ΣΤΕ 3093/2017 [ΜΗ ΝΟΜΙΜΗ ΑΔΕΙΟΔΟΤΗΣΗ ΜΟΝΑΔΑΣ ΙΧΘΥΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΛΟΓΩ ΜΗ ΝΟΜΙΜΗΣ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗΣ]
Περίληψη
-Οι πράξεις, με τις οποίες παραχωρείται μονομερώς δικαίωμα χρήσεως για την εξυπηρέτηση δημοσίου σκοπού, συνισταμένου στην αύξηση του υδατοκαλλιεργητικού δυναμικού, είναι εκτελεστές διοικητικές πράξεις. Η νομιμότητα της αποφάσεως, με την οποία εγκρίνεται η εκμίσθωση της αναγκαίας για τη λειτουργία της μονάδας θαλάσσιας εκτάσεως, προϋποθέτει την προηγούμενη τήρηση των διαδικασιών προεκτίμησης των επιπτώσεων από την εγκατάσταση και λειτουργία της ιχθυοκαλλιεργητικής μονάδας στο περιβάλλον και, ιδίως, τη νομιμότητα της χωροθέτησής της, κατά τη διαδικασία που προηγείται της εκμισθώσεως, θεμιτώς επανεξετάζεται το ζήτημα του επιτρεπτού της εγκαταστάσεως της οικείας μονάδας ενώ εξ άλλου, για την ταυτότητα του λόγου, νομίμως επανεξετάζονται τα ζητήματα αυτά και κατά τη χορήγηση, την τροποποίηση ή την ανανέωση της άδειας λειτουργίας ιχθυοτροφικών μονάδων και των λοιπών μονάδων εκτροφής οστράκων.
-Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου και δεν αμφισβητείται, η θαλάσσια έκταση την οποία αφορούν οι προσβαλλόμενες πράξεις, δεν ευρίσκεται εντός ζώνης οικιστικού ελέγχου, ή περιοχής η οποία προβλέπεται ως ζώνη ανάπτυξης υδατοκαλλιεργειών από εγκεκριμένο χωροταξικό ή ρυθμιστικό σχέδιο ή άλλο μέσο ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού, ούτε εντός άλλης ζώνης ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων. Και ναι μεν η περιοχή εγκαταστάσεως της επίμαχης μονάδας εμπίπτει εντός των ορίων ζώνης ανάπτυξης ιχθυοκαλλιεργειών η οποία καθορίσθηκε με την από 18.9.2002 (συνεδρ. 32) απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας πλην η ζώνη αυτή δεν αποτελεί κατά νόμον Περιοχή Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (Π.Ο.Α.Υ.), δεδομένου ότι για την οριοθέτησή της δεν εκδόθηκε προεδρικό διάταγμα, όπως απαιτείται από τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 1 του ν. 1650/1986 για την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας.
-Τέλος δεν ασκεί επιρροή εν προκειμένω και ειδικότερα δεν μπορεί να προσδώσει νόμιμο έρεισμα στις προσβαλλόμενες πράξεις το ήδη εγκριθέν ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού για τις υδατοκαλλιέργειες, με το οποίο ο Πόρος, όπου είναι εγκατεστημένη η επίδικη μονάδα, χαρακτηρίζεται ως περιοχή κατάλληλη για την χωροθέτηση υδατοκαλλιεργειών και ως περιοχή άτυπης συγκέντρωσης μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας, προέχοντως διότι η έγκριση του σχεδίου αυτού είναι μεταγενέστερη των προσβαλλομένων. Εν όψει τούτων οι προσβαλλόμενες πράξεις είναι μη νόμιμες και πρέπει για τον λόγο αυτό, που προβάλλεται βασίμως, να ακυρωθούν και δη τόσο αυτές που αφορούν τις θαλάσσιες εγκαταστάσεις της επίδικης μονάδας όσο και αυτές που αφορούν τις χερσαίες εγκαταστάσεις αυτής, δεδομένου ότι οι τελευταίες δεν έχουν αυτοτέλεια αλλά συνδέονται αρρήκτως και προϋποθέτουν τη νομιμότητα των πρώτων.
