Επιτροπή Αναστολών ΣτΕ 845/2010* [Επιβολή πρόσφορων μέτρων σε βιομηχανική επιχείρηση και προθεσμίας συμμόρφωσής της για την αντιμετώπιση της ρύπανσης στον Ασωπό ποταμό]
Περίληψη
-Η άμεση επίλυση του προβλήματος της υποβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής του ποταμού Ασωπού και της λεκάνης απορροής του, το οποίο έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις και καθίσταται απειλητικό για την υγεία και τη ζωή του πληθυσμού, αποτελεί επείγοντα λόγο δημοσίου συμφέροντος, η ικανοποίηση του οποίου οφείλει να επιτευχθεί χωρίς καθυστέρηση και με τη συμβολή της αιτούσας, προς τις περιβαλλοντικές επιδόσεις της οποίας η εμπιστοσύνη τόσο της Διοίκησης όσο και της τοπικής κοινωνίας έχει ευλόγως κλονισθεί, μεταξύ άλλων, λόγω της επικινδυνότητας των ουσιών που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγική της διαδικασία, λόγω του μεγέθους της και των σημαντικών ποσοτήτων των αποβλήτων της, αλλά και ως εκ του γεγονότος ότι η τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας εκ μέρους της αιτούσας, η οποία, αν και δεν έχει, ενδεχομένως, καταληφθεί να ρυπαίνει, ενέχεται, πάντως, σε παραβάσεις μέτρων που εξειδικεύουν την αρχή της προφύλαξης και έχει, ως εκ τούτου, απασχολήσει τα διοικητικά και ποινικά δικαστήρια, δεν υπήρξε υποδειγματική κατά το παρελθόν. Τα ανωτέρω δεν ανατρέπονται από το γεγονός ότι οι περιοδικές δειγματοληψίες αποβλήτων της, πολλές από τις οποίες έχουν διενεργηθεί σε χρόνους που δεν ίσχυε το ήδη υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς, δεν απέδειξαν υπερβάσεις των ορίων ως προς συγκεκριμένες ποιοτικές παραμέτρους. Προς το σκοπό, άλλωστε, αυτό, δηλαδή, την εξάλειψη των κινδύνων για τον πληθυσμό και τη φύση από τις επιβαρυντικές για το περιβάλλον δραστηριότητες πολλών βιομηχανικών μονάδων της περιοχής το ποταμού Ασωπού, ο κανονιστικός νομοθέτης επέβαλε, κατά τα προαναφερόμενα, συγκεκριμένα μέτρα για την περαιτέρω περιβαλλοντική αδειοδότηση των μονάδων αυτών, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η αιτούσα, εντός ορισμένων χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία μάλιστα, κατά την άποψη της Διοίκησης, μπορούν ως προς ορισμένα θέματα, να συντμηθούν.
-Ιδιαιτέρως σημαντικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι συνδέονται κατά τρόπο άμεσο, όχι μόνο με την εθνική οικονομία και τη διεθνή αξιοπιστία της Χώρας αλλά και με την ίδια την εθνική άμυνα, επιβάλλουν της πρόσκαιρη συνέχιση των δραστηριοτήτων της αιτούσας, στην οποία, άλλωστε, πρέπει να παρασχεθεί η δυνατότητα να συμβάλει στην αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, χωρίς να διακοπεί, επί του παρόντος, η λειτουργία της, η οποία είναι, υπό την προεκτεθείσα έννοια, ζωτικής σημασίας, όχι μόνο για την ίδια, γεγονός αυταπόδεικτο, αλλά και για τη χώρα. Ενόψει αυτών, η Επιτροπή κρίνει ότι πρέπει να χορηγηθεί αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2010.
Πρόεδρος: Αγ. Θεοφιλοπούλου
Εισηγητής: Χρ. Ντουχάνης
Δικηγόροι: Δ. Σαμολαδάς, Αικ. Ράπτη, Γ. Λασπονίκος, Λ. Κιουσοπούλου, Γ. Κτιστάκις
Βασικές σκέψεις
- Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η αναστολή εκτέλεσης της 4590/31.12.2009 πράξης του Νομάρχη Βοιωτίας, με την οποία αποφασίσθηκε η διακοπή της λειτουργίας του τμήματος παραγωγής χαλυβδοταινιών και πλαστικού τσερκιού βιομηχανικής εγκατάστασης της αιτούσας, η οποία λειτουργεί στην περιοχή των Οινοφύτων του Νομού Βοιωτίας, καθώς και η σφράγιση των σχετικών μηχανολογικών εγκαταστάσεων. Κατά της πράξης αυτής η αιτούσα έχει ασκήσει αίτηση ακυρώσεως, για την οποία έχει ορισθεί δικάσιμος η 16.3.2011.
- Επειδή, με την από 27.1.2010 προσωρινή διαταγή της Προεδρεύουσας Συμβούλου του Ε’ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας Α. Θεοφιλοπούλου διατάχθηκε η αναστολή της ως άνω νομαρχιακής απόφασης μέχρι α) 10.3.2010 για να διεξαχθεί από τη διοίκηση αυτοψία στις εγκαταστάσεις της αιτούσας προκειμένου να διακριβωθεί αν, μετά την εγκατάσταση νέων συστημάτων φιλτραρίσματος, καθαρισμού και αποκονίωσης των αερίων και επεξεργασίας υγρών αποβλήτων, προκαλείται ρύπανση του περιβάλλοντος, και β) για να αποφανθεί η διοίκηση επί των εκκρεμών αιτημάτων της αιτούσας.
- Επειδή, η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία με την επωνυμία «Ινστιτούτο Τοπικής Αειφόρου Ανάπτυξης και Πολιτισμού (ΙΤΑΠ)» και ο σύλλογος με την επωνυμία «Πολίτες για την Αειφορία. Περιβάλλον – Υγεία – Πολιτισμός», καταστατικό σκοπό των οποίων αποτελεί και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, όπου είναι εγκατεστημένη η επίμαχη βιομηχανική μονάδα, καθώς και ο πρεσβύτερος, Ιωάννης Οικονομίδης, φερόμενος κάτοικος Οινοφύτων Βοιωτίας, οι οποίοι αναμείχθηκαν στη διοικητική διαδικασία που απέληξε στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης, έχουν έννομο συμφέρον για την άσκηση παρέμβασης στη δίκη επί της αιτήσεως ακυρώσεως και, επομένως, παραδεκτώς ζητούν με το από 25.1.2010 υπόμνημά τους την απόρριψη της υπό κρίση αιτήσεως.
