ΣτΕ 1261/2018 [Νόμιμη έγκριση της φυτοτεχνικής μελέτης για την ανάπλαση του Π. Άρεως]
Περίληψη
-Από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις που θα επέβαλαν στη Διοίκηση την υποχρέωση να προβεί στην αναδάσωση του Πεδίου Άρεως, εφ’ όσον η δασική βλάστηση του Πάρκου δεν έχει, εν προκειμένω, καταστραφεί από πυρκαγιά ή άλλως αποψιλωθεί από ανθρώπινη ενέργεια ή φυσική αιτία. Εξ άλλου, η κοπή τεσσάρων (4) δένδρων από την ανάδοχο εταιρεία δεν αποτελεί λόνο γιανα κηρυχθεί αυτό αναδασωτέο διότι συνιστά μεμονωμένη επέμβαση εντασσόμενη στις εργασίες ανάπλασης του Πάρκου, οι οποίες περιλαμβάνουν εκτεταμένες φυτεύσεις δένδρων και θάμνων που συντείνουν, εν πάση περιπτώσει, στην αύξηση του πρασίνου του Άλσους σύμφωνα με τον προορισμό του. Δεν υποχρεούτο δε η Διοίκηση να πραγματοποιήσει αναδάσωση του ράρκου σύμφωνα με την 108424/13.9.1934 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, διότι, ανεξαρτήτως αν το Πάρκο ενέπιπτε στις ρυθμίσεις της απόφασης αυτήςΗιε την οποία κηρύχθηκε αναδασωτέα ευρύτατη έκταση του λεκανοπεδίου, το καθεστώς της αναδάσωσης του έτους 1934 δεν δύναται, τόσον εμπειρικώς όσον και από την άποψη της δασολογικής επιστήμης, να διαρκεί επί ογδόντα και πλέον έτη. Περαιτέρω, το γεγονός ότι η Διοίκηση δεν όφειλε, εν προκειμένω, να πραγματοποιήσει αναδάσωση του Πεδίου Άρεως ουδόλως αναιρεί την υποχρέωση προστασίας του Πάρκου, το οποίο αποτελεί μέρος του φυσικού κεφαλαίου, εξομοιούμενο με δασικό οικοσύστημα. Το ιδιαίτερο αυτό προστατευτικό καθεστώς ουδολως αποκλείει, αλλά αντιθέτως επιβάλλει την έγκριση έγκριση ενεργειών ανάπλασης, προκειμένου το Πάρκο να ανακτήσει τον χαρακτήρα του άλσους εντός της πόλης, η εγκριθείσα δε με την προσβαλλόμενη πράξη φυΐοτεχνική μελέτη, επιτελεί, ακριβώς, τον σκοπό αυτό, δηλαδή τον εξωραϊσμό του Πάρκου σύμφωνα με τον προορισμό του. Με τα δεδομένα αυτά, ο προβαλλόμενος λόγος ακύρωσης, ο οποίος στηρίζεται στην εσφαλμένη αντίληψη ότι η Διοίκηση όφειλε να πραγματοποιήσει αναδάσωση του Πάρκου’ αντί να εγκρίνει τα φυτοτεχνικά έργα για την ανάπλασή του, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. Τέλος, ο ισχυρισμός, καθ’ ο μέρος με αυτόν αμφισβητείται η επάρκεια και καταλληλότητα των φυτοτεχνιών και άλλων μέτρων που επέλεξε η Διοίκηση, κατά την ανέλεγκτη ακυρωτικά ουσιαστική κρίση της, προκειμένου να υλοποιήσει την ανάπλαση, είναι απορριπτέος ως απαράδεκτος.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Αν. Σκούφαλος
Βασικές Σκέψεις
2. Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η ακύρωση της 250/29.1.2009 απόφασης του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής, με την οποία εγκρίθηκαν τα φυτοτεχνικά έργα της μελέτης με τίτλο «Ανάπλαση Πεδίου Άρεως», προϋπολογισμού 721.000 ευρώ.
