ΣΤΕ 648/2019 [ΜΗ ΕΚΤΕΛΕΣΤΗ Η ΠΡΟΣΒΑΛΛΟΜΕΝΗ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΈΓΚΡΙΣΗ ΧΩΡΟΘΕΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΑΝ ΣΤΟΝ ΕΛΑΙΩΝΑ]
Περίληψη
– Η προσβαλλόμενη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου των Αθηναίων αποτελεί προπαρασκευαστική πράξη της διαδικασίας εγκατάστασης του ΚΑΝ στην περιοχή του Ελαιώνα, δεδομένου ότι, κατά το άρθρο 35 του ν. 3448/2006 σε συνδυασμό με το άρθρο 3 (παρ. 8) του από 20.9/30.11.1995 π.δ, με την απόφαση του ΔΣ δεν καθορίζεται οριστικά και δευσμευτικά για τη Διοίκηση και τους Διοικούμενους ο χώρος ή το περίγραμμα του χώρου για την εγκατάσταση του ΚΑΝ, αλλά απαιτείται, κατά το νόμο, η έγκριση της σχετικής μελέτης από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Εξάλλου, οι αποφάσεις 44/2018, 281/2018, 1725/2017, 675/2013 του ΣτΕ, τις οποίες επικαλούνται οι αιτούσες με το από 13.6.2018 υπόμνημα, εκδόθηκαν στο πλαίσιο εφαρμογής άλλης νομοθεσίας και πάντως δεν αφορούν αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων εκδοθείσες κατ’ εφαρμογήν των προαναφερομένων διατάξεων του άρθρου 35 του ν. 344/2006 σε συνδυασμό με το άρθρο 3 παρ. 8 του από 20.9/30.11.1995 π.δ.
Συνεπώς, η απόφαση του Δ.Σ. Αθηναίων, πληττόμενη για λόγους που αφορούν τη νομιμότητα της διαδικασίας χωροθέτησης ΚΑΝ από την άποψη της πολεοδομικής νομοθεσίας, στερείται εκτελεστότητας και απαραδέκτως προσβάλλεται με την υπό κρίση αίτηση, ο δε περί του αντιθέτου ισχυρισμός των αιτουσών είναι απορριπτέος.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Δ. Βασιλειάδης
ΒΑΣΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
2. Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η ακύρωση α) της 1775/συν.26η/9.11.2017 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων, με την οποία εγκρίθηκε η χωροθέτηση Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών στο Ο.Τ. 17 της περιοχής Ελαιώνα (3η Δημ. Κοινότητα) και β) της σιωπηρής απόρριψης, από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, της από 24.11.2017 προσφυγής των αιτουσών εταιρειών κατά της α΄ προσβαλλομένης.
3. Επειδή, στο άρθρο 35 του ν. 3448/2006 (Α΄ 57), όπως αυτό αντικαταστάθηκε αρχικώς με το άρθρο 48 του ν. 4277/2014 (Α΄ 156) και τροποποιήθηκε στη συνέχεια με τα άρθρα 14 (παρ. 2) και 92 (παρ. 1 και 2) του ν. 4368/2016 (Α΄ 21), 133 (παρ. 1 και 2) του ν. 4483/2017 (Α΄ 107) και 139 του ν. 4495/2017 (Α΄ 167), ορίζονται τα εξής: «1. Η αποτέφρωση νεκρών πραγματοποιείται υποχρεωτικά στα Κέντρα Αποτέφρωσης Νεκρών (ΚΑΝ). Η εγκατάσταση και λειτουργία ΚΑΝ επιτρέπεται: α) σε Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) πρώτου βαθμού σε εκτάσεις ιδιοκτησίας τους ή που τους έχουν παραχωρηθεί