ΠΕ ΣΤΕ 11/2025 [Μη πλήρης συμμόρφωση της Διοίκησης προς απόφαση του Δικαστηρίου – Επιβολή χρηματικής κύρωσης]
Δημοσιεύθηκε από το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ το Πρακτικό επεξεργασίας 11/2025 «Μη πλήρης συμμόρφωση της Διοίκησης προς απόφαση του Δικαστηρίου – Επιβολή χρηματικής κύρωσης»
Βασικές σκέψεις
- Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση, η οποία εισάγεται προς συζήτηση, σύμφωνα με τα άρθρα 2 του ν. 3068/2002 (Α΄ 274), όπως ισχύει, και 2 του π.δ. 61/2004 (Α΄ 54), μετά την έκδοση των 3/2025, 14/2024, 19/2023, 15/2023 και 11/2022 Πρακτικών του παρόντος Συμβουλίου, οι αιτούντες παραπονούνται για μη συμμόρφωση της Διοίκησης προς την 2102/2019 απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, με την οποία ακυρώθηκε η 24/2019 άδεια δόμησης της Υπηρεσίας Δόμησης του Δήμου Αθηναίων. Με την τελευταία άδεια αναθεωρήθηκε η 15/2017 άδεια δόμησης της ίδιας υπηρεσίας, με την οποία είχε επιτραπεί στην εταιρεία «Μ.. Κ.. Α.Ε.Ε.Α.Π.» η ανέγερση δεκαώροφου ξενοδοχείου με τρία υπόγεια, φυτεμένο δώμα και ασκεπή πισίνα στην περιοχή Μακρυγιάννη του Δήμου Αθηναίων, εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της πόλεως των Αθηνών.
- Επειδή, με το 3/2025 Πρακτικό το Τριμελές Συμβούλιο Συμμόρφωσης επελήφθη εκ νέου του ζητήματος της συμμόρφωσης της Διοίκησης προς την 2102/2019 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας. Στο εν λόγω Πρακτικό, μεταξύ άλλων, παρατίθενται οι εξελίξεις που έλαβαν χώρα μετά την έκδοση του 14/2024 Πρακτικού σε σχέση με την πρόοδο της διαδικασίας μερικής κατεδάφισης του επίμαχου κτιρίου στον Δήμο Αθηναίων. Ειδικότερα, κατά τα αναφερόμενα στο 3/2025 Πρακτικό, στο χρονικό διάστημα που μεσολάβησε μεταξύ των δύο ανωτέρω πρακτικών το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), στο πλαίσιο της προγραμματικής σύμβασης μεταξύ αυτού και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, συνέδραμε την τελευταία στην προετοιμασία της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη σύνταξη της μελέτης κατεδάφισης των αυθαίρετων τμημάτων του ανωτέρω κτιρίου. Προς τον σκοπό της ταχύτερης συγγραφής των τευχών δημοπράτησης συστάθηκε, με απόφαση του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, ειδική ομάδα εργασίας με αντικείμενο την προετοιμασία και τη διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας για την ανάδειξη αναδόχου της μελέτης μερικής κατεδάφισης μέχρι και την υπογραφή της τελικής σύμβασης και ορίστηκε από τον Πρόεδρο του ΤΕΕ διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός ως εμπειρογνώμονας για τα ζητήματα που άπτονται της εν λόγω κατεδάφισης. Παράλληλα, υποβλήθηκε αίτημα προς τη Διεύθυνση Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης για την προώθηση των απαραίτητων ενεργειών προς ανάληψη υποχρέωσης για τα έτη 2025 και 2026, ύψους 349.999,92 ευρώ για έκαστο εξ αυτών, προκειμένου να καλυφθεί το ποσό της σύμβασης της μελέτης κατεδάφισης, και