3. Επειδή, νομίμως συζητείται η υπόθεση χωρίς την παρουσία των καθών η αίτηση, εφ’ όσον, όπως προκύπτει από τα οικεία αποδεικτικά, αντίγραφο της αίτησης και των από 6.9.2011 και 7.3.2014 πράξεων, αρχικής και συμπληρωματικής, των Προέδρων του Ε’ Τμήματος περί ορισμού εισηγητή και δικασίμου, επιδόθηκαν νομίμως σε υπαλλήλους των καθών.
4. Επειδή, τα άλση και πάρκα που βρίσκονται σε κοινόχρηστο χώρο εντός εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου αποτελούν μέρος του φυσικού κεφαλαίου και εξομοιώνονται με τα δασικά οικοσυστήματα, υπαγόμενα στην ιδιαίτερη προστασία που θεσπίζεται στο Σύνταγμα (άρθρο 24 παρ. 1) και στο νόμο για τα δάση και τις δασικές εκτάσεις (βλ. Σ.τ.Ε. 677/2010 Ολομ.) αφού, άλλωστε, το άρθρο 3 παρ. 5 του ν. 998/1979 (Α΄ 289), όπως η παράγραφος αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 1 παρ. 1 του ν. 3208/2003 (Α΄ 303) και, ήδη, αναριθμήθηκε με το άρθρο 9 παρ. 1 του ν. 3818/2010 (Α΄ 17), ορίζει ρητώς ότι «4. Στις διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται και τα εντός των πόλεων και των οικιστικών περιοχών πάρκα και άλση …», το δε άρθρο 4 παρ. 2 περ. α΄ του ίδιου νόμου ότι «2. Από της απόψεως της θέσεως των δασών και δασικών εκτάσεων εν σχέσει προς τους χώρους ανθρωπίνης εγκαταστάσεως και δραστηριότητος, διακρίνονται: α) Πάρκα και άλση εντός των πόλεων ή των οικιστικών περιοχών …».
5. Επειδή, περαιτέρω, κατά την έννοια του άρθρου 117 παρ. 3 του Συντάγματος, όπως έχει παγίως ερμηνευθεί (Σ.τ.Ε 677/2010 Ολομ., 2778/1988 Ολομ. κ.ά.), σε περίπτωση καταστροφής ή αποψίλωσης του δάσους ή της δασικής έκτασης από πυρκαγιά ή οποιαδήποτε άλλη αιτία, προερχόμενη είτε από ανθρώπινη ενέργεια, είτε από φυσικά αίτια, είναι υποχρεωτική η κήρυξη της έκτασης ως αναδασωτέας.
6. Επειδή, με το από 23.7.1887 διάταγμα (Α΄ 201) εγκρίθηκε διάγραμμα ρύθμισης του χώρου του Πεδίου Άρεως, το οποίο ήταν υπαίθριος τόπος συγκέντρωσης του κοινού για περίπατο και αναψυχή. Με το από 20.7.1900 διάταγμα «Περί τροποποιήσεως του σχεδίου της πόλεως Αθηνών κατά την Πλατείαν Άρεως» (Α΄ 228) ο χώρος του Πεδίου Άρεως χαρακτηρίσθηκε κοινόχρηστος, χωρίς να γίνει ειδικότερος καθορισμός του προορισμού του. Στη συνέχεια, με το από 20.11.1902 διάταγμα (A΄ 229), η έκταση κηρύχθηκε δασωτέα. Με το από 18/28.5.1927 διάταγμα (Α΄ 100) ορίσθηκε ότι ο χώρος του Πεδίου Άρεως θα μετατραπεί σε κήπο. Ακολούθως, με σειρά ειδικών νομοθετικών διατάξεων (ν. 6171/1934, Α΄ 214, ν. 398/1941, Α΄ 282, ν.δ 137/1946, Α΄ 298), προσδόθηκε στον χώρο αυτό η ιδιότητα του κοινοχρήστου άλσους.
7. Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής: Ο χώρος του Πεδίου Άρεως περιβάλλεται στο μεγαλύτερο μέρος του από περίφραξη, η οποία οριοθετεί το Πάρκο, οι δε διακοπές της συνέχειάς της σε δεκαέξι (16) συνολικά σημεία λειτουργούν ως είσοδοι προς το Πάρκο. Το Πάρκο αποτελείται από δίκτυο ασφάλτινων πεζοδρόμων, περιοχές πρασίνου με εμφανή σημάδια υποβάθμισης του φυσικού πλούτου, πλατείες, κτήρια για την εξυπηρέτηση των επισκεπτών και την στέγαση των υπηρεσιών διαχείρισης και συντήρησης, χώρους υγιεινής, το «Θέατρο Άλσους Πεδίου Άρεως – Οικονομίδη», το οποίο με την 102/24.7.1971 Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (Α΄ 157) καθορίσθηκε ως χώρος όπου επιτρέπεται η κατ’ εξαίρεση λειτουργία δημοσίων θεαμάτων, το «Green Park», το αρχικό κτήριο του οποίου κηρύχθηκε διατηρητέο με την 13321/3134/2.6.1999 πράξη του Υπουργού Πολιτισμού (Δ΄ 514/8.7.1999), το αναψυκτήριο «Γαρδένια», καθώς και περιοχές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, όπως πλατάνια – υδάτινη διαδρομή, ροδώνας, αριές, πρώην θέατρο Αλίκη, οδός Ηρώων. Με το άρθρο 2ο παρ. 2 του π.δ. 98/2000 (Α΄ 85) παραχωρήθηκε στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αθηνών – Πειραιώς η διεύθυνση, συντήρηση, επέκταση και εκμετάλλευση του Άλσους του Πεδίου Άρεως. Στο έργο «Ανάπλαση του Πεδίου του Άρεως», το οποίο με την 40/10.12.2007 πράξη της εν λόγω Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης ανατέθηκε σε ανώνυμη εταιρεία, περιλαμβάνεται η μελέτη και κατασκευή οικοδομικών έργων, και, συγκεκριμένα, αναπαλαίωση κτηρίου «Θεάτρου Άλσους», καθαιρέσεις προσθέτων κατασκευών, διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, ανακαίνιση κτηρίων διοίκησης – διαχείρισης και του περιπτέρου «Γαρδένια», καθαίρεση φυλακίου – εκδοτηρίου εισιτηρίων, ανακαίνιση κτηρίων τουαλέτας, έργα κυκλοφορίας πεζών, δηλαδή ανάπλαση πεζοδρόμων, πλατειών, πλατωμάτων και εισόδων, έργα που αφορούν τοπόσημα, όπως συντήρηση ανδριάντων ηρώων, μνημείου Ιερού Λόχου, αγαλμάτων Αθηνάς και περιβόλου Ιερού Ναού Ταξιαρχών, σύνθεσης Βασάλου, ανάπλαση ροδώνα, αριών, υπαιθρίου θεάτρου «Αλίκη», υδάτινης διαδρομής, καθώς και η κατασκευή χώρου «Skateboard», η προμήθεια νέου και η συντήρηση παλαιού εξοπλισμού που περιλαμβάνει παγκάκια, καθιστικά, κάδους αχρήστων, σήμανση και περίφραξη γηπέδου, ηλεκτρομηχανολογικές εργασίες στους υπαίθριους χώρους και στα κτήρια, όπως ηλεκτροφωτισμός, ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός, τηλεφωνικό δίκτυο, πυρανίχνευση, πυρόσβεση, κλιματισμός – θέρμανση – αερισμός, ηλεκτρικός υποσταθμός, υδραυλικά έργα για την αποχέτευση ομβρίων και ακαθάρτων και την άρδευση, και έργα πρασίνου, όπως η προμήθεια, μεταφορά και ενσωμάτωση κηπαίου χώματος και τύρφης, η διάνοιξη λάκκων, η φύτευση μικρών, μεσαίων και μεγάλων δένδρων και θάμνων, η εγκατάσταση