κατά χρήση εντός ή εκτός των διοικητικών τους ορίων, ή σε νομικά πρόσωπα αυτών, σε συνδέσμους των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σύμφωνα με τους καταστατικούς σκοπούς τους και β) σε ιδιώτες, μετά από λήψη των αδειών της παρ. 3 του άρθρου 19 του ν. 3982/2011. Οι άδειες χορηγούνται από την Περιφέρεια εντός των διοικητικών ορίων της οποίας πρόκειται να εγκατασταθεί το ΚΑΝ και με τους όρους και τη διαδικασία των διατάξεων των άρθρων 17-40 του ν. 3982/2011. Για την εφαρμογή των τελευταίων αυτών διατάξεων, τα ΚΑΝ κατατάσσονται στην κατηγορία των μηχανολογικών “εγκαταστάσεων παροχής υπηρεσιών” χαμηλής όχλησης της παρ. 3 του άρθρου 17 του ν. 3982/2011. Σε περίπτωση εγκατάστασης ΚΑΝ από ΟΤΑ σε χώρο ιδιοκτησίας του, ο οποίος βρίσκεται εντός των ορίων άλλου ΟΤΑ, για την αδειοδότηση απαιτείται η λήψη γνώμης από τον τελευταίο. Οι διατάξεις της παρούσας κατισχύουν κάθε άλλης διάταξης ή απαγόρευσης. 2. Η χωροθέτηση των Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών επιτρέπεται σε περιοχές στις οποίες έχουν καθοριστεί οι χρήσεις γης των άρθρων 5, 6, 7 και 10 του από 23.2.1987 προεδρικού διατάγματος (Δ΄ 166), καθώς και σε χώρους κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών οι οποίοι βρίσκονται μέσα στους κοινόχρηστους χώρους της παρ. 8 του άρθρου 3 του από 20.9.1995 προεδρικού διατάγματος (Δ΄ 1049) της περιοχής του Ελαιώνα. Στις εκτός σχεδίου περιοχές, στις οποίες δεν έχουν καθορισθεί χρήσεις γης, έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 4 του π.δ. 24/31.5.1985 (Δ΄ 270) και του π.δ. της 31.3/6.4.1987 (Δ΄ 303), καθώς και η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 6 του ν. 3325/2005 (Α΄ 68). Οι διατάξεις των δύο προηγούμενων εδαφίων τυγχάνουν εφαρμογής και για τη χωροθέτηση μονάδων αποτέφρωσης οστών νεκρών, χαμηλού δυναμικού διαλείπουσας λειτουργίας με ωριαία δυναμικότητα αποτέφρωσης κάτω των 50 κιλών. 3. Τα δικαιώματα και τέλη αποτέφρωσης και η εν γένει χρήση και λειτουργία εκάστου ΚΑΝ ρυθμίζονται με τον Κανονισμό ΚΑΝ, ο οποίος εγκρίνεται με απόφαση του αρμόδιου προς τούτο οργάνου του νομικού προσώπου που κατέχει την κατά την παράγραφο 1 του παρόντος άρθρου άδεια λειτουργίας. 4 […] 6. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Οικονομίας και Ανάπτυξης και Υγείας ρυθμίζονται ειδικότερα σχετικά ζητήματα, καθώς και ζητήματα με χαρακτήρα τεχνικό ή λεπτομερειακό». Στην αιτιολογική έκθεση του ν. 4495/2017, με το άρθρο 139 του οποίου αντικαταστάθηκε ως άνω το πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 35 του ν. 3448/2006, εκτίθενται, πλην άλλων, τα εξής: «… Με βάση την κωδικοποίηση των χρήσεων γης που καθορίζονται από το π.