ζητήθηκε από το ΤΕΕ ο ορισμός μέλους της Επιτροπής του Διαγωνισμού, η εκκίνηση του οποίου καταβαλλόταν προσπάθεια να γίνει εντός του πρώτου δεκαημέρου του Νοεμβρίου του 2024. Ωστόσο, ενώ η κατάρτιση των τευχών δημοπράτησης της επίμαχης σύμβασης μελέτης βρισκόταν στο στάδιο των τελικών διορθώσεων, διαπιστώθηκε ότι οι απαιτούμενες για το έτος 2025 πιστώσεις για τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας, ποσού 349.999,92 ευρώ, δεν είχαν κατανεμηθεί στον προϋπολογισμό της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής για το συγκεκριμένο έτος. Για την επίλυση του ανωτέρω ζητήματος χρηματοδότησης ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης διενήργησε επαφές με την ηγεσία του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, προς το οποίο απέστειλε το 81700/25.11.2024 ενημερωτικό σημείωμα, στο οποίο εκτέθηκε το ζήτημα της απουσίας των αναγκαίων πιστώσεων, παρότι είχε υποβληθεί συγκεκριμένο αίτημα με την εισηγητική έκθεση τεκμηρίωσης οικονομικών μεγεθών του προϋπολογισμού του φορέα και τονίστηκε η ιδιαίτερη σημασία του έργου ενόψει και της υποχρέωσης συμμόρφωσης της Διοίκησης. Περαιτέρω, στο Δικαστήριο απεστάλη το υπ’ αριθ. 262/3.1.2025 έγγραφο του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, σύμφωνα με το οποίο για το ζήτημα της ανεύρεσης των αναγκαίων για την εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας πιστώσεων έλαβε χώρα συνάντηση του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής με τον Υφυπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, κατά την οποία συμφωνήθηκε η κάλυψη του απαιτούμενου ποσού από το αποθεματικό του Κρατικού Προϋπολογισμού.
- Επειδή, με τα ανωτέρω δεδομένα, το Συμβούλιο διαπίστωσε, με το 3/2025 Πρακτικό, ότι σημειώθηκε περιορισμένη πρόοδος στη διαδικασία κατεδάφισης των αυθαιρέτων τμημάτων του ένδικου κτιρίου, η οποία υπολειπόταν τόσο του χρονοδιαγράμματος που προέκυπτε από την προγραμματική σύμβαση ανάμεσα στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής και το ΤΕΕ όσο και των υποδείξεων που διατυπώθηκαν στο 14/2024 Πρακτικό του Συμβουλίου. Κατόπιν τούτου, το Συμβούλιο Συμμόρφωσης, αφού διατύπωσε τον προβληματισμό του για την αδυναμία της Διοίκησης να ανταποκριθεί στους χρόνους που η ίδια υπολογίζει ότι απαιτούνται για την προώθηση της διαδικασίας κατεδάφισης και στα χρονοδιαγράμματα που τίθενται με τα Πρακτικά του Συμβουλίου και αφού έλαβε υπόψη το ζήτημα χρηματοδότησης που επικαλέστηκε η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής για την καθυστέρηση της εκκίνησης της διαγωνιστικής διαδικασίας, παρείχε στη Διοίκηση προθεσμία έξι μηνών από την κοινοποίηση του πρακτικού, προκειμένου να επιλυθεί το ζήτημα της χρηματοδότησης της διαγωνιστικής διαδικασίας και να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός ανάθεσης της μελέτης κατεδάφισης. Το Συμβούλιο επιφυλάχθηκε, σε αντίθετη περίπτωση, να προχωρήσει στην επιβολή χρηματικής κύρωσης.
