόζονται σε περιοχές του εθνικού σκέλους του Ευρωπαϊκού Οικολογικού Δικτύου Natura 2000 (Τόποι Κοινοτικής Σημασίας (Τ.Κ.Σ.) και Ζώνες Ειδικής Προστασίας (Ζ.Ε.Π.) και τα οποία ενδέχεται να τις επηρεάσουν σημαντικά» (άρθρο 3 παράγρ. 1 περίπτ. α΄), ενώ για άλλες περιπτώσεις σχεδίων και προγραμμάτων προβλέπεται η διενέργεια περιβαλλοντικού προελέγχου κατά το άρθρο 5, προκειμένου να κριθεί αν αυτά, στη συγκεκριμένη περίπτωση, συνεπάγονται σοβαρές επιπτώσεις στο περιβάλλον και, κατ’ ακολουθίαν, αν απαιτείται να τηρηθεί η διαδικασία της στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης (άρθρα 3 παράγραφοι 1 (περίπτ. β) και 2, 5 παράγρ. 1 και Παράρτημα ΙΙ). Ειδικότερα, στην παρ. 4 του άρθρου 7 της παραπάνω κ.υ.α. ορίζεται ότι : «Κατά τη διαδικασία της Σ.Π.Ε. του σχεδίου ή προγράμματος πραγματοποιείται η διαδικασία διαβούλευσης με τις δημόσιες αρχές και με το ενδιαφερόμενο κοινό. Προς τούτο η αρμόδια αρχή εφόσον εξετάσει τον φάκελο και διαπιστώσει ότι είναι πλήρης, τον διαβιβάζει εντός είκοσι (20) ημερών από την υποβολή του (ή την υποβολή των απαραίτητων συμπληρωματικών στοιχείων εφόσον απαιτούνται) α) στις κατά περίπτωση δημόσιες αρχές που προβλέπονται παρακάτω, για να εκφράσουν τη γνώμη τους και τις τυχόν παρατηρήσεις τους επί του περιεχομένου του και β) στην αρχή σχεδιασμού ώστε να προβεί αυτή στη δημοσιοποίησή του στο κοινό ….». Το ίδιο άρθρο στην παράγρ. 6 ορίζει ότι: «Σε περίπτωση που η αρχή σχεδιασμού είναι το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., η ως άνω προβλεπόμενη διαδικασία διαβούλευσης …. μπορεί να ενσωματωθεί σε υφιστάμενες διαδικασίες για την έγκριση σχεδίων και προγραμμάτων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, εφόσον όμως καλύπτονται οι απαιτήσεις της παρούσας απόφασης» και στην παράγρ. 11 ότι «Η απόφαση έγκρισης ή μη της Σ.Μ.Π.Ε. δημοσιοποιείται με αντίστοιχο τρόπο προς τα προβλεπόμενα στην παρ. 9 του άρθρου 5 της παρούσας απόφασης για να ενημερωθεί το κοινό». Στη δε παρ. 9 του άρθρου 5 της ίδιας κ.υ.α. προβλέπεται ότι η αρχή σχεδιασμού προβαίνει σε δημοσιοποίηση της γνωμοδότησης της αρμόδιας αρχής, για την ενημέρωση του κοινού, με δημοσίευση σχετικής ανακοίνωσης σε δύο τουλάχιστον ημερήσιες εφημερίδες και ενδεχομένως και ηλεκτρονικά, εφόσον υπάρχει αυτή η δυνατότητα. Περαιτέρω, στο άρθρο 6 της κ.υ.α. προβλέπεται ότι η Σ.Μ.Π.Ε. μπορεί να λάβει υπ’ όψη, μεταξύ άλλων, «υφιστάμενες γνώσεις και μεθόδους εκτίμησης, το περιεχόμενο και το επίπεδο λεπτομερειών του σχεδίου ή του προγράμματος, [και] το στάδιο της διαδικασίας εκπόνησής του» (παράγρ. 3), και ότι για τη σύνταξη της Σ.Μ.Π.