ΣτΕ 2363/2018 [Παράνομη τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου δ. Αθηναίων για το χαρακτηρισμό “χώρου σχολείου”]
Περίληψη
-Η απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ατιτκής δεν αιτιολογείται νομίμως διότι δεν τεκμηριώθηκε επαρκώς η καταλληλότητα του επίμαχου ακινήτου ως σχολικού χώρου ενόψει της γειτνίασής του με πρατήριο υγρών καυσίμων, ούτε ελήφθησαν υπόψη οι σχετικοί ειδικοί ισχυρισμοί της αιτούσας, όπως αυτοί είχαν προβληθεί με ένστασή της. Τα δε αναφερόμενα από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, έγγραφό του προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής ότι «εφόσον ο υπόψη στεγασμένος σταθμός αυτοκινήτων με αντλίες καυσίμων χαρακτηρίζεται ως μικρού μεγέθους (ωφέλιμη επιφάνεια μέχρι 300 τ.μ.), δεν θεωρείται ότι η λειτουργία του επηρεάζει δυσμενώς και έχει αρνητικές επιπτώσεις στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου που χωροθετείται πλησίον αυτού και στην ασφάλεια των μαθητών από τα αυτοκίνητα που , εισέρχονται και εξέρχονται από αυτόν», δεν αρκούν να προσδώσουν επαρκές αιτιολογικό έρεισμα στην ως άνω προσβαλλόμενη απόφαση, διότι η κρίση αυτή δεν περιέχει ειδική εκτίμηση για τη συνδρομή ή όχι του νόμιμων προϋποθέσεων ούτε παραθέτει στοιχεία ως προς την ακριβή απόσταση του στεγασμένου σταθμού αυτοκινήτων από τα επίμαχα ακίνητα, και περιορίζεται μόνο στην εκτίμηση των κινδύνων για την ασφάλεια των μαθητών από τα αυτοκίνητα που εισέρχονται ή εξέρχονται από
τον στεγασμένο σταθμό αυτοκινήτων και όχι στον κίνδυνο ατυχήματος κατά τη λειτουργία του εντός αυτού πρατηρίου υγρών καυσίμων.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Δ. Πυργάκης
Βασικές σκέψεις
2. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση ζητείται παραδεκτώς η ακύρωση της σιωπηρής απόρριψης από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Υ.Π.Ε.Κ.Α.) της 53996/5.12.2011 προσφυγής της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Θ. Α.Ε.» κατά της Φ24/3761/11/5.10.2011 απόφασης του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής (Τ.Α.Α.Π.Θ. 292/7.11.2011). Με την τελευταία αυτή απόφαση, η οποία πρέπει να θεωρηθεί ως συμπροσβαλλομένη, εγκρίθηκε η τροποποίηση «του Εγκεκριμένου Ρυμοτομικού Σχεδίου του Δήμου Αθηναίων με χαρακτηρισμό ως “χώρου σχολείου” του χώρου επί των οδών Αλκιβιάδου 22 και Αχαρνών 39, στο Ο.Τ. 12 της περιοχής 77 του 1ου Δημοτικού Διαμερίσματος και με καθορισμό μέγιστης κάλυψης 50 %».
3. Επειδή το ανωτέρω ένδικο βοήθημα, το οποίο επιγράφεται «αίτηση ακύρωσης – προσφυγή», αφορά σε τροποποίηση ρυμοτομικού σχεδίου και, ως εκ τούτου, νομίμως παραπέμφθηκε λόγω αρμοδιότητας στο Συμβούλιο της Επικρατείας με την 4541/2017 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθήνας.