δ. 6.3.1987 (Δ΄ 166), προκύπτει ότι οι κοινωνικές εξυπηρετήσεις, όπως αυτές ορίζονται από το άρθρο 10 του εν λόγω προεδρικού διατάγματος, καλύπτονται μερικώς στις επιμέρους ζώνες του Ελαιώνα … Η διαχρονική αδυναμία κάλυψης των ολοένα αυξανόμενων αναγκών των κατοίκων του Δήμου Αθηναίων για κοινωνικές εξυπηρετήσεις – κοινωφελείς λειτουργίες γίνεται ακόμη δυσχερέστερη στη συγκυρία της οικονομικής κρίσης σε συνδυασμό µε τη διαπιστωμένη έλλειψη δημοτικών ακινήτων που μπορούν να αξιοποιηθούν γι’ αυτό τον σκοπό, σε άλλες περιοχές του Δήμου. Στο πλαίσιο αυτό και μέχρι την προβλεπόμενη – από το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας – Αττικής και ειδικότερα το άρθρο 12 “Οικιστική Ανάπτυξη και Πολεοδομική Οργάνωση” – επανεξέταση του πλαισίου χρήσεων γης (σημείο 4.στ.δδ) για την περιοχή του Ελαιώνα, προωθείται η διευκόλυνση του Δήμου Αθηναίων στην αξιοποίηση των ΚΧ χώρων που κατέχει στην περιοχή για την κατασκευή ΚΑΝ. Η δυνατότητα αυτή είναι συμβατή µε το νέο υπό έγκριση … προεδρικό διάταγμα των χρήσεων γης, σύμφωνα µε το οποίο οι κοινόχρηστοι χώροι στον Ελαιώνα, µε βάση τις υφιστάμενες χρήσεις γης, μπορούν να είναι εν δυνάμει χώροι υποδοχής ΚΑΝ µε την ταυτόχρονη προϋπόθεση ότι καλύπτονται οι ανάγκες του ΚΑΝ σε κτίρια και αδόμητους χώρους µε βάση τους ισχύοντες περιορισμούς, δηλαδή καθορισμός κοινωνικών λειτουργιών σε ποσοστό μέχρι 5% και ανώτατο ΣΔ το 0,1 …».
4. Επειδή, με το από 18.12.1990 π.δ. (Δ΄ 709), όπως τροποποιήθηκε με το από 15.10.2002 π.δ. (Δ΄ 996), καθορίσθηκε στην περιοχή του Ελαιώνα (Ν. Αττικής) Ζώνη Ελεγχόμενης Ανάπτυξης (ΖΕΑ). Εξάλλου, με το από 11/14.2.1991 π.δ. (Δ΄ 74) εγκρίθηκε η πολεοδομική μελέτη των Δήμων Αθηναίων, Αγίου Ιωάννη Ρέντη, Αιγάλεω, Περιστερίου και Ταύρου στην περιοχή Ελαιώνα Αττικής, τροποποιήθηκαν τα εγκεκριμένα ρυμοτομικά σχέδια στα όρια σύνδεσής τους και θεσπίσθηκαν όροι δόμησης και χρήσεως των οικοπέδων στην περιοχή αυτή. Εν συνεχεία, με το από 20.9/30.11.1995 π.δ. (Δ΄ 1049), εγκρίθηκε η πολεοδομική μελέτη αναθεώρησης και επέκτασης τμημάτων των Δήμων Αθηναίων, Αγίου Ιωάννη Ρέντη, Αιγάλεω, Περιστερίου και Ταύρου (περιοχή Ελαιώνα Ν. Αττικής). Με το μεταγενέστερο αυτό διάταγμα, όπως τροποποιήθηκε στη συνέχεια σε ορισμένες περιοχές, έγινε νέα συνολική ρύθμιση της περιοχής του Ελαιώνα με τη θέσπιση νέων ρυμοτομικών διευθετήσεων και κανονιστικών διατάξεων σχετικά με τους όρους χρήσεως και δομήσεως, που εκτείνονται σε ολόκληρη την ως άνω περιοχή και καταργήθηκαν οι «ορίζουσαι άλλως» διατάξεις του από 11/14.2.1991 π.δ. (πρβλ. άρθρο 8, πρβλ. επίσης ΣτΕ 1508/1997). Στην παρ. 8 του άρθρου 3 του ανωτέρω από 20.9/30.11.1995 π.