- Επειδή, όπως προκύπτει από το φάκελο της υπόθεσης, με την 3005/30.7.2004 πράξη του Νομάρχη Βοιωτίας χορηγήθηκε στην αιτούσα ανανέωση αορίστου χρόνου για άδεια λειτουργίας βιομηχανικής μονάδας παραγωγής χαλυβδοταινιών και πλαστικού συσκευασίας στην περιοχή των Οινοφύτων του Νομού Βοιωτίας, ενώ με την 2119/22.6.2006 πράξη του ίδιου Νομάρχη χορηγήθηκε στην ως άνω εταιρεία άδεια λειτουργίας μετά από αυθαίρετη μηχανολογική επέκταση κ.λπ. στην ίδια βιομηχανική μονάδα παραγωγής χαλυβδοταινιών και πλαστικού τσερκιού στην παραπάνω θέση. Για την εν λόγω βιομηχανική μονάδα είχαν ήδη εγκριθεί περιβαλλοντικοί όροι με την 115522/20.3.2003 κοινή απόφαση των Υπουργών Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, ενώ με την Φ.42/ 273/2366/31.10.2003 απόφαση του Νομάρχη Βοιωτίας είχε χορηγηθεί στην αιτούσα οριστική άδεια διάθεσης υγρών αποβλήτων στον Ασωπό ποταμό. Με την 1910/30.3.2007 αίτησή της προς τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Βοιωτίας η αιτούσα ζήτησε να της χορηγηθούν άδειες, μεταξύ άλλων, κτιριακής επέκτασης, λειτουργίας εξοπλισμού, που είχε εγκατασταθεί με βάση την προαναφερόμενη 2119/22.0.2006 άδεια λειτουργίας, και εγκατάστασης νέου εξοπλισμού, η αίτηση, όμως, αυτή παρέμεινε σε εκκρεμότητα, διότι, σύμφωνα με το από 31.12.2009 υπηρεσιακό σημείωμα της Διεύθυνσης Ανάπτυξης της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Βοιωτίας, συνοδευόταν από ελλιπή δικαιολογητικά. Όπως, εξάλλου, προκύπτει από τα λοιπά στοιχεία του φακέλου της υπόθεσης, η αιτούσα ενέχεται σε σοβαρές, κατά την κρίση της Διοίκησης, την οποία, πάντως, η αιτούσα αμφισβήτησε καθ’ όλα τα στάδια της διοικητικής διαδικασίας, παραβάσεις των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων και της σχετικής νομοθεσίας [(Κ.Υ.Α. ΗΠ 13588/725/2006 (ΦΕΚ 383 Β’)], οι οποίες διαπιστώθηκαν κατά τη διάρκεια αυτοψιών και αναφέρονται, μεταξύ άλλων, στη συχνότητα και τις χημικές παραμέτρους παρακολούθησης της ποιότητας των υγρών της αποβλήτων, στη διάθεση της ιλύος που παραγόταν από το σύστημα επεξεργασίας υγρών αποβλήτων, στην υπέρβαση των ανωτάτων ορίων απόρριψης στον ποταμό Ασωπό ως προς ορισμένες συγκεντρώσεις, στη διατήρηση επικινδύνων αποβλήτων υπό μη νόμιμες συνθήκες (π.χ. σε βαρέλι απόβλητα χρωμάτων από κοινού με αστικά απορρίμματα), στη διατήρηση αποβλήτων στις σχάρες – φρεάτια στο χώρο βαφής, στη διοχέτευση αποβλήτων στον Ασωπό ποταμό μέσω του φρεατίου ομβρίων, στον οποίο κατέληγε σωλήνας συνδεδεμένος με δεξαμενή που βρισκόταν έξω από τη μονάδα αποξείδωσης κ.λπ. Από τις παραβάσεις αυτές, σε συνδυασμό με τα αποτελέσματα χημικής ανάλυσης δείγματος φρεατίου ομβρίων, που έδειξαν υψηλές συγκεντρώσεις πολλών στοιχείων (π.χ. ολικό χρώμιο, νικέλιο κ.λπ.) η Διοίκηση συνήγαγε ότι ελάμβανε χώρα «ανεξέλεγκτη διάθεση», μέσω του δικτύου ομβρίων, υγρών επικινδύνων αποβλήτων στον Ασωπό ποταμό (βλ. σύνοψη των εν λόγω παραβάσεων στο 1718/31.5.2010 έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής προς το Συμβούλιο της Επικρατείας). Από το φάκελο, εξάλλου, προκύπτει ότι στην αιτούσα καταλογίσθηκε η διάπραξη και άλλων παραβάσεων κατά το παρελθόν, όπως η μη σύννομη διαχείριση του επικινδύνου αποβλήτου μείγματος μεταλλουργικού κωκ και μολύβδου, που παραγόταν στη μονάδα θερμικής επεξεργασίας του χάλυβα (patending), ενώ, τέλος, η αιτούσα δεν διέθετε άδεια διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων.
- Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτει, εξάλλου, ότι η αιτούσα υπέβαλε στις 11.3.2008 στο ΥΠΕΧΩΔΕ Προμελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων τύπου (Ι), επί της οποίας εκδόθηκε η 100736/9.2.2009 θετική γνωμοδότηση της Διεύθυνσης Ε.Α.Ρ.Θ. του ΥΠΕΧΩΔΕ. Στη συνέχεια, με αιτήσεις που υπέβαλε στις 26.3.2009, 10.7.2009και 28.7.2009 προς τη Διοίκηση (βλ. 105367/5.8.2009 έγγραφο Διεύθυνσης Ε.Α.Ρ.Θ.) η αιτούσα υπέβαλε Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και συμπληρωματικά δικαιολογητικά, βάσει των οποίων ζητούσε να εκδοθεί πράξη έγκρισης περιβαλλοντικών όρων για τη βιομηχανική της μονάδα. Το αίτημα αυτό, επί του οποίου η αιτούσα επανήλθε κατ’ επανάληψη (βλ. από 10.12.2009 «υπόμνημα επικαιροποίησης» της υποβληθείσης ΜΠΕ προς το –ήδη- ΥΠΕΚΑ κ.λπ.), παρέμεινε εκκρεμές, για το λόγο δε αυτό παρέμεινε εκκρεμές και το αίτημα χορήγησης άδειας διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων, το οποίο η αιτούσα είχε υποβάλει στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας (βλ. 73434/7060/18.9.2009 έγγραφο της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας προς την αιτούσα). Κατόπιν τούτων, και αφού η αιτούσα κλήθηκε να εκθέσει τις επί του θέματος απόψεις της, εκδόθηκε η προσβαλλόμενη 4590/31.12.2009 πράξη του Νομάρχη Βοιωτίας, με την οποία αποφασίσθηκε η διακοπή της λειτουργίας του τμήματος παραγωγής χαλυβδοταινιών και πλαστικού τσερκιού βιομηχανικής εγκατάστασης της αιτούσας, η οποία λειτουργεί στην περιοχή των Οινοφύτων του Νομού Βοιωτίας, καθώς και η σφράγιση των σχετικών μηχανολογικών εγκαταστάσεων, για το λόγο ότι η ίδια δεν διέθετε άδεια διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων.