4. Επειδή, κατά την έννοια των διατάξεων των άρθρων 152, 153 και 154 του κυρωθέντος με το π.δ. της 4.7/17.7.1999 (Δ΄ 580) Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (Κ.Β.Π.Ν.), με τα οποία αποδίδονται αφενός τα άρθρα 1 έως 3 και 70 του από 17.7/16.8.1923 ν.δ. (Α΄ 228) και αφετέρου τα άρθρα 19 παρ. 3 και 21 παρ. 2 του από 3/22.4.1929 π.δ. (Α΄ 155), και των διατάξεων του άρθρου 31 παρ. 3 του ν. 1577/1985 (Α΄ 210), οι οποίες είναι ερμηνευτέες υπό το φως των επιταγών του άρθρου 24 παρ. 2 του Συντάγματος, η τροποποίηση σχεδίου πόλεως, η οποία κατ’ αρχήν θεσπίζεται κατά την ανέλεγκτη ουσιαστική κρίση της πολεοδομικής αρχής (ΣτΕ 2300/2017, 2756/2016, 3241/2005, 4146/2001), πρέπει να αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση των αναγκών της πόλης από άποψη υγιεινής, ασφάλειας, οικονομίας και αισθητικής και στην αρτιότερη διαρρύθμισή της. Περαιτέρω, οι τροποποιήσεις ρυμοτομικών σχεδίων επιβάλλεται να αιτιολογούνται με βάση πολεοδομικά κριτήρια, η αιτιολογία δε αυτή, η οποία πρέπει να είναι ειδικότερη σε περίπτωση εντοπισμένης τροποποίησης, μπορεί να προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου (ΣτΕ 2300/2017, 279, 2756/2016, 2086/2006, 3117, 2004, 3440/2002 κ.ά.). Συγκεκριμένα, ο καθορισμός χώρου στο ρυμοτομικό σχέδιο ως κατάλληλου για την ανέγερση δημόσιου, δημοτικού ή κοινής εν γένει ωφέλειας κτιρίου, γίνεται με βάση πολεοδομικά κριτήρια και πρέπει κατ’ αρχήν να αιτιολογείται από την άποψη της ανάγκης ανέγερσης του κτιρίου και της καταλληλότητας του χώρου (ΣτΕ 2300/2017, 279, 566, 2756/2016, 4512/2014, 2867/2007, 1301/2005). Ειδικότερη αιτιολογία ως προς την επιλογή του συγκεκριμένου χώρου έναντι άλλων δεν απαιτείται, εκτός εάν είχαν προβληθεί από τους ενδιαφερομένους ουσιώδεις ισχυρισμοί ενώπιον του οργάνου, το οποίο έχει την αποφασιστική αρμοδιότητα για την τροποποίηση του σχεδίου πόλεως (ΣτΕ 2300/2017, 279, 566, 2756/2016, 4512/2014, 2271/2008, 1515/2008, 2338/2002, 3005/1998, 5213/1996, 942/1988 κ.ά.).
5. Επειδή, με την 37237/ΣΤ1/28.3.2007 απόφαση της Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β΄ 635) καθορίσθηκαν τα κριτήρια καταλληλότητας και επιλογής χώρων για την ανέγερση δημόσιων διδακτηρίων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και χώρων όπου υπάρχουν κτίρια κατάλληλα για στέγαση σχολικών μονάδων. Τα κριτήρια αυτά αφορούν τη χωροταξική κατανομή, το συσχετισμό με το πολεοδομικό σχέδιο και τις αποστάσεις, την προσπέλαση – προσβασιμότητα, τις οχλούσες χρήσεις του περιβάλλοντος χώρου καθώς και το εμβαδόν και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των χώρων. Στην παρ. 2 της απόφασης αναφέρεται ότι «πρέπει να αποφεύγεται κατά το δυνατόν, η γειτνίαση με … χώρους στάθμευσης αυτοκινήτων … και γενικότερα κάθε χώρ[ο] που η λειτουργία του μπορεί να βλάψει την ασφάλεια και την υγεία των μετακινούμενων μαθητών». Στην δε παρ. 3 της απόφασης αναφέρεται ότι «[ο] προτεινόμενος χώρος [σχολείου] επιβάλλεται να βρίσκεται σε απόσταση κατ’ ελάχιστον ίση με την οριζόμενη από τις ισχύουσες διατάξεις νόμων και κανονιστικών πράξεων και σύμφωνα με τους εκάστοτε περιορισμούς που επιβάλλουν οι αρμόδιοι φορείς κατά το στάδιο της αδειοδότησης της οχλούσας δραστηριότητας, όπως αυτή καθορίζεται για … 3.2. Πρατήρια υγρών και αερίων καυσίμων». Σύμφωνα δε με το άρθρο 3 του π.δ. 455/1976 «Περί όρων και προϋποθέσεων ιδρύσεως και λειτουργίας σταθμών αυτοκινήτων και εγκαταστάσεως εντός αυτών … αντλιών παροχής καυσίμων …» (Α΄ 169), οι επιπτώσεις στη λειτουργία εκπαιδευτηρίων λαμβάνονται υπόψη για την ίδρυση σταθμών αυτοκινήτων μεγάλου μεγέθους και για την ίδρυση σταθμού χωρητικότητας 200 θέσεων και άνω. Περαιτέρω, το π.δ. 1224/1981 «Περί όρων και προϋποθέσεων ιδρύσεως και λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων κειμένων εντός εγκεκριμένων σχεδίων πόλεων … » (Α΄ 303) ορίζει στο άρθρο 5 [όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 27 του π.δ. 118/2006 (Α΄ 119)] ότι, υπό προϋποθέσεις, επιτρέπεται η ίδρυση πρατηρίου εφόσον η θέση του δεν ευρίσκεται σε απόσταση μικρότερη των διακοσίων (200) μέτρων από το πλησιέστερο σημείο, μεταξύ άλλων, κτιρίου εκπαιδευτηρίων.