- Επειδή, ενόψει της επανόδου του Συμβουλίου Συμμόρφωσης η πρώτη και ο τρίτος εκ των αιτούντων τη διαπίστωση της μη συμμόρφωσης της Διοίκησης προς την 2102/2019 απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου, κατέθεσαν ενώπιον του Συμβουλίου το από 9.9.2025 υπόμνημα με το οποίο: (α) εκφράζουν αμφιβολίες σχετικά με τη λειτουργία ή μη των κατεδαφιστέων ορόφων του ξενοδοχείου που σφραγίστηκαν δυνάμει σχετικής απόφασης του Υπουργείου Τουρισμού, κατά τα αναλυτικώς εκτιθέμενα στα πρακτικά του παρόντος Συμβουλίου που προηγήθηκαν, προσκομίζοντας φωτογραφίες στις οποίες οι όροφοι αυτοί εμφανίζονται φωτισμένοι, ενώ φαίνεται να υπάρχουν και φροντισμένα φυτά στους εξώστες, (β) ισχυρίζονται ότι το τελικό ύψος του κτιρίου πρέπει να διαμορφωθεί στα 21 μέτρα, πλέον των βοηθητικών κατασκευών επί του δώματος, όπως προβλέπεται στο π.δ. της 9.3.2022 «Καθορισμός ύψους και λοιπών ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης στην περιοχή Μακρυγιάννη/Κουκάκι του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Αθηναίων» (Δ΄ 111/10.3.2022), αντί των 24 μέτρων πλέον των επιτρεπόμενων κατασκευών που καθορίστηκαν με την οικεία απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού κατόπιν σχετικής γνωμοδότησης του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (Κ.Α.Σ.) και (γ) ζητούν να επιβληθεί χρηματική κύρωση υπέρ των αιτούντων, δεδομένου ότι έχουν παρέλθει έξι χρόνια από τη δημοσίευση της 2102/2019 απόφασης της Ολομέλειας και τρία έτη από την έκδοση του 11/2022 Πρακτικού του Συμβουλίου Συμμόρφωσης, χωρίς να έχει ακόμα υλοποιηθεί το ακυρωτικό αποτέλεσμα της ανωτέρω απόφασης και χωρίς να έχει πλήρως ικανοποιηθεί το δικαίωμά τους σε δίκαιη δίκη.
- Επειδή, (α) οι αμφιβολίες που εκφράζουν οι αιτούντες περί του αν το επίμαχο τμήμα του ξενοδοχείου είναι σφραγισμένο ή εξακολουθεί να λειτουργεί, δεν ανάγονται στη συμμόρφωση της Διοίκησης προς την 2102/2019 απόφαση αλλά στην εικαζόμενη μη συμμόρφωση της εταιρείας που εκμεταλλεύεται το επίμαχο κτίριο προς τις πράξεις σφράγισης που εκδόθηκαν σε συμμόρφωση προς την ανωτέρω απόφαση και τα Πρακτικά του παρόντος Συμβουλίου. Η εφαρμογή των διοικητικών πράξεων που εκδίδονται σε συμμόρφωση προς δικαστική απόφαση από τρίτους διοικούμενους που ενδεχομένως αφορούν, δύναται να αποτελέσει αντικείμενο ελέγχου εκ μέρους των αρμόδιων προς τούτο διοικητικών ή αστυνομικών αρχών, είτε αυτεπαγγέλτως είτε κατόπιν σχετικής καταγγελίας τυχόν ενδιαφερομένων προσώπων. Εκφεύγει, όμως, του αντικειμένου της διαδικασίας ενώπιον του παρόντος Συμβουλίου, εφόσον, δεν γίνεται επίκληση ούτε τεκμηριώνεται αδικαιολόγητη