ΣτΕ 2472/2018 [Νόμιμη διαχειριστική μελέτη διακατεχόμενου δάσους]
Περίληψη
-Οι περί διαχειρίσεως δασών διατάξεις του ν.δ. 86/1969 και του π.δ. της 19- 30.11.1928, ερμηνευόμενες σύμφωνα με το Σύνταγμα και το νέο νομοθετικό πλαίσιο, και μέχρι την επιβαλλόμενη προσαρμογή τους σ’ αυτό μέσω της νομοθετικής διαδικασίας, έχουν την έννοια ότι προέχουσα θέση έναντι του συμφέροντος του δασοκτήμονος έχει ήδη η εξυπηρετούσα το εθνικό συμφέρον δασοπολιτική αξίωση, η οποία συνίσταται στη διαχείριση του δάσους κατά τρόπο συνάδοντα προς τη φύση του ως οικοσυστήματος και το χαρακτήρα του ως κοινωνικού αγαθού. Τούτο συνεπάγεται ότι η εκμετάλλευσή του πρέπει να ασκείται με φειδώ και βάσει της συνταγματικής αρχής της αειφορίας (βιωσιμότητας), διότι δεν αποσκοπεί (μόνο ή κυρίως) στην μεγιστοποίηση της απολήψεως δασικών προϊόντων, αλλά στη λελογισμένη κάρπωση του δάσους και παράλληλα στην προστασία του δασικού οικοσυστήματος, ώστε αυτό να μπορεί να επιτελεί το σύνολο των κατά το Σύνταγμα σκοπών του. Τα σχέδια, οι εκθέσεις δασοπονίας και διαχειρίσεως και οι πίνακες υλοτομίας που προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 1 παρ. 4 και 2 παρ. 1 του ν. 3028/2003 υπόκεινται σε ενδελεχή έλεγχο από την Διοίκηση, ενώ η έγκριση, τροποποίηση ή αναθεώρησή τους πρέπει να αιτιολογούνται προσηκόντως ως προς την επιλογή συγκεκριμένης μεθόδου εκμεταλλεύσεως μεταξύ πλειόνων κατ’ αρχήν κατάλληλων, της έντασης της εκμεταλλεύσεως και των επιπτώσεών της στο δασικό οικοσύστημα, αιτιολογία που μπορεί να προκύπτει και από τα στοιχεία του φακέλου.
-Ως προς το ζήτημα της βοσκής η επίμαχη μελέτη φέρει νόμιμη και επαρκή αιτιολογία, απορριπτομένων ως αβασίμων των περί του αντιθέτου ισχυρισμών των αιτούντων, με τους οποίουςάλλωστε δεν αμφισβητείται ειδικώς η ως άνω αιτιολογία και οι οποίοι, εξ άλλου, καθ’ ο μέρος πλήττουν την ουσιαστική κρίση της διοικήσεως, προβάλλονται απαραδέκτως. Επιπλέον, όσον αφορά την άγρια πανίδα της περιοχής, στο ειδικό κεφάλαιο της διαχειριστικής μελέτης υπάρχει εκτενής κατάλογος με τα είδη της ορνιθοπανίδας και των θηλαστικών που απαντώνται στην περιοχή, σύμφωνα με μελέτες της ευρύτερης περιοχής και μαρτυρίες υπηρεσιακών παραγόντων και κατοίκων, αναφέρεται δε ότι δεν συντρέχει λόγος λήψης ιδιαίτερων διαχειριστικών μέτρων προστασίας της θηραματοπονίας, πέρα από την τήρηση των απαγορευτικών διατάξεων περί Θήρας. Συνεπώς, οι ισχυρισμοί των αιτούντων περί μη εκτιμήσεως στη διαχειριστική μελέτη της άγριας πανίδας της περιοχής, όπως προβάλλονται, είναι επίσης απορριπτέοι ως αβάσιμοι, Τέλος, όσον αφορά στην τουριστική αξιοποίηση του δάσους, η διαχειριστική μελέτη περιέχει ειδικό κεφάλαιο Ι (σελ. 45 και 46), στο οποίο γίνεται αναφορά στην τουριστική αξιοποίηση του δάσους, η οποία, κατά την μελέτη, προάγεται με την επιλεγείσα μορφή διαχείρισής του. Συνεπώς, η εγκριθείσα με την προσβαλλόμενη απόφαση διαχειριστική μελέτη παρίσταται και ως προς το στοιχείο αυτό επαρκώς αιτιολογημένη, απορριπτομένων ως αβασίμων των περί του αντιθέτου ισχυρισμών των αιτούντων, με τους οποίους εξ άλλου, δεν προβάλλονται ειδικότερες πλημμέλειες και παραλήψεις ως προς το συγκεκριμένο κεφάλαιο.
Πρόεδρος: Αθ. Ράντος
Εισηγητής: Μ. Μπαμπίλη
Το πλήρες κείμενο της απόφασης θα αναρτηθεί αμέσως μετά την καθαρογραφή του από το Δικαστήριο.