Πρόεδρος: Ν. Ρίζος
Εισηγητής: Θ. Αραβάνης
Βασικές σκέψεις
2. Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η ακύρωση: α) της αποφάσεως ΓΕΑΝ 513/19.9.2005 του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής, με την οποία εγκρίθηκε η αναμίσθωση θαλάσσιας εκτάσεως 20 στρεμμάτων και η εκμίσθωση επιπλέον θαλάσσιας εκτάσεως 15 στρεμμάτων για τη λειτουργία και την επέκταση, αντιστοίχως, μονάδας ιχθυοκαλλιέργειας της ε.π.ε. «Ιχθυοτροφικό Κέντρο Πόρου Ε.Π.Ε.» στον όρμο «Μπίστι» του Πόρου Τροιζηνίας, β) της ΠΕΧΩ 4936/φπεριβαλ-8/05/12.10.2005 αποφάσεως του αυτού Γ.Γ.Π., με την οποία εγκρίθηκαν περιβαλλοντικοί όροι για την επέκταση της μονάδας στη θαλάσσια έκταση των 20 στρ. και τον εκσυγχρονισμό της, γ) της 6628/Φπεριβ-8/05/22.12.2005 ομοίας αποφάσεως με την οποία διορθώθηκε και συμπληρώθηκε η προηγούμενη απόφαση, δ) της ΓΕΑΝ 711/5.6.2006 αποφάσεως του ίδιου Γ.Γ.Π., με την οποία χορηγήθηκε άδεια λειτουργίας της υφιστάμενης μονάδας και άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας για την επέκταση των θαλάσσιων εγκαταστάσεών της, ε) της αποφάσεως ΠΕΧΩ οικ.5379/φπεριβαλ-8/07/8.8.2007 του αυτού οργάνου, με την οποία εγκρίθηκαν περιβαλλοντικοί όροι των χερσαίων εγκαταστάσεων της μονάδας, στ) της ΓΕΑΝ 1999/20.12.2007 αποφάσεως του αυτού οργάνου, με την οποία τροποποιήθηκε η ανωτέρω υπό στοιχείο α) απόφαση ως προς το είδος των εκτρεφόμενων ιχθύων, ζ) της ΓΕΑΝ 31/29.5.2008 αποφάσεως του ιδίου με την οποία τροποποιήθηκε η προηγούμενη υπό στοιχείο στ) απόφαση ως προς το είδος των εκτρεφομένων ιχθύων και η απόφαση 513/2005 ως προς τον φορέα εκμεταλλεύσεως, η) της 4241/φπεριβ-8/08/28.7.2008 ομοίας αποφάσεως, με την οποία συμπληρώθηκε η ανωτέρω υπό στοιχείο ε) α.ε.π.ο. των χερσαίων εγκαταστάσεων της μονάδας, και θ) της ΠΕΧΩ 6847/φπεριβ-8/08/27.8.2008 ομοίας αποφάσεως, με την οποία τροποποιήθηκαν οι ανωτέρω υπό στοιχεία β) και γ) αποφάσεις ως προς τον φορέα εκμεταλλεύσεως και το είδος των εκτρεφομένων ιχθύων.
3. Επειδή, στη δίκη παρεμβαίνει παραδεκτώς η εταιρεία «Ι….. Α.Ε.», δικαιούχος των προσβαλλομένων αδειών και εγκρίσεων.