δ. [όπως τα δύο πρώτα εδάφια της παρ. 8 αντικαταστάθηκαν με το άρθρο 29 (παρ. 5 περ. i) του ν. 4014/2011, Α΄ 209], στην οποία, πλην άλλων, παραπέμπει η προαναφερθείσα παρ. 2 του άρθρου 35 του ν. 3448/2006, ορίζονται τα ακόλουθα: «Μέσα στους κοινόχρηστους χώρους επιτρέπεται ο καθορισμός χώρων κοινωνικών, πολιτιστικών και θρησκευτικών λειτουργιών σε ποσοστό μέχρι 5%. Στους χώρους αυτούς επιτρέπονται οι χρήσεις: εστιατόρια, αναψυκτήρια, χώροι συνάθροισης κοινού, πολιτιστικά κτήρια, κτήρια εκπαίδευσης, υπαίθριες αθλητικές εγκαταστάσεις, κτήρια κοινωνικής πρόνοιας και θρησκευτικοί χώροι. Για την εγκατάσταση των παραπάνω δραστηριοτήτων θα υποβάλλεται εφ’ άπαξ μελέτη στον Οργανισμό Αθήνας σε έκταση τουλάχιστον ενός Ο.Τ. που θα εγκρίνεται με υπουργική απόφαση, ο δε συντελεστής δόμησης για το σύνολο των παραπάνω δραστηριοτήτων δεν θα υπερβαίνει το 0,1 […]». Περαιτέρω, στο άρθρο 75 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α΄ 114) ορίζεται ότι «Ι. Οι δημοτικές και οι κοινοτικές αρχές διευθύνουν και ρυθμίζουν όλες τις τοπικές υποθέσεις, σύμφωνα με τις αρχές της επικουρικότητας και της εγγύτητας, με στόχο την προστασία, την ανάπτυξη και τη συνεχή βελτίωση των συμφερόντων και της ποιότητας ζωής της τοπικής κοινωνίας. Οι αρμοδιότητες των Δήμων και Κοινοτήτων αφορούν, κυρίως, τους τομείς: α) Ανάπτυξης […] β) Περιβάλλοντος, στον οποίο περιλαμβάνεται, ιδίως: 1 […] 10. Ο καθορισμός των χώρων για τη δημιουργία κοιμητηρίων και η παροχή γνώμης για τον καθορισμό χώρων αποτέφρωσης νεκρών […] II. Οι Δήμοι και οι Κοινότητες ασκούν, σε τοπικό επίπεδο, κρατικού χαρακτήρα αρμοδιότητες, οι οποίες τους έχουν ανατεθεί για την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, σύμφωνα με τη σχετική νομοθεσία. Οι αρμοδιότητες αυτές είναι, ειδικότερα, οι ακόλουθες: 1 […] 8. Η δημιουργία, συντήρηση και λειτουργία κοιμητηρίων και κέντρων αποτέφρωσης νεκρών [όπως η παρ. 8 αντικαταστάθηκε με το άρθρο 5 του ν. 4144/2013 (Α΄ 88)] …», στο δε άρθρο 93 παρ. 4 του ίδιου Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, τιτλοφορούμενο «Αρμοδιότητες του δημοτικού συμβουλίου», ορίζεται ότι «Το δημοτικό συμβούλιο έχει αποφασιστικές ή γνωμοδοτικές αρμοδιότητες σε θέματα ρυθμιστικών σχεδίων και προγραμμάτων προστασίας περιβάλλοντος, προγραμματισμού εφαρμογής ρυθμιστικών σχεδίων, οικιστικής οργάνωσης ανοικτών πόλεων, εφαρμογής Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.), πολεοδομικών μελετών, ανάπλασης περιοχών, πολεοδομικών επεμβάσεων, χρηματοδότησης προγραμμάτων ανάπλασης, ανασυγκρότησης υποβαθμισμένων περιοχών, πολεοδομικής αναμόρφωσης προβληματικών περιοχών, αποζημίωσης ρυμοτομουμένων, πολεοδομικών ρυθμίσεων, εισφοράς σε γη ή σε χρήμα, περιοχών ειδικά ρυθμιζόμενης πολεοδόμησης (Π.Ε.Ρ.