6. Επειδή, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, με την 899/144/13.1.1992 απόφαση του Υφυπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (Δ΄ 336/7.5.1992), καθορίστηκε ως «χώρος για την κατασκευή υπέργειου εστεγασμένου χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων το ακίνητο που βρίσκεται εντός του ρυμοτομικού σχεδίου Αθηνών … επί της οδού Αχαρνών 39, φερόμενο ως ιδιοκτησία της “Θ. Α.Ε.” Ε. Σ. Α. – Τ. Τ. – Ε.». Στη συνέχεια όμως, με την 20650/16.5.2008 απόφαση του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (ΤΑΑΠΘ 201/29.5.2008), ανακλήθηκε η ως άνω απόφαση. Ακολούθως, ο Οργανισμός Σχολικών Κτιρίων, με το ΕΓ 32-Τ1/17927/14.7.2008 έγγραφο, απευθύνθηκε στο Δήμο Αθηναίων προκειμένου να προβεί «…στις απαραίτητες ενέργειες, για αναστολή χορήγησης οικοδομικών αδειών και εκτέλεσης οικοδομικών εργασιών και για τον χαρακτηρισμό του [επίμαχου] χώρου (Ο.Τ. 12 περ. 77) ως “χώρου σχολείου”», επισημαίνοντας ότι για τον σκοπό αυτό «υπάρχει πίστωση εγγεγραμμένη στην ΣΑΕ 047/6 και συγκεκριμένα στο έργο 1999 ΣΕ 04760001». Με το ίδιο έγγραφο, διαβίβασε το από 5.6.2008 Πρακτικό Καταλληλότητας της Επιτροπής του άρθρου 18 παρ. 6 του ν. 3467/2006 (Α΄ 128), με το οποίο κρίθηκε αναγκαίος και κατάλληλος, ο χώρος εμβαδού 1.400 τ.μ., που βρίσκεται στη περιοχή του 1ου Διαμερίσματος του Δήμου Αθηναίων, επί των οδών Αλκιβιάδου 22 και Αχαρνών 39 (διαμπερής) (Ο.Τ. 12, περ. 77), για την ανέγερση διδακτηρίου του 2ου Λυκείου Αθηνών. Σύμφωνα με το εν λόγω πρακτικό, ο επίμαχος χώρος βρίσκεται σε μικρή απόσταση, 150μ. περίπου, από το μισθωμένο κτίριο, όπου σήμερα στεγάζεται το 2ο Λύκειο Αθηνών και εξασφαλίζεται σωστή χωροταξική κατανομή. Επιπλέον εξασφαλίζεται καλή προσπέλαση και προσβασιμότητα, καθώς η οδός Αλκιβιάδου, από την οποία προβλέπεται να βρίσκεται η κεντρική είσοδος του σχολείου, παρουσιάζει ήπια κυκλοφοριακή κίνηση, ενώ δεν εντοπίστηκαν οχλούσες χρήσεις, πλην ενός χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων και μικρού πρατηρίου καυσίμων επί της οδού Σμύρνης 25 και Αλκιβιάδου, τα οποία η Επιτροπή θεώρησε ότι πρέπει να απομακρυνθούν. Ακολούθως, κατόπιν της