ΣΤΕ 156/2019 [ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΠΑΡΑΝΟΜΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΚΥΡΩΣΗΣ ΔΑΣΙΚΟΥ ΧΑΡΤΗ]
Περίληψη
– Οι αντιρρήσεις, οι οποίες δεν στρέφονται κατά διοικητικής πράξης, αλλά κατά αναρτηθέντων δασικών χαρτών, που υπόκεινται σε κύρωση, δεν συνιστούν, προεχόντως για το λόγο αυτό, ενδικοφανή προσφυγή, κωλύουσα την αίτηση ακυρώσεως. Εάν οι εν λόγω αντιρρήσεις ασκηθούν και απορριφθούν, η νοµιµότητα της απόρριψής τους αμφισβητείται με αίτηση ακύρωσης κατά της κύρωσης του δασικού χάρτη, που θα διενεργηθεί κατά το άρθρο 19 του ν. 3889/2010, αφού η άσκηση αντιρρήσεων δεν επιτρέπει να συμπεριληφθούν οι αμφισβητούμενες εκτάσεις στο δασικό χάρτη, που κυρώνεται κατά το άρθρο 17. Αντικείµενο ελέγχου, στην περίπτωση αυτή, είναι η αιτιολογία απόρριψης των εν λόγω ισχυρισμών, η οποία προκύπτει, µεταξύ άλλων, από το διοικητικό φάκελο που θα έχει σχηµατισθεί κατά την εξέταση των αντιρρήσεων.
Στην προκειµένη περίπτωση, απαραδέκτως προσβάλλεται αυτοτελώς η απόφαση της ΕΠ.Ε.Α., με την οποία απορρίφθηκαν οι αντιρρήσεις της αιτούσης, διότι η νομιµότητά της θα κριθεί στο πλαίσιο ελέγχου της πράξης κύρωσης του δασικού χάρτη. Αντιθέτως, η απόφαση του Γενικού Γραμµατέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας-Θράκης, με την οποία κυρώθηκε ο δασικός χάρτης της δημοτικής κοινότητας Κεραµωτής του Δήµου Νέστου της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας, αποτελεί την μόνη εκτελεστή διοικητική πράξη, η οποία προσβάλλεται παραδεκτώς με την υπό κρίση αίτηση.
Η απόρριψη των αντιρρήσεων της αιτούσης αιτιολογείται πλημµελώς. Και τούτο, διότι η απόφαση του Γενικού Διοικητή Θράκης για την κήρυξη ευρύτερης έκτασης, εντός της οποίας ενέπιπτε και η επίμαχη, ως δασωτέας, εκδόθηκε σε παρωχηµένο χρόνο (1938), δεν προκύπτει δε από τα στοιχεία του φακέλου εάν η επίµαχη έκταση, ιδιοκτησίας της αιτούσης, απέκτησε σε κάποιο χρονικό σημείο δασική βλάστηση, την οποία διετήρησε έκτοτε. Αντιθέτως, προκύπτει ότι η εν λόγω έκταση απώλεσε τον δασικό χαρακτήρα της, ως αποτέλεσμα της αγροτικής εκμετάλλευσής της από το 1961 και την, εν συνεχεία, παραχώρησή της ως γεωργικού κλήρου στον δικαιοπάροχο της αιτούσης µε βάση διοικητικές πράξεις και, µάλιστα, πριν την ισχύ του Συντάγµατος του 1975.