αδράνεια της Διοίκησης κατά την άσκηση του ανωτέρω ελέγχου, η οποία άγει κατ’ αποτέλεσμα στην εξουδετέρωση του ωφέλιμου αποτελέσματος της συμμόρφωσης. (β) Κατά τα αναφερόμενα στο Πρακτικό 11/2022 της παρόντος Συμβουλίου (σκ. 11), με την απόφαση ΣτΕ 2102/2019 Ολομ. κρίθηκε, μεταξύ άλλων, ότι τόσο η πράξη αναθεώρησης 24/2019 όσο και η οικοδομική άδεια 15/2017 εκδόθηκαν παρανόμως χωρίς προηγούμενη έγκριση του Υπουργού Πολιτισμού μετά γνώμη του Κ.Α.Σ. ιδίως ως προς το ύψος του κτιρίου και ότι ο έλεγχος του ύψους ήταν επιτακτικότερος λόγω της επί μακρόν παράλειψης της Διοίκησης να θεσπίσει ειδικούς όρους δόμησης για την περιοχή, που αποτελεί ενεργό οικισμό εντός αρχαιολογικού χώρου. Οι κρίσεις αυτές, τόσο η ευθεία (παρανομία της αναθεώρησης 24/2019 λόγω μη έγκρισης του ΥΠΠΟ) όσο και παρεμπίπτουσες (παρανομία της οικοδομικής άδειας 15/2017 για τον ίδιο λόγο, παράλειψη θέσπισης ειδικών όρων δόμησης για την περιοχή) συνάπτονται στενά με το κριθέν διοικητικής φύσεως ζήτημα, ήτοι την παράνομη έκδοση της 24/2019 πράξης αναθεώρησης της 15/2017 άδειας δόμησης λόγω έλλειψης έγκρισης του ύψους του κτιρίου από τον Υπουργό Πολιτισμού σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας έκδοσης των οικοδομικών αυτών αδειών και συνεπώς στηρίζουν αναγκαίως το διατακτικό της αποφάσεως (ακύρωση της 24/2019 αναθεώρησης). Κατ’ ακολουθίαν, από τις κρίσεις αυτές παρήχθη δεδικασμένο που δεσμεύει τους διατελέσαντες διαδίκους στη δίκη εκείνη (μεταξύ των οποίων οι Υπουργοί Περιβάλλοντος και Πολιτισμού), οι οποίοι, επομένως, υπεχρεούντο να λάβουν όλα τα αναγκαία μέτρα για την πλήρη συμμόρφωση προς τα κριθέντα με την απόφαση ΣτΕ 2102/2019 Ολομ. Στην υποχρέωση αυτή συμμόρφωσης ανταποκρίθηκαν, κατ’ αρχήν, τόσο ο Υπουργός Πολιτισμού, με την έκδοση της απόφασης 116714/79457/2446/ 1259/22.7.2020, μετά από το πρακτικό 15/2020 του Κ.Α.Σ., με την οποία δεν εγκρίθηκε η μελέτη του ξενοδοχείου ως προς το ύψος και καθορίσθηκε το ανώτατο ύψος αυτού σε 24+3=27 μ., όσο και ο Υπουργός Περιβάλλοντος, ο οποίος προώθησε την έκδοση π.δ/τος για τη θέσπιση ειδικών όρων δόμησης της περιοχής (ήδη π.δ. της 9-10.3.2022). Κατά τα ήδη κριθέντα με το Πρακτικό 11/2022, οι ειδικότερες ρυθμίσεις των πράξεων αυτών δεν αποτελούν αντικείμενο της παρούσας διαδικασίας. Ειδικώς, η νομιμότητα της απόφασης της Υπουργού Πολιτισμού, η οποία εκδόθηκε σε χρόνο που δεν ίσχυε το π.δ. της 9.3.2022 και αφορά ήδη ανεγερθείσα οικοδομή, ελέγχθηκε δικαστικώς δοθέντος ότι με την 1190/2024 απόφαση του Δικαστηρίου απορρίφθηκε αίτηση ακυρώσεως που είχε ασκηθεί κατ’ αυτής από την εταιρεία «Μ.. Κ.. Α.Ε.Ε.Α.Π».