από 3.6.2009 Εισήγησης της Διεύθυνσης Σχεδίου Πόλεως του Δήμου Αθηναίων, το Δημοτικό Συμβούλιο Αθηναίων, με την 1312/15.6.2009 πράξη του, γνωμοδότησε υπέρ της έγκρισης της τροποποίησης του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου της Αθήνας, «1. … 2. με χαρακτηρισμό του χώρου …, επί των οδών Αλκιβιάδου 22 και Αχαρνών 39, Ο.Τ. 12 περ. 77, του 1ου Δημ. Διαμερίσματος, ως «χώρου σχολείου» και καθορισμό σε αυτόν μέγιστης κάλυψης 50%». Κατά της ως άνω πράξεως η αιτούσα υπέβαλε τις από 7.9.2009 και 10.12.2009 ενστάσεις της, οι οποίες απορρίφθηκαν με την 465/2.5.2011 πράξη του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Αθηναίων, κατόπιν και της 27/10.3.2011 πράξεως της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του ίδιου Δήμου. Τελικώς, με την Φ24/3761/11/5.10.2011 απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, η οποία εκδόθηκε κατ’ επίκληση, μεταξύ άλλων, των διατάξεων των άρθρων 152, 154 και 160 του Κώδικα Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας (π.δ. της 14/27.7.1999, Δ΄ 580), και κατόπιν των 9/29.7.2011 (Συνεδρίαση 3, θέμα 2) και από 23.9.2011 (συνεδρίαση 4) γνωμοδοτήσεων του Σ.Χ.Ο.Π., εγκρίθηκε η τροποποίηση του Εγκεκριμένου Ρυμοτομικού Σχεδίου του Δήμου Αθηναίων με χαρακτηρισμό ως «χώρου σχολείου» του, φερόμενου ως ιδιοκτησία της αιτούσας εταιρείας, χώρου επί των οδών Αλκιβιάδου 22 και Αχαρνών 39 στο Ο.Τ. 12 της περιοχής 77 του 1ου Δ.Δ. και με καθορισμό μέγιστης κάλυψης 50%. Κατά της ως άνω απόφασης η αιτούσα άσκησε ενώπιον του Υ.Π.Ε.Κ.Α. την 53996/5.12.2011 προσφυγή, αιτούμενη την ακύρωσή της και τον αποχαρακτηρισμό του ακινήτου της, η οποία απορρίφθηκε σιωπηρά (βλ. και το 2556/30.5.2012 έγγραφο του Υ.ΠΕ.Κ.Α.).
7. Επειδή, η αιτούσα προβάλλει ότι η προσβαλλόμενη πράξη δεν αιτιολογείται νομίμως, αφενός ως προς την καταλληλότητα του ακινήτου της, διότι δεν ελήφθη υπόψη ότι πλησίον του επίμαχου χώρου, επί της οδού Σμύρνης 25 και Αλκιβιάδου, λειτουργεί πρατήριο υγρών καυσίμων, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία και σωματική ακεραιότητα των μαθητών, και αφετέρου ως προς την αναγκαιότητα της επίμαχης τροποποίησης.