ΠΟ.), έγκρισης πολεοδομικών μελετών και καθορισμού χρήσεων γης, χωροθέτησης κοιμητηρίων, κατά τις προβλέψεις του ν. 2508/1997 … όπως κάθε φορά ισχύει, και κέντρων αποτέφρωσης νεκρών». Τέλος, στο άρθρο 73 (παρ. 1 περ. Β΄) του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), στο οποίο προβλέπονται οι αρμοδιότητες της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, που έχει συσταθεί σε ορισμένους δήμους, ορίζεται ότι η επιτροπή εισηγείται στο δημοτικό συμβούλιο, πλην άλλων, «…iv) τη λήψη αποφάσεων για θέματα χωροθέτησης κοιμητηρίων, κατά τις προβλέψεις του ν. 2508/1997 …, κέντρων αποτέφρωσης νεκρών, καθώς και άλλων, σχετικών με το αντικείμενο, αρμοδιοτήτων του…».
5. Επειδή, από τον συνδυασμό των προαναφερομένων διατάξεων (σκ. 3 και 4) προκύπτει ότι η εγκατάσταση και λειτουργία Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών (ΚΑΝ) πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 35 του ν. 3448/2006, ήτοι, ύστερα από τη χωροθέτηση του ΚΑΝ σε συγκεκριμένη έκταση, εντός ή εκτός σχεδίου πόλεως, κατά τα οριζόμενα, ειδικότερα, στο άρθρο 35 του ν. 3448/2006 και τις διατάξεις της πολεοδομικής νομοθεσίας στις οποίες το άρθρο αυτό παραπέμπει, και κατόπιν αδείας που χορηγείται κατά τα άρθρα 17-40 του ν. 3982/2011 από την οικεία Περιφέρεια, εντός των διοικητικών ορίων της οποίας πρόκειται να εγκατασταθεί το ΚΑΝ. Εξάλλου, η χωροθέτηση Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών εντός σχεδίου πόλεως επιτρέπεται σε περιοχές στις οποίες έχουν καθοριστεί οι χρήσεις γης των άρθρων 5, 6, 7 και 10 του από 23.2.1987 π.δ. (Δ΄ 166). Ειδικώς δε για την περιοχή του Ελαιώνα, η χωροθέτηση Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών επιτρέπεται και σε χώρους κοινωνικών και πολιτιστικών λειτουργιών, που καθορίζονται μέσα στους κοινόχρηστους χώρους σε ποσοστό έως 5%, στους οποίους επιτρέπεται η εγκατάσταση συγκεκριμένων χρήσεων ή δραστηριοτήτων με συντελεστή δόμησης έως 0,1, όπως εστιατορίων, αναψυκτηρίων κ.ά. Περαιτέρω, σύμφωνα με τη διαδικασία που διαγράφει η παρ. 8 του άρθρου 3 του από 20.9/30.11.1995 π.δ., για την εγκατάσταση των ως άνω χρήσεων ή δραστηριοτήτων στον Ελαιώνα, συνεπώς και για τη χωροθέτηση Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών, απαιτείται η υποβολή μελέτης στον [πρώην] Οργανισμό Αθήνας η οποία καλύπτει έκταση τουλάχιστον ενός Ο.Τ. και εγκρίνεται με «υπουργική απόφαση», προδήλως του αρμόδιου Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Κατά συνέπεια, πράξη δημοτικού συμβουλίου του οικείου δήμου, με την οποία αποφασίζεται η χωροθέτηση Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών σε περιοχή του Ελαιώνα διεπόμενη από το 20.9/30.11.1995 π.