5. Επειδή, οι προσβαλλόμενες πράξεις περί μισθώσεως θαλάσσιων εκτάσεων για τη λειτουργία του επίδικου ιχθυοτροφείου, περί χορηγήσεως αδειών λειτουργίας και περί εγκρίσεως και ανανεώσεως περιβαλλοντικών όρων αυτού είναι εκτελεστές και συναφείς μεταξύ τους, ως εκ τούτου δε παραδεκτώς προσβάλλονται με το ίδιο δικόγραφο (ΣΕ 4901/2013 σκ. 5 κ.ά.). Περαιτέρω, η αίτηση ασκείται με έννομο συμφέρον από τους λοιπούς αιτούντες φυσικά πρόσωπα, οι οποίοι φέρονται ως κάτοικοι και δημότες Πόρου ή ιδιοκτήτες ακινήτων στην περιοχή πλησίον των εγκαταστάσεων της επίδικης μονάδας, και το 18ο των αιτούντων σωματείο, το οποίο έχει ως καταστατικό σκοπό την προστασία του περιβάλλοντος, και οι οποίοι προβάλλουν ότι η λειτουργία του επίμαχου ιχθυοτροφείου, στο οποίο αφορούν οι προσβαλλόμενες πράξεις, υποβαθμίζει το θαλάσσιο περιβάλλον της περιοχής (βλ. ΣΕ 2220/2003 σκ. 4). Η αίτηση εξ άλλου ασκείται εμπροθέσμως την 13.11.2008 διότι από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει κοινοποίηση ή πλήρης γνώση των προσβαλλόμενων πράξεων από τους αιτούντες σε χρόνο πέραν των 60 ημερών από την άσκηση της αιτήσεως. Ειδικότερα, δεν προκύπτει γνώση, και μάλιστα πλήρης, των προσβαλλομένων από το 10416/16.3.2010 κλητήριο θέσπισμα του Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Πειραιά, με το οποίο καλούνται να εμφανισθούν ενώπιον του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά ως κατηγορούμενοι, μεταξύ άλλων, εκπρόσωποι της παρεμβαίνουσας εταιρείας για παράνομη λειτουργία της επίμαχης μονάδας, προεχόντως διότι τούτο είναι μεταγενέστερο της κρινόμενης αιτήσεως, ενώ αορίστως προβάλλει η παρεμβαίνουσα ότι οι αιτούντες «εγνώριζαν, είχαν διαμαρτυρηθεί και αρκετοί εκ των αιτούντων κατέθεσαν και ως μάρτυρες προ του Αυγούστου του 2008 σε βάρος εκπροσώπων της παρεμβαίνουσας για δήθεν παρανομίες της από το έτος 1997 λειτουργούσας ιχθυοτροφικής μονάδας …». Συνεπώς, οι αντίθετοι ισχυρισμοί της παρεμβαίνουσας είναι απορριπτέοι ως αβάσιμοι.
6. Επειδή, όπως κρίθηκε με την απόφαση 2489/2006 της Ολομελείας του Δικαστηρίου, κατά την έννοια των διατάξεων του ν. 1650/1986 (Α΄ 160), όπως είχαν προ της συμπληρώσεώς τους με το άρθρο 6 του ν. 2242/1994 (Α΄ 162), και των διατάξεων της κ.υ.α. 69269/5387/1990 (Β΄ 678), ερμηνευομένων εν όψει των επιταγών του άρθρου 24 του Συντάγματος, η εγκατάσταση μονάδας ιχθυοκαλλιέργειας, που από τη φύση της επάγεται οχλήσεις και για τις οικιστικές περιοχές και για το περιβάλλον, είναι επιτρεπτή, εν όψει των ορισμών των άρθρων 24 παρ. 2 και 106 παρ. 1 του Συντάγματος, μόνο σε περιοχές που εκ των προτέρων και με βάση νόμιμα κριτήρια έχουν καθορισθεί ως περιοχές προοριζόμενες για την ανάπτυξη της δραστηριότητας