- Επειδή, περαιτέρω, μετά την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης και κατ’ εφαρμογή του άρθρου 12 του ν. 1739/1987 (ΦΕΚ 201 Α’) εκδόθηκε η 20488/19.5.2010 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΦΕΚ 749 Β΄), με την οποία καθορίσθηκαν Ποιοτικά Περιβαλλοντικά Πρότυπα για τον ποταμό Ασωπό και Οριακές Τιμές Εκπομπών υγρών βιομηχανικών αποβλήτων για τη λεκάνη απορροής του. Στη μεταβατική διάταξη του άρθρου 7 παρ. 1 της εν λόγω κανονιστικής απόφασης προβλέπεται ότι «υφιστάμενες βιομηχανικές και λοιπές δραστηριότητες που διαθέτουν τα υγρά τους απόβλητα στον ποταμό Ασωπό υποχρεούνται να υποβάλουν αίτηση αναθεώρησης των αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) εντός του τρέχοντος έτους, ώστε να έχουν λάβει τους νέους περιβαλλοντικούς όρους από τις αρμόδιες υπηρεσίες εντός του 2010 ή το αργότερο έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2011, με στόχο την επίτευξη των ορίων της παρούσας απόφασης εντός του 2011». Περαιτέρω, στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου 7 της εν λόγω ΚΥΑ, προβλέπεται ότι «η αίτηση για την αναθεώρηση των ΑΕΠΟ… θα συνοδεύεται υποχρεωτικά και από συμπληρωματικά στοιχεία ως ακολούθως: α) ισοζύγιο μίγματος πρώτων υλών, ενδιάμεσων και τελικών προϊόντων, παραπροϊόντων και αποβλήτων για τα εναλλακτικά σενάρια παραγωγής (διάγραμμα ροής και ισοζύγια μάζας), β) αναλυτικά ισοζύγιανερού για κάθε χρήση του (ανάγκες παραγωγής, προσωπικού, πυρόσβεσης κ.ά.), γ) πηγές τροφοδοσίας νερού. Ειδικότερα θα πρέπει να δηλωθούν υπεύθυνα και με συντεταγμένες θέσεις τυχόν υφιστάμενες γεωτρήσεις, αδειοδοτούμενες ή μη, και φρέατα, χρησιμοποιούμενα ή μη, εντός των γηπέδων των εγκαταστάσεων, δ) τεχνική έκθεση με αναλυτική περιγραφή των τεχνολογιών αντιρρύπανσης και με σχετικά ποσοτικά στοιχεία, ε) δέσμευση για την εγκατάσταση κλειστού τύπου -μη μηδενιζόμενων υδρομετρητών στις πηγές άντλησης- τροφοδοσίας νερού, στην είσοδο και έξοδο κάθε ρεύματος αποβλήτων και στην τελική έξοδο του συστήματος επεξεργασίας αποβλήτων. Κατά την κρίση της αδειοδοτούσας αρχής δύναται να προβλέπεται υποχρέωση εγκατάστασης οργάνων συνεχούς παρακολούθησης (on line detectors) ποιοτικών παραμέτρων των διατιθέμενων επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων για τις δραστηριότητες που υπάγονται στην Οδηγία 2008/1/ΕΚ (ΙΡΡC), καθώς επίσης για τα επιμεταλλωτήρια και τα βαφεία-φινιριστήρια». Τέλος, στην παράγραφο 3 του άρθρου 7 προβλέπεται ότι οι νέες ΑΕΠΟ θα απαγορεύουν τη διάθεση ορισμένων υγρών βιομηχανικών αποβλήτων υπεδαφίως και σε απορροφητικούς βόθρους. Εξάλλου, η Ειδική Γραμματέας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με υπόμνημα της προς την Επιτροπή Αναστολών εκφράζει την άποψη ότι τις εύλογες ανησυχίες για την περιβαλλοντική διαχείριση και τις σχετικές επιδόσεις της αιτούσας θα άμβλυνε η επίσπευση της σύνταξης των μελετών, τις οποίες η αιτούσα οφείλει ούτως ή άλλως να εκπονήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα κατ’ εφαρμογή του άρθρου 7 παρ. 2 της Κ.Υ.Α. 20488/19.5.2010, και, περαιτέρω, υπενθυμίζει τις δεσμεύσεις της αιτούσας που απορρέουν από το εν λόγω άρθρο 7 παρ. 2 (υποβολή πλήρους και εξαντλητικού καταλόγου των χρησιμοποιουμένων πρώτων υλών, εγκατάσταση και λειτουργία κλειστού τύπου μη μηδενιζόμενων υδρομετρητών με συσκευή συνεχούς καταγραφής κ.λπ.) και θεωρεί ενδεδειγμένο το διακριβωμένο έλεγχο στεγανότητας του υδραυλικού δικτύου της αιτούσας, καθώς και την αποκάλυψη τμήματος των αγωγών διάθεσης επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων και ομβρίων στα όρια των εγκαταστάσεων και την τοποθέτηση υδρομετρητών με μηχανισμό καταγραφής και οργάνων συνεχούς παρακολούθησης βασικών ποιοτικών παραμέτρων και αυτοματισμού διακοπής της ροής και ανακυκλοφορίας για την επεξεργασία τυχόν επιβαρυμένων υγρών αποβλήτων ή ομβρίων.
- Επειδή, η αιτούσα προβάλλει ότι η άμεση εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης θα επιφέρει στην ίδια βλάβη δυσχερώς επανορθώσιμη σε περίπτωση που ευδοκιμήσει η ασκηθείσα από την ίδια αίτηση ακυρώσεως, και η οποία συνίσταται σε οικονομικό της κλονισμό. Προβάλλει, ειδικότερα, ότι η ίδια, η οποία αποτελεί πολυεθνική εταιρεία, παρά το μέγεθος και το ύψος των εξαγωγών της, που ανέρχονται σε 100.000.000 ευρώ ετησίως, έχει επηρεασθεί σημαντικά από την διεθνή οικονομική κρίση, με συνέπεια, λόγω του πολύ υψηλού δανεισμού της και ης αναδιάρθρωσης των χρεών της, στις οποίες αναγκάσθηκε να προχωρήσει, να εμφανίζεται με αρνητικά οικονομικά αποτελέσματα, προσκομίζει δε, για την απόδειξη των ισχυρισμών της, τις από 30.9.2009 ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις της και δεδομένα που την αφορούν από το διαδίκτυο. Από τα προσκομιζόμενα στοιχεία προκύπτει ότι αποτελεί μέλος ομίλου εταιρειών με παραγωγικές δραστηριότητες σε μεγάλο αριθμό χωρών του εξωτερικού (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ισπανία, Πολωνία, Γαλλία, Αυστρία, Ουγγαρία, Τσεχική Δημοκρατία, χώρες της ΒΕΝELUX, Ηνωμένο Βασίλειο, Ηνωμένες Πολιτείες, Φινλανδία κ.λπ.), από τις οποίες, όμως, είναι, κατά τα προβαλλόμενα, η μόνη παραγωγός χαλυβδοταινιών. Προβάλλει, επίσης, ότι εκκρεμούν παραγγελίες προμήθειας πρώτων υλών, ύψους 9.200.000 ευρώ, η αδυναμία παραλαβής των οποίων, η οποία αν εκτελεσθεί η προσβαλλόμενη πράξη, είναι δεδομένη υπό τις προαναφερόμενες συνθήκες αναδιάρθρωσης του δανειακού της χρέους, θα επισύρει την κατάπτωση εγγυητικών επιστολών και απαιτήσεις καταβολής υψηλών ποινικών ρητρών, ενώ, κατά τα λοιπά, θα παραμείνουν ανεκτέλεστες παραγγελίες από πελάτες της, ύψους 4.000.000 ευρώ μηνιαίως, οι οποίες εξάγονται σε ποσοστό 97%, το γεγονός δε αυτό θα πλήξει ανεπανόρθωτα τη φήμη της και θα επιφέρει διαρροή της πελατείας της σε ανταγωνιστικές της επιχειρήσεις του εξωτερικού. Προβάλλει ακόμη ότι, παρά τη δεινή οικονομική της θέση, η ίδια, η οποία, κατά τα προαναφερόμενα, έχει ελεγχθεί στο παρελθόν κατ’ επανάληψη για παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, έχει προβεί σε επένδυση ύψους 3.970.000 ευρώ, η οποία αφορά σε προηγμένο σύστημα προστασίας του φυσικού περιβάλλοντος, και έχει ήδη εγκαταστήσει το σύστημα αυτό, το οποίο, πάντως, σύμφωνα με το προαναφερόμενο υπόμνημα της Ειδικής Γραμματέως Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, δεν έχει ελεγχθεί από τη Διοίκηση. Το σύστημα αυτό έχει, κατά τους ισχυρισμούς της αιτούσας, τα εξής βασικά χαρακτηριστικά: 1) ανακύκλωση νερού της παραγωγικής διαδικασίας picking με συνέπεια την εξοικονόμηση 30.000 κ.μ. νερού ετησίως και τον μηδενισμό των απορρίψεων υγρών αποβλήτων στον ποταμό Ασωπό, β) θερμική οξείδωση των αερίων απορρίψεων των γραμμών παραγωγής με συνέπεια τη δραστική μείωση των συγκεντρώσεων των οργανικών διαλυτών και, γ) απορρόφηση και κατακράτηση σκόνης πλησίον των γραμμών θερμικής επεξεργασίας.