Ε., το περιεχόμενο της οποίας καθορίζεται στο Παράρτημα ΙΙΙ, μπορεί να αξιοποιηθεί «[κ]άθε σχετική διαθέσιμη πληροφορία όσον αφορά τις επιπτώσεις των σχεδίων και προγραμμάτων στο περιβάλλον, η οποία προήλθε από κάποιο άλλο επίπεδο λήψης αποφάσεων ή από άλλες διατάξεις της εθνικής ή κοινοτικής νομοθεσίας» (παράγρ. 4). Περαιτέρω, στο άρθρο 10 της αυτής κ.υ.α., με το οποίο μεταφέρεται η παραπάνω διαχρονικού δικαίου ρύθμιση του άρθρου 13 της Οδηγίας, ορίζεται ότι: «1. Η υποχρέωση που αναφέρεται στο άρθρο 7 εφαρμόζεται για τα σχέδια και προγράμματα των οποίων η πρώτη τυπική προπαρασκευαστική πράξη είναι μεταγενέστερη τη 21ης Ιουλίου 2004. Σχέδια και προγράμματα των οποίων η πρώτη προπαρασκευαστική πράξη είναι προγενέστερη της ημερομηνίας αυτής και τα οποία εγκρίνονται ή υποβάλλονται στη νομοθετική διαδικασία μετά πάροδο περισσοτέρων από 24 μήνες από αυτήν, υπόκεινται στην υποχρέωση του άρθρου 7, εκτός εάν η αρμόδια Υπηρεσία της Γενικής Δ/νσης Περιβάλλοντος του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. αποφασίσει σε κάθε μεμονωμένη περίπτωση ότι αυτό δεν είναι εφικτό και ενημερώσει το κοινό για την απόφασή της. 2. …», ενώ στο άρθρο 13 αυτής ορίζεται ότι η κ.υ.α. αρχίζει να ισχύει από τη δημοσίευσή της στο ΦΕΚ, δηλαδή από 5.9.2006, με την επιφύλαξη των οριζομένων στο ως άνω άρθρο 10.
7. Επειδή, κατά την έννοια των προαναφερόμενων διατάξεων, τα σχέδια που υπάγονται στις κατηγορίες που απαριθμούνται στο άρθρο 3 παράγρ. 1 περίπτ. α της κ.υ.α. υπάγονται σε κάθε περίπτωση σε Σ.Π.Ε., με την επιφύλαξη των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου 10 της κ.υ.α., ενώ τα σχέδια που απαριθμούνται στο άρθρο 3 παράγρ. 1 περίπτ. β και 2 και στο Παράρτημα ΙΙ της κ.υ.α. δεν εξαιρούνται εκ προοιμίου από το πεδίο εφαρμογής της Κ.Υ.Α., αλλά απαιτείται η προηγούμενη διαπίστωση, μετά από την τήρηση της προβλεπόμενης στο άρθρο 5 της κ.υ.α. διαδικασίας προελέγχου, ότι δεν απαιτείται για συγκεκριμένο σχέδιο που περιλαμβάνεται στις παραπάνω κατηγορίες, η εφαρμογή της διαδικασίας Σ.Π.Ε. με βάση Σ.Μ.Π.Ε. και αξιολόγησή της μετά την τήρηση των διατυπώσεων διαβούλευσης με τις οικείες δημόσιες αρχές και το ενδιαφερόμενο κοινό κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 7 της ίδιας κ.υ.α. (βλ. ΣΕ 3649/2009 7μ. σκ. 11). Περαιτέρω, κατά την έννοια του άρθρου 10 παράγρ. 1 της κ.υ.α., ως «πρώτη τυπική προπαρασκευαστική πράξη» δεν νοείται οποιαδήποτε πράξη ή υλική ενέργεια η οποία συνάπτεται οπωσδήποτε με την προωθούμενη ρύθμιση, αλλά η διοικητική πράξη η οποία, κατά νόμο, κατατείνει αμέσως ή κυρίως στην έκδοση της τελικής πράξεως και στην πραγματοποίηση του σκοπούμενου αποτελέσματος [ΣΕ 2879/2015, 4581/2011, 2624/2010, ΠΕ 92/2008 (5μ)]. Τέλος, κατά την αυτή διάταξη, η κρίση της Διοικήσεως ότι η πραγματοποίηση πλήρους [στρατηγικής] περιβαλλοντικής