Εξάλλου, με την υποβολή των σχετικών δικαιολογητικών, η αιτούσα αμφισβήτησε λυσιτελώς τον δασικό χαρακτήρα της επίµαχης έκτασης, η δε απόφαση της ΕΠ.Ε.Α., η οποία περιορίσθηκε στην, μη ασκούσα, εν προκειμένω, επιρροή, διαπίστωση ότι της παραχώρησης δεν προηγήθηκε έγκριση της δασικής υπηρεσίας, αιτιολογείται κατά τούτο ανεπαρκώς, ενώ η προσβαλλόμενη απόφαση κύρωσης του δασικού χάρτη, στην οποία αναφέρεται ότι, από τις εκτάσεις που απεικονίζονται σε αυτόν ως δάση και δασικές στην παλαιότερη αεροφωτογράφιση, εξαιρούνται αυτές που παραχωρήθηκαν για αποκατάσταση ακτημόνων γεωργών (κληροτεµάχια), παρίσταται, στο σηµείο αυτό, ως αντιφατική. Συνεπώς, για τον ανωτέρω λόγο, βασίμως προβαλλόμενο, πρέπει να γίνει δεκτή η υπό κρίση αίτηση, να ακυρωθεί η προσβαλλόµενη απόφαση κατά το µέρος που αφορά την περιληφθείσα, ως αναδασωτέα στον κυρωθέντα δασικό χάρτη, έκταση της αιτούσης και να αναπεµφθεί η υπόθεση στην Διοίκηση.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Π. Καρλή
Βασικές σκέψεις
- Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η ακύρωση: α) της υπ’ αριθμ. 17059/25.7.2013 απόφασης του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης (Δ΄ 488), με την οποία κυρώθηκε, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 3889/2010, ο δασικός χάρτης της δημοτικής κοινότητας Κεραμωτής του Δήμου Νέστου της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας, κατά το μέρος που αφορά ακίνητο εμβαδού 1.062,29 τ.μ., επί του οποίου η αιτούσα επικαλείται ιδιοκτησιακό δικαίωμα και β) της υπ’ αριθμ. 3/2013 απόφασης της Επιτροπής Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠ.Ε.Α.) του δημοτικού διαμερίσματος Κεραμωτής του Δήμου Νέστου του Νομού Καβάλας, με την οποία απορρίφθηκαν αντιρρήσεις της αιτούσας κατά του ως άνω αναρτηθέντος δασικού χάρτη.
- Επειδή, με τις διατάξεις των άρθρων 13 και 14 του ν. 3889/2010 (Α΄ 182), όπως ίσχυαν κατά τον κρίσιμο χρόνο, ρυθμίσθηκε η διαδικασία κατάρτισης και θεώρησης των δασικών χαρτών (άρθρο 13), καθώς και ανάρτησής τους (άρθρο 14). Με τα επόμενα άρθρα του ίδιου νόμου καταστρώθηκε σύστημα υποβολής αντιρρήσεων κατά των αναρτηθέντων δασικών χαρτών και εξέτασής τους, καθώς και κύρωσης των χαρτών, σε πρώτο στάδιο κατά το μέρος που το περιεχόμενό τους δεν έχει αποτελέσει αντικείμενο αντιρρήσεων και, εν τέλει, αφού εξετασθούν οι αντιρρήσεις, κατά το μέρος που αμφισβητήθηκαν με αυτές. Ειδικότερα, με το άρθρο 15 του ν. 3889/2010, όπως η παράγραφος 1 του άρθρου αυτού τροποποιήθηκε με το άρθρο 55 παρ. 2 του ν. 4030/2011 (Α΄ 249), ορίζονται τα εξής: «1. Κατά του περιεχομένου του δασικού χάρτη που αναρτήθηκε επιτρέπεται η υποβολή αντιρρήσεων μέσα σε αποκλειστική προθεσμία εξήντα (60) ημερών και σύμφωνα με τα οριζόμενα στην πρόσκληση υποβολής αντιρρήσεων, η οποία αρχίζει από την τελευταία δημοσίευση της σχετικής πρόσκλησης στον τύπο. … 