- Επειδή, η Επιτροπή εκτιμά ότι η άμεση επίλυση του προβλήματος της υποβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής του ποταμού Ασωπού και της λεκάνης απορροής του, το οποίο έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις και καθίσταται απειλητικό για την υγεία και τη ζωή του πληθυσμού, αποτελεί επείγοντα λόγο δημοσίου συμφέροντος, η ικανοποίηση του οποίου οφείλει να επιτευχθεί χωρίς καθυστέρηση και με τη συμβολή της αιτούσας, προς τις περιβαλλοντικές επιδόσεις της οποίας η εμπιστοσύνη τόσο της Διοίκησης όσο και της τοπικής κοινωνίας έχει ευλόγως κλονισθεί, μεταξύ άλλων, λόγω της επικινδυνότητας των ουσιών που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγική της διαδικασία, λόγω του μεγέθους της και των σημαντικών ποσοτήτων των αποβλήτων της, αλλά και ως εκ του γεγονότος ότι η τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας εκ μέρους της αιτούσας, η οποία, αν και δεν έχει, ενδεχομένως, καταληφθεί να ρυπαίνει, ενέχεται, πάντως, σε παραβάσεις μέτρων που εξειδικεύουν την αρχή της προφύλαξης και έχει, ως εκ τούτου, απασχολήσει τα διοικητικά και ποινικά δικαστήρια, δεν υπήρξε υποδειγματική κατά το παρελθόν. Τα ανωτέρω δεν ανατρέπονται από το γεγονός ότι οι περιοδικές δειγματοληψίες αποβλήτων της, πολλές από τις οποίες έχουν διενεργηθεί σε χρόνους που δεν ίσχυε το ήδη υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς, δεν απέδειξαν υπερβάσεις των ορίων ως προς συγκεκριμένες ποιοτικές παραμέτρους. Προς το σκοπό, άλλωστε, αυτό, δηλαδή, την εξάλειψη των κινδύνων για τον πληθυσμό και τη φύση από τις επιβαρυντικές για το περιβάλλον δραστηριότητες πολλών βιομηχανικών μονάδων της περιοχής το ποταμού Ασωπού, ο κανονιστικός νομοθέτης επέβαλε, κατά τα προαναφερόμενα, συγκεκριμένα μέτρα για την περαιτέρω περιβαλλοντική αδειοδότηση των μονάδων αυτών, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η αιτούσα, εντός ορισμένων χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία μάλιστα, κατά την άποψη της Διοίκησης, μπορούν ως προς ορισμένα θέματα, να συντμηθούν. Κατά την εκτίμηση, εξάλλου, της Επιτροπής ιδιαιτέρως σημαντικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι συνδέονται κατά τρόπο άμεσο, όχι μόνο με την εθνική οικονομία και τη διεθνή αξιοπιστία της Χώρας αλλά και με την ίδια την εθνική άμυνα, επιβάλλουν της πρόσκαιρη συνέχιση των δραστηριοτήτων της αιτούσας, στην οποία, άλλωστε, πρέπει να παρασχεθεί η δυνατότητα να συμβάλει στην αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, χωρίς να διακοπεί, επί του παρόντος, η λειτουργία της, η οποία είναι, υπό την προεκτεθείσα έννοια, ζωτικής σημασίας, όχι μόνο για την ίδια, γεγονός αυταπόδεικτο, αλλά και για τη χώρα. Ενόψει αυτών, η Επιτροπή κρίνει ότι πρέπει να χορηγηθεί αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2010 υπό τους εξής όρους: α) λεπτομερής και απαρέγκλιτη τήρηση των εγκεκριμένων με την 165422/14.5.2010 κοινή υπουργική απόφαση πράξη περιβαλλοντικών όρων της αιτούσας, β) τήρηση, ομοίως, λεπτομερής και απαρέγκλιτη των, τυχόν μη περιλαμβανομένων στην έγκριση περιβαλλοντικών όρων, περιορισμών που έθεσε στην αιτούσα η 41109/4594/11.6.2010 πράξη της Γενικής Γραμματέως της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, με την οποία χορηγήθηκε σ’ αυτήν άδεια διαχείρισης των επικινδύνων αποβλήτων των εγκαταστάσεών της, γ) άμεση έναρξη των εργασιών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι, τυχόν, αναγκαίες προπαρασκευαστικές ενέργειες κατάρτισης μελετών κ.λπ., που θα επιτρέψουν στην αιτούσα να υποβάλει τα δικαιολογητικά της αίτησης αναθεώρησης των περιβαλλοντικών της όρων κατ’ εφαρμογή του άρθρου 7 παρ. 2 της ΚΥΑ 20488/19.5.2010, δηλαδή, εργασιών κατάρτισης ισοζυγίου μείγματος πρώτων υλών, εγκατάστασης κλειστού τύπου μη μηδενιζόμενων υδρομετρητών κ.λπ. δ) άμεση έναρξη εκτέλεσης των εργασιών ή εκπόνησης των μελετών κ.λπ. που θα επιτρέψουν εν καιρώ την πλήρη διακοπή, τυχόν, υπεδάφιας διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων και χρήσης απορροφητικών βόθρων εκ μέρους της αιτούσας, ε) άμεση έναρξη εκτέλεσης εργασιών ή εκπόνησης των μελετών για την διακρίβωση της στεγανότητας του υδραυλικού δικτύου της αιτούσας και εφόσον απαιτείται, διακριτής χαρτογράφησης των οδεύσεών του (ύδρευσης, πυρόσβεσης, λυμάτων προσωπικού, ομβρίων, υγρών βιομηχανικών αποβλήτων), στ) άμεση έναρξη εκτέλεσης εργασιών ή εκπόνησης των μελετών για την αποκάλυψη τμήματος των αγωγών διάθεσης επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων και ομβρίων στα όρια των εγκαταστάσεων και τοποθέτησης υδρομετρητών με μηχανισμό καταγραφής και οργάνων συνεχούς παρακολούθησης βασικών ποιοτικών παραμέτρων και αυτοματισμού διακοπής της ροής και ανακυκλοφορίας για την επεξεργασία τυχόν επιβαρυμένων υγρών αποβλήτων ή ομβρίων, και ζ) ενημέρωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα της Ειδικής Γραμματείας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για την πρόοδο των εργασιών.
* Όμοια η ΕΑ ΣτΕ 846/2010, που αφορά τις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ, η οποία παρατίθεται παρακάτω:
Επιτροπή Αναστολών ΣτΕ 846/2010
Πρόεδρος: Αγ. Θεοφιλοπούλου
Εισηγητής: Χρ. Ντουχάνης
Δικηγόροι: Δ. Σαμολαδάς, Γ. Λασπονίκος, Λ. Κιουσοπούλου, Γ. Κτιστάκις
Βασικές σκέψεις
- Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η αναστολή εκτελέσεως της 106/18.1.2010 πράξης του Νομάρχη Βοιωτίας, με την οποία αποφασίσθηκε η προσωρινή διακοπή της λειτουργίας των ευρισκομένων στην εδαφική περιφέρεια του Δημοτικού Διαμερίσματος και του Δήμου Τανάγρας του Νομού Βοιωτίας βιομηχανικών εγκαταστάσεων συντήρησης, επισκευής και κατασκευής αεροσκαφών της αιτούσας με σφράγιση του παραγωγικού της εξοπλισμού. Κατά της πράξης αυτής η αιτούσα έχει ασκήσει αίτηση ακυρώσεως, για την οποία έχει ορισθεί δικάσιμος η 16.3.2011.
- Επειδή, με την από 19.2.2010 προσωρινή διαταγή της Προεδρεύουσας Συμβούλου του Ε΄ Τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας Α. Θεοφιλοπούλου διατάχθηκε η αναστολή εκτέλεσης της ως άνω νομαρχιακής απόφασης υπό τον όρο της διενέργειας εβδομαδιαίων δειγματοληψιών των υγρών αποβλήτων των κλάδων παραγωγής της αιτούσης εταιρείας προς τον τελικό αποδέκτη με μέριμνα της ίδιας και της διενέργειας ανά μήνα όμοιων δειγματοληψιών από πιστοποιημένο φορέα.
- Επειδή, η αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία με την επωνυμία «Ινστιτούτο Τοπικής Αειφόρου Ανάπτυξης και Πολιτισμού (ΙΤΑΠ)» και ο σύλλογος με την επωνυμία «Πολίτες για την Αειφορία. Περιβάλλον – Υγεία – Πολιτισμός», καταστατικό σκοπό των οποίων αποτελεί και η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, όπου είναι εγκατεστημένη η επίμαχη βιομηχανική μονάδα, καθώς και ο πρεσβύτερος, Ι. Ο., φερόμενος κάτοικος Οινοφύτων Βοιωτίας, οι οποίοι αναμείχθηκαν στη διοικητική διαδικασία που απέληξε στην έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης, έχουν έννομο συμφέρον για την άσκηση παρέμβασης στη δίκη επί της αιτήσεως ακυρώσεως και, επομένως, παραδεκτώς ζητούν με το από 17.2.2010 υπόμνημα τους την απόρριψη της υπό κρίση αιτήσεως.
- Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την 50832/17.7.1998 πράξη του Νομάρχη Βοιωτίας χορηγήθηκε στην αιτούσα άδεια λειτουργίας αόριστης διάρκειας για βιομηχανική μονάδα συντήρησης, επισκευής και κατασκευής αεροσκαφών στην περιοχή του Σχηματαρίου του Νομού Βοιωτίας. Στη συνέχεια εκδόθηκαν οι 48564/9.7.2001 και 157012/23.11.2006 πράξεις των Υπουργών Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, με τις οποίες εγκρίθηκαν για χρονικό διάστημα πέντε ετών αλληλοδιαδόχως οι περιβαλλοντικοί όροι της βιομηχανικής μονάδας της αιτούσας. Στην τελευταία από τις πράξεις αυτές περιγράφονται αναλυτικώς τα είδη της παραγωγικής δραστηριότητας της εν λόγω βιομηχανικής μονάδας, ορισμένα από τα οποία είναι 1) η αναβάθμιση αεροσκαφών με συντήρηση παρελκομένων, όπως υδραυλικά, σωληνώσεις, συστήματα αέρος και δραστηριότητες ηλεκτρολογείου, μηχανουργείου, ελασματουργείου, έλεγχο πτήσεων, επιμεταλλώσεις, συγκολλήσεις μετάλλων, δραστηριότητες σύνθετων υλικών και πλαστικών, ξυλουργείου, αντιδιαβρωτικού ελέγχου, βαφείου και επισκευών οργάνων, 2) η συντήρηση κινητήρων, που περιλαμβάνει αποσυναρμολόγηση κινητήρων, εργασίες ηλεκτρολογείου, χημικού καθαρισμού, επιμεταλλώσεων, μηχανικού καθαρισμού, βαφείου, μηχανουργείου κινητήρων, θερμικές διεργασίες, συγκολλήσεις, μεταλλοψεκασμούς κ.ά., 3) η συντήρηση και κατασκευή ηλεκτρονικών, 4) η επεξεργασία υγρών αποβλήτων κ.λπ. Από τις δραστηριότητες αυτές παράγονται εκπομπές αερίων, υγρών, στερεών και ελαιωδών αποβλήτων. Ως προς τα αέρια απόβλητα, η 157012/23.11.2006 πράξη έγκρισης περιβαλλοντικών όρων ορίζει τα επιτρεπόμενα όρια συγκέντρωσης σωματιδιακών εκπομπών κ.λπ., ως προς τα υγρά απόβλητα των οποίων η πράξη αυτή επιτρέπει τη διάθεση στον παραπόταμο του Ασωπού, Θερμοδώντα, προβλέπει τιμές παραμέτρων ποιότητας και θέτε τον περιορισμό να μην περιέχουν τοξικές, επιβλαβείς, ελαιώδεις ή κεχρωσμένες θερμές ουσίες, που θα μπορούσαν να καταστήσουν τα ύδατα του αποδέκτη ακατάλληλα για τις προβλεπόμενες χρήσεις, ως προς δε τα στερεά απόβλητα και ιλύες παραπέμπει στην ισχύουσα εθνική και κοινοτική νομοθεσία περί διαχειρίσεως στερεών αποβλήτων, επικίνδυνων αποβλήτων, αποβλήτων λιπαντικών ελαίων, στηλών και συσσωρευτών, που περιέχουν ορισμένες επικίνδυνες ουσίες, και περιορισμού της χρήσης ορισμένων επικίνδυνων ουσιών σε είδη ηλεκτρικού και ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Περαιτέρω, η πράξη έγκρισης περιβαλλοντικών όρων προέβλεψε, μεταξύ άλλων, τη μεταφορά των αερίων αποβλήτων από τις συγκολλήσεις σε κατάλληλα συστήματα κυκλώνων και σακκοφίλτρων, τη μεταφορά των αερίων αποβλήτων από μεταλλοψεκασμούς επίσης σε σακκόφιλτρα, τη μεταφορά των αερίων αποβλήτων από τους χώρους βαφής και τα λουτρά των επιμεταλλώσεων σε πλυντρίδες και την κάλυψη των λουτρών επιμεταλλώσεων με πλαστικά σφαιρίδια. Ως προς τα υγρά, εξάλλου, απόβλητα, η ίδια πράξη απαγόρευσε την απόρριψη στο περιβάλλον (έδαφος, υπέδαφος ή υδάτινους αποδέκτες) των υγρών βιομηχανικών αποβλήτων ή λυμάτων ανεπεξέργαστων ή ανεπαρκώς επεξεργασμένων, προέβλεψε δε 1) την επεξεργασία των χρωμιούχων αποβλήτων και, ειδικότερα, την εξισορρόπηση, τη ρύθμιση του ΡΗ, την αναγωγή του εξασθενούς χρωμίου σε τρισθενές και την καθίζηση, 2) την επεξεργασία των κυανιούχων αποβλήτων και, ειδικότερα, την εξισορρόπηση, την προσθήκη υποχλωριώδους νατρίου και την άντληση στη δεξαμενή χρωμιούχων, 3) την κοινή επεξεργασία των οξίνων και αλκαλικών αποβλήτων με τα χρωμιούχα και 4) την επεξεργασία των φαινολικών και ελαιωδών αποβλήτων και, ειδικότερα, την ανάμειξη, επίπλευση, διαχωρισμό και απομάκρυνση των ελαίων. Τέλος, ως προς τα στερεά απόβλητα και τις ιλύες, η ίδια πράξη περιέχει, μεταξύ άλλων, τους περιβαλλοντικούς όρους αυτά να μην απορρίπτονται ανεξέλεγκτα στο περιβάλλον, τα στερεά βιομηχανικά απόβλητα που περιλαμβάνουν επικίνδυνα υλικά, όπως τα απόβλητα από τους χώρους βαφής και οι ιλύες από την επεξεργασία των υγρών βιομηχανικών αποβλήτων, να υφίστανται διαχείριση σύμφωνα, με συγκεκριμένα νομοθετήματα και κανονισμούς, ο προσωρινός χώρος συλλογής των ακατάλληλων προς χρήση υλικών, στα οποία περιλαμβάνονται και τα επικίνδυνα, να πληροί ορισμένες προδιαγραφές (στέγαση, τσιμεντόστρωση, λειτουργία φρεατίου συλλογής τυχόν διαρροών συνδεομένου με την εγκατάσταση επεξεργασίας υγρών βιομηχανικών αποβλήτων), οι κλίνες απόθεσης ιλύος από το συγκρότημα καθαρισμού των υγρών βιομηχανικών αποβλήτων να καθαρίζονται ανά τακτά χρονικά διαστήματα και η ιλύς να αποτίθεται προς ξήρανση σε έκταση με συγκεκριμένες προϋποθέσεις, ώστε να μη ρυπαίνεται ο υδροφόρος ορίζοντας, και η ιλύς αυτή να απομακρύνεται ως επικίνδυνο στερεό απόβλητο. Από το φάκελο, εξάλλου, της υπόθεσης προκύπτει ότι μετά την έκδοση της 157012/23.11.2006 πράξης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων βεβαιώθηκε η τέλεση περιβαλλοντικών παραβάσεων από την εταιρεία (βλ. 9718/6.2.2008 πράξη βεβαίωσης της Ειδικής Υπηρεσίας Επιθεωρητών Περιβάλλοντος – Ε.Υ.Ε.Π. του ΥΠΕΧΩΔΕ) και επιβλήθηκε σ’ αυτήν σχετικό πρόστιμο με την 9836/22.2.2008 απόφαση του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ, αίτηση αναστολής κατά της οποίας απορρίφθηκε με την 63/2008 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών σε συμβούλιο, οι παραβάσεις δε αυτές σχετίζονται με τον τρόπο διαχείρισης της ιλύος από τη μονάδα βιομηχανικών χρωμιούχων, κυανιούχων, όξινων και αλκαλικών αποβλήτων και τον τρόπο λειτουργίας των λουτρών επιμεταλλώσεων. Εν τω μεταξύ, η αιτούσα υπέβαλε αίτημα τροποποίησης των εγκεκριμένων περιβαλλοντικών της όρων, ήδη από το έτος 2007 (Α.