εκτίμησης «δεν είναι εφικτή» για συγκεκριμένο σχέδιο ή πρόγραμμα, η οποία συνεπάγεται την δυνατότητα εγκρίσεως μετά την πάροδο είκοσι τεσσάρων μηνών από την 21.7.2004 σχεδίου ή προγράμματος, του οποίου η πρώτη προπαρασκευαστική πράξη είναι προγενέστερη της ημερομηνίας αυτής, χωρίς να τηρηθεί η διαδικασία στρατηγικής περιβαλλοντικής εκτίμησης, πρέπει, ως απόκλιση από τον κανόνα που επιβάλλει την πραγματοποίηση της εκτίμησης αυτής, αφ’ ενός να αιτιολογείται ειδικώς ως προς τη συνδρομή νομικών ή πραγματικών λόγων, οι οποίοι είτε συνεπάγονται αντικειμενική αδυναμία πραγματοποιήσεώς της είτε ανατρέπουν πλήρως τα δεδομένα επί των οποίων είχε στηριχθεί ο προ της ανωτέρω ημερομηνίας προγραμματισμός [βλ. ΣΕ 2878-79/2015, ΠΕ 264/2014 (5μ), 92/2008 (5μ), 129, 207, 233/2009] και αφ’ ετέρου να δημοσιοποιείται προς ενημέρωση του κοινού επί του περιεχομένου της. Όπως έχει δε κριθεί [ΣΕ 3649/2009 (7μ), πρβλ. ΣΕ 4581/2011, ΠΕ 264/2014 (5μ), 283/2008] η ενημέρωση αυτή αποτελεί, κατά την έννοια των ανωτέρω μεταβατικών διατάξεων, αναγκαία προϋπόθεση για την εξαίρεση συγκεκριμένου σχεδίου από τις ρυθμίσεις της.
8. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής: Με την απόφαση 76922/3926/11.12.1987 του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (Δ΄ 192/1988) εγκρίθηκε το Γ.Π.Σ. του οικισμού Νίκαιας της τότε κοινότητος Νίκαιας Ν. Λάρισας, το οποίο περιελάμβανε την πολεοδομική οργάνωση του οικισμού της Νίκαιας, για πληθυσμό 2.800 κατοίκων την προσεχή πενταετία, με την επέκταση του σχεδίου πόλεως σε εκτάσεις συνολικής επιφάνειας 2.080 στρ. (στοιχ. 1.Α.α), μεταξύ των οποίων, όπως δεν αμφισβητείται, οι περιοχές “Λαχανόκηποι” και “Αλωνότοποι”. Στη συνέχεια, εν όψει αναθεωρήσεως του Γ.Π.Σ., ο Δήμος Νίκαιας αποφάσισε την εκπόνησης σχετικής μελέτης (απόφαση 135/2003 του Δημοτικού Συμβουλίου), η οποία ολοκληρώθηκε με την απόφαση 47/29.4.2004 του Δημοτικού Συμβουλίου περί αναθέσεως της μελέτης αναθεώρησης του Γ.Π.Σ. στους αρχιτέκτονες-πολεοδόμους Κ. Δ. και Σ. Τ., ακολούθως δε υπεγράφη η 3888/3.8.2004 σχετική σύμβαση. Με το 1353/16.3.2007 έγγραφό του προς το Υπουργείο ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ο Δήμος Νίκαιας ζήτησε την εξαίρεση της μελέτης του Γ.Π.Σ. από τη διαδικασία εκπόνησης Σ.Π.Ε. για το λόγο ότι α) οι πρώτες προπαρασκευαστικές πράξεις (ήτοι, κατά το έγγραφο αυτό, η δημοσίευση της από 22.10.2003 πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος στο 2272/24.11.2003 ενημερωτικό δελτίο του Τ.Ε.