- Επειδή, από τις διατάξεις των άρθρων 3 παρ. 2 του ν. 3068/2002 και 4 του π.δ. 61/2004, που προβλέπουν τον ορισμό εντεταλμένου δικαστή από το συμβούλιο συμμόρφωσης και τα καθήκοντα αυτού, συνάγεται ότι το τριμελές συμβούλιο συμμόρφωσης μπορεί να ορίσει δικαστή ως εντεταλμένο για να παρακολουθεί τη διαδικασία της συμμόρφωσης της Διοίκησης προς ορισμένη δικαστική απόφαση και να παρέχει, είτε αυτεπαγγέλτως είτε κατόπιν αιτήματος της Διοίκησης, την αναγκαία συνδρομή προς τις εμπλεκόμενες διοικητικές αρχές ως προς τον ενδεικνυόμενο τρόπο συμμόρφωσης. Ειδικότερα, ο εντεταλμένος δικαστής, ενεργώντας σύμφωνα με τις κατευθύνσεις και οδηγίες που τυχόν παρέχονται από το τριμελές συμβούλιο, προτείνει ή υποδεικνύει συγκεκριμένες ενέργειες προς την υπόχρεη προς συμμόρφωση διοικητική αρχή και διατυπώνει τη γνώμη του για νομικά ή πραγματικά ζητήματα που αφορούν τον τρόπο συμμόρφωσης, με κύριο στόχο τη διευκόλυνση και επιτάχυνση της διαδικασίας. Στο πλαίσιο αυτό, ο εντεταλμένος δικαστής, στο μέτρο βεβαίως που δεν θίγει τις αρμοδιότητες του τριμελούς συμβουλίου, το οποίο, σε κάθε περίπτωση, τηρεί ενήμερο για τις ενέργειές του, δύναται να απαντά σε σχετικά ερωτήματα της Διοίκησης, ιδίως όταν, λόγω των σοβαρών νομικών ή πραγματικών δυσχερειών της υπόθεσης, παρίσταται αναγκαίο να αποσαφηνισθούν ζητήματα που αφορούν στα όρια του πεδίου της συμμόρφωσης, περαιτέρω δε να αποσυνδεθούν από τη διαδικασία της συμμόρφωσης όσες πράξεις ή ενέργειες της Διοίκησης δεν αποτελούν αντικείμενο ελέγχου του τριμελούς συμβουλίου, κατά τρόπο ώστε αφενός να απλοποιηθεί και να επιταχυνθεί η διαδικασία της συμμόρφωσης και αφετέρου να αποφευχθεί ο κίνδυνος πρόκλησης δυσμενών συνεπειών σε διαδίκους ή τρίτους λόγω τυχόν αμφιβολιών της Διοίκησης.
- Επειδή, ο Δήμος Αθηναίων, με το υπ’ αριθ. 203115/11.8.2025 έγγραφό του προς το Δικαστήριο, έθεσε το εξής ερώτημα: «…παρακαλούμε όπως μας εκφράσετε τη γνώμη σας στο πλαίσιο της συμμόρφωσης του Δήμου μας προς τα εκδοθέντα Πρακτικά του Δικαστηρίου σας, εάν τα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης που επιβλήθηκαν στην εταιρεία Μ.. Κ… Α.Ε.Ε.Α.Π. εμπίπτουν στη διάταξη του άρθρου 70 παρ. 6 του ν. 5106/2024 … και, ως εκ τούτου, δεν θα πρέπει να αναζητηθούν, με άμεση συνέπεια τη διαγραφή τους». Με το άρθρο 70 του ν. 5106/2024 (Α΄ 63) προστέθηκε άρθρο 125ΙΓ στον ν. 4495/2017 (Α΄ 167), το οποίο ορίζει, στην παράγραφο 6, ότι: «Δεν επιβάλλονται και δεν αναζητούνται πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης αυθαιρέτων για κτίσματα που έχουν ανεγερθεί με άδεια που εκδόθηκε από την αρμόδια αρχή και μεταγενέστερα ακυρώθηκε ή ανακλήθηκε για οποιοδήποτε λόγο, εκτός αν η ακύρωση ή ανάκληση οφείλεται σε υποβολή αναληθών στοιχείων ή ανακριβείς αποτυπώσεις της υπάρχουσας κατάστασης ή στην εν γένει απατηλή συμπεριφορά του διοικουμένου κατά την έκδοσή της. Η παρούσα δεν θίγει τις διατάξεις περί υποχρεωτικής κατεδάφισης των αυθαιρέτων κτισμάτων, όπως αυτά ορίζονται στον παρόντα».