Π. Διεύθυνσης Ε.Α.Ρ.Θ. του ΥΠΕΧΩΔΕ 147761/21.12.2007), λόγω εκσυγχρονισμού και επέκτασης των δραστηριοτήτων της, επανήλθε δε σχετικώς με νεότερη αίτησή της (Α.Π. Διεύθυνσης Ε.Α.Ρ.Θ. ΥΠΕΧΩΔΕ 156973/27.3.2008), ώστε οι υπό έγκριση νέοι περιβαλλοντικοί της όροι να εναρμονίζονται με την εν τω μεταξύ εκδοθείσα 2008/1/ΕΚ Οδηγία (ΙΡΡC) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15.1.2008 (L 24) [ως προς την φερόμενη παράλειψη συμμόρφωσης της χώρας με το άρθρο 5 παρ. 1 της οποίας έχει ασκηθεί προσφυγή της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενώπιον του Δικαστηρίου Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (C-534/09)]. Τα αιτήματα αυτά, σχετικά με τα οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό της αιτούσας και η από μηνός Δεκεμβρίου 2009 «Τεχνική έκθεση βέλτιστων διαθέσιμων τεχνικών για την πρόληψη της ρύπανσης», παρέμεναν εκκρεμή στις 16.12.2009 (βλ. 108017/16.12 2009 έγγραφο της Διεύθυνσης Ε.Α.Ρ.Θ.). Ενόψει της εκκρεμότητας αυτής, η Διευθύντρια Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας διατήρησε επίσης σε εκκρεμότητα (βλ. 72797/6937/14.8.2009 έγγραφο της εν λόγω Διεύθυνσης προς τη Διεύθυνση Ε.Α.Ρ.Θ. του ΥΠΕΧΩΔΕ) αίτηση της αιτούσας για τη χορήγηση σ’ αυτήν άδειας διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων, από τη μελέτη της οποίας προβλεπόταν, πάντως, η διάθεση των αποβλήτων αυτών στον Θερμοδώντα, παραπόταμο του Ασωπού. Κατόπιν τούτων, και αφού η αιτούσα, κληθείσα προς τούτο, υπέβαλε τις απόψεις της προς τη Διοίκηση, εκδόθηκε η προσβαλλόμενη 106/18.1.2010 πράξη του Νομάρχη Βοιωτίας, με την οποία αποφασίσθηκε η προσωρινή διακοπή της λειτουργίας των ευρισκομένων στην εδαφική περιφέρεια του Δημοτικού Διαμερίσματος και του Δήμου Τανάγρας του Νομού Βοιωτίας βιομηχανικών εγκαταστάσεων συντήρησης, επισκευής και κατασκευής αεροσκαφών της αιτούσας με σφράγιση του παραγωγικού της εξοπλισμού. Η πράξη αυτή επικαλείται ως αιτιολογικό της έρεισμα το γεγονός ότι η αιτούσα στερείται άδειας διαχείρισης επικινδύνων αποβλήτων κατά παράβαση των διατάξεων του άρθρου 7 της ΗΠ 13588/725/2006 κοινής απόφασης (ΦΕΚ 383 Β΄), όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 3 της Κοινής Απόφασης των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομίας και Οικονομικών και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων 8668/28.2.2007 (ΦΕΚ 287 Β’).
- Επειδή, μετά την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης εκδόθηκε η 165422/14.5.2010 πράξη των Υπουργών Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Πολιτισμού και Τουρισμού, με την οποία αναθεωρήθηκαν πολλές από τις ενότητες των ήδη εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων της βιομηχανικής εγκατάστασης της αιτούσας. Οι νέοι, κατ’ ουσίαν, περιβαλλοντικοί όροι, βασικό στοιχείο των οποίων αποτελεί η επιδίωξη επίτευξης των στόχων της 2008/1/ΕΚ Οδηγίας (ΙΡΡC), κατά το μέρος, βεβαίως, που αφορά στην επίμαχη βιομηχανική μονάδα, ισχύουν μέχρι τις 23.11.2001, με την ίδια δε πράξη αναθεώρησης τους επιβάλλεται στην αιτούσα η υποχρέωση να εκπονήσει και καταθέσει νέα Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων τύπου (Ι) εντός 6 μηνών από την έκδοση της πράξης έγκρισης των νέων αναθεωρημένων περιβαλλοντικών όρων. Κατόπιν τούτου, εκδόθηκε η 41109/4594/11,6.2010 πράξη της Γενικής Γραμματέως της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, με την οποία χορηγήθηκε στην αιτούσα άδεια διαχείρισης των επικίνδυνων αποβλήτων των εγκαταστάσεων της, χωρίς, πάντως, από τα στοιχεία του φακέλου να προκύπτει ότι η προσβαλλόμενη πράξη έπαυσε καθ’ οιονδήποτε τρόπο να ισχύει. Η άδεια αυτή έχει διάρκεια ομοίως μέχρι τις 23.11.2011 και προβλέπει, μεταξύ άλλων, την αποδοχή από τη μονάδα επεξεργασίας πέντε ρευμάτων επικινδύνων αποβλήτων και, ειδικότερα 1) χρωμιούχων, 2) οξίνων – αλκαλικών, 3) κυανιούχων, 4) ελαιωδών και 5) αποβλήτων αποχρωματισμού και πλύσεων σε συγκεκριμένες ποσότητες (π.χ. 2.750 κ.μ. μηνιαίως ως προς τα επικίνδυνα χρωμιούχα απόβλητα και 1.250 κ.μ. μηνιαίως ως προς τα επικίνδυνα απόβλητα αποχρωματισμού και πλύσεων), την επεξεργασία των επικίνδυνων υγρών αποβλήτων κατά στάδια, που περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, την αναγωγή του εξασθενούς χρωμίου σε τρισθενές, την οξείδωση των κυανιούχων σε διοξείδιο του άνθρακα και άζωτο και την κροκίδωση, καθίζηση και ξήρανση της ιλύος, την συλλογή των επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων σε στεγανές δεξαμενές από σκυρόδεμα και εσωτερική κάλυψη με μεμβράνη πολυαιθυλενίου και την υπό όρους διοχέτευση τους στον ποταμό Ασωπό μέσω παραποτάμου του, την ανά δεκαπενθήμερο παρακολούθηση των εκροώνως προς ορισμένες παραμέτρους (π.χ. εξασθενές και τρισθενές χρώμιο, κυάνιο, φαινόλες κλ.π.), τη διατήρηυη ι ης υδαρούς ιλύος σε στεγανή λιμνοδεξαμενή πάχυνσης, ώστε να αποκλείεται η διαρροή της στο υπέδαφος, την ξήρανση της με φιλτρόπρεσσα, τη συλλογή της σε σάκκους τύπου big bags, προσωρινή αποθήκευση της σε στεγασμένο χώρο με δάπεδο από αδιαπότιστο υλικό, την περιοδική διάθεση της σε αδειοδοτημένο συλλέκτη και τη μεταφορά στον τελικό αποδέκτη.
