ΔΥΟ ΣΧΕΔΙΑ (Δεκέμβριος 2009)
-
ΧΑΡΑ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ, Δημοσιογράφος
Τετάρτη 16 Δεκεμβρίου 2009
«Είμαστε στην πιο δύσκολη φάση των διαπραγματεύσεων. Εν όψει της αυριανής συνεδρίασης των υπουργών Περιβάλλοντος, πρέπει ώς το βράδυ και σε επίπεδο εμπειρογνωμόνων να καταλήξουμε τουλάχιστον σε ένα πλαίσιο συμφωνίας, το οποίο θα ποσοστοποιηθεί σε επίπεδο πρωθυπουργών και αρχηγών κρατών ώς την Παρασκευή», δήλωσε στην «Ε» ο Δημήτρης Λάλας, επικεφαλής της ελληνικής επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, που βρίσκεται στην Κοπεγχάγη από την περασμένη Δευτέρα.
Προς το παρόν, πάντως, διακινούνται δύο σχέδια εκατοντάδων σελίδων, το ένα από την επιτροπή των χωρών που έχουν επικυρώσει το πρωτόκολλο του Κιότο και θεωρείται πιο δεσμετικό, και το άλλο από την επιτροπή που εκπροσωπεί το σύνολο των χωρών της διάσκεψης και έχει το πλεονέκτημα της παρουσίας των ΗΠΑ. «Και τα δύο έχουν πολλά κενά, αντιφάσεις και κυρίως προτάσεις που δημιουργούν προβλήματα, αλλά το θετικό είναι ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις», επισημαίνει και υπενθυμίζει με νόημα ότι τον περασμένο μήνα η προπαρασκευαστική συνάντηση της Βαρκελώνης έληξε χωρίς συμφωνία.
Επικεφαλής της ελληνικής αποστολής και στη διάσκεψη του Κιότο, ο Δ. Λάλας θεωρεί πως πολλές από τις δυσκολίες απορρέουν από τον ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό των εμπειρογνωμόνων που συμμετέχουν στην Κοπεγχάγη. Δηλώνει ωστόσο αισιόδοξος και αιτιολογεί την εκτίμησή του: «Το τελευταίο διάστημα έχει αφυπνιστεί η διεθνής κοινή γνώμη και αυτό θα παίξει καθοριστικό ρόλο σε μια συμφωνία. Το είδαμε να μετρά στην περίπτωση της Κίνας, που κάτω από τις πιέσεις που δέχεται ήρθε στη διάσκεψη με μια βασική επιλογή. Δηλώνει πως είναι μια υπερδύναμη και φαίνεται διατεθειμένη να αναλάβει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτό το γεγονός».
Το μεγάλο ερώτημα πάντως παραμένει το είδος της συμφωνίας. «Η Ελλάδα, όπως και το σύνολο των χωρών της Ε.Ε., ζητούν να υπάρξει μια νομικά δεσμευτική συμφωνία και όχι απλά μια πολιτική συμφωνία», υπογραμμίζει και ευελπιστεί ότι ακόμη και αν οι συσχετισμοί δυνάμεων οδηγήσουν στο δεύτερο ενδεχόμενο, θα συνεχιστούν οι διαπραγματεύσεις ώστε να υπάρξει νομικά δεσμευτική συμφωνία στο επόμενο εξάμηνο- και σε κάθε περίπτωση μέσα στο 2010. Θυμίζει μάλιστα ότι για να διατυπωθεί το νομικό πλαίσιο του πρωτοκόλλου του Κιότο είχε χρειαστεί να παραταθούν οι διαπραγματεύσεις για άλλον ένα χρόνο.
Όσο για την ελληνική παρουσία επισημαίνει: «Είμαστε παρόντες στις επιτροπές και έχουμε κάνει αρκετές διμερείς συναντήσεις, αλλά θα μπορούσαμε να έχουμε σημαντικότερο ρόλο αν είχαμε εγκαίρως προετοιμαστεί για τη διεθνή σύνοδο». Με αυτά τα δεδομένα, η χώρα μας έχει δώσει βάρος στις συναντήσεις με εκπροσώπους άλλων μεσογειακών χωρών, προετοιμάζοντας μια διάσκεψη για τη λεκάνη της Μεσογείου που θα πληγεί ιδιαίτερα από την προβλεπόμενη άνοδο της στάθμης της θάλασσας.
Να σημειωθεί ότι ο Δ. Λάλας ήταν υπεύθυνος της ομάδας ειδικών που είχε καταρτίσει το 2002 το εθνικό πρόγραμμα μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου ώς το 2012, καθώς και ο επικεφαλής της αντιπροσωπείας των Ελλήνων εμπειρογνωμόνων στη διάσκεψη του Κιότο, ενώ από το πρώτο πρωτόκολλο του Μόντρεαλ περιλαμβάνεται ανάμεσα στους επιστήμονες διεθνούς αναγνώρισης σε θέματα περιβάλλοντος. Ακριβώς λόγω της παρουσίας του σε όλες τις διασκέψεις, είχε επιλεγεί από την Κομισιόν να προεδρεύσει σε διεθνή επιτροπή ειδικών στη διάσκεψη στο Ναϊρόμπι το 2006, αλλά δεν είχε καν παραστεί, λόγω της άρνησης της τότε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ.
Ένα από τα θέματα που ενδιαφέρουν την Ελλάδα είναι ο περιορισμός των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις διεθνείς μεταφορές, αεροπορικές και ναυτικές. Η χώρα μας, όπως η Κύπρος, η Μάλτα, η Νορβηγία και η Δανία πρωτοστατούν στην υιοθέτηση της κοινής ευρωπαϊκής πρότασης που προβλέπει παγκόσμια δέσμευση για μείωση των εκπομπών στις αερομεταφορές κατά 10% και στη ναυτιλία κατά 20%, με έτος βάσης το 2005 και για τους δύο τομείς. Έχει μάλιστα ενδιαφέρον ότι στην επιτροπή αυτή προεδρεύει ο εκπρόσωπος της Κύπρου.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ», 14 Δεκεμβρίου 2009, σ. 14.