2. Αντιρρήσεις μπορούν να υποβάλουν φυσικά και νομικά πρόσωπα δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου, εφόσον επικαλούνται για τη θεμελίωση του εννόμου συμφέροντός τους εμπράγματα ή ενοχικά δικαιώματα στις εκτάσεις που περιλαμβάνονται στον αναρτηθέντα δασικό χάρτη. … 3. Στις αντιρρήσεις αναγράφονται, επί ποινή απαραδέκτου: α. οι γεωγραφικές συντεταγμένες των κορυφών του πολυγώνου που περικλείει την έκταση της οποίας αμφισβητείται ο χαρακτήρας, σύμφωνα με τον αναρτηθέντα δασικό χάρτη, και το εμβαδόν αυτής, β. τα στοιχεία στα οποία στηρίζεται το έννομο συμφέρον του ενδιαφερόμενου, και γ. τα στοιχεία που πιστοποιούν την καταβολή του αναλογούντος ειδικού τέλους. 4. Με τις αντιρρήσεις προβάλλονται λόγοι που αφορούν αποκλειστικά και μόνο την αμφισβήτηση του χαρακτήρα των εμφανιζόμενων στο χάρτη εκτάσεων. 5. …». Στο επόμενο άρθρο 16 ρυθμίζεται η διαδικασία υποβολής των αντιρρήσεων, στο δε άρθρο 17 του ν. 3889/2010, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 55 του ν. 4030/2011, προβλέπονται τα εξής: «1. Μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής αντιρρήσεων η αρμόδια Διεύθυνση Δασών ή, σε περίπτωση εφαρμογής της παραγράφου 4 του άρθρου 13 [η οποία, υπό προϋποθέσεις και προκειμένου περί περιοχών που έχουν κηρυχθεί υπό κτηματογράφηση, επιφορτίζει την εταιρεία “ΚΤ.. Α.Ε.” με τη διενέργεια εργασιών που απαιτούνται για την πρόοδο της διαδικασίας κατάρτισης δασικών χαρτών], η εταιρεία “ΚΤ.. Α.Ε.”, επεξεργάζεται τα στοιχεία των αντιρρήσεων και αποτυπώνει στο δασικό χάρτη με πράσινο περίγραμμα και πράσινη διαγράμμιση τις εκτάσεις για τις οποίες δεν υποβλήθηκαν αντιρρήσεις … 2. Ο δασικός χάρτης με αποτυπωμένες τις εκτάσεις, για τις οποίες δεν ασκήθηκαν αντιρρήσεις, θεωρείται από τη Διεύθυνση Δασών μέσα σε σαράντα (40) ημέρες από τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αντιρρήσεων … 3. Ο δασικός χάρτης κυρώνεται ως προς τα τμήματά του με πράσινο περίγραμμα και πράσινη διαγράμμιση, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Περιφέρειας που εκδίδεται εντός δέκα (10) ημερών από την περιέλευσή του σε αυτόν. 4. Ο κυρωμένος δασικός χάρτης δημοσιεύεται αμέσως στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Από την ημερομηνία δημοσίευσής του καθίσταται οριστικός και έχει πλήρη αποδεικτική ισχύ σε κάθε διοικητική ή δικαστική αρχή για όλα τα τμήματα που αποτυπώνονται με πράσινο περίγραμμα και πράσινη διαγράμμιση … 5. Ο δασικός χάρτης των προηγούμενων παραγράφων έχει, ως προς τα τμήματα για τα οποία ασκήθηκαν αντιρρήσεις, προσωρινή ισχύ έως την έκδοση απόφασης επ’ αυτών, σύμφωνα με το άρθρο 18». Ακολούθως, στο άρθρο 18, όπως η παράγραφος 1 του άρθρου αυτού τροποποιήθηκε με το άρθρο 55 παρ. 5 του ν. 4030/2011, ρυθμίζεται η διαδικασία εξέτασης των ασκηθεισών αντιρρήσεων, ειδικότερα δε ορίζονται τα εξής: «1. Οι αντιρρήσεις μετά την επεξεργασία τους διαβιβάζονται αμέσως στις τριμελείς Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠ.Ε.Α.), οι οποίες εξετάζουν τις αντιρρήσεις μέσα σε προθεσμία τεσσάρων (4) μηνών από την διαβίβαση τους. … 2. Για την επίλυση νομικών και τεχνικών ζητημάτων μείζονος σημασίας που ανακύπτουν κατά το στάδιο της εξέτασης των αντιρρήσεων, η ΕΠ.Ε.Α. μπορεί να ζητά γνωμοδότηση από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους ή το Τεχνικό Συμβούλιο Δασών αντίστοιχα. … 3. … 5. Οι αντιρρήσεις εισάγονται στην ΕΠ.Ε.Α. προς εξέταση μαζί με όλα τα αποδεικτικά στοιχεία του ενδιαφερόμενου και υπηρεσιακό φάκελο που υποβάλλεται από τη Διεύθυνση Δασών. Για την υποβολή του υπηρεσιακού φακέλου το γραφείο δασικών μελετών που κατάρτισε το δασικό χάρτη ή η “ΚΤ.. Α.Ε.” στην περίπτωση της παραγράφου 4 του άρθρου 13, παρέχουν στη Διεύθυνση Δασών κάθε σχετικό έγγραφο ή στοιχείο που έχουν στη διάθεση τους. … 6. Κάθε ΕΠ.Ε.Α. συνεδριάζει και λαμβάνει αποφάσεις σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στις διατάξεις του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 2690/1999 (ΦΕΚ 45 Α΄). Η ΕΠ.Ε.Α., αν το κρίνει αναγκαίο, μπορεί να διενεργεί αυτοψία, να ζητά επιπλέον στοιχεία από την οικεία δασική υπηρεσία και να καλεί στις συνεδριάσεις της τους ενδιαφερόμενους για παροχή διευκρινίσεων. … 7. … 8. Κατά τη διαδικασία των αντιρρήσεων δεν εξετάζονται θέματα ιδιοκτησίας, παρά μόνο στο μέτρο που αυτό είναι αναγκαίο για την απόδειξη του εννόμου συμφέροντος, ούτε θίγονται ιδιοκτησιακά δικαιώματα του Δημοσίου ή ιδιωτών. 9. …». Στη συνέχεια, στο άρθρο 19 ορίζονται τα εξής: «1. Με βάση τις αποφάσεις των ΕΠ.Ε.Α. επί των ασκηθεισών αντιρρήσεων o δασικός χάρτης που κυρώθηκε σύμφωνα με την παράγραφο 3 του άρθρου 17 συμπληρώνεται από την αρμόδια Διεύθυνση Δασών και διορθώνεται, αν εμφιλοχώρησε πλάνη της Διοίκησης σχετικά με την αποτύπωση της θέσης ή των ορίων τμημάτων για τα οποία υποβλήθηκαν και έγιναν δεκτές αντιρρήσεις. Η Διεύθυνση Δασών θεωρεί το χάρτη μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την ολοκλήρωση της εξέτασης όλων των αντιρρήσεων από τις ΕΠ.Ε.Α. Σε περίπτωση εφαρμογής της παραγράφου 4 του άρθρου 13, ο κυρωθείς δασικός χάρτης συμπληρώνεται ή διορθώνεται από την εταιρεία “ΚΤ… Α.Ε.” και θεωρείται από τη Διεύθυνση Δασών μέσα σε τριάντα (30) ημέρες από την υποβολή του σε αυτήν ή μέσα σε πενήντα (50) ημέρες από την αρχική υποβολή του, εφόσον απαιτούνται διορθώσεις. 