χλοοτάπητα, μεταφυτεύσεις και τριτεύον δίκτυο άρδευσης. Στο συνολικό έργο δεν περιλαμβάνεται το «Green Park». Με το 775/7.4.2008 έγγραφο της Διεύθυνσης Δασών Αθηνών ζητήθηκε από την Υπερνομαρχία Αθηνών – Πειραιώς η άμεση υποβολή της μελέτης ανάπλασης προκειμένου αυτή να ελεγχθεί και εγκριθεί σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, δεδομένου ότι, κατά την άποψη της Διεύθυνσης Δασών, το Πεδίο Άρεως αποτελεί «δασωτέα – αναδασωτέα» έκταση, η οποία χρησιμοποιείται ως άλσος. Με το 25637/2.5.2008 έγγραφο της Προϊσταμένης του Τμήματος Εκτελέσεως Έργων της Νομαρχίας Αθηνών εκλήθη η ανάδοχος εταιρεία να μην εκτελεί εργασίες, για τις οποίες απαιτούνται άδειες, όπως οικοδομική άδεια, άδεια Ε.Π.Α.Ε. και άδεια από τη Διεύθυνση Δασών. Παράλληλα, απεστάλη στο Γενικό Γραμματέα της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αθηνών – Πειραιώς το 126752/8.6.2008 έγγραφο του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Πολεοδομίας του Δήμου Αθηναίων, σύμφωνα με το οποίο ο χώρος του Πεδίου Άρεως είναι κοινόχρηστος χώρος εντός σχεδίου πόλης, χωρίς να έχουν καθορισθεί όροι δόμησης. Με το 1086/27.5.2008 έγγραφο της Διεύθυνσης Δασών Αθηνών γνωστοποιήθηκε σε πολίτες που είχαν υποβάλει σχετική αναφορά ότι, μετά από αυτοψία, διαπιστώθηκε η κοπή τεσσάρων (4) δένδρων στο Πεδίο Άρεως και υπεβλήθη πρωτόκολλο μήνυσης κατά της εταιρείας, στην οποία είχε ανατεθεί το έργο της αναπλάσεώς του. Με το 1467/19.6.2008 έγγραφο της ίδιας Διεύθυνσης υπεβλήθη πρωτόκολλο μήνυσης σε βάρος του εκπροσώπου της ιδίας αναδόχου εταιρείας για παράνομη εκσκαφή που έλαβε χώρα στο Πεδίο Άρεως. Με το 1595/4.7.2008 έγγραφο της Διεύθυνσης αυτής γνωστοποιήθηκε στον πρώτο αιτούντα, ύστερα από την από 26.6.2008 αίτησή του, ότι το Πεδίο Άρεως, κατά την άποψη της υπηρεσίας, αποτελεί δασωτέα έκταση και με το 2261/12.9.2008 έγγραφο της εν λόγω Διεύθυνσης κλήθηκαν η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αθηνών – Πειραιώς, εκπρόσωπος της αναδόχου εταιρείας και η Πολεοδομία Αθηνών, προς τους οποίους απευθύνεται το έγγραφο αυτό, να διακόψουν τις εργασίες ανάπλασης του Πεδίου Άρεως. Οι αιτούντες, με την από 20.10.2008 αίτησή τους προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, τον Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής και τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αθηνών – Πειραιώς, κοινοποιούμενη και στη Διεύθυνση Δασών Αθηνών, ζήτησαν, με αφορμή τα εκτελούμενα έργα ανάπλασης του Πεδίου Άρεως, να ληφθεί κάθε προληπτικό και κατασταλτικό μέτρο προστασίας και διαφύλαξης του δασικού και αναδασωτέου χαρακτήρα του Πεδίου Άρεως, και να εκδοθούν πράξεις κατεδάφισης – απομάκρυνσης του κτηρίου – κέντρου διασκέδασης «Green Park», των πλακοστρώσεων και της περίφραξης του περιβάλλοντος χώρου του εν λόγω κτηρίου, του κτηρίου του «Θεάτρου Άλσους» και των κατασκευών