δ., εντάσσεται μεν στη διαδικασία ίδρυσης και εγκατάστασης ΚΑΝ, δεν αποτελεί, όμως, κατά την πολεοδομική νομοθεσία που ισχύει στην περιοχή, την οριστική και δεσμευτική για τους διοικουμένους και τα διοικητικά όργανα διοικητική πράξη, με την οποία επιτρέπεται η εγκατάσταση ΚΑΝ στον Ελαιώνα, αλλά συνιστά προπαρασκευαστική πράξη της όλης διαδικασίας, για την ολοκλήρωση της οποίας απαιτείται, κατά τα εκτεθέντα, η υποβολή σχετικής μελέτης και η έγκρισή της με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
6. Επειδή, με την κρινόμενη αίτηση οι αιτούσες εταιρείες προβάλλουν ότι οι προσβαλλόμενες είναι παράνομες και ακυρωτέες από την άποψη του χωροταξικού, πολεοδομικού και περιβαλλοντικού δικαίου για τους ειδικότερους λόγους που παραθέτουν στο δικόγραφο. Περαιτέρω, με το από 13.6.2018 υπόμνημα, που κατατέθηκε εντός της χορηγηθείσας από τον Πρόεδρο του Δικαστηρίου προθεσμίας, οι αιτούσες ισχυρίζονται ότι οι προσβαλλόμενες παραδεκτώς πλήττονται από την άποψη της εκτελεστότητας, επικαλούνται δε τις αποφάσεις 44/2018, 281/2018, 1725/2017, 675/2013 του Συμβουλίου της Επικρατείας. Αντιθέτως, ο Δήμος Αθηναίων με το 113106/3.5.2018 έγγραφο των απόψεων υποστηρίζει ότι οι προσβαλλόμενες πράξεις στερούνται εκτελεστότητας, καθόσον, σύμφωνα με το άρθρο 3 (παρ. 8) του από 20.9/30.11.1995 π.δ., για τη χωροθέτηση του ΚΑΝ απαιτείται απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τα αυτά δε ισχυρίζεται και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας με το από 12.6.018 υπόμνημα, που κατατέθηκε εντός της χορηγηθείσας από τον Πρόεδρο του Δικαστηρίου προθεσμίας.
7. Επειδή, από τα στοιχεία του φακέλου προκύπτουν, μεταξύ άλλων, τα εξής: Με την απόφαση 9/25.1.2017 της Εκτελεστικής Επιτροπής του Δήμου Αθηναίων εγκρίθηκε η «επιλογή του οικοπέδου ΟΤ 17, Κ.Π. της περιοχής “Ελαιώνα”» ως το καταλληλότερο ακίνητο για αποτεφρωτήριο νεκρών, για τους λόγους που εκτίθενται στην ως άνω απόφαση. Εν συνεχεία, με το 43357/13.2.2017 έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του Δήμου, η ανωτέρω απόφαση, συνοδευόμενη από τη μελέτη σκοπιμότητας και τεχνικοοικονομικής ανάλυσης για τον προσδιορισμό της χωροθέτησης καθώς από άλλα έγγραφα (αξιολόγηση ακινήτων, προτάσεις κ.ά.), διαβιβάσθηκε στη Δ/νση Δημοτικής Περιουσίας με σκοπό την προώθηση της διαδικασίας σύμφωνα με την ανωτέρω απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής. Ακολούθως, αφού διατύπωσαν τις προτάσεις τους σύλλογοι και κάτοικοι της περιοχής, και γνωμοδότησε (αρνητικά) το Συμβούλιο της 3ης Δημοτικής Κοινότητας, η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του Δήμου με την 192/12.7.2017 πράξη της εισηγήθηκε ομόφωνα στο Δημοτικό Συμβούλιο τη χωροθέτηση του ΚΑΝ στο ΟΤ 17, ενώ το Συμβούλιο της 3ης Δ.