2. Ο δασικός χάρτης, με αποτυπωμένες τις δασικές περιοχές της αρχικής κύρωσης και όσες συμπληρώθηκαν με πράσινο περίγραμμα και πράσινη διαγράμμιση μετά την εξέταση των αντιρρήσεων και τη θεώρηση της προηγούμενης παραγράφου, υποβάλλεται από τη Διεύθυνση Δασών στον Γενικό Γραμματέα της Περιφέρειας και κυρώνεται, ως προς τη συμπλήρωση ή τη διόρθωσή του, με απόφαση του τελευταίου που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως μέσα σε δέκαπέντε (15) ημέρες από την υποβολή του. 3. Μετά τη δημοσίευση του δασικού χάρτη στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, οι διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 17 ισχύουν και για τα δασικά τμήματα τα οποία συμπληρώθηκαν με πράσινο περίγραμμα και πράσινη διαγράμμιση μετά την εξέταση των αντιρρήσεων και την θεώρηση της παραγράφου 1. 4. Κατά των πράξεων κύρωσης δασικών χαρτών επιτρέπεται η άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αίτηση ακυρώσεως κατά του κυρωθέντος δασικού χάρτη δύναται να ασκήσει και ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Κλιματικής Αλλαγής, για την παράλειψη να περιληφθεί σε αυτόν ορισμένη έκταση. Σε περίπτωση έκδοσης ακυρωτικής δικαστικής απόφασης, αν η πλημμέλεια για την οποία έγινε δεκτή η αίτηση ακυρώσεως ανάγεται στο στάδιο της διαδικασίας των αντιρρήσεων, η υπόθεση παραπέμπεται στην ΕΠ.Ε.Α., εφόσον αυτή υφίσταται, άλλως στο Τεχνικό Συμβούλιο Δασών, το οποίο επιλαμβάνεται, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 998/1979, όπως ισχύει μετά την τροποποίηση της με την παράγραφο 1 του άρθρου 25 του παρόντος νόμου, μέσα σε πέντε (5) μήνες». Περαιτέρω, με το άρθρο 20 του ίδιου νόμου, όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 55 παρ. 8 του ν. 4030/2011,ορίζεται ότι: «1. … 2. Μετά από την κύρωση κάθε δασικού χάρτη η αρμόδια Διεύθυνση Δασών προβαίνει σε κατάρτιση και τήρηση Δασολογίου για τις περιοχές των παραγράφων 1, 2, 3, 4 και 5 του ν. 998/1979 που αποτυπώνονται σε αυτόν, εφαρμοζομένων κατά τα λοιπά των διατάξεων του άρθρου 3 του ν. 3208/2003 (ΦΕΚ 303 Α΄). 3. …».
- Επειδή, σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις του ν. 3889/2010, οι πράξεις με τις οποίες κυρώνονται οι αναρτηθέντες δασικοί χάρτες, αποτελούν εκτελεστές διοικητικές πράξεις, κατά των οποίων χωρεί αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Υπόκεινται, επομένως, σε αίτηση ακυρώσεως όχι μόνο οι πράξεις κύρωσης που εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 19 του ν. 3889/2010, δηλαδή μετά την εξέταση των αντιρρήσεων που ασκήθηκαν από τους ενδιαφερομένους και, εφόσον συντρέχει περίπτωση, τη διόρθωση των χαρτών σύμφωνα με όσες από τις αντιρρήσεις έγιναν δεκτές, ως προς τις οποίες, άλλωστε, η δυνατότητα ασκήσεως αιτήσεως ακυρώσεως προβλέπεται ρητώς από το άρθρο 19 παρ. 4 του ν. 3889/2010, αλλά και οι πράξεις κύρωσης που εκδίδονται κατά το άρθρο 17 του ίδιου νόμου και αφορούν το μέρος των αναρτηθέντων δασικών χαρτών που δεν έχει αμφισβητηθεί με την άσκηση αντιρρήσεων. Εξάλλου, οι κατά τα άρθρα 15 και 16 του ίδιου νόμου αντιρρήσεις, οι οποίες δεν στρέφονται κατά διοικητικής πράξης, αλλά κατά αναρτηθέντων δασικών χαρτών που υπόκεινται σε κύρωση, δεν συνιστούν, προεχόντως για το λόγο αυτό, ενδικοφανή προσφυγή, κωλύουσα, κατά το άρθρο 45 παρ. 2 του π.