- Επειδή, περαιτέρω, μετά την έκδοση της προσβαλλόμενης πράξης και κατ’ εφαρμογή του άρθρου 12 του ν. 1739/1987 (ΦΕΚ 201 Α’) εκδόθηκε η 20488/19.5.2010 κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (ΦΕΚ 749 Β΄), με την οποία καθορίσθηκαν Ποιοτικά Περιβαλλοντικά Πρότυπα για τον ποταμό Ασωπό και Οριακές Τιμές Εκπομπών υγρών βιομηχανικών αποβλήτων για τη λεκάνη απορροής του. Στη μεταβατική διάταξη του άρθρου 7 παρ. 1 της εν λόγω κανονιστικής απόφασης προβλέπεται ότι «υφιστάμενες βιομηχανικές και λοιπές δραστηριότητες που διαθέτουν τα υγρά τους απόβλητα στον ποταμό Ασωπό υποχρεούνται να υποβάλουν αίτηση αναθεώρησης των αποφάσεων έγκρισης περιβαλλοντικών όρων (ΑΕΠΟ) εντός του τρέχοντος έτους, ώστε να έχουν λάβει τους νέους περιβαλλοντικούς όρους από τις αρμόδιες υπηρεσίες εντός του 2010 ή το αργότερο έως το τέλος του α’ εξαμήνου του 2011, με στόχο την επίτευξη των ορίων της παρούσας απόφασης εντός του 2011». Περαιτέρω, στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου 7 της εν λόγω Κ.Υ.Α. προβλέπεται ότι «η αίτηση για την αναθεώρηση των ΑΕΠΟ … θα συνοδεύεται υποχρεωτικά και από συμπληρωματικά στοιχεία ως ακολούθως: α) ισοζύγιο μίγματος πρώτων υλών, ενδιάμεσων και τελικών προϊόντων, παραπροϊόντων και αποβλήτων για τα εναλλακτικά σενάρια παραγωγής (διάγραμμα ροής και ισοζύγια μάζας), β) αναλυτικά ισοζύγια για κάθε χρήση του (ανάγκες παραγωγής, προσωπικού, πυρόσβεσης κ.ά.). γ) πηγές τροφοδοσίας νερού. Ειδικότερα θα πρέπει να δηλωθούν υπεύθυνα και με συντεταγμένες θέσεις τυχόν υφιστάμενες γεωτρήσεις, αδειοδοτούμενες ή μη, και φρέατα, χρησιμοποιούμενα ή μη, εντός των γηπέδων των εγκαταστάσεων, δ) τεχνική έκθεση με αναλυτική περιγραφή των τεχνολογιών αντιρρύπανσης και με αχειικά ποσοτικά στοιχεία, ε) δέσμευση για την εγκατάσταση κλειστού τύπου -μη μηδενιζόμενων υδρομετρητών στις πηγές άντλησης- τροφοδοσίας νερού, στην είσοδο και έξοδο κάθε ρεύματος αποβλήτων και στην τελική έξοδο του συστήματος επεξεργασίας αποβλήτων. Κατά την κρίση της αδειοδοτούσας αρχής δύναται να προβλέπεται υποχρέωση εγκατάστασης οργάνων συνεχούς παρακολούθησης (on line detectors) ποιοτικών παραμέτρων των διατιθέμενων επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων για τις δραστηριότητες που υπάγονται στην Οδηγία 2008/1/ΕΚ (ΙΡΡC), καθώς επίσης για τα επιμεταλλωτήρια και τα βαφεία – φινιριστήρια». Τέλος, στην παράγραφο 3 του άρθρου 7 προβλέπεται ότι οι νέες ΑΕΠΟ θα απαγορεύουν τη διάθεση ορισμένων υγρών βιομηχανικών αποβλήτων υπεδαφίως και σε απορροφητικούς βόθρους. Εξάλλου, η Ειδική Γραμματέας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, με υπόμνημα της προς την Επιτροπή Αναστολών εκφράζει την άποψη ότι τις εύλογες ανησυχίες για την περιβαλλοντική διαχείριση και τις σχετικές επιδόσεις της αιτούσας θα άμβλυνε η επίσπευση της σύνταξης των μελετών, τις οποίες η αιτούσα οφείλει ούτως ή άλλως να εκπονήσει σε σύντομο χρονικό διάστημα κατ’ εφαρμογή του άρθρου 7 παρ. 2 της Κ.Υ.Α. 20488/19.5.2010, και, περαιτέρω, υπενθυμίζει τις δεσμεύσεις της αιτούσας που απορρέουν από το εν λόγω άρθρο 7 παρ. 2 (υποβολή πλήρους και εξαντλητικού καταλόγου των χρησιμοποιουμένων πρώτων υλών, εγκατάσταση και λειτουργία κλειστού τύπου μη μηδενιζόμενων υδρομετρητών με συσκευή συνεχούς καταγραφής κ.λπ.) και θεωρεί ενδεδειγμένο το διακριβωμένο έλεγχο στεγανότητας του υδραυλικού δικτύου της αιτούσας, καθώς και την αποκάλυψη τμήματος των αγωγών διάθεσης επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων και ομβρίων στα όρια εγκαταστάσεων και την τοποθέτηση υδρομετρητών με μηχανισμό καταγραφής και οργάνων συνεχούς παρακολούθησης βασικών ποιοτικών παραμέτρων και αυτοματισμού διακοπής της ροής και ανακυκλοφορίας για την επεξεργασία τυχόν επιβαρυμένων υγρών αποβλήτων ή ομβρίων.
- Επειδή, η αιτούσα, τόσο με την υπό κρίση αίτηση όσο και τα μεταγενέστερα υπομνήματα της προβάλλει ότι λόγοι δημοσίου συμφέροντος επιβάλλουν την αποδοχή της υπό κρίση αιτήσεως. Προβάλλει, ειδικότερα, ότι η βλάβη που θα προκαλούσε η διακοπή της λειτουργίας των βιομηχανικών εγκαταστάσεων της και η οποία συνίσταται στο σημαντικό πλήγμα που θα επέφερε η διακοπή και η σφράγιση στη φήμη και την αξιοπιστία της, καθώς και στη διαρροή της πελατείας της, είναι ιδιαζόντως σημαντική, όχι μόνο για την ίδια, αλλά και για την εθνική οικονομία, η διακοπή δε της λειτουργίας της και η σφράγιση του εξοπλισμού της θα υπέσκαπτε και το διεθνές κύρος της Χώρας, δεδομένου ότι πελάτες της αιτούσας είναι, μεταξύ άλλων, οίκοι διεθνούς εμβέλειας, όπως η Airbus, η Dassault, η Boeing, η Lockhead κ.ά., με τις οποίες διατηρεί επαγγελματικές σχέσεις επί δεκαετίες, ενώ πελάτες της είναι επίσης οι Πολεμικές Αεροπορίες πολλών φιλικών προς την Ελλάδα χωρών, τις οποίες κατονομάζει, και οι οποίες έχουν αναθέσει σ’ αυτήν το έργο της συντήρησης και δομικής και ηλεκτρονικής αναβάθμισης των πολεμικών τους αεροσκαφών. Προβάλλει ακόμη ότι η ίδια αποτελεί μέρος σχημάτων συνεργασίας με πρωτοπόρους κατασκευαστικούς οίκους του κόσμου για τη συμπαραγωγή μαχητικών και μεταγωγικών αεροσκαφών γνωστών τύπων, τους οποίους κατονομάζει, αλλά και επιβατικών αεροσκαφών, όπως τα Boeing 787 και τα Αirbus 320, καθώς και ελικοπτέρων, αποτελεί δε τον αποκλειστικό προμηθευτή στην παγκόσμια αγορά σημαντικών συγκροτημάτων. Ισχυρίζεται ακόμη ότι σημαντικός αριθμός των συμβάσεων της έχει συναφθεί στα πλαίσια διακρατικών συμφωνιών, μεταξύ άλλων, με διεθνή αμυντικό οργανισμό, τον οποίο κατονομάζει. Προβάλλει, εξάλλου, ότι μέρος των δραστηριοτήτων της συνδέεται με τις αεροπλοϊκές ανάγκες του Πυροσβεστικού Σώματος (π.χ. τεχνικής υποστήριξης πυροσβεστικών αεροσκαφών), αλλά και τις επιχειρησιακές ανάγκες του Λιμενικού Σώματος. Προβάλλει, τέλος, ότι αντικείμενο μέρους των δραστηριοτήτων της, τις οποίες περιγράφει σε γενικές γραμμές, συνάπτεται αρρήκτως με την εθνική άμυνα της χώρας κατά τον εκτιθέμενο στα υπομνήματα της τρόπο. Ισχυρίζεται, εξάλλου, ότι δεν τίθεται, εν προκειμένω, ζήτημα στάθμισης των ως άνω λόγων δημοσίου συμφέροντος με λόγους δημοσίου συμφέροντος σχετιζόμενους με την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, δεδομένου ότι από όλες τις δειγματοληψίες των υγρών της αποβλήτων, οι οποίες έχουν διεξαχθεί σε μεγάλο εύρος χρόνου, αποδεικνύεται πέραν πάσης αμφισβητήσεως ότι οι ποιοτικές παράμετροι των αποβλήτων της ευρίσκονται, στο σύνολο τους, εντός των ορίων της κείμενης νομοθεσίας και δεν έχουν προκαλέσει ρύπανση του υδάτινου αποδέκτη και του εδάφους.