8. Επειδή, εν προκειμένω η προσβαλλόμενη πράξη εκδόθηκε κατόπιν του από 5.6.2008 πρακτικού καταλληλότητας της Επιτροπής του άρθρου 18 παρ. 6 του ν. 3467/2006, περί απόκτησης χώρου, προκειμένου να ανεγερθεί διδακτήριο του 2ου Λυκείου Αθηνών. Με το εν λόγω πρακτικό καταλληλότητας, η ως άνω Επιτροπή διαπίστωσε, εξετάζοντας την ύπαρξη οχλουσών χρήσεων στην περιοχή, ότι πλησίον του επίμαχου οικοπέδου, στο ισόγειο επταόροφης οικοδομής επί των οδών Σμύρνης 25 και Αλκιβιάδου, λειτουργεί χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων και μικρό πρατήριο υγρών καυσίμων. Αφού έλαβε υπόψη ότι μεταξύ του επίμαχου χώρου και του πρατηρίου μεσολαβεί άλλη επταόροφη πολυκατοικία με πρόσωπο 22 μ. περίπου επί της οδού Αλκιβιάδου, έκρινε, μολαταύτα, ότι το πρατήριο υγρών καυσίμων «μελλοντικά θα πρέπει να απομακρυνθεί αρμοδίως». Ακολούθως, κατά της 1312/15.6.2009 πράξης, με την οποία το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Αθηναίων γνωμοδότησε υπέρ της έγκρισης της επίμαχης τροποποίησης, η αιτούσα υπέβαλε την από 7.9.2009 ένστασή της, όπου ισχυρίστηκε ότι ο χώρος είναι ακατάλληλος ως σχολικός, διότι γειτνιάζει με το ως άνω πρατήριο υγρών καυσίμων, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους για την υγεία και σωματική ακεραιότητα των μαθητών. Πράγματι, όπως αναφέρεται στο 72993/6.10.2009 έγγραφο της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Αθηνών – Πειραιώς (Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών Κεντρικού Τομέα) προς τον Οργανισμό Σχολικών Κτιρίων (Ο.Σ.Κ.), επί των οδών Σμύρνης 25 και Αλκιβιάδου λειτουργεί νόμιμα στεγασμένος σταθμός αυτοκινήτων με αντλίες υγρών καυσίμων ο οποίος έχει λάβει την 255256/30.4.1982 άδεια λειτουργίας η οποία νόμιμα ανανεώνεται. Σύμφωνα με το έγγραφο αυτό, «από την ισχύουσα νομοθεσία … δεν προβλέπεται διαδικασία απομάκρυνσης νομίμως υφισταμένης δραστηριότητας (σταθμός αυτοκινήτων με αντλίες υγρών καυσίμων) λόγω της εκ των υστέρων εγκατάστασης σχολικής μονάδας σε πλησίον οικόπεδο». Ο Ο.Σ.Κ., με το ΕΓ32-Τ1/26441/ 16.12.2009 έγγραφό του, ενημέρωσε τον Δήμο Αθηναίων ότι «ερευνάται η δυνατότητα νόμιμης απομάκρυνσης [των αντλιών υγρών καυσίμων] μέχρι την ανέγερση του διδακτηρίου, παράλληλα με την διαδικασία του χαρακτηρισμού του χώρου ως “σχολικού”». Κατ’επίκληση του ως άνω εγγράφου του Ο.Σ.Κ., τόσο το Τμήμα Πολεοδομικών Μελετών της Διεύθυνσης Σχεδίου Πόλεως του Δήμου Αθηναίων (εισήγηση του Νοεμβρίου 2010), όσο και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του ίδιου Δήμου (27/10.3.2011 πράξη) θεώρησαν ότι το ΥΠΕΚΑ πρέπει να λάβει υπόψη, πριν την τροποποίηση του σχεδίου πόλεως, την «πορεία και ολοκλήρωση» της διαδικασίας νόμιμης απομάκρυνσης του πρατηρίου μέχρι την ανέγερση του διδακτηρίου. Κατόπιν τούτων, το Τμήμα Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Εφαρμογών (Β΄) της Διεύθυνσης Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής (ΔΙ.ΠΕ.ΧΩ.ΣΧ.), με την Φ24/3264/11, Φ24/3245/11, Φ24/3178/11/ 11.7.2011 εισήγησή του προς το Σ.Χ.Ο.Π. Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, εισηγήθηκε την απόρριψη του αιτήματος για τον χαρακτηρισμό ως «χώρου σχολείου» του επίμαχου χώρου, «εφόσον δεν προσκομισθούν στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας, οπότε δεν συντρέχει θέμα επικινδυνότητας από τη γειτνίαση του υπό τροποποίηση χώρου με το πρατήριο υγρών καυσίμων ή ότι υπάρχει δυνατότητα απομάκρυνσης του σταθμού». Παρά την εισήγηση αυτή, το Σ.Χ.Ο.Π. με την 9/29.7.2011 (Συνεδρίαση 3, θέμα 2) πράξη του γνωμοδότησε θετικά ως προς τον χαρακτηρισμό του επίμαχου χώρου ως «χώρου σχολείου», ενώ με την από 23.9.2011 (συνεδρίαση 4) πράξη του απέρριψε τις ενστάσεις της αιτούσας, επικαλούμενο, μεταξύ άλλων το ως άνω έγγραφο του Ο.Σ.Κ. καθώς και το 33171/3159/20.7.2011 έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής σύμφωνα με το οποίο «εφόσον ο υπόψη στεγασμένος σταθμός αυτοκινήτων με αντλίες καυσίμων χαρακτηρίζεται ως μικρού μεγέθους (ωφέλιμη επιφάνεια μέχρι 300 τ.μ.), δεν θεωρείται ότι η λειτουργία του επηρεάζει δυσμενώς και έχει αρνητικές επιπτώσεις στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου που χωροθετείται πλησίον αυτού και στην ασφάλεια των μαθητών από τα αυτοκίνητα που εισέρχονται και εξέρχονται από αυτόν». Με την συμπροσβαλλόμενη πράξη, η οποία επικαλείται το ως άνω 33171/3159/20.7.2011 έγγραφο του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, την Φ24/3264/11, Φ24/3245/11, Φ24/3178/11/11.7.2011 εισήγηση της ΔΙ.ΠΕ.ΧΩ.ΣΧ. και τις γνωμοδοτήσεις του Σ.Χ.Ο.Π. εγκρίθηκε η επίμαχη τροποποίηση, χωρίς άλλη ειδικότερη αιτιολογία. Μετά την άσκηση της υπό κρίση αιτήσεως, με το 051537/17.2.2016 έγγραφό του προς το Διοικητικό Πρωτοδικείο Αθηνών, ο Δήμος Αθηναίων (τμήμα Πολεοδομικού Σχεδιασμού της Διεύθυνσης Σχεδίου Πόλεως και Δόμησης) ανέφερε ότι «σήμερα τα δεδομένα έχουν διαφοροποιηθεί ως προς το γεγονός ότι το 2ο Λύκειο Αθηνών που παλαιότερα στεγαζόταν σε μισθωμένο ακίνητο, εν τω μεταξύ συγχωνεύθηκε με το 42ο Λύκειο Αθηνών. Η αναγκαιότητα, ωστόσο, διατήρησης του εν λόγω χώρου με προορισμό τη στέγαση σχολείου, εναπόκειται τελικά στην κρίση του τέως Ο.Σ.Κ., με την ιδιότητα του επισπεύδοντος της τροποποίησης». Στο δε αποσταλέν στην αιτούσα ΕΓ:Τ2.1.15960/25.10.2016 έγγραφο της ανώνυμης εταιρείας «Κ. Υ. Α.Ε.» [η οποία έχει υπεισέλθει ως καθολικός διάδοχος στα δικαιώματα και υποχρεώσεις της ανώνυμης εταιρείας Ο.Σ.Κ. Α.Ε. σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 132 του ν. 4199/2013 (Α΄ 216) και της Κ.Υ.Α. Δ16γ/05/483/Γ/11.11.2013 (Β΄ 2856)], αναφέρεται ότι «ζητήθηκε από τον Δήμο Αθηναίων και συγκεκριμένα από τη Διεύθυνση Σχολικών Κτιρίων η συγκρότηση της επιτροπής επικαιροποίησης της καταλληλότητας και αναγκαιότητ[α]ς του [σχολείου]». Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, η Φ24/3761/11/5.10.2011 απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής (συμπροσβαλλόμενη πράξη) δεν αιτιολογείται νομίμως, διότι δεν τεκμηριώθηκε επαρκώς η καταλληλότητα του επίμαχου ακινήτου ως σχολικού χώρου ενόψει της γειτνίασής του με πρατήριο υγρών καυσίμων, ούτε ελήφθησαν υπόψη οι σχετικοί ειδικοί ισχυρισμοί της αιτούσας, όπως αυτοί είχαν προβληθεί με την από 7.9.2009 ένστασή της. Ειδικότερα, δεν προκύπτει από κανένα στοιχείο του φακέλου ότι εκπληρώθηκε ο όρος περί απομάκρυνσης του λειτουργούντος επί της οδού Σμύρνης 25 και Αλκιβιάδου πρατηρίου υγρών καυσίμων που είχε θέσει η Επιτροπή του άρθρου 18 παρ. 6 του ν. 3467/2006 (με το από 5.6.2008 πρακτικό καταλληλότητας), ο Ο.