γηπέδου Skateboard, καθώς και πράξεις αναδάσωσης και επιβολής ειδικής αποζημίωσης για την διατήρηση των ανωτέρω αυθαιρέτων κατασκευών. Αίτηση ακύρωσης των αιτούντων κατά των σιωπηρών απορρίψεων της ανωτέρω από 20.10.2008 αίτησης των αιτούντων απορρίφθηκε με την 2301/2017 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Εξ άλλου, με τα Φ5/1/8214/26.11.2008 και 9458/11.12.2008 έγγραφα, η Γ΄ Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων Αθηνών και η 1η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων, αντιστοίχως, γνωστοποίησαν στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αθηνών – Πειραιώς ότι δεν έχουν αντίρρηση για τις εκτελούμενες εργασίες στο πλαίσιο του έργου «Ανάπλαση Πεδίου του Άρεως». Με τα 64197/5.11.2008 και 3979/11.12.2008 έγγραφα, η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αθηνών – Πειραιώς διαβίβασε στη Διεύθυνση Δασών Αθηνών τον φάκελο του έργου, συμπεριλαμβανομένης της φυτοτεχνικής μελέτης, η οποία είχε εκπονηθεί για λογαριασμό της από γεωπόνο μελετητή. Η εν λόγω φυτοτεχνική μελέτη αποτέλεσε αντικείμενο εξέτασης από δασολόγο της ανωτέρω Διεύθυνσης, ο οποίος συνέταξε την από 12.12.2008 έκθεση ελέγχου. Στην έκθεση αυτή επισημαίνονται τα εξής: α) είναι θετικό το γεγονός της αντικατάστασης σημαντικών επιφανειών, οι οποίος σήμερα καλύπτονται από άσφαλτο και τσιμεντένιες κατασκευές, από σκληρές χωμάτινες επιφάνειες, β) η τοποθέτηση χλοοτάπητα σε πολλές από τις επιφάνειες είναι εφικτή, εφ’ όσον εξασφαλιστεί επάρκεια νερού, γ) οι τσιμεντένιοι πάγκοι που προβλέπει η μελέτη πρέπει να αντικατασταθούν από ξύλινους, δ) οι αυθαίρετες κατασκευές που έγιναν στο παρελθόν πρέπει να απομακρυνθούν. Ειδικότερα, αποτιμώνται ως θετικές: α) οι εξυγιαντικές επεμβάσεις, όπως η απομάκρυνση των ξερών και κατακείμενων δένδρων και ο καθαρισμός των ξερών κλάδων, β) ο καθαρισμός του υπορόφου της θαμνώδους βλάστησης, γ) οι προτεινόμενες καλλιεργητικές φροντίδες, αρκεί να μην απομακρυνθούν μεγάλα δένδρα, δ) η βιολογική καταπολέμηση των εντομολογικών και μυκητικών προσβολών της βλάστησης και η οικολογική διαχείριση των υπολειμμάτων, ε) η φύτευση νέων αειθαλών και φυλλοβόλων δένδρων όπως και θάμνων στ) η φροντίδα των ιδιαίτερων περιοχών (πλατάνια, ροδώνας, αριές). Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, οι πάσης φύσεως υποδομές που προβλέπονται από τις μελέτες του έργου και υπήρχαν στον αρχικό σχεδιασμό του Πεδίου Άρεως, όπως δρόμοι περιπάτου και αποκομιδής απορριμμάτων, πεζόδρομοι, πλατείες, μονοπάτια, φυτωριακές εγκαταστάσεις, κτήρια διοίκησης, και αποθήκες, πρέπει να θεωρηθούν ως λειτουργικά παραρτήματα του υφισταμένου πρασίνου και δεν αντίκεινται στην κείμενη νομοθεσία. Αντιθέτως, το θέατρο «Αλίκη» και νέες κατασκευές που δεν υπήρχαν στον αρχικό σχεδιασμό του, δεν είναι νόμιμα κτίσματα, διότι το Πεδίο Άρεως θεωρείται