δ. 18/1989 (Α΄ 8) την αίτηση ακυρώσεως. Εάν οι εν λόγω αντιρρήσεις ασκηθούν και απορριφθούν, η νομιμότητα της απόρριψής τους αμφισβητείται με αίτηση ακύρωσης κατά της κύρωσης του δασικού χάρτη που θα διενεργηθεί κατά το άρθρο 19 του ν. 3889/2010, αφού η άσκηση αντιρρήσεων δεν επιτρέπει να συμπεριληφθούν οι αμφισβητούμενες εκτάσεις στο δασικό χάρτη που κυρώνεται κατά το άρθρο 17. Αντικείμενο ελέγχου, στην περίπτωση αυτή, είναι η αιτιολογία απόρριψης των εν λόγω ισχυρισμών, η οποία προκύπτει, μεταξύ άλλων, από το διοικητικό φάκελο που θα έχει σχηματισθεί κατά την εξέταση των αντιρρήσεων (ΣτΕ 554/2018, 2938, 1544/2017). Κατόπιν των ανωτέρω στην προκειμένη περίπτωση απαραδέκτως προσβάλλεται αυτοτελώς η υπ’ αριθμ. 3/2013 απόφαση της ΕΠ.Ε.Α., με την οποία απορρίφθηκαν οι αντιρρήσεις της αιτούσας διότι, κατά τα προεκτεθέντα, η νομιμότητά της θα κριθεί στο πλαίσιο ελέγχου της πράξης κύρωσης του δασικού χάρτη, που θα διενεργηθεί κατά το άρθρο 19 του ν. 3889/2010. Αντιθέτως, η υπ’ αριθμ. 17059/25.7.2013 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης (Δ΄ 488), με την οποία κυρώθηκε ο δασικός χάρτης της δημοτικής κοινότητας Κεραμωτής του Δήμου Νέστου της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας, εκδοθείσα δυνάμει του άρθρου 19 του ν. 3889/2010, αποτελεί την μόνη εκτελεστή διοικητική πράξη, η οποία προσβάλλεται παραδεκτώς με την υπό κρίση αίτηση.
- Επειδή, στην προκειμένη περίπτωση από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν τα εξής: Με την υπ’ αριθμ. 40551/2551/22-6-1938 απόφαση του Γενικού Διοικητή Θράκης (Β΄ 125) κηρύχθηκε δασωτέα έκταση 200 περίπου στρεμμάτων της περιφέρειας Κοινότητας Κεραμωτής, με την ονομασία “Γκαβός”, “… οριζομένη: Ανατολικώς: με δασικήν έκτασιν ομοίας συστάσεως ένθα εγένετο η περίφραξις, κατά δε τα λοιπά σημεία: Βορείως, μεσημβρινώς και δυτικώς με θάλασσαν”. Σκοπός της δάσωσης ήταν η δημιουργία στην Αμμόγλωσσα της Κεραμωτής αλσυλλίου για αισθητικούς και περιβαλλοντικούς λόγους. Κατά τα προκύπτοντα από τα στοιχεία του φακέλου (βλ. το από 8.10.2014 τοπογραφικό διάγραμμα που συνοδεύει την έκθεση απόψεων), η επίμαχη έκταση, εμβαδού 1.062,25 τ.μ., ενέπιπτε στην κατά τα ανωτέρω ευρύτερη έκταση των 200 στρεμμάτων. Στη συνέχεια, το έτος 1962 έγινε συμπληρωματική διανομή των γαιών του αγροκτήματος Κεραμωτής, η οποία κυρώθηκε με την υπ’ αριθμ. 145/21.11.1962 Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου (Α΄ 203). Στη διανομή αυτή περιελήφθη, μεταξύ άλλων, και το τεμάχιο με αριθμό 557, με χαρακτηρισμό χέρσο κοινό και έκταση 2.847,617 στρέμματα, εντός του οποίου ευρίσκεται η επίμαχη έκταση. Με την υπ’ αριθμ. 31725/13.10.1967 απόφαση του Νομάρχη Καβάλας (Β΄ 656) οι κοινόχρηστες εκτάσεις του αγροκτήματος Κεραμωτής, μεταξύ των οποίων μνημονεύεται και το τεμάχιο με αριθμό 557, παραχωρήθηκαν κατά πλήρη κυριότητα στο νομικό πρόσωπο της Κοινότητας Κεραμωτής. Ακολούθως, με την υπ’ αριθμ. 