Σ.Κ. (βλ. το ΕΓ32-Τ1/26441/16.12.2009 έγγραφό του), το Τμήμα Πολεοδομικών Μελετών της Διεύθυνσης Σχεδίου Πόλεως του Δήμου Αθηναίων (εισήγηση του Νοεμβρίου 2010), η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του ίδιου Δήμου (με την 27/10.3.2011 πράξη της) και η ΔΙ.ΠΕ.ΧΩ.ΣΧ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής (με την Φ24/3264/11, Φ24/3245/11, Φ24/3178/11/ 11.7.2011 εισήγησή της). Το δε Σ.Χ.Ο.Π., παρά τα ως άνω έγγραφα και την αρνητική εισήγηση της ΔΙ.ΠΕ.ΧΩ.ΣΧ. Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, χωρίς ειδική αιτιολογία γνωμοδότησε υπέρ της επίμαχης τροποποίησης. Τα δε αναφερόμενα από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων (με το 33171/3159/20.7.2011 έγγραφό του προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής) ότι «εφόσον ο υπόψη στεγασμένος σταθμός αυτοκινήτων με αντλίες καυσίμων χαρακτηρίζεται ως μικρού μεγέθους (ωφέλιμη επιφάνεια μέχρι 300 τ.μ.), δεν θεωρείται ότι η λειτουργία του επηρεάζει δυσμενώς και έχει αρνητικές επιπτώσεις στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου που χωροθετείται πλησίον αυτού και στην ασφάλεια των μαθητών από τα αυτοκίνητα που εισέρχονται και εξέρχονται από αυτόν», δεν αρκούν για να προσδώσουν επαρκές αιτιολογικό έρεισμα στην ως άνω προσβαλλόμενη απόφαση, διότι η κρίση αυτή δεν περιέχει ειδική εκτίμηση για την συνδρομή ή όχι των νόμιμων προϋποθέσεων που εκτέθηκαν στη σκέψη 5, ούτε παραθέτει στοιχεία ως προς την ακριβή απόσταση του στεγασμένου σταθμού αυτοκινήτων από το επίμαχο ακίνητο, περιορίζεται δε μόνο στην εκτίμηση των κινδύνων για την ασφάλεια των μαθητών από τα αυτοκίνητα που εισέρχονται ή εξέρχονται από τον στεγασμένο σταθμό αυτοκινήτων και όχι στον κίνδυνο ατυχήματος κατά τη λειτουργία του εντός αυτού πρατηρίου υγρών καυσίμων. Εξάλλου, η κρίση της προσβαλλόμενης πράξης ως προς την κατ’ αρχήν αναγκαιότητα της επίμαχης τροποποίησης κλονίζεται από τα αναφερόμενα στα προμνημονευθέντα έγγραφα του Δήμου Αθηναίων (με αριθ. πρωτ. 051537/17.2.2016) και της ανώνυμης εταιρείας «Κ. Υ. Α.Ε.» (με αριθ. πρωτ. ΕΓ:Τ2.1.15960/25.10.2016) από τα οποία προκύπτει ότι το 2ο Λύκειο Αθηνών, για τη στέγαση του οποίου προοριζόταν το επίμαχο ακίνητο, εν τω μεταξύ συγχωνεύθηκε με το 42ο Λύκειο Αθηνών. Για τους λόγους αυτούς, πρέπει να γίνει δεκτός ο προβαλλόμενος με την υπό κρίση αίτηση σχετικός λόγος ακυρώσεως, να ακυρωθούν η Φ24/3761/11/5.10.2011 απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής και η σιωπηρή απόρριψη από τον Υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (Υ.Π.Ε.Κ.Α.) της προσφυγής της αιτούσας ως μη νομίμως αιτιολογημένες και να αναπεμφθεί η υπόθεση στη Διοίκηση προς νέα νόμιμη κρίση, ενόψει και των νέων στοιχείων και δεδομένων, που ανέκυψαν μετά την έκδοση της προσβαλλομένης πράξεως. Παρέλκει δε ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων ακυρώσεως.
9. Επειδή, κατόπιν τούτων, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή.