- Επειδή, με το Πρακτικό 14/2024 του παρόντος Συμβουλίου ο Πάρεδρος του Συμβουλίου της Επικρατείας Διονύσης Μπουγάτσος ορίστηκε ως εντεταλμένος δικαστής προκειμένου να παρακολουθεί τη διαδικασία συμμόρφωσης προς την 2102/2019 απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου και να παρέχει, κατ’ αίτηση της Διοικήσεως ή και αυτεπαγγέλτως, την αναγκαία συνδρομή προς τις εμπλεκόμενες διοικητικές αρχές και φορείς ως προς τον ενδεδειγμένο τρόπο συμμόρφωσης. Με το υπ’ αριθ. ΕΔΟ 300/20.10.2025 έγγραφό του, το οποίο τέθηκε υπόψη του παρόντος Συμβουλίου, ο ως άνω εντεταλμένος δικαστής απήντησε στο υπ’ αριθ. 203115/11.8.2025 έγγραφο του Δήμου Αθηναίων ότι η επιβολή προστίμων ανέγερσης και διατήρησης αυθαίρετων κατασκευών, η οποία αποτελεί συνέπεια της μερικής ανάκλησης της οικοδομικής άδειας του επίμαχου κτιρίου, δεν αποτελεί αντικείμενο του ελέγχου συμμόρφωσης της Διοίκησης προς την ακυρωτική απόφαση 2102/2019 της Ολομέλειας του Δικαστηρίου. Και τούτο διότι το Συμβούλιο Συμμόρφωσης, με τα προμνημονευθέντα πρακτικά του, οριοθέτησε το πλαίσιο της εν λόγω συμμόρφωσης, το οποίο συνίσταται στις εξής ενέργειες: α) έγκριση του Υπουργού Πολιτισμού για την ανέγερση του ξενοδοχείου μετά από έλεγχο του ύψους του, β) μερική ανάκληση της οικοδομικής άδειας, εφόσον με την έγκριση του Υπουργού Πολιτισμού περιορίστηκε το ύψος του κτιρίου, γ) κατεδάφιση του τμήματος του κτιρίου που υπερβαίνει το επιτρεπόμενο ύψος, και δ) σφράγιση του εν λόγω τμήματος. Οι ανωτέρω ενέργειες έχουν ήδη συντελεστεί, πλην της κατεδάφισης, η διαδικασία της οποίας τελεί ακόμη υπό εξέλιξη. Περαιτέρω, το ζήτημα της νομιμότητας της διατήρησης των εν λόγω προστίμων έχει αχθεί με αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (ΑΚ 300/11.2.2025), η οποία ασκήθηκε από την εταιρεία «Μ… Κ…. Α.Ε.Ε.Α.Π.» κατά της σιωπηρής απόρριψης από τον Δήμο αιτήσεώς της να ανακληθεί η 12457/30.11.2022 έκθεση αυτοψίας ως προς την επιβολή των προστίμων, λόγω εφαρμογής της διάταξης του άρθρου 125ΙΓ παρ. 6 του ν. 4495/2017, η οποία προστέθηκε με το άρθρο 70 του ν. 5106/2024.
- Επειδή, μετά την έκδοση του 3/2025 Πρακτικού του παρόντος Συμβουλίου, ο Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, με το υπ’ αριθ. 35822/16.6.2025 έγγραφο, ενημέρωσε το Τριμελές Συμβούλιο Συμμόρφωσης του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις ενέργειες της Διοίκησης. Από το έγγραφο αυτό, καθώς και από τα στοιχεία που διαβιβάστηκαν στο Δικαστήριο ενόψει της επανόδου του παρόντος Συμβουλίου στο ζήτημα της συμμόρφωσης της Διοίκησης προς την 2102/2019 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, προκύπτουν τα ακόλουθα: Με το υπ’ αριθ. 5697/28.1.2025 έγγραφο του Αναπληρωτή Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Οικονομικού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής ενημερώθηκε η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ότι οι πιστώσεις, ύψους 350.000 ευρώ, για τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας για την κατάρτιση της μελέτης καθαίρεσης των αυθαίρετων τμημάτων του επίμαχου κτιρίου μεταφέρθηκαν στον προϋπολογισμό της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Ακολούθως, η Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης υπέβαλε στη Διεύθυνση Οικονομικού το υπ’ αριθ. 6729/31.1.2025 αίτημα δέσμευσης πίστωσης ποσού 350.000 ευρώ για το οικονομικό έτος 2025 και αίτημα ανάληψης πολυετούς υποχρέωσης ποσού 378.102,61 ευρώ για το οικονομικό έτος 2026. Τα