Ε. και η προαναφερθείσα 47/29.4.2004 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Νίκαιας περί αναθέσεως της μελέτης) είναι προγενέστερες της 21.7.2004, β) έχουν σχεδόν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες εκπόνησης της μελέτης, η οποία έχει συνταχθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 2508/1997 και τις σχετικές προδιαγραφές σύνταξης μελέτης ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ, επίκειται δε η ολοκλήρωσή τους, και γ) ως εκ τούτου δεν είναι εφικτή η επανάληψη της όλης διαδικασίας από την αρχή ώστε να ακολουθηθεί η διαδικασία διενέργειας Σ.Π.Ε., όπως ορίζει κ.υ.α. 107017/28.8.2006. Εν όψει του εγγράφου αυτού εκδόθηκε η απόφαση 127570/26.6.2007 του Γενικού Διευθυντή Περιβάλλοντος του Υπουργείου ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε., με την οποία αποφασίσθηκε ότι “δεν είναι εφικτή” η τήρηση της διαδικασίας Σ.Π.Ε. του άρθρου 7 της ανωτέρω κ.υ.α. για το Γ.Π.Σ. του Δήμου Νίκαιας, στο τέλος δε του κειμένου της αποφάσεως αυτής γίνεται μνεία ότι σχετική ανακοίνωση για τη δημοσιοποίησή της πρέπει να δημοσιευθεί εντός δέκα (10) ημερών σε μία εφημερίδα εθνικής εμβέλειας και σε μία εφημερίδα περιφερειακής ή τοπικής εμβέλειας, με δαπάνες του Δήμου Νίκαιας. Τέλος, κατ’ επίκληση και της αποφάσεως αυτής εκδόθηκε η προσβαλλόμενη πράξη (βλ. στοιχ. 9 του προοιμίου), με την οποία εγκρίθηκε το Γ.Π.Σ. του Δήμου Νίκαιας. Κατά την απόφαση αυτή το Γ.Π.Σ. περιλαμβάνει αφ’ ενός την έκταση του προηγούμενου Γ.Π.Σ. του έτους 1988, το οποίο αναθεωρείται και τροποποιείται σύμφωνα με την προσβαλλόμενη απόφαση, και αφ’ ετέρου την υπόλοιπη έκταση του Δήμου, όπως φαίνεται στο διάγραμμα και τους χάρτες που συνοδεύουν την απόφαση.
9. Επειδή, η προσβαλλομένη απόφαση με την οποία τελειώθηκε η διαδικασία αναθεώρησης του Γ.Π.Σ. του Δήμου Νίκαιας, δημοσιευθείσα στην Ε.τ.Κ. την 16.10.2009, εκδόθηκε μετά την πάροδο 24 μηνών από την 21.07.2004. Εν όψει τούτου, κατά τις προπαρατεθείσες μεταβατικές διατάξεις του άρθρου 10 παρ. 1 της κ.υ.α.107017/2006, η αρξαμένη προ της 21.7.2004 επίδικη τροποποίηση υπέκειτο, κατ’ αρχήν, στην υποχρέωση τηρήσεως της διαδικασίας Σ.Π.Ε. Και ναι μεν, για την εξαίρεση της επίδικης αναθεώρησης από τη διαδικασία ΣΠΕ, εκδόθηκε, κατά τις αυτές διατάξεις, η προαναφερθείσα απόφαση 134593/2007 περί ανέφικτου της τηρήσεως των προβλεπομένων από την κ.υ.α. διαδικασιών, πλην η απόφαση αυτή δεν είναι νόμιμη. Και τούτο διότι, ανεξαρτήτως του ότι από κανένα στοιχείο του φακέλου δεν προκύπτει ότι η απόφαση αυτή υπεβλήθη σε διατυπώσεις δημοσιότητας προς το σκοπό της ενημέρωσης του κοινού, η οποία, κατά τα εκτιθέμενα στην 7η σκέψη, αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την εξαίρεση συγκεκριμένου σχεδίου από τις ρυθμίσεις της εν λόγω κ.υ.α., πάντως μόνο το γεγονός ότι είχε αρχίσει διαδικασία τροποποίησης του Γ.Π.Σ. υπό το παλαιότερο καθεστώς και ότι η διαδικασία αυτή ήταν εκκρεμής, δεν συνιστούν λόγους συνεπαγομένους αντικειμενική αδυναμία πραγματοποιήσεως Σ.