Κ. γνωμοδότησε εκ νέου αρνητικά (πράξη 121/2.11.2017). Μετά ταύτα, εκδόθηκε η 1775/συν.26η/9.11.2017 απόφαση (α΄ προσβαλλομένη) του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων, με την οποία εγκρίθηκε η χωροθέτηση του Κέντρου Αποτέφρωσης Νεκρών στο Ο.Τ. 17 της περιοχής Ελαιώνα (3ης Δημ.Κοινότητας). Κατά της απόφασης αυτής οι αιτούσες εταιρείες άσκησαν την από 24.11.2017 προσφυγή, η οποία, σύμφωνα και με το 9213/3384/21.2.2018 έγγραφο του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, απορρίφθηκε σιωπηρώς (β΄ προσβαλλομένη), διότι το ανωτέρω όργανο δεν αποφάνθηκε εντός της προθεσμίας των 2 μηνών, που ορίζεται στο άρθρο 227 (παρ. 2) του ν. 3852/2010. Σύμφωνα, όμως, με όσα εκτέθηκαν σε προηγούμενη σκέψη, η 1775/συν.26η/9.11.2017 απόφαση (α΄ προσβαλλόμενη) του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων αποτελεί προπαρασκευαστική πράξη της διαδικασίας εγκατάστασης του ΚΑΝ στην περιοχή του Ελαιώνα, δεδομένου ότι, κατά το άρθρο 35 του ν. 3448/2006 σε συνδυασμό με το άρθρο 3 (παρ. 8) του από 20.9/30.11.1995 π.δ, με την απόφαση του ΔΣ δεν καθορίζεται οριστικά και δεσμευτικά για τη Διοίκηση και τους διοικουμένους ο χώρος ή το περίγραμμα του χώρου για την εγκατάσταση του ΚΑΝ, αλλά απαιτείται, κατά τον νόμο, η έγκριση της σχετικής μελέτης από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Εξάλλου, οι αποφάσεις 44/2018, 281/2018, 1725/2017, 675/2013 του ΣτΕ, τις οποίες επικαλούνται οι αιτούσες με το από 13.6.2018 υπόμνημα, εκδόθηκαν στο πλαίσιο εφαρμογής άλλης νομοθεσίας και πάντως δεν αφορούν αποφάσεις δημοτικών συμβουλίων εκδοθείσες κατ’ εφαρμογήν των προαναφερομένων διατάξεων του άρθρου 35 του ν. 3448/2006 σε συνδυασμό με το άρθρο 3 παρ. 8 του από 20.9/30.11.1995 π.δ. Συνεπώς, η 1775/συν.26η/9.11.2017 απόφαση του Δ.Σ. Αθηναίων, πληττομένη για λόγους που αφορούν τη νομιμότητα της διαδικασίας χωροθέτησης ΚΑΝ από την άποψη της πολεοδομικής νομοθεσίας, στερείται εκτελεστότητας και απαραδέκτως προσβάλλεται με την υπό κρίση αίτηση, ο δε περί του αντιθέτου ισχυρισμός των αιτουσών είναι απορριπτέος (πρβλ. ΣτΕ 2644/2017, 962/2013, 3684/2010, 4353/2011, 1926/2008, 869/2001 κ.ά.).
8. Επειδή, δοθέντος ότι η 1775/συν.26η/9.11.2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αθηναίων δεν έχει εκτελεστό χαρακτήρα, στερείται, ομοίως, εκτελεστότητας και η β΄ προσβαλλόμενη σιωπηρή απόρριψη, από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, της από 24.11.2017 προσφυγής των αιτουσών κατά της ανωτέρω απόφασης (πρβλ. ΣτΕ 962/2013, 4353/2011, 1926/2008, 2955/2006, 3609/2002 Ολ. κ.ά.).
9. Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, η υπό κρίση αίτηση πρέπει να απορριφθεί ως απαράδεκτη, διότι στρέφεται κατά μη εκτελεστών πράξεων.