αιτήματα αυτά εγκρίθηκαν με τις 6914/3.2.2025 και 6961/3.2.2025 αποφάσεις του ασκούντος καθήκοντα Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής. Με τις 9963/13.2.2025 και 9987/13.2.2025 αποφάσεις του ιδίου οργάνου εγκρίθηκαν αιτήματα ποσού 12.400 ευρώ, για τα έτη 2025 και 2026, προκειμένου να συναφθεί νέα προγραμματική σύμβαση με το ΤΕΕ, ώστε αυτό να εξακολουθήσει να παρέχει τεχνικές υπηρεσίες για την ολοκλήρωση της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης, την τεχνική υποστήριξη της διαγωνιστικής διαδικασίας και την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών μέχρι την υπογραφή της τελικής σύμβασης με τον ανάδοχο. Ακολούθως, με την 13809/4.3.2025 απόφαση του ασκούντος καθήκοντα Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής ορίστηκαν τα μέλη της επιτροπής διαγωνισμού για την ανάδειξη του αναδόχου της μελέτης κατεδάφισης. Στη συνέχεια, το ίδιο όργανο ενέκρινε τα τεύχη δημοπράτησης (απόφαση 21391/7.4.2025) και όρισε τον Πρόεδρο και Αναπληρωτή Πρόεδρο της επιτροπής του διαγωνισμού (απόφαση 23096/15.4.2025). Η διακήρυξη του διαγωνισμού δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 8.4.2025. Με την 28171/13.5.2025 απόφαση του ασκούντος καθήκοντα Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής τροποποιήθηκε η διακήρυξη, λόγω διαπίστωσης σφάλματος, και παρατάθηκε η προθεσμία υποβολής προσφορών. Τέλος, σύμφωνα με το υπ’ αριθ. 53423/10.9.2025 έγγραφο του Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής προς το Συμβούλιο, με την 47098/4.8.2025 απόφαση του ασκούντος καθήκοντα Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης εγκρίθηκε το 1ο/2025 Πρακτικό της Επιτροπής του Διαγωνισμού, έγιναν δεκτά τα δικαιολογητικά συμμετοχής και της τεχνικής προσφοράς της ένωσης οικονομικών φορέων που έλαβε μέρος στον διαγωνισμό και ορίστηκε ως ημερομηνία αποσφράγισης της οικονομικής προσφοράς η 8η.9.2025.
- Επειδή, εκ των ανωτέρω συνάγεται ότι η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής επέλυσε το ζήτημα χρηματοδότησης και προχώρησε, έστω και με σημαντική καθυστέρηση, στην προκήρυξη και διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας για τη μελέτη κατεδάφισης του αυθαίρετου μέρους του επίμαχου κτιρίου. Η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής οφείλει, στο αμέσως επόμενο διάστημα, να μεριμνήσει για την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την υπογραφή και ομαλή εκτέλεση της σύμβασης που θα συναφθεί με τον ανάδοχο της μελέτης κατεδάφισης. Περαιτέρω, το Συμβούλιο λαμβάνοντας υπόψη ότι η παρούσα διαδικασία συμμόρφωσης ξεκίνησε από τον Οκτώβριο του έτους 2021 με την υποβολή της εξεταζόμενης αίτησης συμμόρφωσης, κρίνει ότι συντρέχει νόμιμος λόγος προσδιορισμού ενός χρηματικού ποσού που πρέπει να καταβληθεί στους αιτούντες ως κύρωση για τη μη συμμόρφωση της Διοίκησης προς την 2102/2019 απόφαση της Ολομέλειας του Δικαστηρίου. Το Συμβούλιο, συνεκτιμώντας τα πραγματικά δεδομένα και τις ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης συμμόρφωσης και, ιδιαίτερα, το διακύβευμα αυτής που είναι η προστασία του σημαντικότερου μνημείου της κλασικής αρχαιότητας (μεταξύ άλλων Πρακτικό Συμβουλίου 15/2023 Ολομ.), προσδιορίζει το ποσό αυτό σε πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ. Το Συμβούλιο επιφυλάσσεται να εξετάσει την πρόοδο της διαδικασίας σε επόμενη συνεδρίαση (πρβλ. Πρακτικό Συμβουλίου 5/2015).
Πρόεδρος: Μ. Πικραμένος
Εισηγητής: Χρ. Παπανικολάου