Π.Ε. είτε πλήρη ανατροπή των δεδομένων επί των οποίων είχε στηριχθεί ο προ της ανωτέρω ημερομηνίας προγραμματισμός, δεδομένου ότι σε περίπτωση αρξαμένης διαδικασίας έγκρισης ή αναθεώρησης Γ.Π.Σ. υπό το προηγούμενο καθεστώς, με τις διατάξεις της κ.υ.α. δεν επιβάλλεται άνευ ετέρου η εξ υπαρχής κίνηση της σχετικής διαδικασίας με την εκπόνηση νέας μελέτης, αλλά είναι δυνατή η αξιοποίηση στοιχείων και πληροφοριών περιλαμβανομένων σε υπάρχουσες μελέτες που συνετάγησαν σε προηγούμενα στάδια, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 6 παράγρ. 3 και 4 της κ.υ.α. 107017/2006. Επομένως απητείτο ειδικότερη αιτιολογία για την μη τήρηση της διαδικασίας Σ.Π.Ε. κατά την έγκριση του προσβαλλόμενου Γ.Π.Σ. Εφ’ όσον δε η απόφαση εξαίρεσης είναι μη νόμιμη, δεν είναι νόμιμη και η ερειδόμενη επί αυτής προσβαλλόμενη πράξη. Για τον λόγο αυτό, που προβάλλεται βασίμως, πρέπει να γίνει δεκτή η κρινόμενη αίτηση, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη πράξη κατά το προσβαλλόμενο μέρος της που αφορά τις περιοχές “Λαχανόκηποι” και “Αλωνότοπος”, και να απορριφθεί η παρέμβαση κατά το αντίστοιχο μέρος, κατόπιν δε τούτου παρέλκει ως αλυσιτελής η έρευνα των λοιπών λόγων ακυρώσεως.
10. Επειδή, με τα άρθρα 1 έως 5 του προσβαλλόμενου Γ.Π.Σ. θεσπίζονται ουσιαστικές ρυθμίσεις, το άρθρο 6 περιλαμβάνει μεταβατικές διατάξεις, στο άρθρο 7 με τίτλο «καταργούμενες διατάξεις» ορίζεται ότι: «Η υπ’ αριθ. 76922/3926/11-12-1987 (ΦΕΚ 192/Β/4.3.1988) απόφαση Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. “Έγκριση Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) του οικισμού Νίκαιας της Κοινότητας Νίκαιας (Ν. Λάρισας)” παύει να ισχύει», στο δε άρθρο 8 ορίζεται ότι «Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως». Η ανωτέρω διάταξη του άρθρου 7 περί καταργήσεως του προηγούμενου Γ.Π.Σ. δεν έχει αυτοτέλεια αλλά τελεί σε συστηματική ενότητα με τις υπόλοιπες διατάξεις του νομοθετήματος και προϋποθέτει την ισχύ τους. Επομένως η ακύρωση του Γ.Π.Σ. ως προς την επίμαχη περιοχή “Λαχανόκηποι”, για τον προεκτεθέντα λόγο της μη τηρήσεως ουσιώδους τύπου της διαδικασίας, ο οποίος αφορά το σύνολο του Γ.Π.Σ., περιλαμβάνει κατ’ ανάγκην και το άρθρο 7 αυτού. Εν όψει τούτου αβασίμως ζητείται με την αίτηση όπως η ακύρωση περιορισθεί στις λοιπές, πλην του άρθρου 7, διατάξεις του Γ.Π.Σ., έτσι ώστε η επίμαχη περιοχή να εξαιρεθεί παντός σχεδιασμού και να εφαρμόζονται επί αυτής μόνο οι διατάξεις της εκτός σχεδίου δόμησης.
11. Επειδή, εν όψει της εν μέρει αποδοχής και της εν μέρει απορρίψεως της αιτήσεως πρέπει να συμψηφισθεί η δικαστική δαπάνη των διαδίκων σύμφωνα με το άρθρο 39 παράγρ. 1 του π.δ. 18/1989 (Α΄ 8).