151/1969 απόφαση της Επιτροπής Απαλλοτριώσεων Καβάλας η επίμαχη έκταση παραχωρήθηκε, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του α.ν. 1832/1951, στον δικαιοπάροχο της αιτούσας. Όπως αναφέρεται στην ανωτέρω απόφαση της Επιτροπής Απαλλοτριώσεων, ο τελευταίος αξιοποίησε συστηματικά από το έτος 1961 την ανωτέρω έκταση, μετατρέποντας την σε αμπελώνα ή οπωρώνα. Περαιτέρω, το έτος 1976 έγινε μία ακόμη συμπληρωματική διανομή για το αγρόκτημα Κεραμωτής, στην οποία η επίμαχη έκταση αποτυπώθηκε ως τεμάχιο με αριθμό 611. Με την υπ’ αριθμ. 17661/25.10.1976 απόφαση του Νομάρχη Καβάλας η επίμαχη έκταση μεταβιβάστηκε κατά κυριότητα στον ως άνω δικαιοπάροχο, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του ν.δ. 1189/1972 «Περί εκδόσεως οριστικών τίτλων κυριότητος των κατά τας διατάξεις της Αγροτικής Εποικιστικής Νομοθεσίας αποκατασταθέντων κληρούχων απάντων των αγροκτημάτων και Συνοικισμών» (Α΄ 99). Τέλος, με την υπ’ αριθμ. 23461/2568/9.6.2010 απόφαση του Γ.Γ. Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης (Δ΄ 330) η προαναφερθείσα απόφαση δάσωσης ανακλήθηκε εν μέρει αφού διαπιστώθηκε ότι ήταν ανέφικτη η πραγματοποίηση της δάσωσης. Η επίμαχη έκταση, όμως, δεν εμπίπτει στο τμήμα για το οποίο ήρθη η δάσωση. Μετά ταύτα, αναρτήθηκε ο δασικός χάρτης της δημοτικής κοινότητας Κεραμωτής του Δήμου Νέστου της περιφερειακής ενότητας Καβάλας, με την υπ’ αριθμ. 14981/10.7.2012 απόφαση του Διευθυντή Δασών Καβάλας. Η επίμαχη έκταση εμπίπτει στο πολύγωνο με κωδικό αριθμό δασικού χάρτη ΑΝ 00009, με πρωτεύοντα χαρακτηρισμό ΑΝ (Αναδασωτέες ή Δασωτέες Εκτάσεις) και δευτερεύοντα χαρακτηρισμό ΔΔ (Δάση και Δασικές Εκτάσεις στις Α/Φ Παλαιότερης Λήψης ή Προϋφιστάμενα Στοιχεία – Δάση και Δασικές Εκτάσεις στις Α/Φ Πρόσφατης Λήψης και στις Αυτοψίες). Κατά του ως άνω περιεχομένου του αναρτηθέντος δασικού χάρτη η αιτούσα, συνιδιοκτήτρια σε ποσοστό 50% εξ αδιαιρέτου της εν λόγω έκτασης εμβαδού (σχετ. η υπ’ αριθμ. 9.402/4-3-2005 συμβολαιογραφική πράξη δήλωσης αποδοχής κληρονομίας συμβολαιογράφου Χρυσούπολης) άσκησε, στις 14.9.2012, αντιρρήσεις, με τις οποίες αμφισβήτησε το δασικό χαρακτήρα της έκτασης, προβάλοντας ότι η τελευταία είναι, ήδη από το έτος 1969, κληροτεμάχιο με οπωροφόρα δέντρα. Με το έντυπο αντιρρήσεων συνυποβλήθηκε, μεταξύ άλλων, και η προαναφερθείσα υπ’ αριθμ. 17661/25.10.1976 απόφαση του Νομάρχη Καβάλας περί μεταβίβασης της κυριότητας της επίμαχης έκτασης, στην απόφαση δε αυτή μνημονεύεται και η υπ’ αριθμ. 151/1969 απόφαση της Επιτροπής Απαλλοτριώσεων Καβάλας. Με την υπ’ αριθμ. 3/2013 απόφαση της ΕΠ.Ε.