αυτής. Τα κριτήρια αυτά πρέπει να ανάγονται τόσο στην ανάγκη αναπτύξεως της παραγωγικής αυτής δραστηριότητας όσο και στην ανάγκη προστασίας του φυσικού, οικιστικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, ούτως ώστε η ανάπτυξη που επιδιώκεται με την εγκατάσταση της επιχειρηματικής μονάδας να παραμένει στο πλαίσιο της αρχής της αειφορίας. Μέχρις ότου δε εκπονηθούν και εγκριθούν τα ολοκληρωμένα χωροταξικά σχέδια, και εφόσον το ζήτημα του τόπου ασκήσεως της σχετικής δραστηριότητας δεν ρυθμίζεται με εγκεκριμένο ρυθμιστικό ή πολεοδομικό σχέδιο ή με Ζ.Ο.Ε., η εγκατάσταση μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας επιτρέπεται, κατά την έννοια των ανωτέρω διατάξεων, κατ’ εξαίρεση, μόνον σε ζώνες αναπτύξεως ιχθυοτροφείων, εγκρινόμενες κατά το άρθρο 24 του ν. 1650/1986, με το οποίο, όπως ίσχυε πριν την αντικατάστασή του με το άρθρο 10 παρ. 1 του ν. 2472/1999 (Α΄ 207), προβλεπόταν ο καθορισμός «ζωνών ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων». Δεν συγχωρείται δηλαδή η έκδοση διοικητικών πράξεων, με τις οποίες καθορίζεται θέση για την λειτουργία ιχθυοτροφικής μονάδας, πριν θεσπισθεί στην περιοχή ζώνη αναπτύξεως ιχθυοτροφείων κατά τη διαδικασία του άρθρου 24 του ν. 1650/1986, εκτός αν προβλέπεται χωροθέτηση ιχθυοτροφείου από εγκεκριμένη Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου ή από εγκεκριμένο χωροταξικό ή ρυθμιστικό ή άλλο αντίστοιχο σχέδιο. Περαιτέρω, ήταν μεν ανεκτή συνταγματικώς η παρασχεθείσα με το άρθρο 6 παρ. 2 του ν. 2242/1994 δυνατότητα, αν δεν έχουν ακόμη εγκριθεί χωροταξικά σχέδια και προγράμματα, να καθορίζεται η θέση εγκαταστάσεως δραστηριοτήτων κατά την προβλεπόμενη από τον ν. 1650/1986 διαδικασία προεγκρίσεως χωροθετήσεως, μετά από συνεκτίμηση, σε κάθε συγκεκριμένη περίπτωση, στοιχείων χωροταξικού σχεδιασμού της ευρύτερης περιοχής, για εύλογη μεταβατική περίοδο, ορισθείσα με την ίδια διάταξη σε μία τριετία από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού (3.10.1994), δηλαδή για χρονικό διάστημα επαρκές, κατά την εκτίμηση του νομοθέτη, ώστε να ολοκληρωθούν και εγκριθούν οι Ειδικές Χωροταξικές Μελέτες, ιδίως για τις παράκτιες περιοχές και τις μικρές νήσους που αποτελούν ευαίσθητα οικοσυστήματα (βλ. και την αιτιολογική έκθεση της σχετικής τροπολογίας που κατετέθη στο αρχικό σχέδιο νόμου και απετέλεσε εν συνεχεία το άρθρο 6 παρ. 2 του ν. 2242/1994), αντίκειται όμως στο Σύνταγμα η δυνατότητα επ’ αόριστον χρήσεως της ευχέρειας αυτής, η οποία χορηγήθηκε αρχικώς με το άρθρο 18 του ν. 2732/1999 (Α΄ 154) και διατηρήθηκε, ακολούθως, με το άρθρο 18 παρ. 4 του ν. 2742/1999, μάλιστα δε και με αναδρομική ισχύ (ΣΕ 1673/2010, σκ. 5, 3834/2013 κ.ά.).