- Επειδή, η Επιτροπή εκτιμά ότι η άμεση επίλυση του προβλήματος της υποβάθμισης του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής του ποταμού Ασωπού και της λεκάνης απορροής του, το οποίο έχει προσλάβει ανησυχητικές διαστάσεις και καθίσταται απειλητικό για την υγεία και τη ζωή του πληθυσμού, αποτελεί επείγοντα λόγο δημοσίου συμφέροντος, η ικανοποίηση του οποίου οφείλει να επιτευχθεί χωρίς καθυστέρηση και με τη συμβολή της αιτούσας, προς τις περιβαλλοντικές επιδόσεις της οποίας η εμπιστοσύνη τόσο της Διοίκησης όσο και της τοπικής κοινωνίας έχει ευλόγως κλονισθεί, μεταξύ άλλων, λόγω της επικινδυνότητας των ουσιών που χρησιμοποιούνται κατά την παραγωγική της διαδικασία, λόγω του μεγέθους της και των σημαντικών ποσοτήτων των αποβλήτων της, αλλά και ως εκ του γεγονότος ότι η τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας εκ μέρους της αιτούσας, η οποία, αν και δεν έχει, ενδεχομένως, καταληφθεί να ρυπαίνει, ενέχεται, πάντως, σε παραβάσεις μέτρων που εξειδικεύουν την αρχή της προφύλαξης και έχει, ως εκ τούτου, απασχολήσει τα διοικητικά και ποινικά δικαστήρια, δεν υπήρξε υποδειγματική κατά το παρελθόν. Τα ανωτέρω δεν ανατρέπονται από το γεγονός ότι οι περιοδικές δειγματοληψίες αποβλήτων της, πολλές από τις οποίες έχουν διενεργηθεί σε χρόνους που δεν ίσχυε το ήδη υφιστάμενο νομοθετικό καθεστώς, δεν απέδειξαν υπερβάσεις των ορίων ως προς συγκεκριμένες ποιοτικές παραμέτρους. Προς το σκοπό, άλλωστε, αυτό, δηλαδή, την εξάλειψη των κινδύνων για τον πληθυσμό και τη φύση από τις επιβαρυντικές για το περιβάλλον δραστηριότητες πολλών βιομηχανικών μονάδων της περιοχής του ποταμού Ασωπού, ο κανονιστικός νομοθέτης επέβαλε, κατά τα προαναφερόμενα, συγκεκριμένα μέτρα για την περαιτέρω περιβαλλοντική αδειοδότηση των μονάδων αυτών, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται η αιτούσα, εντός ορισμένων χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία, μάλιστα, κατά την άποψη της Διοίκησης, μπορούν, ως προς ορισμένα θέματα, να συντμηθούν. Κατά την εκτίμηση, εξάλλου, της Επιτροπής, ιδιαιτέρως σημαντικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος, οι οποίοι συνδέονται κατά τρόπο άμεσο, όχι μόνο με την εθνική οικονομία και τη διεθνή αξιοπιστία της χώρας, αλλά και με την ίδια την εθνική άμυνα, επιβάλλουν την πρόσκαιρη συνέχιση των δραστηριοτήτων της αιτούσας, στην οποία, άλλωστε, πρέπει να παρασχεθεί η δυνατότητα να συμβάλει στην αναβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος της περιοχής, χωρίς να διακοπεί, επί του παρόντος, η λειτουργία της, η οποία είναι, υπό την προεκτεθείσα έννοια, ζωτικής σημασίας, όχι μόνο για την ίδια, γεγονός αυταπόδεικτο, αλλά και για τη χώρα. Ενόψει αυτών, η Επιτροπή κρίνει ότι πρέπει να χορηγηθεί αναστολή εκτέλεσης της προσβαλλόμενης πράξης μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2010 υπό τους εξής όρους: α) λεπτομερής και απαρέγκλιτη τήρηση των εγκεκριμένων με την 165422/14.5.2010 κοινή υπουργική απόφαση πράξη περιβαλλοντικών όρων της αιτούσας, β) τήρηση, ομοίωςλεπτομερής και απαρέγκλιτη, των, τυχόν μη περιλαμβανομένων στην έγκριση περιβαλλοντικών όρων, περιορισμών που έθεσε στην αιτούσα η 41109/4594/11.6.2010 πράξη της Γενικής Γραμματέως της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, με την οποία χορηγήθηκε σ’ αυτήν άδεια διαχείρισης των επικινδύνων αποβλήτων των εγκαταστάσεων της, γ) άμεση έναρξη των εργασιών, στις οποίες συμπεριλαμβάνονται και οι, τυχόν, αναγκαίες προπαρασκευαστικές ενέργειες κατάρτισης μελετών κ.λπ., που θα επιτρέψουν στην αιτούσα να τα δικαιολογητικά της αίτησης αναθεώρησης των περιβαλλοντικών της όρων κατ’ εφαρμογή του άρθρου 7 παρ. 2 της ΚΥΑ/20488/19.5.2010, δηλαδή, εργασιών κατάρτισης ισοζυγίου μείγματος πρώτων υλών, εγκατάστασης κλειστού τύπου μη μηδενιζόμενων υδρομετρητών κ.λπ., 5) άμεση έναρξη εκτέλεσης των εργασιών ή εκπόνησης των μελετών κ.λπ., που θα επιτρέψουν εν καιρώ την πλήρη διακοπή, τυχόν, υπεδάφιας διάθεσης βιομηχανικών αποβλήτων και χρήσης απορροφητικών βόθρων εκ μέρους της αιτούσας, ε) άμεση έναρξη εκτέλεσης των εργασιών ή εκπόνησης μελετών για τη διακρίβωση της στεγανότητας του υδραυλικού δικτύου της αιτούσας και, εφόσον απαιτείται, διακριτής χαρτογράφησης των οδεύσεών του (ύδρευσης, πυρόσβεσης, λυμάτων προσωπικού, ομβρίων, υγρών βιομηχανικών αποβλήτων), στ) άμεση έναρξη εκτέλεσης εργασιών ή εκπόνησης των μελετών για την αποκάλυψη τμήματος των αγωγών διάθεσης επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων και ομβρίων στα όρια των εγκαταστάσεων και τοποθέτησης υδρομετρητών με μηχανισμό καταγραφής και οργάνων συνεχούς παρακολούθησης βασικών ποιοτικών παραμέτρων και αυτοματισμού διακοπής της ροής και ανακυκλοφορίας για την επεξεργασία τυχόν επιβαρυμένων υγρών αποβλήτων ή ομβρίων και ζ) ενημέρωση ανά τακτά χρονικά διαστήματα της Ειδικής Γραμματείας Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής για την πρόοδο των εργασιών.
- Επειδή, ενόψει της εν μέρει αποδοχής της υπό κρίση αιτήσεως, η δικαστική δαπάνη πρέπει να συμψηφισθεί μεταξύ των διαδίκων.