Α. απορρίφθηκαν οι αντιρρήσεις της αιτούσας με την αιτιολογία ότι: “η Επιτροπή είναι αναρμόδια να κρίνει τον πρωτεύοντα χαρακτηρισμό της έκτασης αυτής, η οποία έχει κηρυχθεί αναδασωτέα. Από τα έγγραφα που προσκομίσθηκαν προέκυψε ότι η εν λόγω έκταση αποτελεί έκταση που παραχωρήθηκε μεν ως αγρόκτημα με απόφαση του Νομάρχη Καβάλας, χωρίς όμως να ερωτηθεί προηγουμένως η Δασική Υπηρεσία. Ως εκ τούτου, ο δευτερεύων χαρακτηρισμός της έκτασης θα πρέπει να παραμείνει ως έχει (ΔΔ)”. Τέλος, μετά την απόρριψη των αντιρρήσεων εκδόθηκε η προσβαλλόμενη υπ’ αριθμ. 17059/25.7.2013 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Μακεδονίας – Θράκης (Δ΄ 488), με την οποία κυρώθηκε, σύμφωνα με το άρθρο 19 του ν. 3889/2010, ο δασικός χάρτης της δημοτικής κοινότητας Κεραμωτής του Δήμου Νέστου της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας. Στην απόφαση αυτή, με την οποία διατηρήθηκε ο κατά τα ανωτέρω χαρακτηρισμός της επίμαχης έκτασης ορίζεται ότι: «Από τις εκτάσεις που απεικονίζονται σε αυτόν: α. … β. Ως δάση και δασικές στην παλαιότερη αεροφωτογράφιση, εξαιρούνται αυτές που παραχωρήθηκαν για αποκατάσταση ακτημόνων γεωργών (κληροτεμάχια)».
- Επειδή, με τα ανωτέρω δεδομένα, η απόρριψη των αντιρρήσεων της αιτούσης αιτιολογείται πλημμελώς. Και τούτο διότι η απόφαση του Γενικού Διοικητή Θράκης για την κήρυξη ευρύτερης έκτασης, εντός της οποίας ενέπιπτε και η επίμαχη, ως δασωτέας εκδόθηκε σε παρωχημένο χρόνο (1938) δεν προκύπτει δε από τα στοιχεία του φακέλου εάν η επίμαχη έκταση, ιδιοκτησίας της αιτούσας, απέκτησε σε κάποιο χρονικό σημείο δασική βλάστηση, την οποία διετήρησε έκτοτε. Αντιθέτως, προκύπτει ότι η εν λόγω έκταση απώλεσε τον δασικό χαρακτήρα της ως αποτέλεσμα της αγροτικής εκμετάλλευσής της από το 1961 και την, εν συνεχεία, παραχώρησή της ως γεωργικού κλήρου στον δικαιοπάροχο της αιτούσης με βάση διοικητικές πράξεις και, μάλιστα, πριν την ισχύ του Συντάγματος του 1975 (ΣτΕ 2257, 1573/2002). Εξάλλου, με την υποβολή των σχετικών δικαιολογητικών η αιτούσα αμφισβήτησε λυσιτελώς τον δασικό χαρακτήρα της επίμαχης έκτασης, η δε απόφαση της ΕΠ.Ε.Α., η οποία περιορίσθηκε στην μη ασκούσα εν προκειμένω επιρροή διαπίστωση ότι της παραχώρησης δεν προηγήθηκε έγκριση της δασικής υπηρεσίας αιτιολογείται κατά τούτο ανεπαρκώς, ενώ η προσβαλλόμενη απόφαση κύρωσης του δασικού χάρτη, στην οποία αναφέρεται, ότι από τις εκτάσεις που απεικονίζονται σε αυτόν ως δάση και δασικές στην παλαιότερη αεροφωτογράφιση, εξαιρούνται αυτές που παραχωρήθηκαν για αποκατάσταση ακτημόνων γεωργών (κληροτεμάχια), παρίσταται, στο σημείο αυτό, ως αντιφατική. Συνεπώς, για τον ανωτέρω λόγο, βασίμως προβαλλόμενο, πρέπει να γίνει δεκτή η υπό κρίση αίτηση, να ακυρωθεί η προσβαλλόμενη απόφαση κατά το μέρος που αφορά την περιληφθείσα ως αναδασωτέα στον κυρωθέντα δασικό χάρτη έκταση της αιτούσας και να αναπεμφθεί η υπόθεση στην Διοίκηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 19 παρ. 4 του ν. 3889/2010, ενώ παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών προβαλλομένων λόγων ακυρώσεως.