7. Επειδή, εξ άλλου, στο άρθρο 32 παρ. 7 του ν. 1845/1989 (Α΄ 102) ορίζονται τα εξής: «α) Για τη δημιουργία μονάδων υδατοκαλλιεργειών εντατικής μορφής, επιτρέπεται η εκμίσθωση κατάλληλων για τον σκοπό αυτόν υδάτινων εκτάσεων για χρονικό διάστημα μέχρι δέκα (10) ετών, με την υποχρέωση των μισθωτών να πραγματοποιήσουν τη μονάδα μέσα σε προθεσμία, που θα ορίζεται με την εγκριτική απόφαση, ανάλογα με το είδος της μονάδας και η οποία δεν θα πρέπει να είναι μεγαλύτερη των τριών (3) ετών. Η προθεσμία αυτή μπορεί σε εξαιρετικές περιπτώσεις να παραταθεί για ένα (1) ακόμη χρόνο. Μετά την πάροδο απράκτου της προθεσμίας, η απόφαση εκμίσθωσης ανακαλείται και το μίσθωμα που καταβλήθηκε δεν επιστρέφεται. β) Οι ανωτέρω εκτάσεις μετά τη λήξη του χρόνου μίσθωσης επανεκμισθώνονται, χωρίς δημοπρασία, για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών, μετά από αίτηση των ενδιαφερομένων και εφ’ όσον έχουν πραγματοποιηθεί οι επενδύσεις, έχουν εξοφληθεί οι υποχρεώσεις που αναλήφθηκαν και η μονάδα κρίνεται βιώσιμη». Περαιτέρω, στο άρθρο 19 παρ. 11 του ν. 3208/2003 (Α΄ 303) ορίζεται ότι: «11. Η παραχώρηση, μίσθωση, αναμίσθωση, ανανέωση ή παράταση της μίσθωσης υδάτινων εκτάσεων για ίδρυση, επέκταση ή μετεγκατάσταση μονάδων υδατοκαλλιέργειας εντατικής ή ημιεντατικής μορφής, καθώς και των δημόσιων ιχθυοτροφείων (λιμνοθαλασσών, λιμνών) και λοιπών ιχθυοτρόφων υδάτων γίνονται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας, σύμφωνα με τις διατάξεις της ισχύουσας αλιευτικής νομοθεσίας και καταρτίζονται με σύμβαση που περιβάλλεται τον τύπο του συμβολαιογραφικού εγγράφου μεταξύ του Δημοσίου εκπροσωπούμενου από τον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας και του μισθωτή, μέσα σε τρεις (3) μήνες από την έκδοση της παραπάνω απόφασης. Με την ίδια απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας χορηγείται η άδεια για την εγκατάσταση τεχνητής καλλιέργειας υδρόβιων ζώων (ίδρυσης και λειτουργίας των μονάδων υδατοκαλλιέργειας εντατικής και ημιεντατικής μορφής). Με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας μπορεί να ρυθμίζεται κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή των προηγούμενων παραγράφων». Με τις ανωτέρω διατάξεις του άρθρου 32 παρ. 7 του ν. 1845/1989, παρέχεται στη Διοίκηση διακριτική ευχέρεια να παραχωρεί, με εκμίσθωση, ιδιαίτερα δικαιώματα χρήσεως επί κοινοχρήστου πράγματος για την εγκατάσταση μονάδων υδατοκαλλιέργειας. Οι εκδιδόμενες δε κατ’ εφαρμογήν των διατάξεων αυτών πράξεις, με τις οποίες παραχωρείται μονομερώς δικαίωμα χρήσεως για την εξυπηρέτηση δημοσίου σκοπού, συνισταμένου στην αύξηση του υδατοκαλλιεργητικού δυναμικού, είναι εκτελεστές διοικητικές πράξεις, κατά τα εκτεθέντα στην 7η σκέψη. Όπως έχει κριθεί, από τον συνδυασμό των ανωτέρω διατάξεων με τις διατάξεις του άρθρου 4 παρ. 1 περ. γ΄ του ν. 1650/1986 συνάγεται ότι η νομιμότητα της αποφάσεως, με την οποία εγκρίνεται η εκμίσθωση της αναγκαίας για τη λειτουργία της μονάδας θαλάσσιας εκτάσεως, προϋποθέτει την προηγούμενη τήρηση των διαδικασιών προεκτίμησης των επιπτώσεων από την εγκατάσταση και λειτουργία της ιχθυοκαλλιεργητικής μονάδας στο περιβάλλον και, ιδίως, τη νομιμότητα της χωροθέτησής της (ΣΕ 4901/2013 σκ. 11, 4898/2013 σκ. 9, 1055/2010 σκ. 5, 161/2009 σκ. 4, 2220/2003 σκ. 5 κ.ά.). Από τις ίδιες διατάξεις συνάγεται ότι, κατά τη διαδικασία που προηγείται της εκμισθώσεως, θεμιτώς επανεξετάζεται το ζήτημα του επιτρεπτού της εγκαταστάσεως της οικείας μονάδας ενώ εξ άλλου, για την ταυτότητα του λόγου, νομίμως επανεξετάζονται τα ζητήματα αυτά και κατά τη χορήγηση, την τροποποίηση ή την ανανέωση της άδειας λειτουργίας ιχθυοτροφικών μονάδων και των λοιπών μονάδων εκτροφής οστράκων [βλ. και άρθρα 35 61 του ν.δ. 420/1970 περί Αλιευτικού Κώδικος (Α΄ 27), ΣΕ 4901/2013 σκ. 11, πρβλ. ΣΕ 1792/2011 Ολομ. σκ. 8].
8. Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής: Με την απόφαση 274177/8.6.1988 του Νομάρχη Πειραιώς εγκρίθηκε η απευθείας μίσθωση στην ε.π.ε. «Ιχθυοτροφικό Κέντρο Πόρου», κατ’ άρθ. 64 του Αλιευτικού Κώδικα, θαλάσσια έκταση δεκαπέντε στρεμμάτων στον όρμο «Μπίστι» της νήσου Πόρου για την εγκατάσταση μονάδας ιχθυοκαλλιέργειας με το σύστημα των πλωτών ιχθυοκλωβών. Με την 838155/25.1.1989 όμοια απόφαση ορίσθηκε ότι η μίσθωση ισχύει για δέκα έτη και χορηγήθηκε στην εν λόγω εταιρεία άδεια ιδρύσεως ιχθυοκαλλιεργητικής μονάδας, με την δε κ.υ.α. 81127/20.8.1996 εγκρίθηκαν υπέρ αυτής περιβαλλοντικοί όροι για την εγκατάσταση και λειτουργία μονάδας πάχυνσης τσιπούρας και λαβρακίου, μέγιστης ετήσιας δυναμικότητας 190 τόνων, στη θαλάσσια έκταση των δεκαπέντε στρεμμάτων και σε χερσαία έκταση τεσσάρων στρεμμάτων, ισχύος μέχρι τις 30.6.2006. Με την Α185/19.6.1997 απόφαση του Νομάρχη Πειραιώς αφ’ ενός εγκρίθηκε η αναμίσθωση της θαλάσσιας εκτάσεως για διάστημα δέκα ετών, αφ’ ετέρου δε χορηγήθηκε στην ε.π.ε. «Ιχθυοτροφικό Κέντρο Πόρου» άδεια λειτουργίας μονάδας πάχυνσης τσιπούρας σε πλωτούς ιχθυοκλωβούς, ετήσιας δυναμικότητας εκατόν ενενήντα τόνων. Στη συνέχεια η απόφαση ε.π.ο. τροποποιήθηκε με την κ.υ.α. 68944/31.7.1998 ως προς τον αριθμό των ιχθυοκλωβών, τη συνολική ωφέλιμη επιφάνεια και τον συνολικό ωφέλιμο όγκο των θαλάσσιων εγκαταστάσεων. Ακολούθως, προκειμένου του εκσυγχρονισμού και της επεκτάσεως της ιχθυοτροφικής μονάδας, τηρήθηκε η διαδικασία προκαταρκτικής περιβαλλοντικής εκτίμησης και αξιολόγησης, στο πλαίσιο της οποίας ο Γ.Γ.Π. Αττικής με την ΠΕΧΩ 896/φπεριβ-8/2004/1.3.2004 πράξη γνωμοδότησε θετικά επί της προμελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, με την δε α) προσβαλλόμενη απόφαση ΓΕΑΝ 513/19.9.2005 ενέκρινε την αναμίσθωση της θαλάσσιας εκτάσεως των δεκαπέντε στρεμμάτων και την εκμίσθωση επιπλέον θαλάσσιας εκτάσεως είκοσι στρεμμάτων για την επέκταση της μονάδας. Κατόπιν τούτων, με την β) προσβαλλόμενη απόφαση ΠΕΧΩ 4936/φπεριβ-8/05/12.10.2005 του Γ.Γ.Π. εγκρίθηκαν περιβαλλοντικοί όροι για τον εκσυγχρονισμό των πλωτών εγκαταστάσεων της μονάδας εντός της εκτάσεως των 15 στρεμμάτων και για την επέκταση των θαλάσσιων εγκαταστάσεών της στη νέα θαλάσσια έκταση των 20 στρεμμάτων, ετήσιας δυναμικότητας εκατόν εξήντα τόνων «νέων ειδών», η απόφαση δε αυτή διορθώθηκε μεταγενεστέρως με την γ) προσβαλλόμενη 6628/Φπεριβ-8/05/22.12.2005 όμοια απόφαση, με την οποία ορίσθηκε ότι η ισχύς των εγκριθέντων όρων λήγει στις 31.12.2004, εκτός αν παύσει προηγουμένως η ισχύς της εκμισθώσεως του θαλάσσιου χώρου ή της άδειας λειτουργίας της μονάδας. Με την δ) προσβαλλόμενη ΓΕΑΝ 711/5.6.2006 απόφαση του Γ.