ως έκταση δασωτέα και αναδασωτέα. Η φυτοτεχνική μελέτη εγκρίθηκε με την προσβαλλόμενη 250/29.1.2009 πράξη του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής. Στην πράξη αυτή προβλέπεται, ειδικότερα, ότι: α) η Διεύθυνση Δασών Αθηνών έχει την αρμοδιότητα παρακολούθησης και εποπτείας της εκτέλεσης των φυτοτεχνικών έργων, β) οι εργασίες τοποθέτησης χλοοτάπητα θα ξεκινήσουν μετά την αδειοδότηση των νέων γεωτρήσεων που προβλέπονται στη μελέτη, γ) ο ενδιαφερόμενος δεν απαλλάσσεται από την υποχρέωση να ζητήσει άλλες απαιτούμενες άδειες και εγκρίσεις, δ) δεν πρέπει να παρεμποδίζονται οι ανθρωπογενείς δραστηριότητες στην ευρύτερη περιοχή του Πεδίου Άρεως, με ταυτόχρονη λήψη μέτρων ασφαλείας προς αποφυγή των ατυχημάτων των επισκεπτών, ε) πρέπει να ληφθούν τα απαιτούμενα μέτρα πυροπροστασίας, στ) να τηρούνται όλα τα μέτρα, όροι, περιορισμοί κ.λπ. που θέτουν αρμόδιες και συναρμόδιες υπηρεσίες και φορείς και ζ) οι επεμβάσεις κατά τις εργασίες συντήρησης, καλλιέργειας, διαχείρισης και βελτίωσης της υπάρχουσας βλάστησης θα περιοριστούν στο μέτρο του απολύτως αναγκαίου. Με το οικ. 183/2.2.2009 έγγραφο του Διευθυντή της Διεύθυνσης Δασών Αθηνών γνωστοποιήθηκε στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Αθηνών – Πειραιώς ότι δεν είναι επιτρεπτές κατά τη δασική νομοθεσία επεμβάσεις και εργασίες σε κτήρια και υποδομές που δεν περιλαμβάνονταν στον ανωτέρω αρχικό σχεδιασμό, διότι, κατά την άποψη της δασικής υπηρεσίας το Πεδίο Άρεως αποτελεί έκταση δασωτέα και αναδασωτέα. Τέλος, με την 183/11.2.2009 άδεια που εξέδωσε η Πολεοδομία του Δήμου Αθηναίων υπέρ της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αθηνών – Πειραιώς επετράπη η επισκευή και εσωτερικές διαρρυθμίσεις του υπάρχοντος κτηρίου «Άλσους» στο Πεδίο Άρεως χωρίς αλλαγή χρήσης. Αίτηση ακύρωσης των αιτούντων κατά της άδειας αυτής απορρίφθηκε με την 2302/2017 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
8. Επειδή, προβάλλεται ότι το Πεδίο Άρεως, το οποίο έχει κηρυχθεί δασωτέα έκταση δυνάμει του από 20.11.1902 διατάγματος καθώς και αναδασωτέα έκταση με την 108424/13.9.1934 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας, απολαύει της προστασίας που θεσπίζεται στο Σύνταγμα και στο νόμο για τα δάση και τις δασικές εκτάσεις. Κατά τους αιτούντες, η Διοίκηση, κατά παράβαση των διατάξεων των άρθρων 24 παρ. 1 και 117 παρ. 3 του Συντάγματος, 37, 42, 45 και 71 ν. 998/1979, ενέκρινε με την προσβαλλομένη την φυτοτεχνική μελέτη ανάπλασης του Πάρκου αντί να προβεί στην πραγματοποίηση της αναδάσωσής του. Εν πάση δε περιπτώσει η προσβαλλόμενη πράξη, με το προεκτεθέν περιεχόμενο, συνεπάγεται «κατ’ ουσίαν την ματαίωσιν της αναδασώσεως και την μετάπτωσιν και υποβιβασμό του Άλσους, από αυτοτελές δασικό οικοσύστημα εις απλούν αστικόν (ομότιμον με τις πλατείες και τα πεζοδρόμια) κοινόχρηστον χώρον … ».
9. Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις που θα επέβαλαν στη Διοίκηση την υποχρέωση να προβεί στην αναδάσωση του Πεδίου Άρεως, εφ’ όσον η δασική βλάστηση του Πάρκου δεν έχει, εν προκειμένω, καταστραφεί από πυρκαγιά ή άλλως αποψιλωθεί από ανθρώπινη ενέργεια ή φυσική αιτία. Εξ άλλου, η κοπή, κατά τα προεκτεθέντα, τεσσάρων (4) δένδρων από την ανάδοχο εταιρεία δεν αποτελεί λόγο για να κηρυχθεί αυτό αναδασωτέο διότι συνιστά μεμονωμένη επέμβαση εντασσόμενη στις εργασίες ανάπλασης του Πάρκου, οι οποίες περιλαμβάνουν εκτεταμένες φυτεύσεις δένδρων και θάμνων που συντείνουν, εν πάση περιπτώσει, στην αύξηση του πρασίνου του Άλσους σύμφωνα με τον προορισμό του. Δεν υποχρεούτο δε η Διοίκηση να πραγματοποιήσει αναδάσωση του Πάρκου σύμφωνα με την 108424/13.9.1934 απόφαση του Υπουργού Γεωργίας «Περί κηρύξεως ως αναδασωτέας της περιοχής του λεκανοπεδίου Αττικής» (Β΄ 133/16.10.1934) διότι, ανεξαρτήτως αν το Πάρκο ενέπιπτε στις ρυθμίσεις της απόφασης αυτής, με την οποία κηρύχθηκε αναδασωτέα ευρύτατη έκταση του λεκανοπεδίου, το καθεστώς της αναδάσωσης του έτους 1934 δεν δύναται, τόσον εμπειρικώς όσον και από την άποψη της δασολογικής επιστήμης, να διαρκεί επί ογδόντα και πλέον έτη (Σ.τ.Ε. 2301/2017, πρβλ. Σ.τ.Ε. 2153/2015 Ολομ., επίσης την από 10.7.2003 απόφαση του Ε.Δ.Δ.Α., Παπασταύρου και λοιποί κατά Ελλάδας, αρ. 46372/99, και την από 8.10.2004 απόφαση του ίδιου Δικαστηρίου, Κατσούλης κ.λπ. κατά Ελλάδας, αρ. 66742/01). Περαιτέρω, το γεγονός ότι η Διοίκηση δεν όφειλε, εν προκειμένω, να πραγματοποιήσει αναδάσωση του Πεδίου Άρεως δεν αναιρεί την υποχρέωση προστασίας του Πάρκου, το οποίο αποτελεί μέρος του φυσικού κεφαλαίου, εξομοιούμενο, κατά τα προαναφερόμενα, με δασικό οικοσύστημα. Το ιδιαίτερο αυτό προστατευτικό καθεστώς ουδόλως αποκλείει, αλλ’ αντιθέτως επιβάλλει την έγκριση ενεργειών ανάπλασης, προκειμένου το Πάρκο να ανακτήσει τον χαρακτήρα του άλσους εντός της πόλης, η εγκριθείσα δε με την προσβαλλόμενη πράξη φυτοτεχνική μελέτη, με το περιεχόμενο που αναλυτικώς εκτέθηκε, επιτελεί, ακριβώς, τον σκοπό αυτό, δηλαδή τον εξωραϊσμό του Πάρκου σύμφωνα με τον προορισμό του. Με τα δεδομένα αυτά, ο προβαλλόμενος λόγος ακύρωσης, ο οποίος στηρίζεται στην εσφαλμένη αντίληψη ότι η Διοίκηση όφειλε να πραγματοποιήσει αναδάσωση του Πάρκου αντί να εγκρίνει τα φυτοτεχνικά έργα για την ανάπλασή του, είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. Τέλος, ο ισχυρισμός, καθ’ ο μέρος με αυτόν αμφισβητείται η επάρκεια και καταλληλότητα των φυτοτεχνικών και άλλων μέτρων που επέλεξε η Διοίκηση, κατά την ανέλεγκτη ακυρωτικά ουσιαστική κρίση της, προκειμένου να υλοποιήσει την ανάπλαση, είναι απορριπτέος ως απαράδεκτος.
10. Επειδή, κατόπιν τούτων, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να απορριφθεί.