Γ.Π., χορηγήθηκε στην ε.π.ε. «Ιχθυοτροφικό Κέντρο Πόρου Ε.Π.Ε.» άδεια ιδρύσεως και λειτουργίας για την επέκταση των πλωτών εγκαταστάσεων της μονάδας και ανανεώθηκε η αρχική άδεια λειτουργίας της μονάδας, η ετήσια δυναμικότητα της οποίας ορίσθηκε σε τριακόσιους πενήντα τόνους ιχθύων και, ειδικότερα, σε εκατόν ενενήντα τόνους τσιπούρας και λαβρακίου και εκατόν εξήντα τόνους «νέων μεσογειακών ειδών» (μυτακίου, φαγκριού, συναγρίδας και σαργού). Με την έκδοση της αποφάσεως αυτής έπαυσε η ισχύς της προγενέστερης άδειας Α185/19.6.1997 ως προς τις πλωτές εγκαταστάσεις, ενώ ως προς τις χερσαίες εγκαταστάσεις εξακολούθησε να ισχύει η παλαιότερη απόφαση μέχρι τις 30.6.2006. Ακολούθως, με την ε) προσβαλλόμενη απόφαση ΠΕΧΩ οικ.5379/φπεριβαλ-8/07/8.8.2007, όπως συμπληρώθηκε με την η) προσβαλλομένη 4241/φπεριβ-8/08/28.7.2008, ανανεώθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι λειτουργίας των χερσαίων εγκαταστάσεων της επίδικης ιχθυοτροφικής μονάδας. Ακολούθως, εν όψει της αποφάσεως 141217/11.4.2007 του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων (Β΄ 650/27.4.2007), με την οποία παρασχέθηκε η δυνατότητα σε ήδη λειτουργούσες μονάδες εκτροφής λαβρακίου και τσιπούρας ή «νέων ειδών» (φαγκρί, μυτάκι, σαργός, συναγρίδα, λιθρίνι, μουρμούρα και μελανούρι), να μετατρέψουν τις άδειες μισθώσεως, ιδρύσεως και λειτουργίας των σε αντίστοιχες άδειες για την εκτροφή «θαλάσσσιων μεσογειακών ιχθύων» (τσιπούρα, λαβράκι, φαγκρί, μυτάκι, λιθρίνι, σαργός, συναγρίδα, μουρμούρα και μελανούρι), και κατόπιν των υπό στ) και ζ) προσβαλλομένων αποφάσεων ΓΕΑΝ 1999/20.12.2007 και ΓΕΑΝ 31/29.5.2008 του Γ.Γ.Π. περί τροποποιήσεως της αποφάσεως μισθώσεως και αναμισθώσεως θαλάσσιας εκτάσεως ως προς το είδος των εκτρεφομένων ιχθύων και την επωνυμία του φορέα εκμεταλλεύσεως της μονάδας, αντιστοίχως, εκδόθηκε η θ) προσβαλλόμενη απόφαση ΠΕΧΩ 6847/φπεριβ-8/08/27.8.2008 του Γ.Γ.Π., με την οποία επετράπη η πάχυνση αντί των ήδη εκτρεφομένων ειδών (λαβράκι, τσιπούρα και νέα είδη θαλάσσιων ψαριών), «θαλάσσιων μεσογειακών ιχθύων» και ορίσθηκε ως νέος φορέας εκμεταλλεύσεως της επίδικης μονάδας η α.ε. «Ιχθυοτροφικό Κέντρο Πόρου Α.Ε.» ως διάδοχος της ομώνυμης ε.π.ε.
9. Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου και δεν αμφισβητείται, η θαλάσσια έκταση την οποία αφορούν οι προσβαλλόμενες πράξεις, δεν ευρίσκεται εντός ζώνης οικιστικού ελέγχου, ή περιοχής η οποία προβλέπεται ως ζώνη ανάπτυξης υδατοκαλλιεργειών από εγκεκριμένο χωροταξικό ή ρυθμιστικό σχέδιο ή άλλο μέσο ευρύτερου χωροταξικού σχεδιασμού [βλ. εγκριθέν με τον ν. 1515/1985 (Α΄ 18) Ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας και της ευρύτερης περιοχής, στο οποίο εμπίπτει ο Πόρος, και το Γ.Π.Σ. Πόρου, Γαλατά και Μεθάνων, το οποίο εγκρίθηκε με την από 16.9.1991 απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (Δ΄ 720], ούτε εντός άλλης ζώνης ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων. Και ναι μεν η περιοχή εγκαταστάσεως της επίμαχης μονάδας εμπίπτει εντός των ορίων ζώνης ανάπτυξης ιχθυοκαλλιεργειών, η οποία καθορίσθηκε με την από 18.9.2002 (συνεδρ. 32) απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας (βλ. Φ4472/10280/9.6.2011 έγγραφο απόψεων της Δ/νσης ΠΕ.ΧΩ. της Περιφέρειας Αττικής προς το Δικαστήριο), πλην η ζώνη αυτή δεν αποτελεί κατά νόμον Περιοχή Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών (Π.Ο.Α.Υ.), δεδομένου ότι για την οριοθέτησή της δεν εκδόθηκε προεδρικό διάταγμα, όπως απαιτείται από τις διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 1 του ν. 1650/1986 για την ολοκλήρωση της σχετικής διαδικασίας (βλ. έγγραφα 3699/5.10.2010, 3695/5.11.2008 και 3201/29.9.2008 του Ο.Ρ.Σ.Α., πρβλ. ΣΕ 3972/2008, σκέψη 8). Τέλος δεν ασκεί επιρροή εν προκειμένω και ειδικότερα δεν μπορεί να προσδώσει νόμιμο έρεισμα στις προσβαλλόμενες πράξεις το ήδη εγκριθέν ειδικό πλαίσιο χωροταξικού σχεδιασμού για τις υδατοκαλλιέργειες (31722/4.11.2011 απόφαση της Επιτροπής Συντονισμού της Κυβερνητικής Πολιτικής στον Τομέα του Χωροταξικού Σχεδιασμού και της Αειοφόρου Ανάπτυξης – Β΄ 2505), με το οποίο ο Πόρος, όπου είναι εγκατεστημένη η επίδικη μονάδα, χαρακτηρίζεται ως περιοχή κατάλληλη για την χωροθέτηση υδατοκαλλιεργειών και ως περιοχή άτυπης συγκέντρωσης μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας, προεχόντως διότι η έγκριση του σχεδίου αυτού είναι μεταγενέστερη των προσβαλλομένων (βλ. ΣΕ 4901/2013 σκ. 14, 3834/2013 σκ. 10 κ.ά.). Εν όψει τούτων οι προσβαλλόμενες πράξεις είναι μη νόμιμες και πρέπει για τον λόγο αυτό, που προβάλλεται βασίμως, να ακυρωθούν (ΣΕ 3972/2008, 1673/2010 κ.ά.), και δη τόσο αυτές που αφορούν τις θαλάσσιες εγκαταστάσεις της επίδικης μονάδας όσο και αυτές που αφορούν τις χερσαίες εγκαταστάσεις αυτής, δεδομένου ότι οι τελευταίες δεν έχουν αυτοτέλεια αλλά συνδέονται αρρήκτως και προϋποθέτουν τη νομιμότητα των πρώτων. Κατόπιν τούτου πρέπει να απορριφθεί η παρέμβαση κατά το αντίστοιχο μέρος, αποβαίνει δε αλυσιτελής η έρευνα των λοιπών λόγων ακυρώσεως.
10. Επειδή, εν όψει των περιστάσεων, πρέπει να συμψηφισθεί η δικαστική δαπάνη των διαδίκων, σύμφωνα με το άρθρο 39 παράγρ. 1 του π.δ. 18/1989.






